Skoda Fabia Combi Greenline in top 10 verkopen Volkswagen Passat Variant is alleskunner Range Rover Sport V8: Britse bliksemflits onderweg 29 Binnen de merken die een su- perzuinige - en voor zakelij ke rijders dus heel voordelige - au to aanbieden, kan Skoda natuur lijk niet ontbreken. Dit merk, met zijn glijvlucht omhoog, staat momenteel in de top 10 van Ne derlandse autoverkopen. Natuurlijk is dat onder meer te dan ken aan de geweldige kwaliteits- sprong die de Tsjechische aangeno men dochter van Volkswagen heeft gemaakt. Het merk wordt door het VW-concem als budgetmerk naar vo ren geschoven maar wie eenmaal in een nieuwe Skoda heeft gezeten - en gereden - merkt van die lagere prijs ei genlijk niets. Doordat Skoda onder deel is van het enonne Volkswagen conglomeraat kan het van techniek gebruik maken die elders in het con cern is ontwikkeld. Zo ook van de su- perzuinige kleine driecilinder diesel motoren die onder meer ook in de Volkswagen Polo en Seat Ibiza wor den aangeboden. De Fabia Combi is er een heel prettige reisgezel mee. De autoverkopen zijn weer enigszins op stoom gekomen maar het leeuwen deel van de verkopen wordt in beslag genomen door compacte, voordelige autootjes, In dat segment mag je dus als volumemerk niet ontbreken. En met de introductie van de Fabia Greenline, zowel als vijfdeurs hatch back en als combi, is voor wat Skoda betreft volkomen in die behoefte voorzien. De auto loopt al wel wat jaartjes mee en de vorm van de carrosserie is voor sommigen onderwerp van discussie. De Combi zie je het meeste rijden en dat is denk ik ook de meest voor de hand liggende keuze. Centraal in het hele Greenline ver haal is de relatief nieuwe driecilinder dieselmotor met een cilinderinhoud van 1.2 liter. Dit blok voldoet aan alle moderne eisen op het gebeid van brandstofbesparing inclusief een start/stopsysteem waardoor de motor afslaat zodra je de auto in zijn vrij zet en tot stilstand bent gekomen. Zo'n start/stopsysteem geeft bij stilstand meteen een enorme rust in het interi eur al zou die van het VW-concèm ei genlijk nét iets sneller moeten aan slaan zodra je de koppeling intrapt. Maar goed, dat is wellicht navelstaar derij, door de bank genomen werkt het systeem heerlijk. Natuurlijk is een dieselmotor met een inhoud van 1,2 liter geen krachtpatser. Daar is deze auto ook niet voor gebouwd. Maar in het netjes verzorgde interieur gezeten heb je eigenlijk nauwelijks in de ga ten datje met zo'n compacte auto op pad bent. Hij is niet zo snel maar kan toch behoorlijk met het verkeer mee komen en dat is natuurlijk belangrijk. Wel tokkelt het motortje er tijdens ac celereren behoorlijk op los. Eenmaal op snelheid is hij voldoende stil om op normale toon een gesprek te kun nen voeren. De fabelachtige' ver bruikscijfers die - ook - Skoda voor deze auto opgeeft zul je in de praktijk niet halen, maar met een beetje be leid is een gemiddeld verbruikscijfer van 1:22 wel haalbaar. Zo lang de sti mulerende overheidsmaatregelen op het gebied van zakelijk autoverkeer nog zo blijven, is deze auto wegenbe lastingvrij en hoeft er maar 14 pro cent bijtelling over te worden be taald. Voor Zover de voorgenomen plannen bij het schrijven van dit arti kel bekend zijn, stopt die maatregel in 2013. De Fabia Greenline is verkrijgbaar vanaf 15.310 euro inclusiefBTW. Volkswagen trok de voiles af van zijn Passat Variant, het concern gebruikt die 'naam om zijn stationcars mee aan te dui den.. Hoewel de vorige serie het in het zakelijke verkeer nog be hoorlijk goed deed, werd het toch tijd voor wat vers bloed. door Ad van Bladel Volkswagen vernieuwde de auto ove rigens niet helemaal maar puntte hem zodanig bij dat het wel een volslagen nieuwe auto lijkt. Knap en het scheelt vast in de duiten voor het concern. Het meest opvallend aan deze nieuwe Passat Variant zijn zowel het nieuwe front, dat nu geheel iri nieuwe Volks wagenstijl is vormgegeven en - na tuurlijk - de nieuwe achterlichten met LED-technologie. En het moet gezegd, het ziet er weer helemaal strak uit. De Passat kan er weer even tegen. De Volkswagen Passat is de afgelopen decennia in zakelijke kringen een re gelrechte hit gebleken. Zijn no non sense uitstraling, zijn enorme variëteit in uitvoeringen en vermogens maken hem tot een ideaal vervoermiddel van zakelijk Nederland en ver daarbuiten. Volkswagen doet erg veel moeite om steeds tot de top te blijven horen op punten als vooruitstrevende technolo gie, afwerking en milieubescherming. In ons land behoort hij al jaren tot de verkooptoppers in zijn segment, een segment dat overigens onder druk staat nu bedrijven vanwege de crisis hebben gemerkt dat medewerkers ook heel best in een wat kleiner type auto kunnen rijden. Want ook dié werden de afgelopen jaren behoorlijk wat beter. De huidige Passat Variant 1.6 TDi is voorzien van een hypermoderne com- monrail dieselmotor met BlueMotion technology waarmee een relatief be scheiden vermogen van 105 pk wordt opgewekt. Dat betekent dus in de praktijk datje bij acceleratie er het as falt niet mee omkrult maar dat je je zelf veel meer richt op degelijke ver bruikscijfers terwijl je aan comfort en veiligheid niets inboet. No nonsense dus. Met zijn bescheiden krachtbron weet de Passat toch nog een aardige topsnelheid te bereiken van meer dan 190 km/h. Toch snel genoeg om met vakantie door Duitsland heen te ra cen. De auto blijkt in alle gevallen heerlijk rustig op de weg te liggen waarbij vooral ook het veercomfort in positieve zin opvalt. De auto dempt en vertraagt alle schokken op een voortreffelijke manier. De ruimte in deze Passat is riant te noemen. Er is zeker plaats voor vijf personen met hun (vakantie)bagage. Wie geen, of een, passagiers aan boord heeft zal in vrijwel alle gevallen over voldoende ruimte beschikken vanwege de grote laadruimte die deze Passat te beiden heeft. De auto is le verbaar in een aantal uitvoeringen waarbinnen de Easyline de basis vormt. Deze beschikt standaard al over een halfautoniatische climatro- nic airconditioning, een middenarm- steun voor, elektrisch bedienbaren rui ten voor en achter en een radio/cd-speler. Andere uitvoeringen als de Trendline, Comfortline en Highline weten het uitrustingsniveau verder tot op grote hoogte op te stu wen. Deze Passat Variant 1.6 TDi start met een prijs vanaf 31.990 euro, inclusief belastingen. Een aantal jaren geleden intro duceerde het - toen nog oer-Britse - Land Rover een nieu we lijn auto's, de Range Rover Sport. De serie auto's werd net onder haar topmodel Range Rover geplaatst en moest in een wat dynamischer imago voor zien. De stijl van zowel carrosserie als interi eur moest gelijk zijn aan zijn grotere broer, maar hij moest nog krachtiger ogen en een - nog - betere handel baarheid garanderen. De Range Rover Sport was geboren en werd een succes. Onlangs werd de tweede serie gepresenteerd, voor het eerst met de fabelachtig krachtige 5.0 liter supercharged motor met maar liefst 510 pk. De Ondernemer reed er wat blokjes mee om. Wanneer je niet al te lang van stuk bent is het bijna een klautering om achter, het stuur van een Range Rover te belanden. Wie eenmaal in de auto zit merkt hoe fantastisch hoor je zitpositie is. Je kijkt echt over alles heen en op iedereen neer. 'Higher than lesser cars' zeiden ze vroeger bij Rolls Royce met veel gevoel voor un derstatement. En voor deze Range Rover Sport geldt het in elk geval ook. Je voelt je de koning te rijk ach ter het imposante - en totaal ver nieuwde - dashboard dat deze ver nieuwde Range Rover kenmerkt. De Range Rover Sport ziet er in het echt indrukwekkend en krachtig uit. Hoé krachtig deze 5.0 liter motor met compressor daadwerkelijk is merkje als je de startknop indrukt en een zware storm vanuit het vooron der lijkt op te steken. Het is hetzelfde indrukwekkende blok als Jaguar in zijn krachtigste versies gebruikt en je kunt je dus voorstellen dat ook deze hoge Range Rover baat heeft bij de ze motor. Een lichte druk tegen het gaspedaal is voldoende om je een enorme duw in de rug te geven. Zo zijn er - ook in dit segment - maar erg weinig auto's. De motor geeft de auto daadwerkelijk vleugels en maakt hem net als alle andere modellen van dit merk, uitermate geschikt voor het trekken van welke zware trailer dan ook. De motor is op kruissnelheid su- perstil; je hoort slechts het ruisen van de wind om de hoge carrosserie heen en het afrollen van de enonne ban den. Voor de rest blijft het sereen stil en kun je op gedempte toon met el kaar converseren. Een superblok dat natuurlijk in andere zin zijn nadeel kent doordatje zomaar een ereplaats- je verdient bij een van de oliemaat schappijen. Wie de auto rijdt naar wat hij waard is krijgt met torenhoge brandstofrekeningen te maken. Dat zal de eigenaren van een dergelijke machine overigens wellicht een zorg zijn; die prijs is door hen al lang inge calculeerd bij de aanschaf. De eigena ren krijgen daar overigens wel een fantastisch rijdende deftige bolide voor terug. Niet alleen op een harde ondergrond maar ook in het terrein staat élke Range Rover, of een van zijn compactere broertjes, als geen an der zijn mannetje. Range Rover was de eerste waarbij je door een geavan ceerd systeem, via een draaiknop* de verwachte ondergrond kunt instellen. Naderhand is dit systeem door meer fabrikanten geïntroduceerd. En dat is niet voor niets, het werkt fantastisch. Eigenlijk heb je met deze Range Rover Sport V8 alles in een. Prijzen beginnen bij 151.500 euro, in clusief belastingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 153