Skoda Fabia Combi Greenline in top 10 verkopen
Volkswagen Passat Variant is alleskunner
Range Rover Sport V8: Britse bliksemflits
onderweg
29
Binnen de merken die een su-
perzuinige - en voor zakelij
ke rijders dus heel voordelige - au
to aanbieden, kan Skoda natuur
lijk niet ontbreken. Dit merk,
met zijn glijvlucht omhoog, staat
momenteel in de top 10 van Ne
derlandse autoverkopen.
Natuurlijk is dat onder meer te dan
ken aan de geweldige kwaliteits-
sprong die de Tsjechische aangeno
men dochter van Volkswagen heeft
gemaakt. Het merk wordt door het
VW-concem als budgetmerk naar vo
ren geschoven maar wie eenmaal in
een nieuwe Skoda heeft gezeten - en
gereden - merkt van die lagere prijs ei
genlijk niets. Doordat Skoda onder
deel is van het enonne Volkswagen
conglomeraat kan het van techniek
gebruik maken die elders in het con
cern is ontwikkeld. Zo ook van de su-
perzuinige kleine driecilinder diesel
motoren die onder meer ook in de
Volkswagen Polo en Seat Ibiza wor
den aangeboden. De Fabia Combi is
er een heel prettige reisgezel mee.
De autoverkopen zijn weer enigszins
op stoom gekomen maar het leeuwen
deel van de verkopen wordt in beslag
genomen door compacte, voordelige
autootjes, In dat segment mag je dus
als volumemerk niet ontbreken. En
met de introductie van de Fabia
Greenline, zowel als vijfdeurs hatch
back en als combi, is voor wat Skoda
betreft volkomen in die behoefte
voorzien.
De auto loopt al wel wat jaartjes mee
en de vorm van de carrosserie is voor
sommigen onderwerp van discussie.
De Combi zie je het meeste rijden en
dat is denk ik ook de meest voor de
hand liggende keuze.
Centraal in het hele Greenline ver
haal is de relatief nieuwe driecilinder
dieselmotor met een cilinderinhoud
van 1.2 liter. Dit blok voldoet aan alle
moderne eisen op het gebeid van
brandstofbesparing inclusief een
start/stopsysteem waardoor de motor
afslaat zodra je de auto in zijn vrij zet
en tot stilstand bent gekomen. Zo'n
start/stopsysteem geeft bij stilstand
meteen een enorme rust in het interi
eur al zou die van het VW-concèm ei
genlijk nét iets sneller moeten aan
slaan zodra je de koppeling intrapt.
Maar goed, dat is wellicht navelstaar
derij, door de bank genomen werkt
het systeem heerlijk. Natuurlijk is een
dieselmotor met een inhoud van 1,2
liter geen krachtpatser. Daar is deze
auto ook niet voor gebouwd. Maar in
het netjes verzorgde interieur gezeten
heb je eigenlijk nauwelijks in de ga
ten datje met zo'n compacte auto op
pad bent. Hij is niet zo snel maar kan
toch behoorlijk met het verkeer mee
komen en dat is natuurlijk belangrijk.
Wel tokkelt het motortje er tijdens ac
celereren behoorlijk op los. Eenmaal
op snelheid is hij voldoende stil om
op normale toon een gesprek te kun
nen voeren. De fabelachtige' ver
bruikscijfers die - ook - Skoda voor
deze auto opgeeft zul je in de praktijk
niet halen, maar met een beetje be
leid is een gemiddeld verbruikscijfer
van 1:22 wel haalbaar. Zo lang de sti
mulerende overheidsmaatregelen op
het gebied van zakelijk autoverkeer
nog zo blijven, is deze auto wegenbe
lastingvrij en hoeft er maar 14 pro
cent bijtelling over te worden be
taald. Voor Zover de voorgenomen
plannen bij het schrijven van dit arti
kel bekend zijn, stopt die maatregel
in 2013.
De Fabia Greenline is verkrijgbaar
vanaf 15.310 euro inclusiefBTW.
Volkswagen trok de voiles af
van zijn Passat Variant, het
concern gebruikt die 'naam om
zijn stationcars mee aan te dui
den.. Hoewel de vorige serie het
in het zakelijke verkeer nog be
hoorlijk goed deed, werd het
toch tijd voor wat vers bloed.
door Ad van Bladel
Volkswagen vernieuwde de auto ove
rigens niet helemaal maar puntte hem
zodanig bij dat het wel een volslagen
nieuwe auto lijkt. Knap en het scheelt
vast in de duiten voor het concern.
Het meest opvallend aan deze nieuwe
Passat Variant zijn zowel het nieuwe
front, dat nu geheel iri nieuwe Volks
wagenstijl is vormgegeven en - na
tuurlijk - de nieuwe achterlichten
met LED-technologie. En het moet
gezegd, het ziet er weer helemaal
strak uit. De Passat kan er weer even
tegen.
De Volkswagen Passat is de afgelopen
decennia in zakelijke kringen een re
gelrechte hit gebleken. Zijn no non
sense uitstraling, zijn enorme variëteit
in uitvoeringen en vermogens maken
hem tot een ideaal vervoermiddel van
zakelijk Nederland en ver daarbuiten.
Volkswagen doet erg veel moeite om
steeds tot de top te blijven horen op
punten als vooruitstrevende technolo
gie, afwerking en milieubescherming.
In ons land behoort hij al jaren tot de
verkooptoppers in zijn segment, een
segment dat overigens onder druk
staat nu bedrijven vanwege de crisis
hebben gemerkt dat medewerkers
ook heel best in een wat kleiner type
auto kunnen rijden. Want ook dié
werden de afgelopen jaren behoorlijk
wat beter.
De huidige Passat Variant 1.6 TDi is
voorzien van een hypermoderne com-
monrail dieselmotor met BlueMotion
technology waarmee een relatief be
scheiden vermogen van 105 pk wordt
opgewekt. Dat betekent dus in de
praktijk datje bij acceleratie er het as
falt niet mee omkrult maar dat je je
zelf veel meer richt op degelijke ver
bruikscijfers terwijl je aan comfort en
veiligheid niets inboet. No nonsense
dus. Met zijn bescheiden krachtbron
weet de Passat toch nog een aardige
topsnelheid te bereiken van meer dan
190 km/h. Toch snel genoeg om met
vakantie door Duitsland heen te ra
cen. De auto blijkt in alle gevallen
heerlijk rustig op de weg te liggen
waarbij vooral ook het veercomfort
in positieve zin opvalt. De auto
dempt en vertraagt alle schokken op
een voortreffelijke manier.
De ruimte in deze Passat is riant te
noemen. Er is zeker plaats voor vijf
personen met hun (vakantie)bagage.
Wie geen, of een, passagiers aan
boord heeft zal in vrijwel alle gevallen
over voldoende ruimte beschikken
vanwege de grote laadruimte die deze
Passat te beiden heeft. De auto is le
verbaar in een aantal uitvoeringen
waarbinnen de Easyline de basis
vormt. Deze beschikt standaard al
over een halfautoniatische climatro-
nic airconditioning, een middenarm-
steun voor, elektrisch bedienbaren rui
ten voor en achter en een
radio/cd-speler. Andere uitvoeringen
als de Trendline, Comfortline en
Highline weten het uitrustingsniveau
verder tot op grote hoogte op te stu
wen. Deze Passat Variant 1.6 TDi
start met een prijs vanaf 31.990 euro,
inclusief belastingen.
Een aantal jaren geleden intro
duceerde het - toen nog
oer-Britse - Land Rover een nieu
we lijn auto's, de Range Rover
Sport. De serie auto's werd net
onder haar topmodel Range
Rover geplaatst en moest in een
wat dynamischer imago voor
zien.
De stijl van zowel carrosserie als interi
eur moest gelijk zijn aan zijn grotere
broer, maar hij moest nog krachtiger
ogen en een - nog - betere handel
baarheid garanderen. De Range
Rover Sport was geboren en werd
een succes. Onlangs werd de tweede
serie gepresenteerd, voor het eerst
met de fabelachtig krachtige 5.0 liter
supercharged motor met maar liefst
510 pk. De Ondernemer reed er wat
blokjes mee om.
Wanneer je niet al te lang van stuk
bent is het bijna een klautering om
achter, het stuur van een Range
Rover te belanden. Wie eenmaal in
de auto zit merkt hoe fantastisch hoor
je zitpositie is. Je kijkt echt over alles
heen en op iedereen neer. 'Higher
than lesser cars' zeiden ze vroeger bij
Rolls Royce met veel gevoel voor un
derstatement. En voor deze Range
Rover Sport geldt het in elk geval
ook. Je voelt je de koning te rijk ach
ter het imposante - en totaal ver
nieuwde - dashboard dat deze ver
nieuwde Range Rover kenmerkt.
De Range Rover Sport ziet er in het
echt indrukwekkend en krachtig uit.
Hoé krachtig deze 5.0 liter motor
met compressor daadwerkelijk is
merkje als je de startknop indrukt en
een zware storm vanuit het vooron
der lijkt op te steken. Het is hetzelfde
indrukwekkende blok als Jaguar in
zijn krachtigste versies gebruikt en je
kunt je dus voorstellen dat ook deze
hoge Range Rover baat heeft bij de
ze motor. Een lichte druk tegen het
gaspedaal is voldoende om je een
enorme duw in de rug te geven. Zo
zijn er - ook in dit segment - maar
erg weinig auto's. De motor geeft de
auto daadwerkelijk vleugels en maakt
hem net als alle andere modellen van
dit merk, uitermate geschikt voor het
trekken van welke zware trailer dan
ook. De motor is op kruissnelheid su-
perstil; je hoort slechts het ruisen van
de wind om de hoge carrosserie heen
en het afrollen van de enonne ban
den. Voor de rest blijft het sereen stil
en kun je op gedempte toon met el
kaar converseren. Een superblok dat
natuurlijk in andere zin zijn nadeel
kent doordatje zomaar een ereplaats-
je verdient bij een van de oliemaat
schappijen. Wie de auto rijdt naar
wat hij waard is krijgt met torenhoge
brandstofrekeningen te maken. Dat
zal de eigenaren van een dergelijke
machine overigens wellicht een zorg
zijn; die prijs is door hen al lang inge
calculeerd bij de aanschaf. De eigena
ren krijgen daar overigens wel een
fantastisch rijdende deftige bolide
voor terug. Niet alleen op een harde
ondergrond maar ook in het terrein
staat élke Range Rover, of een van
zijn compactere broertjes, als geen an
der zijn mannetje. Range Rover was
de eerste waarbij je door een geavan
ceerd systeem, via een draaiknop* de
verwachte ondergrond kunt instellen.
Naderhand is dit systeem door meer
fabrikanten geïntroduceerd. En dat is
niet voor niets, het werkt fantastisch.
Eigenlijk heb je met deze Range
Rover Sport V8 alles in een.
Prijzen beginnen bij 151.500 euro, in
clusief belastingen.