Generatiemix: arbeidsmarkt 2011 1 werk BOUWEN MET ZEKERHEID HAANS 09 Het aantal jongeren daalt de komende jaren drastisch. Zeeland kent een sterke vergrij zing. Ontgroening en vergrijzing begint nu door te dringen op de arbeidsmarkt, terwijl aan de ande re kant tegenstrijdige geluiden het algemene beeld van de ar beidsmarkt beheersen. Aan de ene kant debabyboomgeneratie van 1955-1970, die een vaste baan heeft en deze wil behouden, te genover generatie jongeren van 1985-2000 die steeds op zoek is naar iets nieuws. door Annet van de Ree MIDDELBURG - Krapte op de Zeeuwse arbeidsmarkt klinkt als iets voor de toekomst, maar niets is min der waar. De uitzendbranche, de sec tor waar economische krimp of groei als eerste wordt gevoeld, groeit dit jaar landelijk met 10 procent, terwijl de Zeeuwse uitzendmarkt een groei kent van 18 procent. Zwaartepunt van die groei ligt nu vooral op de lo gistiek en industrie, gevolgd door zorg en welzijn. Het geldt dus niet Jonge mensen in de arbeidsmarkt, belangrijk voor Zeeland. voor alle branches. De bouw heeft het nog erg zwaar op dit moment. De grote uitstroom van de babyboom generatie, die de komende 15 jaar gaat plaatsvinden in de industrie en het onderwijs, zal een gat slaan in het personeelsbestand. Instroom vanuit H mr. A.J.A. Dielissen (Toine) Advocaat en partner Haans Advocaten Bergen op Zoom Door het GIW is garantie gegeven bij de bouw van ca. 1,1 miljoen woningen. Het GIW was dus een succes, voorzag in een behoefte aan zekerheid. Het GIW is echter opgehouden te bestaan, juist in een tijd dat de consument meer dan ooit behoefte heeft aan garanties. Vaak is het de grootste investering die een consu-. ment doet. Waarbij goede afspraken vooraf, zorgen en problemen voorkomen. Vanaf 2011 is er een nieuw keurmerk dat de zekerheid van een veilige garantieregeling geeft. De Stichting GarantieWoning heeft haar keurmerk verleend aan Woningborg N.V., Waarborgmaatschappij Stiwoga en Stichting Waarborgfonds Koopwoningen. De daarbij aangesloten bouwondernemers hebben zich verplicht gebruik te maken van voorgeschreven contracten en modellen, die zijn gemaakt door de bouwbranche in samenwerking met de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis, voor de bouw van woningen en appartementen. Van deze modellen mag niet ten nadele van de con sument worden afgeweken, tenzij de waarborgende instelling daarvoor toestemming geeft, altijd onder toezicht van Stichting GarantieWoning, die maatregelen kan nemen. Het keurmerk Stichting GarantieWoning geeft de koper van een nieuwbouwwoning onder meer: herstelgarantie voor de meeste gebreken; afbouwgarantie welke beschermt tegen de meerkosten van afbouw in geval van fail leren van de aannemer; garantie op de woning, per onderdeel van de woning oplopend van 6 maanden naar 6 jaar en bij ernstige gebreken zelfs 10 jaar; een laagdrempelige en onafhankelijke geschilleninstantie, de Geschillencommissie SER of de Raad van Arbitrage voor ADVOCATEN BERGEN OP ZOOM EN ROOSENDAAL WWW. HAANSADVOCATENNL de Bouw. Hiermee is de Stichting Garan tieWoning een goede opvolger van het GIW, fundament voor de zorgeloze bouw van uw nieuw bouwwoning. Foto: Marijke Folkertsma nier aan informatie over de Neder landse arbeidsmarkt op te leveren. Voor de uitzendbureaus zelf zijn deze gegevens de basis voor het beleid voor de toekomst. Flexibele arbeids krachten gaan een extra schil vormen rond een basisorganisatie, mensen wil len korter en anders werken, jonge ren zijn momenteel pas rond hun 28e jaar klaar voor een vaste baan. Zij den ken in mogelijkheden in plaats van problemen. Oudere werknemers zijn niet popu lair, en er zijn vèel vooroordelen bij werkgever. Zo zouden ze vaker ziek zijn en staan te boek als duur en in flexibel. Maar de realiteit laat iets heel anders zien. Ze zijn loyaal, gemoti veerd en hebben levenservaring. Ze hechten aan zingeving en leveren graag een sociale bijdrage. De functie als coach van jongere werknemers, ze de generatie Y zal deze arbeidsuit- stroom niet kunnen opvangen. Er zal dus iets moeten gebeuren om de ar beidsparticipatie te vergroten. Bij uit zendbureau Tempo-Team is op basis van de demografische feiten de knop omgegaan. "Ook wij zoeken nog steeds in die te kleine vijver van gene ratie Y, terwijl we de grote vijvers met generatie X nog te makkelijk links laten liggen," geeft ook Tessa van Waarde, manager en projectlei der bij Tempo-Team Middelburg toe tijdens een sessie over 'Het nieuwe Werken' van de Kwaliteitskring Zee land. "Als ik slechts 2 kandidaten van 35 ■jaar of ouder bij een bedrijf kan aan bieden, dan wordt er toch wel moei lijk gekeken, maar werkzoekende jon geren tot 25 jaar zijn er gewoon erg weinig hier. Ook bij ons moet die knop ook om, zeker hier in Zeeland. Daar gaan we nu ook daadwerkelijk de markt mee op. De waarde van oudere werknemers in een bedrijf wordt ernstig onderschat. Een even wichtige generatieopbouw van het personeelsbestand is zeer waardevol. Oudere en ervaren medewerkers heb ben een natuurlijk overwicht en kun nen een coachende rol als vanzelfspre kend op zich nemen. De grootste groep werklozen zijn op dit moment mannen van _45+ met een lage oplei ding, terwijl er veel vraag is naar tech nisch personeel op minimaal MBO ni veau 3/4 is. Bijscholing kan een oplos sing zijn. Daarbij is er een grote groep vrouwen, die nu nog geen deel uit maken van de arbeidsmarkt, de zgn. herintreders. Ook voor deze groep geldt dat zij soms 15 jaar geen deel hebben uitgemaakt van het arbeids proces "en nu toch weer aan de slag willen. "Aangepaste werktijden onder schooltijd kan deze vrouwen een stuk sneller terugwinnen voor de arbeids markt." Knop moet om De uitzendbranche weet als geen an der de pijnpunten in de arbeidsmarkt te benoemen. Veel eigen onderzoek, doorgerekend en getoetst door o.a. TNO, blijkt een waardevolle schatka-_ Maar ook ouderen moeten aan de slag blijven. kunnen kennis overdragen, motive ren en hebben een natuurlijk over wicht. Een goede mix tussen de gene raties binnen uw bedrijf wordt steeds belangrijker. Om verschillende gene raties te boeien en te binden is een an dere benadering van uw werknemers nodig. Als het gaat om arbeidsvoor waarden, stellen jongeren andere ei sen aan een baan dan de ouderen. Steeds meer werkgevers bieden daar om ook keuzepakketten aan, die pas sen bij de behoefte en levensvisie van de nieuwe werknemer. Vaste contrac ten voor onbepaalde tijd worden schaars. Een vaste kern vormt de basis van de organisatie, daarom heen vor men zich steeds meer flexibele schil len van mensen die tijdelijk of via een ZPP constructie voor u zullen wer ken. Zo ontstaat een variabel perso neelsbestand, dat meebeweegt in het spel van vraag en aanbod. Met het ver hogen van de arbeidsparticipatie ko men ook die groepen in aanmerking die tot nil toe opmerkelijk genoeg worden buitengesloten. Zodoende kunnen de negatieve effecten van de crisis voor de arbeidsmarkt wel eens verrassend positief uitpakken. Het nieuwe werken was een leuke kreet, maar het wordt dus anders werken. Ook andere landelijke uitzendbu reaus zetten in op deze ouderen, maar Tempo-Team maakt vanaf nu serieus werk van de 45+ werknemers met een landelijke commercial. Voor de Zeeuwse markt wordt nog sterker in gezet op deze nieuwe doelgroep. Op 30 juni a.s. zullen er 'speeddate' ron den worden georganiseerd tussen be drijven en potentiële kandidaten op al le Zeeuwse vestigingen. Bron o.a. 'Anders werken' van Tempo-Team en TNO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 133