Zomer vol kunst en cultuur 31 media Close encounters of the third kind In de wereld van kunst en cultuur dreunt de klap die het kabinet de sector gaf nog na. Maar de Avro presenteert op montere wijze de zomerprogrammering, om 'in deze barre tijden de kunst en cultuur volop te vieren', door Nico de Boer TERUGGESPOELD media@wegener.nl g| 024-3650570 Zaterdag 18 juni 2011 door Stefan Dölcken In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. Als we Hollywood mogen geloven, bestaan er twee soorten buiten aardse wezens. Zij die niks beters te doen hebben dan miljoenen lichtjaren reizen om de aarde in de as te leggen of uit te buiten en zij die slechts naar onze planeet komen om een kijkje te nemen of de universele vrede te promoten. De buitenaardsen in Steven Spielbergs 'Clo se encounters of the third kind' (1977) zijn van die laatste categorie. Al doen ze eerst hun best het tegendeel te laten geloven. Ze ontvoeren tientallen onschuldige mensen, dumpen een schip in de woestijn en sche ren met vliegende schotels zo laag over de bebouwde kom, dat het stroomnet spon taan overbelast raakt. Dankzij een van die stroomstoringen leren we Roy Neary ken nen. Een 'all American family man' die zijn gezin onderhoudt als monteur bij een nuts bedrijf. Als hij er bij zo'n stroomstoring op uit wordt gestuurd, krijgt hij te maken met wat de Amerikaanse ufoloog J. Allen Hy- nek een 'close encounter' noemt: een ont moeting of aanraking met buitenaardse fe nomenen. Volgens Hynek's leer krijgt Roy (Richard Dreyfuss) die nacht te maken met de eerste twee van drie fases in de encoun- ter-theorie. Hij ziet vreemde lichten aan de hemel (first kind) en krijgt in het holst van de nacht last van zonnebrand op zijn ge zicht (second kind). Pas aan het einde van de film komt het tot de derde fase: daad werkelijk contact met vreemde wezens. Voor het zo ver is, ondernemen we als kij ker samen met Roy Neary eerst een bizarre zoektocht naar de waarheid. Heeft hij echt ufo's gezien? Wat willen ze van hem? En waarom ziet hij in alles de vorm van een geheimzinnige berg? Roy is totaal in de Roy Neary (Richard Dreyfuss) boetseert aan zijn berg in Close encounters of the third kind. war. Onvergetelijk is de scène waarin hij tij dens het avondeten probeert een berg te boetseren met een overvol bord aardappel puree. Het hele gezin kijk naar hem alsof hij gek is geworden. Als Roy op een dag ki lo's potgrond, struiken en het hekwerk van de buren via het keukenraam zijn huis bin nen smijt, om vervolgens in de woonka mer een enorme zandheuvel te bouwen, houdt zijn vrouw Ronnie het voor gezien. Ze vertrekt met de kids naar mama. Uiteindelijk komt alles goed. Roy vindt 'zijn' berg (Devil's Tower in Wyoming) waar hij met tal van andere ufo-adepten, Amerikaanse militairen en een groep we tenschappers contact maakt met de - naar nu blijkt - uiterst vredelievende buitenaard sen. Een ontmoeting die vooraf wordt ge gaan door een uit vijf muzieknoten be staande begroetingsmelodie, die inmiddels net zo legendarisch is geworden als de ras pende stem van Darth Vader of de uit spraak 'E.T. phone home'. 'Close encounters' is een film die van be gin tot einde boeit, ook voor mensen die ei genlijk niet van sciencefiction houden. De hoopgevende boodschap van de film is een reactie op de Koude Oorlog, eind jaren ze ventig. Want, zo kun je je afvragen, als we het goed kunnen vinden met buitenaardse wezens, waarom dan niet met de Russen? Speerpunten in de Avro- zomer zijn de jubile- rende paradepaardj es Oerol op Terschelling en het Prinsengracht concert in Amsterdam, die beide dertig jaar bestaan. Oerol, dat jubileert met 33 premiè res en zeven internationale produc ties, ontkomt niet aan het bezuini gingsmes: het dreigt zijn structure le subsidie te verliezen, terwijl het festival 80 procent eigen inkom sten verwerft en nu gestraft lijkt te worden voor 30 jaar cultureel on dernemen. „Het zijn barre tijden", stelt Avro-presentator Cornald Maas. „Premier Mark Rutte zegt dat de kunst te veel met de rug naar het publiek staat en te veel met een open portemonnee naar de overheid hengelt. Staatssecreta ris Halbe Zijlstra beweert dat het voor iemand die moet bezuinigen handig is dat hij niks van kunst weet. Dirigent Reinbert de Leeuw zegt dat als hij jonger was geweest hij Nederland zou hebben verla ten en choreograaf Jiri Kylian, artis tiek leider van het Nederlands Dans Theater, beweert hetzelfde." Kortom, er heerst een sombere, vertwijfelde stemming in de we reld van kunst en cultuur. Voor de Avro echter geen reden bij de pak ken neer te zitten. Integendeel. „Laten we de kunst en cultuur vie ren", spoort Maas aan. „Wat in de discussies van nu soms vergeten wordt, is dat er wel degelijk heel veel kunst en cultuur én relevante kunst en cultuur gemaakt wordt. De Avro laat die op een uitdagen de manier in allerlei programma's zien, van juni tot en met septem Het Prinsengrachtconcert is een van speerpunten in de culturele Avro-zomer. ber, op radio, tv en internet." De Avro besteedt traditioneel veel aandacht aan kunst en cultuur en dicht zich van de omroepen graag de rol van hoeder van het artistie ke leven toe. Wat betekenen de be zuinigingen voor de Avro? De nieuwe mediadirecteur, Peter Lub bers, is duidelijk. „Het is heel ern stig wat er gebeurt. Daarbij heb ik nog geen duidelijke visie gehoord uit Den Haag. Die bezuinigingen zijn meer een doel op zich. Wat ik er heel gevaarlijk aan vind, is dat het cultuurgoed van Nederland een enorme tik krijgt. Met name bij het ontwikkelen van nieuw en jong talent, en bij experimentele kunst en cultuur, want die zijn ook van belang. Vooral bij die ta lentontwikkeling zien wij een rol voor ons weggelegd." Lubbers ziet door de kille sanering de rol van de omroep groeien. „Het is voor mij een bevestiging van de be staansreden van de Avro. De toege voegde waarde lijkt me duidelijk." Na de kunst- en cultuursector zijn de publieke omroepen ook aan de beurt. Ze moeten een kwart van het budget van 800 miljoen euro inleveren. Lubbers: „Dat is niet eenvoudig, maar het is een enor me uitdaging om met minder mid delen kwaliteit te blijven leveren." Misschien in samenwerking met de Tros. Al staat een fusie volgens Lubbers nog niet vast. „Er is het foto Marcel Antonisse/ANP voornemen samenwerking te on derzoeken, maar er moet nog veel water door de rivier voordat we weten waar we staan." Is het volksvermaak van de Tros wel te combineren met het 'serieu zere' werk van de Avro? „Ik denk dat we een mooi verticaal palet kunnen aanbieden, van kunst en cultuur van de grachtengordel tot op het plein. Bovendien proberen wij kunst en cultuur te ontsluiten voor een breder publiek. Ik vind Tussen kunst kitsch een mooi voorbeeld. Daar kijken mensen naar die latent geïnteresseerd zijn in kunst en cultuur, die we een blik geven op die wereld. Door het vertellen van mooie verhalen kan dit een aanzuigende werking heb ben. Tussen kunst kitsch vertelt van die kleine verhalen, waarin je op basis van kunst en cultuur nieuwsgierigheid creëert." Behalve van het Prinsengracht concert in Amsterdam en van het Oerol-festival op Terschelling doet de Avro deze zomer ook uitgebreid verslag van Festival Classique, De Canal Parade, De Uitmarkt, Het Girls First Concert en Het Kinder Prinsengrachtcon cert. Verder is er een complete Gustav Mahlerweek, als eerbe toon aan de Oostenrijkse compo nist en dirigent. In de vierdelige reeks Lola zoekt Brood probeert de dochter van wijlen rockzan ger Herman Brood erachter te komen wie haar vader precies was. Ook nieuw is Onder Wibi's vleugels. Pianist Wibi Soerjadi neemt zes talenten onder zijn hoede en geeft ze de kans hun muziekdroom waar te maken. Daarnaast verslaat Radio 4 het Festival Oude Muziek in Utrecht en begint het achttiende seizoen van het Zondagochtendconcert. In zomerse sferen presenteert Maartje van Weegen De klassie ken vanaf de Nederlandse Antil len. Het Junior Songfestival blikt terug met oude winnaars om ver volgens, tot eind dit jaar, aan het nieuwe seizoen te beginnen. De Avro besluit de culturele zomer met De tiende van Tijl, waarin Tijl Beckand de kijker laat kennisma ken met klassieke muziek. f>o Reageren? w redactie.media@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 115