door kinderogen wu Insiders over Juliana en Bernhard kijktip De zesdelige documentaireserie Brief van mijn kind duikt achter het wereldnieuws, om het eens te bekijken vanuit het perspectief van kinderen die er middenin zitten, door Rivka Groenier zaterdag, 19.25 uur foto CPD/IKON Uit een gat in een via duct in Rio de Janei ro komen benen te voorschijn. Ze bun gelen even in de lucht en plop, daar is een kind. Een volgend paar be nen verschijnt en achter elkaar ko men straatkinderen, met de slaap in de ogen, uit hun schuilplaats. Het is een van de meest indruk wekkende beelden uit de eerste af levering van de Ikon-serie Brief van mijn kind. De regisseurs Gert Corba, Ingeborg Breugel en Tessa Boerman trokken voor deze repor tagereeks de wereld over om kinde ren die zich middenin de werke lijkheid van grote nieuwsverhalen bevinden, hun verhaal te laten ver tellen. De eerste aflevering vertelt het ver haal van kinderen die in Rio de Janeiro op straat moeten zien te overleven, meestal op de vlucht voor onwaarschijnlijke ellende thuis. „Duizenden straatkinderen heb je daar, ze leven in ontzettend gevaarlijke omstandigheden en zijn vaak aan de drugs. De groep die wij volgden, leeft letterlijk in een hol vol ongedierte en kleine schorpioenen", vertelt Corba. „Wij zijn daar gewoon ingekropen met de camera, dat had nog nooit ie mand gedaan." Hij vindt het mooi die kinderen in de schijnwerpers te plaatsen. „In de basis zijn het heel gewone kin deren, alleen hebben ze een verve lende achtergrond. Doordat ze zo veel hebben meegemaakt, zijn ze in zekere zin wijs." Om de gevoe lens van de kleine hoofdpersonen zo goed mogelijk over het voet licht te brengen, vroegen de film makers de kinderen om een brief aan hun ouders te schrijven. Zoals de 14-jarige Ana Raquel, die door haar gewelddadige stiefvader op straat werd gezet. 'Het was nacht, het regende en u deed niets, mam ma', schrijft ze in haar brief aan haar moeder. De brieven vormen een losse rode draad, die de ene keer wat nadruk kelijker aanwezig is dan de andere. De zes losse documentaires zijn stuk voor stuk compleet anders van vorm en aanpak. Dan weer confronterend en rauw, zoals de af levering over Rio, dan weer hoop gevend. Dat laatste geldt zeker voor de tweede aflevering, over de 14-jarige Phiona uit Oeganda. Ze woont met haar moeder in een sloppenwijk, haar vader stierf aan aids. Redelijk uitzichtloos, zou je denken. Maar Phiona's leven krijgt een onwaarschijnlijke wending als sociaal werker Robert Katende haar schaaktalent ontdekt. Corba: „Op 13-jarige leeftijd was Phiona al jeugdkampioen van Afrika." Hij volgde het meisje naar Siberië, waar ze deelnam aan het WK voor vrouwen. „Ze schaakte tegen de 24-jarige nationaal kampioene van Canada. Ze verloor weliswaar, maar het is niet ondenkbaar dat ze over drie of vier jaar wereldkampi oen is. Onvoorstelbaar als je ziet waar ze vandaan komt: een hutje in een sloppenwijk met niet meer dan een berg kleren en wat potten en pannen." Corba vond het prachtig om te zien hoe Phiona zich aanpaste aan de nieuwe situatie. „In dat hotel in Siberië ervoer ze voor het eerst de onvoorstelbare luxe om uit de kraan te kunnen drinken. Het was grappig om te zien hoe ze dat heel gemakkelijk absorbeerde. Kinde ren zijn ongelooflijk flexibel." Het is een bewust gekozen stijl vorm om het wereldnieuws eens vanuit het perspectief van kinde ren te beschouwen, zegt Tessa Boerman, die drie afleveringen in de reeks maakte. „Dat gebeurt veel te weinig. Het wereldnieuws den dert maar binnen, overal zien we dezelfde beelden, bijna altijd van uit het perspectief van volwasse nen. Door kinderen de hoofdrol te geven, heb je de kans weg te blij ven van die clichés en tegelijker tijd zie je heel duidelijk wat de im pact is van het wereldnieuws. Al les wat nu gebeurt, veroorzaakt tenslotte een enorme rimpeling naar de toekomst. De toekomst van kinderen." Ze maakte de aflevering over Haï ti, over de io-jarige Darline die ver weesd achterbleef na de aardbe ving in 2010. In de puinhopen van haar huis zoekt het zwijgzame meisje naar de kleren van haar- barbiepop. Behoorlijk pittig. Boerman: „Ja, maar zeker in Haïti, waar we drie weken na de aardbe ving filmden, viel het me op hoe veerkrachtig kinderen zijn. Ze gaan er toch altijd vanuit dat het goed komt. Aan de ene kant is dat heel mooi, aan de andere kant is het ook tragisch, omdat je weet dat het lang kan duren voordat er iets ten goede verandert en dat het in sommige gevallen misschien nooit goed komt." De serie concentreert zich op kin deren in ontwikkelingslanden, maar er is ook een aflevering over een aan lager wal geraakt gezin met drie kleine kinderen in de Ver enigde Staten. Boerman: „In Flori da zijn door de kredietcrisis gigan tisch veel mensen dakloos geraakt, daar is een soort derdewereldsitua tie ontstaan. We volgden een ge zin uit de middenklasse dat door de instorting van de huizenmarkt in totale armoede is vervallen en van noodopvang naar noodop vang trekt. Die kinderen hebben van de ene op de andere dag een totaal ander leven. Ze zijn nog klein en begrijpen niet wat er aan de hand is, ze denken dat ze op een heel lange vakantie zijn. De ouders, Tony en Dion, weten niet hoe ze deze situatie moeten uitleg gen. Dat is ook een reden waarom ze hieraan hebben meegewerkt, in de hoop dat hun kinderen dankzij deze film later beter zullen begrij pen waarom het zo is gelopen." Die aflevering (de vierde) laat vol gens Boerman goed zien wat de ge dachte achter Brief van mijn kind is. „De kredietcrisis raakt de hele wereld. Een volwassene vraagt zich bij dit onderwerp misschien af hoe die crisis in elkaar zit. Een kind wil weten: waar is mijn huis, mijn speelgoed, waarom hebben we geen auto meer? Door hier op te focussen, ga je het harde nieuws voorbij en zie je de wezenlijke im pact van grote gebeurtenissen." 12 Brief van mijn kind. Vanaf komen de maandag (20 juni) wekelijks op Nederland 2 om 21.25 uur. www.briefvanmijnkind.nl r>^ Reageren? redactie.media@wegener.nl rj i n c'ö j

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 113