auto 119
Focus ST gromt en snuift als een stier
'Z'n rondingen zijn schitterend'
Alternatief: Seat Leon Alternatief: Volkswagen Golf GTI
Auto Poppe
vrijdag 17 juni 2011
KLASSIEKER Hans en Dominic Schmitz en hun Mercedes-Benz 190 SL
door Lucas Boot
Vader en zoon Hans en Do
minic Schmitz uit Middel
burg zijn gek van Merce
des-Benz. Senior rijdt al
sinds jaar en dag in de sterrenwa
gens. Bij junior zit het merk-DNA
dankzij palief in de genen. „Merce-
dessen hebben iets. Wat, kan ik
niet goed uitleggen. Het is een ge
voel", zegt Dominic. Beide heren
rijden nu in een moderne E-klasse
met zescilinder dieselmotoren.
Een enorm contrast met hun klas
sieke 190 SL, die sinds enkele
maanden in hun bezit is.
„De 190 SL is een kunstwerk. Zo
mooi. Ik kan er hele dagen naar
blijven kijken en het is een genot
om erin te rijden. Je krijgt boven
dien zoveel enthousiaste reacties",
vertelt Hans geestdriftig. Dominic
vult met dezelfde bevlogenheid
aan: „De rondingen zijn schitte
rend. Typisch jaren vijftig. Echt
iets speciaals, deze auto in het bij
zonder."
Veel 190 SL's verscheepte Merce
des-Benz in de jaren vijftig en zes
tig namelijk naar de Verenigde Sta
ten. Het leeuwendeel van de SL's
die nu in ons land rondrijden is
import uit de VS. De Benz van
Hans en Dominic is in i960 nieuw
in Nederland geleverd. Het aantal
'Hollandse' SL's is volgens de
oudste van de twee op een paar
handen te tellen.
De letters SL staan voor Sport
Leicht, een verwijzing naar de
sportieve oorsprong van de be
roemde SL-reeks. Mercedes-Benz
racete begin jaren vijftig met een
300 SL. Dit was de te kloppen au
to voor de concurrentie. De hege
monie van de Duitsers was onge
kend. Van deze race-uitvoering
werd enkele jaren later een straat
versie gepresenteerd: de befaamde
Gullwing. Nog wat later versche
nen respectievelijk twee open
SL-varianten: de 190 SL en de 300
SL. Eerstgenoemde kreeg een vier-
cilinder in zijn fraaie neus, de 300
beschikte over- een ruim twee keer
zo sterke zespitter.
De productie van de twee road
sters liep van 1955 tot en met 1963.
De meer vierkante opvolger brak
radicaal met het glooiende ont
werp van z'n voorganger.
Hans en Dominic koesteren nog
één grote wens: een 300 SL. „Dan
praat je toch al gauw over een be
drag van zeven, acht ton", weet
Hans.
In koor: „Maar die auto komt er
een keer. Dat is zeker."
Muwwimiwiitf i'imniwi sssatBanxx g B -
Hans en Dominic Schmitz zijn fier op hun Mercedes SL 190. foto Lucas Boot
OCCASION Ford Focus ST 2.5 Turbo
Elke week testen we een
occasion. Hoe goed rijdt'ie
nog? Wat zit er allemaal op
en aan? En wat is er voor
ongeveer hetzelfde bedrag
nog meer te koop? We zoe
ken het voor u uit. Deze
week een Ford Focus ST.
door Lucas Boot
Rijden in een Ford Focus
ST voelt dubbel. De op
gepepte Focus is aan de
ene kant een feestkanon
waar je tank na tank
mee leeg wilt rijden - daarover zod
adelijk meer. Tegelijkertijd beseffen
we dat dit soort wagens niet meer
gebouwd gaat worden.
En dan bedoelen we hothatches
met vijfcilinder turbomotoren. Al
leen Audi durft nog te stunten met
vijfpitters (TT RS en RS3). Ford -
en ook Volvo, dat andere vijfcilin-
dermerk - zet een punt achter de
vijfcilinderpret. Jammer, maar be
grijpelijk. Deze blokken zijn niet de
schoonste en zuinigste jochies van
de klas. Het karakter van zo'n vijfci
linder is echter onmiskenbaar. Die
smeuïgheid, dat typische donker
bruine geroffel. Heerlijk. We waren
dan ook verheugd toen we deze
(vijfdeurs) Focus ST bij Van der
Ree in Roosendaal tegen het lijf lie
pen. En wat voor lijf; je ziet aan al
le kanten dat we hier met een rap
pe Focus te maken hebben. Fraaiste
eyecatchers zijn de 18-inch wielen
(225/40) met daarin twee vuurrode
remklauwen. Zo'n uiterlijk schept
natuurlijk de nodige verwachtin
gen. Kijken of de Ford ze weet
waar te maken.
We beginnen met een lichte teleur
stelling: de zitpositie. Ook met de
stevige Recaro-sportstoel in de laag
ste stand, is de zit voor een hot-
hatch net te hoog. Je vergeet deze
grief meteen wanneer je de motor
start en met een diepe bas uit de
twee uitlaatpijpen wegblaast. Jon
gens toch, dit blok leeft. Hij sist,
fluit, gromt en gnoeft als een bron
stige stier. Bent u te gretig met het
gaspedaal, dan kunnen de voorwie
len het vermogen niet optimaal
kwijt en voel je de aandrijfkrachten
tegenwerken in het stuur (torque
steer). Laat u daardoor niet verras
sen in snelle bochtencombinaties.
Kwestie van aanvoelen. En dat gaat
in de ST heel gemakkelijk. Het on
derstel, besturing en de pedalen
zijn lekker communicatief: u weet
wat de auto gaat doen, als u weet
wat u doet. Zouden wij 'm kopen
als we de centen hadden? Meteen!
Met een ST heeft u iets specialers
dan de Cupra's en GTI's van deze
wereld. Eén ding zit ons niet lek
ker: het verbruik. De fabriek geeft
een gemiddelde öp van 1 op 11. U
weet ook dat u met zo'n auto gaat
vlammen en dat utopische fabrieks-
cijfer nooit zult halen. Denk eerder
aan 1 op 8.
Ford Focus 2.5 Turbo
Prijs: 17.916 euro
Bouwjaar: 5-2006
Km-stand: 71.348 (NAP)
Transmissie: handgeschakelde zes-
bak
Motor: 2,5 liter vijfcilinder turbo,
benzine
Vermogen: 225 pk, 320 Nm
0-100 km/u: 6,8 sec*
Topsnelheid: 241 km/h*
Gemiddeld verbruik: 1 op 10,8*
Afleverkosten: 395 euro, incl. APK,
onderhoudsbeurt volgens schema en 6
maanden garantie
Bijzonderheden: vijfdeurs, vijfcilin
der, dealeronderhouden
Verkooppunt: Ford Van de Ree,
Roosendaal
Website: www.ford-vanderee.nl
*fabrieksopgave
Historie: Ford onthulde de Focus ST
in 2005. De 2,5 liter vijfcilinder turbo
deelde de Focus met de Volvo C30 T5.
In de Focus klinkt de vijfpitter een stuk
wilder dan in zijn Zweedse broertje.
Een bewuste keuze van de Ford-con
structeurs. Deze generatie ST is de laat
ste met een vijfcilinder onder de kap.
Ford stapt over op de viercilinder turbo
motoren.
De Ford Focus ST sist, fluit, gromt en snuift als een stier.
Prijs: 17.950 Bouwjaar: 1-2007 Km-stand: 75.192 (NAP) Motor: 2,0 liter
viercilindèr turbo, benzine Vermogen: 265 pk Transmissie: handgeschakel
de zesbak Afleverkosten: 295 euro, incl. afleverbeurt en APK. 695 euro,
ook met grote beurt en zes maanden garantie Bijzonderheden: handbak,
ABT tuning Verkooppunt: Autobedrijf Melse, Vlissingen Website: www.mel-
se.nl
Prijs: 17.840 Bouwjaar: 11-2005 Km-stand: 73.137 (NAP) Motor: 2,0 liter
viercilinder turbo, benzine Vermogen: 200 pk, 280 Nm Transmissie: zes-
traps automaat, dubbele koppeling Afleverkosten: 295 euro, incl. APK, on
derhoudsbeurt en 12 maanden garantie Bijzonderheden: DSG-automaat,
navigatiesysteem Verkooppunt: Auto Poppe, Vlissingen Website: www.au-
topoppe.nl