auto 119 Focus ST gromt en snuift als een stier 'Z'n rondingen zijn schitterend' Alternatief: Seat Leon Alternatief: Volkswagen Golf GTI Auto Poppe vrijdag 17 juni 2011 KLASSIEKER Hans en Dominic Schmitz en hun Mercedes-Benz 190 SL door Lucas Boot Vader en zoon Hans en Do minic Schmitz uit Middel burg zijn gek van Merce des-Benz. Senior rijdt al sinds jaar en dag in de sterrenwa gens. Bij junior zit het merk-DNA dankzij palief in de genen. „Merce- dessen hebben iets. Wat, kan ik niet goed uitleggen. Het is een ge voel", zegt Dominic. Beide heren rijden nu in een moderne E-klasse met zescilinder dieselmotoren. Een enorm contrast met hun klas sieke 190 SL, die sinds enkele maanden in hun bezit is. „De 190 SL is een kunstwerk. Zo mooi. Ik kan er hele dagen naar blijven kijken en het is een genot om erin te rijden. Je krijgt boven dien zoveel enthousiaste reacties", vertelt Hans geestdriftig. Dominic vult met dezelfde bevlogenheid aan: „De rondingen zijn schitte rend. Typisch jaren vijftig. Echt iets speciaals, deze auto in het bij zonder." Veel 190 SL's verscheepte Merce des-Benz in de jaren vijftig en zes tig namelijk naar de Verenigde Sta ten. Het leeuwendeel van de SL's die nu in ons land rondrijden is import uit de VS. De Benz van Hans en Dominic is in i960 nieuw in Nederland geleverd. Het aantal 'Hollandse' SL's is volgens de oudste van de twee op een paar handen te tellen. De letters SL staan voor Sport Leicht, een verwijzing naar de sportieve oorsprong van de be roemde SL-reeks. Mercedes-Benz racete begin jaren vijftig met een 300 SL. Dit was de te kloppen au to voor de concurrentie. De hege monie van de Duitsers was onge kend. Van deze race-uitvoering werd enkele jaren later een straat versie gepresenteerd: de befaamde Gullwing. Nog wat later versche nen respectievelijk twee open SL-varianten: de 190 SL en de 300 SL. Eerstgenoemde kreeg een vier- cilinder in zijn fraaie neus, de 300 beschikte over- een ruim twee keer zo sterke zespitter. De productie van de twee road sters liep van 1955 tot en met 1963. De meer vierkante opvolger brak radicaal met het glooiende ont werp van z'n voorganger. Hans en Dominic koesteren nog één grote wens: een 300 SL. „Dan praat je toch al gauw over een be drag van zeven, acht ton", weet Hans. In koor: „Maar die auto komt er een keer. Dat is zeker." Muwwimiwiitf i'imniwi sssatBanxx g B - Hans en Dominic Schmitz zijn fier op hun Mercedes SL 190. foto Lucas Boot OCCASION Ford Focus ST 2.5 Turbo Elke week testen we een occasion. Hoe goed rijdt'ie nog? Wat zit er allemaal op en aan? En wat is er voor ongeveer hetzelfde bedrag nog meer te koop? We zoe ken het voor u uit. Deze week een Ford Focus ST. door Lucas Boot Rijden in een Ford Focus ST voelt dubbel. De op gepepte Focus is aan de ene kant een feestkanon waar je tank na tank mee leeg wilt rijden - daarover zod adelijk meer. Tegelijkertijd beseffen we dat dit soort wagens niet meer gebouwd gaat worden. En dan bedoelen we hothatches met vijfcilinder turbomotoren. Al leen Audi durft nog te stunten met vijfpitters (TT RS en RS3). Ford - en ook Volvo, dat andere vijfcilin- dermerk - zet een punt achter de vijfcilinderpret. Jammer, maar be grijpelijk. Deze blokken zijn niet de schoonste en zuinigste jochies van de klas. Het karakter van zo'n vijfci linder is echter onmiskenbaar. Die smeuïgheid, dat typische donker bruine geroffel. Heerlijk. We waren dan ook verheugd toen we deze (vijfdeurs) Focus ST bij Van der Ree in Roosendaal tegen het lijf lie pen. En wat voor lijf; je ziet aan al le kanten dat we hier met een rap pe Focus te maken hebben. Fraaiste eyecatchers zijn de 18-inch wielen (225/40) met daarin twee vuurrode remklauwen. Zo'n uiterlijk schept natuurlijk de nodige verwachtin gen. Kijken of de Ford ze weet waar te maken. We beginnen met een lichte teleur stelling: de zitpositie. Ook met de stevige Recaro-sportstoel in de laag ste stand, is de zit voor een hot- hatch net te hoog. Je vergeet deze grief meteen wanneer je de motor start en met een diepe bas uit de twee uitlaatpijpen wegblaast. Jon gens toch, dit blok leeft. Hij sist, fluit, gromt en gnoeft als een bron stige stier. Bent u te gretig met het gaspedaal, dan kunnen de voorwie len het vermogen niet optimaal kwijt en voel je de aandrijfkrachten tegenwerken in het stuur (torque steer). Laat u daardoor niet verras sen in snelle bochtencombinaties. Kwestie van aanvoelen. En dat gaat in de ST heel gemakkelijk. Het on derstel, besturing en de pedalen zijn lekker communicatief: u weet wat de auto gaat doen, als u weet wat u doet. Zouden wij 'm kopen als we de centen hadden? Meteen! Met een ST heeft u iets specialers dan de Cupra's en GTI's van deze wereld. Eén ding zit ons niet lek ker: het verbruik. De fabriek geeft een gemiddelde öp van 1 op 11. U weet ook dat u met zo'n auto gaat vlammen en dat utopische fabrieks- cijfer nooit zult halen. Denk eerder aan 1 op 8. Ford Focus 2.5 Turbo Prijs: 17.916 euro Bouwjaar: 5-2006 Km-stand: 71.348 (NAP) Transmissie: handgeschakelde zes- bak Motor: 2,5 liter vijfcilinder turbo, benzine Vermogen: 225 pk, 320 Nm 0-100 km/u: 6,8 sec* Topsnelheid: 241 km/h* Gemiddeld verbruik: 1 op 10,8* Afleverkosten: 395 euro, incl. APK, onderhoudsbeurt volgens schema en 6 maanden garantie Bijzonderheden: vijfdeurs, vijfcilin der, dealeronderhouden Verkooppunt: Ford Van de Ree, Roosendaal Website: www.ford-vanderee.nl *fabrieksopgave Historie: Ford onthulde de Focus ST in 2005. De 2,5 liter vijfcilinder turbo deelde de Focus met de Volvo C30 T5. In de Focus klinkt de vijfpitter een stuk wilder dan in zijn Zweedse broertje. Een bewuste keuze van de Ford-con structeurs. Deze generatie ST is de laat ste met een vijfcilinder onder de kap. Ford stapt over op de viercilinder turbo motoren. De Ford Focus ST sist, fluit, gromt en snuift als een stier. Prijs: 17.950 Bouwjaar: 1-2007 Km-stand: 75.192 (NAP) Motor: 2,0 liter viercilindèr turbo, benzine Vermogen: 265 pk Transmissie: handgeschakel de zesbak Afleverkosten: 295 euro, incl. afleverbeurt en APK. 695 euro, ook met grote beurt en zes maanden garantie Bijzonderheden: handbak, ABT tuning Verkooppunt: Autobedrijf Melse, Vlissingen Website: www.mel- se.nl Prijs: 17.840 Bouwjaar: 11-2005 Km-stand: 73.137 (NAP) Motor: 2,0 liter viercilinder turbo, benzine Vermogen: 200 pk, 280 Nm Transmissie: zes- traps automaat, dubbele koppeling Afleverkosten: 295 euro, incl. APK, on derhoudsbeurt en 12 maanden garantie Bijzonderheden: DSG-automaat, navigatiesysteem Verkooppunt: Auto Poppe, Vlissingen Website: www.au- topoppe.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 19