auto 117 Rijden op aardgas, een alternatief? Groen gas gunstiger voor het milieu BRANDSTOF Verschillende fabrikanten leveren al auto's op aardgas vrijdag 17 juni 2011 Naast LPG is er tegenwoordig ook aardgas. Het kan bij een vijf tigtal pompstations worden ge tankt en dat geeft al meteen een beperking aan die in de loop der tijd zal worden opge lost. Als we zien dat verschillen de autofabrikanten modellen op aardgas leveren, moet deze brandstof wel degelijk serieus ge nomen worden. door Tony Vos Aardgas en LPG zijn op verschillende details ver schillend. Aardgas (CNG Compressed Natural Gas) zit gasvor mig in de tank, terwijl LPG een vloeistof is. Aardgas wordt aan de pomp zodoende per kilogram ge wicht afgerekend, terwijl men voor LPG per liter betaalt. De volledige installatie in de auto is ook verschil lend. Net als bij LPG is het moge lijk om een auto naderhand om te bouwen voor gebruik op aardgas, maar meestal wordt gekozen voor een aardgasauto die volledig af-fa- briek wordt geleverd. Alhoewel aardgas bij vrachtwagens en bussen ook wordt gebruikt om dieselmotoren mee te stoken, heb ben aardgasversies van personen- en bestelwagens altijd een benzine motor als basis. De prijs aan de pomp ligt op het ogenblik rond de 85 eurocent per kilogram. Aardgas wordt in de auto meegenomen in meerdere tanks die in het ideale ge val tussen de wielen in zijn ge plaatst voor een goede gewichtsver deling, maar soms ook voor en ach ter de achteras liggen. Ofschoon er meestal minder dan 10 kg aardgas in alle tanks samen gaat, weegt de installatie al snel 175 tot 200 kg meer. Het is dus een leuke theorie dat de wegenbelasting gelijk is aan een benzineauto, maar er wordt toch meer betaald vanwege het ho gere totaalgewicht. Vooral berijders van een bestelauto zijn gewend aan krachtige diesels met een enorm koppel en zodoende haast sportie ve prestaties. Afhankelijk van welke motor een fabrikant in een aardgas auto levert, vinden we die eigen schap lang niet altijd terug. Voor beelden zijn de 1,4 liter 8-klepper in dë Fiat Fiorino en de oude 2 liter in de Volkswagen Caddy. Bepaald geen auto's waarmee de stenen uit het wegdek worden getrokken. Voordelen zijn er natuurlijk vooral in financiële en milieutechnische zin. De C02-uitstoot van een mo tor op aardgas ligt gemiddeld zo'n 30 procent lager dan bij benzine. De brandstofkosten per gereden ki lometer zijn aantrekkelijk laag en vooral voor bedrijven zijn vanuit landelijke of regionale overheden subsidiemogelijkheden. Volkswa gen claimt voor een Caddy een ac tieradius van 500 km en dat is in clusief de afstand die op de 13 liter grote (nood)tank met benzine kan worden gereden. Voor particulieren is aardgas op dit moment weinig interessant, gezien de beperkingen. Bovendien geldt er een flinke meerprijs voor de versie op aardgas die door de lagere brand stofprijs moet worden terugver diend. Ook is er volledige onzeker heid op de restwaarde als de auto over een paar jaar wordt ingeruild. De plaatsing van de aardgastank hier bij een Mercedes E 200 NGT. Ondernemers die in de buurt zitten van een tankstation met aardgas, kun nen voordeel behalen met deze brandstof. Vorig jaar werd op zo'n tien plaatsen in ons land groen gas aan het gasnet toege voegd, in 2020 moet dat uitgroeien tot 12 procent van ons totale gasge- bruik. Groen gas kan probleem loos worden getankt in auto's die op aardgas rijden. Omdat de kwaliteit gelijk is aan aardgas, hoeft er technisch niets te worden aangepast. Omdat het gas is gemaakt uit biomassa is de tota le C02-uitstoot slechts een fractie in vergelijking met benzine en die sel. Bovendien komt groen gas ook veel gunstiger uit als wordt geke ken naar de uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden. Daarnaast ko men veel van de afvalproducten waaruit groen gas wordt gemaakt uit onze eigen agrarische indus trie, die hierdoor'aan economisch belang wint. Aan de pomp kan natuurlijk niet worden gekozen voor gewoon aardgas of groen gas. Dat doet een automobilist wel door een tankpas te nemen van bijvoorbeeld Orange- Gas. Deze pas wordt uitgegeven in samenwerking met Travelcard en kan vrijwel bij alle stations wor den gebruikt. Het aantal auto's op aardgas is nog zeer beperkt. Het blijkt dat slechts een paar auto merken er actief mee bezig zijn. Fiat lijkt erg actief met zowel de Panda, Punto als de complete be stelautoreeks die op aardgas wordt aangeboden. Mercedes levert de B- en E-klasse met viercilinder benzi nemotor en heeft ook de Sprinter bestelbus op aardgas. Volkswagen beschikt eveneens over een aardig aanbod met de Pas sat en het volledige bestelwagen programma, terwijl Opel de huidi ge Zafira en Combo in het pro gramma heeft en Renault de Kangoo en Kangoo Express op aardgas aanbiedt. Het aanbod aardgasauto's is nog beperkt, maar wel divers, van een Fiat Panda tot deze Mercedes E CNG.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 17