auto 117
Rijden op aardgas, een alternatief?
Groen gas gunstiger voor het milieu
BRANDSTOF Verschillende fabrikanten leveren al auto's op aardgas
vrijdag 17 juni 2011
Naast LPG is er tegenwoordig
ook aardgas. Het kan bij een vijf
tigtal pompstations worden ge
tankt en dat geeft al meteen
een beperking aan die in de
loop der tijd zal worden opge
lost. Als we zien dat verschillen
de autofabrikanten modellen op
aardgas leveren, moet deze
brandstof wel degelijk serieus ge
nomen worden.
door Tony Vos
Aardgas en LPG zijn op
verschillende details ver
schillend. Aardgas
(CNG Compressed
Natural Gas) zit gasvor
mig in de tank, terwijl LPG een
vloeistof is. Aardgas wordt aan de
pomp zodoende per kilogram ge
wicht afgerekend, terwijl men voor
LPG per liter betaalt. De volledige
installatie in de auto is ook verschil
lend. Net als bij LPG is het moge
lijk om een auto naderhand om te
bouwen voor gebruik op aardgas,
maar meestal wordt gekozen voor
een aardgasauto die volledig af-fa-
briek wordt geleverd.
Alhoewel aardgas bij vrachtwagens
en bussen ook wordt gebruikt om
dieselmotoren mee te stoken, heb
ben aardgasversies van personen-
en bestelwagens altijd een benzine
motor als basis. De prijs aan de
pomp ligt op het ogenblik rond de
85 eurocent per kilogram. Aardgas
wordt in de auto meegenomen in
meerdere tanks die in het ideale ge
val tussen de wielen in zijn ge
plaatst voor een goede gewichtsver
deling, maar soms ook voor en ach
ter de achteras liggen. Ofschoon er
meestal minder dan 10 kg aardgas
in alle tanks samen gaat, weegt de
installatie al snel 175 tot 200 kg
meer. Het is dus een leuke theorie
dat de wegenbelasting gelijk is aan
een benzineauto, maar er wordt
toch meer betaald vanwege het ho
gere totaalgewicht. Vooral berijders
van een bestelauto zijn gewend aan
krachtige diesels met een enorm
koppel en zodoende haast sportie
ve prestaties. Afhankelijk van welke
motor een fabrikant in een aardgas
auto levert, vinden we die eigen
schap lang niet altijd terug. Voor
beelden zijn de 1,4 liter 8-klepper
in dë Fiat Fiorino en de oude 2 liter
in de Volkswagen Caddy. Bepaald
geen auto's waarmee de stenen uit
het wegdek worden getrokken.
Voordelen zijn er natuurlijk vooral
in financiële en milieutechnische
zin. De C02-uitstoot van een mo
tor op aardgas ligt gemiddeld zo'n
30 procent lager dan bij benzine.
De brandstofkosten per gereden ki
lometer zijn aantrekkelijk laag en
vooral voor bedrijven zijn vanuit
landelijke of regionale overheden
subsidiemogelijkheden. Volkswa
gen claimt voor een Caddy een ac
tieradius van 500 km en dat is in
clusief de afstand die op de 13 liter
grote (nood)tank met benzine kan
worden gereden.
Voor particulieren is aardgas op dit
moment weinig interessant, gezien
de beperkingen. Bovendien geldt er
een flinke meerprijs voor de versie
op aardgas die door de lagere brand
stofprijs moet worden terugver
diend. Ook is er volledige onzeker
heid op de restwaarde als de auto
over een paar jaar wordt ingeruild.
De plaatsing van de aardgastank hier bij een Mercedes E 200 NGT.
Ondernemers die in de buurt zitten van een tankstation met aardgas, kun
nen voordeel behalen met deze brandstof.
Vorig jaar werd op zo'n tien
plaatsen in ons land groen
gas aan het gasnet toege
voegd, in 2020 moet dat uitgroeien
tot 12 procent van ons totale gasge-
bruik. Groen gas kan probleem
loos worden getankt in auto's die
op aardgas rijden.
Omdat de kwaliteit gelijk is aan
aardgas, hoeft er technisch niets te
worden aangepast. Omdat het gas
is gemaakt uit biomassa is de tota
le C02-uitstoot slechts een fractie
in vergelijking met benzine en die
sel. Bovendien komt groen gas ook
veel gunstiger uit als wordt geke
ken naar de uitstoot van fijnstof
en stikstofoxiden. Daarnaast ko
men veel van de afvalproducten
waaruit groen gas wordt gemaakt
uit onze eigen agrarische indus
trie, die hierdoor'aan economisch
belang wint.
Aan de pomp kan natuurlijk niet
worden gekozen voor gewoon
aardgas of groen gas. Dat doet een
automobilist wel door een tankpas
te nemen van bijvoorbeeld Orange-
Gas. Deze pas wordt uitgegeven in
samenwerking met Travelcard en
kan vrijwel bij alle stations wor
den gebruikt. Het aantal auto's op
aardgas is nog zeer beperkt.
Het blijkt dat slechts een paar auto
merken er actief mee bezig zijn.
Fiat lijkt erg actief met zowel de
Panda, Punto als de complete be
stelautoreeks die op aardgas wordt
aangeboden. Mercedes levert de B-
en E-klasse met viercilinder benzi
nemotor en heeft ook de Sprinter
bestelbus op aardgas.
Volkswagen beschikt eveneens
over een aardig aanbod met de Pas
sat en het volledige bestelwagen
programma, terwijl Opel de huidi
ge Zafira en Combo in het pro
gramma heeft en Renault de
Kangoo en Kangoo Express op
aardgas aanbiedt.
Het aanbod aardgasauto's is nog beperkt, maar wel divers, van een Fiat Panda tot deze Mercedes E CNG.