Kunstschouw zich te onderscheiden 61 uit donderdag 16 juni 2011 De monumentale mens die Hester Pilz maakte van ijzer en wilgenhout. door Nico Out Een cultuurorganisatie die uit vrijwilligers be staat en in negen dagen 20.000 bezoekers trekt met een subsidie van €20.000,-- doet het heel goed. Het lukt de Stichting Kunstschouw Wester- schouwen bovendien om een aanbod samen te stellen dat zich ook kwalitatief onder scheidt van de vele andere, klei nere Zeeuwse kunstroutes. De reden dat ik deze week dit eve nement graag aandacht geef zit hem ook in de kunstwaarde. Die wordt bepaald door een redelijk ge middelde als het gaat om de beel den, de schilderijen en de foto's en een sterk palet aan tijdelijke kunstuitingen op locatie. Een ge middelde is gebaseerd op gewogen uitersten. Technisch klopt alles wat er te zien is, maar soms is het zo stereotiep en ook nog matig van vorm dat het beter ongezien kan blijven, zoals het beeldje Den ken dat Ank Boelema Strasters in Noordwelle toont. Aan de andere kant staat dan bijvoorbeeld de overtuigend stoere expressie van het bronzen naakt Here I am van- Sytske Miedema. Het aardige van de Kunstschouw is de variatie aan benaderingen én locaties. En dan kom ik op het onderscheid tussen de 'vrije' en de gastlocaties. De laat ste zijn vooral galeries, (beel- den)tuinen en ateliers die door de organisatie worden gevraagd mee te doen. Daar vind je het verkoop bare werk. Naast de beelden, noem ik de expressieve composi ties van Bernadette Leijdekkers bij Bellas Artes, de speelse keramiek van Janny van der Veen in Duin hotel Burgh-Haamstede, de onder scheidende grafiek van Ton Lam- per in de Torenhoeve en de ironi sche foto's van Pieter van Wyns- berge in Resort Land Zee. Maar met de laatste twee ben ik al op 2 van de ruim 20 'vrije locaties' aan beland, die door de artistieke lei ding van de Kunstschouw zelf wor den geprogrammeerd. Er zijn er enkele die je zeker moet gaan zien. Dat geldt voor het monumentale beeld dat Hester Pilz maakte met wilgentakken. Je kunt de gebogen menselijke figuur zien als een 'Oer- zeeuw'. Hij kan zich verheffen, bui gen of hij wroet in de aarde. En als hij zich verheft, dan kijkt hij over de duinen uit op zee, plannen makend voor een vruchtbare toe komst. Of hij houdt zijn vijanden uit de buurt. De Karolingische Burcht is daarom zowel fysiek als symbolisch de perfecte locatie voor dit beeld. Zoals de schuur van boerderij 'Oud Brabers' het beeld De Aardappeleters van Dra- gan Despotovic mooi omlijst. Het is opgebouwd uit aardappels zodat onderwerp en materiaal samenval len. Een knipoog naar de kunstge schiedenis én een verbeelding van tijdelijkheid, groei en transforma tie. Het beeld roept tevens de vraag op wanneer wij mensen meer zijn dan we eten (lees consu meren) en wat het onderscheid is tussen de natuur en onszelf Op dezelfde locatie is trouwens de prachtige, kwetsbare Aardse vrouw te zien, door Van Beelen opge bouwd uit ijzergaas en dekens. In Hofstede Mon Plaisir staat de mens centraal. In intense portret ten verbindt Albert Groenheyde uiterlijk en innerlijk van onze soort, terwijl Helmie van de Riet een stap verder gaat en ons fysieke binnenste zichtbaar maakt. Mar jan Buning plaatst je in een 'tijds- capsule', bekleed met honderden polaroids: een visueel dagboek, waaraan je je eigen leven, je doen en laten kunt spiegelen. Een eind je verder staat een agrarische schuur waarin Clara Pouderoijen een deel van de ruimte afschermt met een gordijn dat aan de voor kant een reuzenoverhemd is. Je verdwaalt als het ware in wat je normaal zou passen: een mooie metafoor voor het zoeken naar wie je bent als mens. Haar collega Janneke Kornet maakt met Zeeuw se klei en mallen met de maat van stoeptegels een veld van 50 mz waarin zij de kleivierkanten met tussenruimtes verschuivend groe peert. Zij verbindt zo het bouwen van 'primitieve' culturen met die van ons. Haar installatie verbeeldt ook het transformeren van natuur in cultuur. Spannend gaat het ook worden op de locatie Hil's Green waar Mischa Doorenweerd met aarde, stenen, boomstammen en grasplaggen aan de gang gaat en Tijl Orlando Frijns met hout een bijzondere plek zal creëren. Wat klassieker zullen de variaties op Be schutting zijn die acht beeldhou wers bij De Prinsenhoeve plaat sen. Daar staat ook de sensationele kleurige machine van Krot Co, een collectief dat in de natuur het feest van de creativiteit viert waar aan je als bezoeker ook zelf kunt meedoen. De Kunstschouw is met ruim 200 kunstenaars op meer dan 40 locaties de grootste Zeeuwse kunstmanifestatie en goed voor dagen kijkavontuur op plekken die op zich al het bezoek waard zijn. En dan heb ik het nog niet over randactiviteiten als con certen, workshops en toneeloptre dens.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 80