Kunstschouw
zich te onderscheiden
61 uit
donderdag 16 juni 2011
De monumentale mens die Hester Pilz maakte van ijzer en wilgenhout.
door Nico Out
Een cultuurorganisatie
die uit vrijwilligers be
staat en in negen dagen
20.000 bezoekers trekt
met een subsidie van €20.000,--
doet het heel goed. Het lukt de
Stichting Kunstschouw Wester-
schouwen bovendien om een
aanbod samen te stellen dat
zich ook kwalitatief onder
scheidt van de vele andere, klei
nere Zeeuwse kunstroutes.
De reden dat ik deze week dit eve
nement graag aandacht geef zit
hem ook in de kunstwaarde. Die
wordt bepaald door een redelijk ge
middelde als het gaat om de beel
den, de schilderijen en de foto's
en een sterk palet aan tijdelijke
kunstuitingen op locatie. Een ge
middelde is gebaseerd op gewogen
uitersten. Technisch klopt alles
wat er te zien is, maar soms is het
zo stereotiep en ook nog matig
van vorm dat het beter ongezien
kan blijven, zoals het beeldje Den
ken dat Ank Boelema Strasters in
Noordwelle toont. Aan de andere
kant staat dan bijvoorbeeld de
overtuigend stoere expressie van
het bronzen naakt Here I am van-
Sytske Miedema. Het aardige van
de Kunstschouw is de variatie aan
benaderingen én locaties. En dan
kom ik op het onderscheid tussen
de 'vrije' en de gastlocaties. De laat
ste zijn vooral galeries, (beel-
den)tuinen en ateliers die door de
organisatie worden gevraagd mee
te doen. Daar vind je het verkoop
bare werk. Naast de beelden,
noem ik de expressieve composi
ties van Bernadette Leijdekkers bij
Bellas Artes, de speelse keramiek
van Janny van der Veen in Duin
hotel Burgh-Haamstede, de onder
scheidende grafiek van Ton Lam-
per in de Torenhoeve en de ironi
sche foto's van Pieter van Wyns-
berge in Resort Land Zee. Maar
met de laatste twee ben ik al op 2
van de ruim 20 'vrije locaties' aan
beland, die door de artistieke lei
ding van de Kunstschouw zelf wor
den geprogrammeerd. Er zijn er
enkele die je zeker moet gaan zien.
Dat geldt voor het monumentale
beeld dat Hester Pilz maakte met
wilgentakken. Je kunt de gebogen
menselijke figuur zien als een 'Oer-
zeeuw'. Hij kan zich verheffen, bui
gen of hij wroet in de aarde. En als
hij zich verheft, dan kijkt hij over
de duinen uit op zee, plannen
makend voor een vruchtbare toe
komst. Of hij houdt zijn vijanden
uit de buurt. De Karolingische
Burcht is daarom zowel fysiek als
symbolisch de perfecte locatie
voor dit beeld. Zoals de schuur
van boerderij 'Oud Brabers' het
beeld De Aardappeleters van Dra-
gan Despotovic mooi omlijst. Het
is opgebouwd uit aardappels zodat
onderwerp en materiaal samenval
len. Een knipoog naar de kunstge
schiedenis én een verbeelding van
tijdelijkheid, groei en transforma
tie. Het beeld roept tevens de
vraag op wanneer wij mensen
meer zijn dan we eten (lees consu
meren) en wat het onderscheid is
tussen de natuur en onszelf Op
dezelfde locatie is trouwens de
prachtige, kwetsbare Aardse vrouw
te zien, door Van Beelen opge
bouwd uit ijzergaas en dekens. In
Hofstede Mon Plaisir staat de
mens centraal. In intense portret
ten verbindt Albert Groenheyde
uiterlijk en innerlijk van onze
soort, terwijl Helmie van de Riet
een stap verder gaat en ons fysieke
binnenste zichtbaar maakt. Mar
jan Buning plaatst je in een 'tijds-
capsule', bekleed met honderden
polaroids: een visueel dagboek,
waaraan je je eigen leven, je doen
en laten kunt spiegelen. Een eind
je verder staat een agrarische
schuur waarin Clara Pouderoijen
een deel van de ruimte afschermt
met een gordijn dat aan de voor
kant een reuzenoverhemd is. Je
verdwaalt als het ware in wat je
normaal zou passen: een mooie
metafoor voor het zoeken naar
wie je bent als mens. Haar collega
Janneke Kornet maakt met Zeeuw
se klei en mallen met de maat van
stoeptegels een veld van 50 mz
waarin zij de kleivierkanten met
tussenruimtes verschuivend groe
peert. Zij verbindt zo het bouwen
van 'primitieve' culturen met die
van ons. Haar installatie verbeeldt
ook het transformeren van natuur
in cultuur. Spannend gaat het ook
worden op de locatie Hil's Green
waar Mischa Doorenweerd met
aarde, stenen, boomstammen en
grasplaggen aan de gang gaat en
Tijl Orlando Frijns met hout een
bijzondere plek zal creëren. Wat
klassieker zullen de variaties op Be
schutting zijn die acht beeldhou
wers bij De Prinsenhoeve plaat
sen. Daar staat ook de sensationele
kleurige machine van Krot Co,
een collectief dat in de natuur het
feest van de creativiteit viert waar
aan je als bezoeker ook zelf kunt
meedoen. De Kunstschouw is
met ruim 200 kunstenaars op
meer dan 40 locaties de grootste
Zeeuwse kunstmanifestatie en
goed voor dagen kijkavontuur op
plekken die op zich al het bezoek
waard zijn. En dan heb ik het nog
niet over randactiviteiten als con
certen, workshops en toneeloptre
dens.