Zeelan PZC Mammoet presenteert paradepaard Gedumpte koeienkadavers geruimd Nederland: geef ie mening! ZEEUWS-VLAANDEREN 18 en 19 17 22 en 23 AUTRICHEHAVEN Testlocatie nieuwste generatie hijskranen straks overslagterminal zware ladingen Kim on onze s 2011 pagina in deze Hrant! Taakstraf geëist voor ongeluk Samenwerking met en zonder 'oogcontact' mogelijk Donderdag 16 juni 2011 Blijdschap over onderzoek Checkpoint Tip? zeeuws-vlaanderen@pzc.nl door Harmen van der Werf westdorpe - Zwaar transportbe drijf Mammoet heeft gisteren aan de Autrichehaven bij Westdorpe de grootste mobiele kraan ter we reld gepresenteerd. De kraan is ter plaatse getest en wordt in de loop van volgende week alweer uit el kaar gehaald. Het enorme gevaarte gaat dan op transport naar Brazilië voor een karwei in de offshore. Vier jaar geleden nam de directie van Mammoet de beslissing een nieuwe generatie zware transport kranen te bouwen. „In onze sector was toen alles gericht op de bouw van nieuwe kerncentrales", vertel de Roderik van Séumeren, presi dent van Mammoet, gisteren aan de Autrichehaven. „Dat vraagt kranen met een niet al te grote reikwijdte. We hebben daar niet voor gekozen. We wil den een kraan die kan worden in gezet op allerlei werken, in de offs hore, in de petrochemische en in de energiesector. Gelukkig hebben we die keuze gemaakt, want wie had kunnen bedenken dat er pro blemen zouden kunnen ontstaan met kerncentrales in Japan, in Fu- kushima." Mammoet koos bewust voor een nieuwe generatie zwaar transport-kranen die over de hele wereld ingezet kunnen worden in meerdere bedrijfstakken en onder sterk wisselende weersomstandig heden, van 40 graden onder nul tot 55 graden boven nul. Jan van Seumeren jr, technisch directeur bij Mammoet: „Dat is belangrijk, omdat de behoefte aan grondstof fen sterk groeit en de winning van grondstoffen vindt op steeds moei lijker bereikbare plekken plaats, in het noorden van Canada en Rus land bijvoorbeeld. Daar zijn dan ook grote installaties nodig." De eerste kraan bij Westdorpe - opgetrokken uit onderdelen gepro duceerd in Polen, Duitsland, Roe menië en ook Nederland - is gelijk ook de langste op de locatie: 160 meter. Mammoet brengt in totaal drie van deze kranen op de markt. Ze kunnen worden opgebouwd tot maximaal 240 meter hoogte. Het bijzondere eraan is dat ze hele maal uit elkaar kunnen worden ge haald en in 200 tot 240 containers kunnen worden verscheept. De opbouw kost tien tot veertien dagen. De enige vereiste om de kraan op te bouwen is dat de on dergrond twintg ton per vierkante meter moet kunnen hebben. Volgende week wordt de eerste kraan in Westdorpe afgebroken voor transport naar Brazilië. De tweede is ook praktisch gereed, de derde volgt eind dit jaar. De laatste twee worden ingezet in de Verenig de Staten, één in de petrochemi sche industrie en één bij de bouw van een energiecentrale. Mam moet gaat de testlocatie aan de Au trichehaven straks gebruiken voor op- en overslag van zware ladin gen. Met de nieuwe generatie hijs kranen denkt het bedrijf voorlopig klaar te zijn voor de toekomst, tot 2025. De totale investering bedroeg ongeveer 160 miljoen euro. Twee van de straks drie nieuwe generatie zwaar-transportkranen van Mammoet op de testlocatie aan de Autrichehaven bij Westdorpe. sasmem s HETNATIONALEllUERHONDERZOEH.nl middelburg - Tegen een 33-jarige motorrijder uit het Belgische Ham- me is gisteren voor de rechtbank een taakstraf van veertig uur en een voorwaardelijke rijontzegging van een halfjaar geëist. Op 25 okto ber 2009 zag hij op de Zeedijk bij Kloosterzande een geparkeerde motor over het hoofd. Bij de bot sing liep zijn passagier een gecom pliceerde open beenbreuk op. Uitspraak 29 juni. door Sheila van Doorsselaer koewacht - De vier koeienkada vers die onlangs gedumpt zijn in de kreek De Put van Vael bij Koe wacht, zijn gisterochtend geruimd. Bij de actie waren medewerkers van Waterschap Scheldestromen en een inspecteur van de nieuwe Voedsel en Warenautoriteit (waar ook de Algemene Inspectiedienst toe behoort) aanwezig. De kadavers zijn afgevoerd naar het landelijke destructiebedrijf Rendac in het Brabantse Son. De nieuwe VWA onderzoekt wie de kadavers in de kreek heeft ge dumpt. Dit onderzoek zal volgens Roel Vincken, woordvoerder van de nieuwe VWA, enkele weken du ren, aangezien de dader de oormer ken van de kadavers had verwij derd. „Dit maakt de opsporing moeilijker, maar niet onmogelijk. Wij hebben zo onze methodes", zegt Vincken. Als de identiteit van de boer -die ook uit België zou kunnen komen, de grens is im mers vlakbij- is vastgesteld, wacht hem een proces verbaal wegens de overtreding van de destructiewet. Vermoedelijk wilde de boer de kos ten van destructie omzeilen door de dode runderen te dumpen. Het waterschap laat het hier verder bij. Watermonsters zijn niet genomen aangezien het een afgesloten water bekken betreft, eigendom van een particulier.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 55