Zeelan
PZC
Mammoet presenteert paradepaard
Gedumpte koeienkadavers geruimd
Nederland:
geef ie mening!
ZEEUWS-VLAANDEREN
18 en 19
17
22 en 23
AUTRICHEHAVEN Testlocatie nieuwste generatie hijskranen straks overslagterminal zware ladingen
Kim on onze
s 2011 pagina in
deze Hrant!
Taakstraf geëist
voor ongeluk
Samenwerking met
en zonder 'oogcontact'
mogelijk
Donderdag 16 juni 2011
Blijdschap over
onderzoek
Checkpoint
Tip? zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
door Harmen van der Werf
westdorpe - Zwaar transportbe
drijf Mammoet heeft gisteren aan
de Autrichehaven bij Westdorpe
de grootste mobiele kraan ter we
reld gepresenteerd. De kraan is ter
plaatse getest en wordt in de loop
van volgende week alweer uit el
kaar gehaald. Het enorme gevaarte
gaat dan op transport naar Brazilië
voor een karwei in de offshore.
Vier jaar geleden nam de directie
van Mammoet de beslissing een
nieuwe generatie zware transport
kranen te bouwen. „In onze sector
was toen alles gericht op de bouw
van nieuwe kerncentrales", vertel
de Roderik van Séumeren, presi
dent van Mammoet, gisteren aan
de Autrichehaven.
„Dat vraagt kranen met een niet al
te grote reikwijdte. We hebben
daar niet voor gekozen. We wil
den een kraan die kan worden in
gezet op allerlei werken, in de offs
hore, in de petrochemische en in
de energiesector. Gelukkig hebben
we die keuze gemaakt, want wie
had kunnen bedenken dat er pro
blemen zouden kunnen ontstaan
met kerncentrales in Japan, in Fu-
kushima." Mammoet koos bewust
voor een nieuwe generatie zwaar
transport-kranen die over de hele
wereld ingezet kunnen worden in
meerdere bedrijfstakken en onder
sterk wisselende weersomstandig
heden, van 40 graden onder nul
tot 55 graden boven nul. Jan van
Seumeren jr, technisch directeur
bij Mammoet: „Dat is belangrijk,
omdat de behoefte aan grondstof
fen sterk groeit en de winning van
grondstoffen vindt op steeds moei
lijker bereikbare plekken plaats, in
het noorden van Canada en Rus
land bijvoorbeeld. Daar zijn dan
ook grote installaties nodig."
De eerste kraan bij Westdorpe -
opgetrokken uit onderdelen gepro
duceerd in Polen, Duitsland, Roe
menië en ook Nederland - is gelijk
ook de langste op de locatie: 160
meter. Mammoet brengt in totaal
drie van deze kranen op de markt.
Ze kunnen worden opgebouwd
tot maximaal 240 meter hoogte.
Het bijzondere eraan is dat ze hele
maal uit elkaar kunnen worden ge
haald en in 200 tot 240 containers
kunnen worden verscheept.
De opbouw kost tien tot veertien
dagen. De enige vereiste om de
kraan op te bouwen is dat de on
dergrond twintg ton per vierkante
meter moet kunnen hebben.
Volgende week wordt de eerste
kraan in Westdorpe afgebroken
voor transport naar Brazilië. De
tweede is ook praktisch gereed, de
derde volgt eind dit jaar. De laatste
twee worden ingezet in de Verenig
de Staten, één in de petrochemi
sche industrie en één bij de bouw
van een energiecentrale. Mam
moet gaat de testlocatie aan de Au
trichehaven straks gebruiken voor
op- en overslag van zware ladin
gen. Met de nieuwe generatie hijs
kranen denkt het bedrijf voorlopig
klaar te zijn voor de toekomst, tot
2025. De totale investering bedroeg
ongeveer 160 miljoen euro.
Twee van de straks drie nieuwe generatie zwaar-transportkranen van Mammoet op de testlocatie aan de Autrichehaven bij Westdorpe.
sasmem s
HETNATIONALEllUERHONDERZOEH.nl
middelburg - Tegen een 33-jarige
motorrijder uit het Belgische Ham-
me is gisteren voor de rechtbank
een taakstraf van veertig uur en
een voorwaardelijke rijontzegging
van een halfjaar geëist. Op 25 okto
ber 2009 zag hij op de Zeedijk bij
Kloosterzande een geparkeerde
motor over het hoofd. Bij de bot
sing liep zijn passagier een gecom
pliceerde open beenbreuk op.
Uitspraak 29 juni.
door Sheila van Doorsselaer
koewacht - De vier koeienkada
vers die onlangs gedumpt zijn in
de kreek De Put van Vael bij Koe
wacht, zijn gisterochtend geruimd.
Bij de actie waren medewerkers
van Waterschap Scheldestromen
en een inspecteur van de nieuwe
Voedsel en Warenautoriteit (waar
ook de Algemene Inspectiedienst
toe behoort) aanwezig.
De kadavers zijn afgevoerd naar
het landelijke destructiebedrijf
Rendac in het Brabantse Son. De
nieuwe VWA onderzoekt wie de
kadavers in de kreek heeft ge
dumpt. Dit onderzoek zal volgens
Roel Vincken, woordvoerder van
de nieuwe VWA, enkele weken du
ren, aangezien de dader de oormer
ken van de kadavers had verwij
derd. „Dit maakt de opsporing
moeilijker, maar niet onmogelijk.
Wij hebben zo onze methodes",
zegt Vincken. Als de identiteit van
de boer -die ook uit België zou
kunnen komen, de grens is im
mers vlakbij- is vastgesteld, wacht
hem een proces verbaal wegens de
overtreding van de destructiewet.
Vermoedelijk wilde de boer de kos
ten van destructie omzeilen door
de dode runderen te dumpen. Het
waterschap laat het hier verder bij.
Watermonsters zijn niet genomen
aangezien het een afgesloten water
bekken betreft, eigendom van een
particulier.