auto7
'Een lekker dikke auto'
Speels, chic en leuk om te rijden
KLASSIEKER Ruud Schrauwen en zijn Volkswagen Scirocco
OCCASION Fiat 500 1.2 Blue&Me
Alternatief: Lancia Ypsilon 1.2 Alternatief: Toyota Aygo 1.0
vrijdag 10 juni 2011
door Lucas Boot
In de jaren zeventig hadden lief
hebbers van coupeetjes heel
wat te kiezen. Capri's, Manta's.
Celica's, en zo verder. Bij zo'n beet
je alle grote merken stond een
sportieve tweedeurs op de bestel-
lijst. Bij Volkswagen was dat na
tuurlijk de Scirocco. „Een inge
deukte Golf, volgens sommigen.
Maar dat heb ik nooit zo gevon
den", vertelt Ruud Schrauwen uit
Rucphen. Hij is in het bezit van
twee Scirocco's: een GTX van de
tweede generatie uit 1986 en deze
GL van de eerste reeks uit 1977.
Volkswagen lanceerde de coupé in
1974 op de markt als vervanger
van de Karmann Ghia. Giorgetto
Giugiaro tekende het lijnenspel
waar Schrauwen toen hij zestien
was op viel. „Het is een lekker dik
ke, sportieve auto met fraaie lij
nen. Bij mij in het zaalvoetbalteam
reed de keeper in een Scirocco. Ik
vond het meteen een bijzondere
auto. Zo eentje wilde ik er ook
wel."
Zo gezegd, zo gedaan. Schrauwen
werd achttien en kocht na het ha
len van z'n rijbewijs meteen de
VW van een maat over. De voor
liefde voor de Scirocco is sindsdien
altijd gebleven. „Ik heb vanaf toen
ook altijd Scirocco's gehad. De een
in een betere staat dan de ander.
Dan weer een goede, dan weer
een opknapper. Op een gegeven
moment besloot ik om een exem
plaar te kopen waar ik niets meer
aan hoefde te doen." Dat werd de
auto Waar de Rucphenaar nu in
rondrijdt.
De vorige eigenaar had 'm van een
boer gekocht die er vanaf moest.
De VW bivakkeerde jarenlang in
een droge schuur en had ook een
tectylbehandeling ondergaan.
„Daardoor is hij zo goed bewaard
gebleven. Je vindt heus wel wat
plekjes. Maar de Scirocco is op de
velgen en de elektrische bedienba-
re ramen na in elk geval helemaal
origineel." In die staat wil je een
klassieker hebben, toch? „Ja en
nee. Ik twijfel over een ander blok.
Nu ligt er een 1500'tje in met 70
pk. Een 1.6 GTI-motor met 110 pk
heeft toch net wat meer power en
dus meer firn. Ik kan er natuurlijk
ook een 1.8 GTX-motor van de
tweede generatie in leggen. Ah, ik
weet het nog niet."
Heeft u ook een bijzondere au
to? Laat het ons weten en vul
het contactformulier van de le
zersredactie in op onze website.
Elke week testen we een
occasion. Hoe goed rijdt-ie
nog? Wat zit er allemaal
op en aan? En wat is er
voor ongeveer hetzelfde
bedrag nog meer te koop?
We zoeken het voor u uit.
Deze week een Fiat 500.
door Lucas Boot
De Fiat 500 is groot ge
worden door klein te
blijven. De 'echte' 500
was met ruim 3,5 mil
joen stuks een verkoop
knaller. De nieuwe, die sinds 2007
rondrijdt, is dat net zo goed. Het
topjaar voor de Nederlandse markt
tot dusver was 2010. Toen verkoch
ten de Italianen ruim 7700 nieuwe
cinquecentootjes. De teller staat dit
jaar boven de vierduizend.
We hebben alleen nog nooit een
500'tje aan de tand gevoeld in de
occasiontest. De hoogste tijd dus.
Uiteindelijk belandden we in de
showroom bij Jan Hop in Goes.
Daar stond tussen de joekels van
Jeeps dit fraaie zwart metallic exem
plaar met op de klok net geen
30.000 kilometers. De bescheiden
kilometerstand trok de aandacht,
maar zeker ook het uitrustingsni
veau. Een 500 hoort nou eenmaal
goed in de spullen te zitten, niet
waar? Zo beschikt deze Fiat om te
beginnen over 15-inch lichtmetalen
wielen, verchroomde strips op de
voor- en achterbumper, glazen pa
noramadak en een chic zwart pia-
nolak dashboard.
Het leukste gadget aan boord is vol
gens ons het spraakgestuurde
Blue&Me. Met dit systeem koppelt
u via Bluetooth uw mobieltje met
de auto. Zie het als een luxe carkit,
maar dan wel eentje die ook sms-
berichten kan voorlezen. Niet elke
telefoon kan uit de voeten met
Blue&Me. Of andersom. Op de
website van Fiat vindt u een over
zicht met geschikte toestellen. Een
ander onderdeel van het Blue&Me-
systeem is de USB-aansfuiting voor
mp3-spelers, smartphones of een
'stickie' met muziek. Met spraakop-
drachten of de toetsen op het stuur-
Prijs: 9250 euro Bouwjaar: 6-2009 Km-stand: 36.170 (NAP)
Motor: 1,2 liter viercilinder, benzine Vermogen: 59 pk, 102 Nm
Transmissie: handgeschakelde vijfbak Afleverkosten: 395 euro, inclusief APK,
onderhoudsbeurt en twaalf maanden garantie
Bijzonderheden: lage kilometerstand, airco
Verkooppunt: Auto Otten, Breda Website: www.ottenauto.nl
Prijs: 9945 euro Bouwjaar: 10-2008 Km-stand: 47.603 (NAP)
Motor: 1,0 liter driecilinder, benzine Vermogen: 67 pk, 93 Nm
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Afleverkosten: 445 euro, incl. APK, grote beurt en twaalf maanden garantie
Bijzonderheden: wegenbelastingvrij, demonstratieauto
Verkooppunt: Toyota Van Dorst, Breda Website: www.vandorst.nl
De geteste Fiat 500
wiel selecteert u een muzieknum
mer, dat vervolgens op het display
in het instrumentenpaneel of op
de radio wordt weergeven.
Hij stuurt en voelt ook net een tik-
kie volwassener aan dan de meeste
modellen uit deze klasse. Om nog
maar niet te spreken over het afwer
kingsniveau en materiaalkeuze in
het interieur. De balans van het on
derstel is echter niet helemaal je
van het. De demping is te hard
naar onze smaak. Tel daar z'n korte
wielbasis bij op en de 500 wordt
een stuiterig Wagentje. Zeker als u
drempels enthousiast neemt. Op
de snelweg wordt de Fiat juist heel
licht als we over oneffenheden rij
den. Hij komt ver uit z'n veren en
het lijkt daardoor soms alsof we
even het contact met het wegdek
verloren zijn. Een ander puntje is
de beperkte ruimte voor de linker
voet. Aan de andere kant: het leeu
wendeel van de 500-rijders heeft
waarschijnlijk hooguit schoenmaat
41 en niet 46,5, zoals wij. Je ver
geeft de 500 zijn imperfecties door
z'n speelse retro looks en schitte
rende details. Ratio: 0. Emotie: 1.
Fiat 500 1.2
Prijs: 9950 euro
Bouwjaar: 10-2008
Km-stand: 29.849 (NAP)
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Motor: 1,2 liter viercilinder, benzine
Vermogen: 69 pk, 102 Nm
0-100 km/u: 12,9 sec*
Topsnelheid: 160 km/u*
Gemiddeld verbruik: 1 op 19,6*
Afleverkosten: meeneemprijs. Met
APK, onderhoudsinspectie en drie
maanden garantie: 395 euro.
Bijzonderheden: lage kilometerstand,
panoramadak, Blue&Me-systeem
Verkooppunt: Jan Hop, Goes
Website: www.janhop.nl
*fabrieksopgave
Historie: Fiat lanceerde de eerste gene
ratie 500 in 1957.
Het model liep na een moeizame begin
periode als een trein.
In 1975 stopte de productie.
Fiat besloot decennia later om het mo
del nieuw leven in te blazen.
Dat besluit resulteerde in 2007 in deze
Fiat New 500.
Ruud Schrauwen met zijn klassieke Volkswagen Scirocco