auto7 'Een lekker dikke auto' Speels, chic en leuk om te rijden KLASSIEKER Ruud Schrauwen en zijn Volkswagen Scirocco OCCASION Fiat 500 1.2 Blue&Me Alternatief: Lancia Ypsilon 1.2 Alternatief: Toyota Aygo 1.0 vrijdag 10 juni 2011 door Lucas Boot In de jaren zeventig hadden lief hebbers van coupeetjes heel wat te kiezen. Capri's, Manta's. Celica's, en zo verder. Bij zo'n beet je alle grote merken stond een sportieve tweedeurs op de bestel- lijst. Bij Volkswagen was dat na tuurlijk de Scirocco. „Een inge deukte Golf, volgens sommigen. Maar dat heb ik nooit zo gevon den", vertelt Ruud Schrauwen uit Rucphen. Hij is in het bezit van twee Scirocco's: een GTX van de tweede generatie uit 1986 en deze GL van de eerste reeks uit 1977. Volkswagen lanceerde de coupé in 1974 op de markt als vervanger van de Karmann Ghia. Giorgetto Giugiaro tekende het lijnenspel waar Schrauwen toen hij zestien was op viel. „Het is een lekker dik ke, sportieve auto met fraaie lij nen. Bij mij in het zaalvoetbalteam reed de keeper in een Scirocco. Ik vond het meteen een bijzondere auto. Zo eentje wilde ik er ook wel." Zo gezegd, zo gedaan. Schrauwen werd achttien en kocht na het ha len van z'n rijbewijs meteen de VW van een maat over. De voor liefde voor de Scirocco is sindsdien altijd gebleven. „Ik heb vanaf toen ook altijd Scirocco's gehad. De een in een betere staat dan de ander. Dan weer een goede, dan weer een opknapper. Op een gegeven moment besloot ik om een exem plaar te kopen waar ik niets meer aan hoefde te doen." Dat werd de auto Waar de Rucphenaar nu in rondrijdt. De vorige eigenaar had 'm van een boer gekocht die er vanaf moest. De VW bivakkeerde jarenlang in een droge schuur en had ook een tectylbehandeling ondergaan. „Daardoor is hij zo goed bewaard gebleven. Je vindt heus wel wat plekjes. Maar de Scirocco is op de velgen en de elektrische bedienba- re ramen na in elk geval helemaal origineel." In die staat wil je een klassieker hebben, toch? „Ja en nee. Ik twijfel over een ander blok. Nu ligt er een 1500'tje in met 70 pk. Een 1.6 GTI-motor met 110 pk heeft toch net wat meer power en dus meer firn. Ik kan er natuurlijk ook een 1.8 GTX-motor van de tweede generatie in leggen. Ah, ik weet het nog niet." Heeft u ook een bijzondere au to? Laat het ons weten en vul het contactformulier van de le zersredactie in op onze website. Elke week testen we een occasion. Hoe goed rijdt-ie nog? Wat zit er allemaal op en aan? En wat is er voor ongeveer hetzelfde bedrag nog meer te koop? We zoeken het voor u uit. Deze week een Fiat 500. door Lucas Boot De Fiat 500 is groot ge worden door klein te blijven. De 'echte' 500 was met ruim 3,5 mil joen stuks een verkoop knaller. De nieuwe, die sinds 2007 rondrijdt, is dat net zo goed. Het topjaar voor de Nederlandse markt tot dusver was 2010. Toen verkoch ten de Italianen ruim 7700 nieuwe cinquecentootjes. De teller staat dit jaar boven de vierduizend. We hebben alleen nog nooit een 500'tje aan de tand gevoeld in de occasiontest. De hoogste tijd dus. Uiteindelijk belandden we in de showroom bij Jan Hop in Goes. Daar stond tussen de joekels van Jeeps dit fraaie zwart metallic exem plaar met op de klok net geen 30.000 kilometers. De bescheiden kilometerstand trok de aandacht, maar zeker ook het uitrustingsni veau. Een 500 hoort nou eenmaal goed in de spullen te zitten, niet waar? Zo beschikt deze Fiat om te beginnen over 15-inch lichtmetalen wielen, verchroomde strips op de voor- en achterbumper, glazen pa noramadak en een chic zwart pia- nolak dashboard. Het leukste gadget aan boord is vol gens ons het spraakgestuurde Blue&Me. Met dit systeem koppelt u via Bluetooth uw mobieltje met de auto. Zie het als een luxe carkit, maar dan wel eentje die ook sms- berichten kan voorlezen. Niet elke telefoon kan uit de voeten met Blue&Me. Of andersom. Op de website van Fiat vindt u een over zicht met geschikte toestellen. Een ander onderdeel van het Blue&Me- systeem is de USB-aansfuiting voor mp3-spelers, smartphones of een 'stickie' met muziek. Met spraakop- drachten of de toetsen op het stuur- Prijs: 9250 euro Bouwjaar: 6-2009 Km-stand: 36.170 (NAP) Motor: 1,2 liter viercilinder, benzine Vermogen: 59 pk, 102 Nm Transmissie: handgeschakelde vijfbak Afleverkosten: 395 euro, inclusief APK, onderhoudsbeurt en twaalf maanden garantie Bijzonderheden: lage kilometerstand, airco Verkooppunt: Auto Otten, Breda Website: www.ottenauto.nl Prijs: 9945 euro Bouwjaar: 10-2008 Km-stand: 47.603 (NAP) Motor: 1,0 liter driecilinder, benzine Vermogen: 67 pk, 93 Nm Transmissie: handgeschakelde vijfbak Afleverkosten: 445 euro, incl. APK, grote beurt en twaalf maanden garantie Bijzonderheden: wegenbelastingvrij, demonstratieauto Verkooppunt: Toyota Van Dorst, Breda Website: www.vandorst.nl De geteste Fiat 500 wiel selecteert u een muzieknum mer, dat vervolgens op het display in het instrumentenpaneel of op de radio wordt weergeven. Hij stuurt en voelt ook net een tik- kie volwassener aan dan de meeste modellen uit deze klasse. Om nog maar niet te spreken over het afwer kingsniveau en materiaalkeuze in het interieur. De balans van het on derstel is echter niet helemaal je van het. De demping is te hard naar onze smaak. Tel daar z'n korte wielbasis bij op en de 500 wordt een stuiterig Wagentje. Zeker als u drempels enthousiast neemt. Op de snelweg wordt de Fiat juist heel licht als we over oneffenheden rij den. Hij komt ver uit z'n veren en het lijkt daardoor soms alsof we even het contact met het wegdek verloren zijn. Een ander puntje is de beperkte ruimte voor de linker voet. Aan de andere kant: het leeu wendeel van de 500-rijders heeft waarschijnlijk hooguit schoenmaat 41 en niet 46,5, zoals wij. Je ver geeft de 500 zijn imperfecties door z'n speelse retro looks en schitte rende details. Ratio: 0. Emotie: 1. Fiat 500 1.2 Prijs: 9950 euro Bouwjaar: 10-2008 Km-stand: 29.849 (NAP) Transmissie: handgeschakelde vijfbak Motor: 1,2 liter viercilinder, benzine Vermogen: 69 pk, 102 Nm 0-100 km/u: 12,9 sec* Topsnelheid: 160 km/u* Gemiddeld verbruik: 1 op 19,6* Afleverkosten: meeneemprijs. Met APK, onderhoudsinspectie en drie maanden garantie: 395 euro. Bijzonderheden: lage kilometerstand, panoramadak, Blue&Me-systeem Verkooppunt: Jan Hop, Goes Website: www.janhop.nl *fabrieksopgave Historie: Fiat lanceerde de eerste gene ratie 500 in 1957. Het model liep na een moeizame begin periode als een trein. In 1975 stopte de productie. Fiat besloot decennia later om het mo del nieuw leven in te blazen. Dat besluit resulteerde in 2007 in deze Fiat New 500. Ruud Schrauwen met zijn klassieke Volkswagen Scirocco

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 63