Picanto: compact naar royaler niveau auto5 Volkswagen Tiguan is een oplettend type Hoogwaardige techniek in grotere BMW 1-serie vrijdag 10 juni 2011 1.0 CWT 5d 8495 euro, Comfort Pack 10.190 euro. Kleintjes worden groot, dat geldt ook voor auto's. Zeker nu de focus in Europa steeds meer op compact en zuinig komt te liggen, kan Kia excelleren met de nieuwe Picanto. door Tony Vos Over belangstelling had Kia met de Picanto niet te klagen. Die bleek tussen zijn soortgenoten altijd een verrassend volwassen model met alle gevolgen voor rijplezier en kwali teit. Op deze ingeslagen weg gaat Kia voort. De tweede generatie heeft een meer aan sprekende vormgeving, met dank aan de Duitse designchef Peter Schreyer die keer op keer Europees ogende modellen aflevert. Zo ook de Picanto, die vanwege de grille het typische Kia gezicht draagt. Dagrijverlich- ting in de voorbumper is vanaf het instap model standaard. Over de flanken lopen beeldbepalende lijnen. Die krachtige accen tuering wordt op de achterzijde voortgezet in de verlichtingsunits. Op dit moment is er alleen de vijfdeurs, de driedeurs volgt jn au gustus. De enige dissonant vormen de wieldoppen, die een groot deel van de zwar te, stalen wielen zichtbaar houden. De binnenzijde, waar normaliter het plaat werk te zien is, is bij de Picanto keurig be Kia Picanto 1.0 5d Volwassen, ook de rijeigenschappen. Bagage 200-870 liter. Gewicht 820 kg. Benzine 1,0 I, 69 pk. Plus: rijbedrag, isolatie, materialen. Min: ietwat aan de prijs. kleed. Harde kunststoffen zijn bij dit soort modellen geaccepteerd, maar gelukkig heeft Kia haar materialen een prettige uitstraling gegeven, waardoor het geheel goed afge werkt overkomt. Ook is de Picanto op gepas te wijze 'speels' te noemen, door accent strips op het dashboard en aan de onder kant van het stuur. Met een lengte van 3,60 meter is de Picanto compact, maar die indruk wekt het interi eur niet. Zelfs twee volwassenen kunnen heel redelijk achterin zitten bij niet te lange voorpassagiers. Bovendien kan de rugleu ning van de achterbank worden neergeklapt om de standaard 200 liter uit te breiden tot een respectabele 870 liter. Kia levert voor het eerst een 1.0 liter drieci linder krachtbron die met 69 pk volledig aan de verwachtingen voldoet. Bij een derge lijke motor hoort een roffelend geluid, maar Kia heeft de geluidsisolatie van de Picanto zo op orde, dat de motor nauwelijks hoor baar is. Verwacht geen topprestaties, maar gewoon een auto die goed met het verkeer mee komt: een top van 153 kilometer per De nieuwe Kia Picanto: klein, maar volwassen, lijkt de leus. foto's Automedia uur en een acceleratie naar 100 in 14,4 se conden. De auto beschikt over een goed schakelende vijfbak. Het gemiddelde brand stofverbruik ligt in de praktijk op 1 op 17. Op papier is de Picanto nog zuiniger, wat correspondeert met een zeer lage C02-uit- stoot van 99 gram per kilometer. Dat levert het model vrijstelling van bpm en wegenbe lasting op. Wie begaan is met het milieu koopt er voor 395 euro ISG bij: lagerolweer- standbanden, een start- en stopsysteem en het terugwinnen van energie bij remmen. Kia heeft niet alleen de uitstraling en de techniek op orde, ook wat wegligging en comfort betreft zetelt de Picanto zich in de top van de kleintjes. De wielen staan zo veel mogelijk op de hoeken van de carrosse rie, terwijl ook de spoorbreedte serieus te noemen is. De standaard elektrische stuur bekrachtiging doet keurig wat haar wordt opgedragen. Zelfs op de snelweg blijkt de Pi canto prima handelbaar, maar wie dichter bij de topsnelheid komt, ziet het verbruik flink toenemen. Kia levert in feite één standaard uitrustings niveau dat met optiepakketten kan worden uitgebreid. De vijfdeurs begint bij 8495 euro en daarbij komt in dit geval airco en het Comfort Pack, zodat een redelijk aangekle de versie 10.190 euro kost. Ook zijn er exteri- eurpakketten en enkele losse opties om de Picanto helemaal op niveau te krijgen. CONCURRENT Chevrolet Modern uitziende, compacte vijfdeurs met grappige vorm- gevingsdetails. Alleen op Ipg belastingvrij. Bagage 170- 568 liter. Gewicht 832 kg. Benzine 1.0 I, 68 pk. ■nm Plus: vormgeving, ruimte achterin, vier cilinders. Min: harde kunststoffen, bagagevolume. Vanaf 7995 euro, i-Motion 9695 euro. CONCURRENT Hyundai 110 1.1 Plus: binnenruimte, motor, prijs. Min: weinig opvallende vormgeving. Verrassend ruim bemeten, goed rijdende vijfdeurs uit de compactklasse met tech nische overeenkomsten met de Picanto. Öagage 225- 925 liter. Gewicht 880 kg. Benzine 1.1 I, 69 pk. W P' CONCURRENT® Nissan Pixo 1.0 Een beetje vergeten auto in het A-segment die door het uitdijende aanbod wordt overschaduwd. Bagage 129-774 liter. Gewicht 830 kg. Benzine 1.0 I, 68 pk. Tssmmsmm Plus: zuinig, standaard vijfdeurs. Min: beperkte keuze, klapramen. door Roel van Gils Vermoeidheids- en rijstrook- detectie, grootlichtassistent, verkeersbordenlezer: de ver nieuwde VW Tiguan is een oplet tend type. Technisch gezien heeft Volkswagen het nodige aangepast, aan het uiterlijk is niet zo veel ver timmerd. Al is de Tiguan direct als zodanig te herkennen, met zijn nieuwe, scherpgelijnde grille en lichtunits. In het interieur moet je al helemaal met een loep op zoek naar modificaties. Er is nog altijd keus uit vier benzi nemotoren en drie diesels. De ba sis 1.4 TSI Bluemotion Technology is goed voor 122 pk. Gezien de erva ring met de 160 pk sterke 1.4 TSI komt de instapper vermoedelijk wat adem tekort. De krachtigere 1.4, gezegend met compressor én turbo, moet bij inhaalmanoeuvres en in heuvelachtige gebieden na melijk ook flink aan de bak en zal over het algemeen qua verbruik enigszins teleurstellen. Wij haal den in ieder geval de vooraf gestel de 6,7 liter per 100 kilometer bij lange na niet. De 2.0 TSI is de fysiek van de Volkswagen Tiguan veel beter de baas, ook al scheelt het maar 20 pk met de 1.4. Voor de liefhebbers is de Tiguan ook met de Golf GTI- motor (210 pk) te bestellen. Het dieselprogramma biedt drie versies van de 2.0 TDI, met 110, 140 of 170 pk. De benzine- en die sel-instappers beschikken beide standaard over een start- en stop systeem en 2WD. De vernieuwde Tiguan is optio neel uit te rusten met een nieuwe generatie parkeerhulp. Zelf inpar keren kon de Tiguan al, maar nu kan de auto dat ook haaks op de rijrichting. Bovendien zoekt de ver nieuwde Tiguan desgewenst zelf een geschikte parkeerplek. Volks wagen 'parkeert' de vernieuwde Ti guan medio augustus bij de dealer. VW Tiguan: behulpzaam. foto RvG door Willem de Volder De nieuwe BMW i-serie lijkt veel op zijn voorganger, maar is wel groter. De ï-se- rie kan (optioneel) worden voor zien van BMW Live, een onder deel van ConnectedDrive waar mee via een smartphone de inzit tenden direct het internet op kun nen. Maar ook veiligheidsvoorzie ningen als een grootlichtassistent, adaptieve bochtverlichting, ver keersbordherkenning en achteruit- rijcamera worden geïntegreerd. Er komen vijf motorvarianten, die allemaal voorzien zijn van turbo- techniek. Het brandstofverbruik, voor zowel benzine als diesel, en de C02-uitstoot leiden naar 20 pro cent bij telling op alle motoriserin- BMW1-serie: groter. foto BMW gen. De ECO PRO-functie tipt de bestuurder met instellingen om (extra) brandstof te besparen. De instapper met benzinemotor (n6i, 136 pk) gaat voor 27.950 euro de prijslijst in en de i2odA (diesel) is de meest prijzige met 38.510 eu ro. De n6i heeft voor een sprintje van 0 tot 100 kilometer per uur 8,5 seconden nodig en zijn 'grote' dieselbroer doet dat in 1,3 secon den minder. De BMW i-serie is voorzien van achterwielaandrijving en een ver beterd onderstel, dat de prestaties haarfijn verwerkt. Standaard is on der meer een start- en stopsys teem, een radio/cd met iDrive-be- diening, een usb-aansluiting en bluetooth. De i-serie is 85 millime ter langer en 17 millimeter breder dan de huidige versie. De wielba sis en de spoorbreedte zijn even eens gegroeid. Dat vertaalt zich in meer beenruimte voor de achter passagiers en een bagagecapaciteit van 360 liter (+30 liter). Op 17 september staat de nieuwe ling bij de dealer. Van de huidige i-serie (2004) werden al bijna een miljoen exemplaren verkocht, waarvan 20.000 in Nederland. Ford laat 1.0 liter motor debuteren in de B-Max De 1.0 liter driecilinder motor van Ford heeft Ecoboost (turbo, direc te injectie, variabele kleptiming). Het debuut is voorzien in de com pacte MPV B-Max. Speciale tech nieken (het uitlaatspruitstuk zit vast in de cilinderkop) zorgen er voor dat de uitstoot tot een mini mum wordt teruggebracht. Audi R8 GT Spyder vraagt 3,8 seconden Audi bouwt 333 stuks van de R8 GT Spyder, met dezelfde techni sche kenmerken als de gesloten versie en een top van 317 kilome ter per uur. De motor (560 pk) brengt de GT Spyder in 3,8 secon den vanuit stilstand naar de 100. De auto is 85 kilogram lichter dan de R8 Spyder 5.2 FSI. Fiat voorziet Bravo van MyLife-uitrusting De Fiat Bravo MyLife heeft mist lampen met bochtverlichting en de auto staat op 16 inch Black Dia mond-wielen. Ook het Blue Me communicatiesysteem en climate control met twee zones zijn pre sent. De prijs van de 140 pk Mul- tiair bedraagt 22.250 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 61