Picanto: compact
naar royaler niveau
auto5
Volkswagen Tiguan
is een oplettend type
Hoogwaardige techniek
in grotere BMW 1-serie
vrijdag 10 juni 2011
1.0 CWT 5d 8495 euro, Comfort Pack 10.190 euro.
Kleintjes worden groot, dat geldt
ook voor auto's. Zeker nu de focus
in Europa steeds meer op compact
en zuinig komt te liggen, kan Kia
excelleren met de nieuwe Picanto.
door Tony Vos
Over belangstelling had Kia met de
Picanto niet te klagen. Die bleek
tussen zijn soortgenoten altijd
een verrassend volwassen model
met alle gevolgen voor rijplezier en kwali
teit. Op deze ingeslagen weg gaat Kia voort.
De tweede generatie heeft een meer aan
sprekende vormgeving, met dank aan de
Duitse designchef Peter Schreyer die keer
op keer Europees ogende modellen aflevert.
Zo ook de Picanto, die vanwege de grille het
typische Kia gezicht draagt. Dagrijverlich-
ting in de voorbumper is vanaf het instap
model standaard. Over de flanken lopen
beeldbepalende lijnen. Die krachtige accen
tuering wordt op de achterzijde voortgezet
in de verlichtingsunits. Op dit moment is er
alleen de vijfdeurs, de driedeurs volgt jn au
gustus. De enige dissonant vormen de
wieldoppen, die een groot deel van de zwar
te, stalen wielen zichtbaar houden.
De binnenzijde, waar normaliter het plaat
werk te zien is, is bij de Picanto keurig be
Kia Picanto 1.0 5d
Volwassen, ook de rijeigenschappen. Bagage
200-870 liter. Gewicht 820 kg. Benzine 1,0 I, 69 pk.
Plus: rijbedrag, isolatie, materialen.
Min: ietwat aan de prijs.
kleed. Harde kunststoffen zijn bij dit soort
modellen geaccepteerd, maar gelukkig heeft
Kia haar materialen een prettige uitstraling
gegeven, waardoor het geheel goed afge
werkt overkomt. Ook is de Picanto op gepas
te wijze 'speels' te noemen, door accent
strips op het dashboard en aan de onder
kant van het stuur.
Met een lengte van 3,60 meter is de Picanto
compact, maar die indruk wekt het interi
eur niet. Zelfs twee volwassenen kunnen
heel redelijk achterin zitten bij niet te lange
voorpassagiers. Bovendien kan de rugleu
ning van de achterbank worden neergeklapt
om de standaard 200 liter uit te breiden tot
een respectabele 870 liter.
Kia levert voor het eerst een 1.0 liter drieci
linder krachtbron die met 69 pk volledig
aan de verwachtingen voldoet. Bij een derge
lijke motor hoort een roffelend geluid, maar
Kia heeft de geluidsisolatie van de Picanto
zo op orde, dat de motor nauwelijks hoor
baar is. Verwacht geen topprestaties, maar
gewoon een auto die goed met het verkeer
mee komt: een top van 153 kilometer per
De nieuwe Kia Picanto: klein, maar volwassen, lijkt de leus. foto's Automedia
uur en een acceleratie naar 100 in 14,4 se
conden. De auto beschikt over een goed
schakelende vijfbak. Het gemiddelde brand
stofverbruik ligt in de praktijk op 1 op 17.
Op papier is de Picanto nog zuiniger, wat
correspondeert met een zeer lage C02-uit-
stoot van 99 gram per kilometer. Dat levert
het model vrijstelling van bpm en wegenbe
lasting op. Wie begaan is met het milieu
koopt er voor 395 euro ISG bij: lagerolweer-
standbanden, een start- en stopsysteem en
het terugwinnen van energie bij remmen.
Kia heeft niet alleen de uitstraling en de
techniek op orde, ook wat wegligging en
comfort betreft zetelt de Picanto zich in de
top van de kleintjes. De wielen staan zo
veel mogelijk op de hoeken van de carrosse
rie, terwijl ook de spoorbreedte serieus te
noemen is. De standaard elektrische stuur
bekrachtiging doet keurig wat haar wordt
opgedragen. Zelfs op de snelweg blijkt de Pi
canto prima handelbaar, maar wie dichter
bij de topsnelheid komt, ziet het verbruik
flink toenemen.
Kia levert in feite één standaard uitrustings
niveau dat met optiepakketten kan worden
uitgebreid. De vijfdeurs begint bij 8495 euro
en daarbij komt in dit geval airco en het
Comfort Pack, zodat een redelijk aangekle
de versie 10.190 euro kost. Ook zijn er exteri-
eurpakketten en enkele losse opties om de
Picanto helemaal op niveau te krijgen.
CONCURRENT Chevrolet
Modern uitziende, compacte
vijfdeurs met grappige vorm-
gevingsdetails. Alleen op Ipg
belastingvrij. Bagage 170-
568 liter. Gewicht 832 kg.
Benzine 1.0 I, 68 pk.
■nm
Plus: vormgeving, ruimte achterin, vier cilinders.
Min: harde kunststoffen, bagagevolume.
Vanaf 7995 euro, i-Motion 9695 euro.
CONCURRENT Hyundai 110 1.1
Plus: binnenruimte, motor, prijs.
Min: weinig opvallende vormgeving.
Verrassend ruim bemeten,
goed rijdende vijfdeurs uit
de compactklasse met tech
nische overeenkomsten met
de Picanto. Öagage 225-
925 liter. Gewicht 880 kg.
Benzine 1.1 I, 69 pk.
W
P'
CONCURRENT® Nissan Pixo 1.0
Een beetje vergeten auto in
het A-segment die door het
uitdijende aanbod wordt
overschaduwd. Bagage
129-774 liter. Gewicht
830 kg. Benzine 1.0 I, 68 pk.
Tssmmsmm
Plus: zuinig, standaard vijfdeurs.
Min: beperkte keuze, klapramen.
door Roel van Gils
Vermoeidheids- en rijstrook-
detectie, grootlichtassistent,
verkeersbordenlezer: de ver
nieuwde VW Tiguan is een oplet
tend type. Technisch gezien heeft
Volkswagen het nodige aangepast,
aan het uiterlijk is niet zo veel ver
timmerd. Al is de Tiguan direct als
zodanig te herkennen, met zijn
nieuwe, scherpgelijnde grille en
lichtunits. In het interieur moet je
al helemaal met een loep op zoek
naar modificaties.
Er is nog altijd keus uit vier benzi
nemotoren en drie diesels. De ba
sis 1.4 TSI Bluemotion Technology
is goed voor 122 pk. Gezien de erva
ring met de 160 pk sterke 1.4 TSI
komt de instapper vermoedelijk
wat adem tekort. De krachtigere
1.4, gezegend met compressor én
turbo, moet bij inhaalmanoeuvres
en in heuvelachtige gebieden na
melijk ook flink aan de bak en zal
over het algemeen qua verbruik
enigszins teleurstellen. Wij haal
den in ieder geval de vooraf gestel
de 6,7 liter per 100 kilometer bij
lange na niet.
De 2.0 TSI is de fysiek van de
Volkswagen Tiguan veel beter de
baas, ook al scheelt het maar 20 pk
met de 1.4. Voor de liefhebbers is
de Tiguan ook met de Golf GTI-
motor (210 pk) te bestellen.
Het dieselprogramma biedt drie
versies van de 2.0 TDI, met 110,
140 of 170 pk. De benzine- en die
sel-instappers beschikken beide
standaard over een start- en stop
systeem en 2WD.
De vernieuwde Tiguan is optio
neel uit te rusten met een nieuwe
generatie parkeerhulp. Zelf inpar
keren kon de Tiguan al, maar nu
kan de auto dat ook haaks op de
rijrichting. Bovendien zoekt de ver
nieuwde Tiguan desgewenst zelf
een geschikte parkeerplek. Volks
wagen 'parkeert' de vernieuwde Ti
guan medio augustus bij de dealer.
VW Tiguan: behulpzaam. foto RvG
door Willem de Volder
De nieuwe BMW i-serie lijkt
veel op zijn voorganger,
maar is wel groter. De ï-se-
rie kan (optioneel) worden voor
zien van BMW Live, een onder
deel van ConnectedDrive waar
mee via een smartphone de inzit
tenden direct het internet op kun
nen. Maar ook veiligheidsvoorzie
ningen als een grootlichtassistent,
adaptieve bochtverlichting, ver
keersbordherkenning en achteruit-
rijcamera worden geïntegreerd.
Er komen vijf motorvarianten, die
allemaal voorzien zijn van turbo-
techniek. Het brandstofverbruik,
voor zowel benzine als diesel, en
de C02-uitstoot leiden naar 20 pro
cent bij telling op alle motoriserin-
BMW1-serie: groter. foto BMW
gen. De ECO PRO-functie tipt de
bestuurder met instellingen om
(extra) brandstof te besparen.
De instapper met benzinemotor
(n6i, 136 pk) gaat voor 27.950 euro
de prijslijst in en de i2odA (diesel)
is de meest prijzige met 38.510 eu
ro. De n6i heeft voor een sprintje
van 0 tot 100 kilometer per uur
8,5 seconden nodig en zijn 'grote'
dieselbroer doet dat in 1,3 secon
den minder.
De BMW i-serie is voorzien van
achterwielaandrijving en een ver
beterd onderstel, dat de prestaties
haarfijn verwerkt. Standaard is on
der meer een start- en stopsys
teem, een radio/cd met iDrive-be-
diening, een usb-aansluiting en
bluetooth. De i-serie is 85 millime
ter langer en 17 millimeter breder
dan de huidige versie. De wielba
sis en de spoorbreedte zijn even
eens gegroeid. Dat vertaalt zich in
meer beenruimte voor de achter
passagiers en een bagagecapaciteit
van 360 liter (+30 liter).
Op 17 september staat de nieuwe
ling bij de dealer. Van de huidige
i-serie (2004) werden al bijna een
miljoen exemplaren verkocht,
waarvan 20.000 in Nederland.
Ford laat 1.0 liter motor
debuteren in de B-Max
De 1.0 liter driecilinder motor van
Ford heeft Ecoboost (turbo, direc
te injectie, variabele kleptiming).
Het debuut is voorzien in de com
pacte MPV B-Max. Speciale tech
nieken (het uitlaatspruitstuk zit
vast in de cilinderkop) zorgen er
voor dat de uitstoot tot een mini
mum wordt teruggebracht.
Audi R8 GT Spyder
vraagt 3,8 seconden
Audi bouwt 333 stuks van de R8
GT Spyder, met dezelfde techni
sche kenmerken als de gesloten
versie en een top van 317 kilome
ter per uur. De motor (560 pk)
brengt de GT Spyder in 3,8 secon
den vanuit stilstand naar de 100.
De auto is 85 kilogram lichter dan
de R8 Spyder 5.2 FSI.
Fiat voorziet Bravo
van MyLife-uitrusting
De Fiat Bravo MyLife heeft mist
lampen met bochtverlichting en
de auto staat op 16 inch Black Dia
mond-wielen. Ook het Blue Me
communicatiesysteem en climate
control met twee zones zijn pre
sent. De prijs van de 140 pk Mul-
tiair bedraagt 22.250 euro.