auto j 3
Niemand ontspringt de elektrische dans
Lupo EL komt uit koker van TU/e
MICHELIN CHALLENGE BIBENDUM Berlijn toont venster op toekomst van stille mobiliteit
vrijdag 10 juni 2011
Vliegveld Tempelhof in
het centrum van Berlijn
lijkt in rust te baden.
Toch leeft het monu
mentale bolwerk half
mei op alle fronten.
Het is vier dagen het
decor voor de Michelin
Challenge Bibendum.
door Willem de Volder
Het is het jaarlijkse plat
form voor, vooral stille,
elektrische mobiliteit.
Af en toe overstemt
het kunstmatig ge
creëerde geluid van de elektrische
Peugeot EXt of het motorgeluid
van een hybride het geroezemoes
van duizenden mensen uit de mo
biliteitsbranche en journalisten.
Jaarlijks biedt Michelin de branche
een platform voor het tonen van
de toekomstige mobiliteit. Twee-,
drie-, vierwielers en vrachtauto's
maken deel uit van de presenta
ties. Op een circuit, dat is uitgezet
op een van de landingsbanen, kan
naar hartenlust worden geproefd
van wat de mobiliteitsbranche ons
de komende jaren voorschotelt.
Sommige bouwwerken ontstijgen
het proeven en zijn louter ontwik
keld om te laten zien hoe schoon
het kan. Een 'kartonnen doos'
voorzien van zonnecellen is daar
van wellicht het meest sprekende
bewijs. De realiteit komt meer tot
uiting bij de 'vertrouwde' merken
zoals Peugeot, Volvo (S6o Plug-in),
Renault, Nissan (Leaf), Porsche
(elektrische Boxster) en Audi. Bij
laatstgenoemde merk maken we
kennis met de Q5 met de Fuel Cell
en de Hybrid-versie van dat mo
del. Renault manifesteert zich met
de Fluence Z.E.. Het is die auto die
de Challenge Bibendum 2011-rally
wint met een C02-uitstoot van 57
g/km. Het is overigens jammer dat
de kokette Twizy in het aanbod
van Renault ontbreekt. Leuk en
praktisch is de microbus Mia. Net
geen drie meter lang en anderhal
ve meter hoog en voorzien van
praktische schuifdeuren.
Ook twee- en driewielers worden
uitgebreid over het voetlicht ge
bracht. Elektrische fietsen zijn in.
Niet alleen voor dagelijks gebruik.
Ook de mountainbikebouwers
hebben hun oog laten vallen op
de batterij-ondersteuning. De Gra
ce One is daarvan een voorbeeld.
Een stoere fiets die voor 3900 euro
onder je billen zit.
De taxibranche ontspringt de elek
trische dans eveneens niet. In Den
Haag hebben de eerste elektrische
TukTuks hun intrede gedaan en
ze blijken ideaal voor toepassing
in een stedelijke omgeving.
Op Michelin Challenge Bibendum
presenteren zich ook studenten
van universiteiten met hun be
denksels. De TU/e (Eindhoven)
pakt uit met een elektrische Lupo.
Een rondje met de tweewielige
Segway blijft voor velen een uitda
ging. Vanuit dat perspectief had de
elektrische driewieler Qugo (een
ontwerp van voormalig Spyker-de-
signer Maarten de Bruin) waar
mee we onlangs kennismaakten
niet misstaan op het Michelin-eve-
nement.
Erwin Meinders, Igo Besselink
en Paul van Oorschot heb
ben een Volkswagen Lupo
omgebouwd tot een elektrische au
to. Het project baart tijdens de Mi
chelin Challenge Bibendum in Ber
lijn veel opzien. Cameraploegen
en journalisten staan in de rij om
de Nederlandse studenten werk
tuigbouw van de Technische Uni
versiteit Eindhoven (TU/e) aan de
tand te voelen. Dat de Lupo EL
een dag eerder tijdens de Automo-
tiveweek 2011 is stil gevallen, ho
ren we via via. Verder zijn de he
ren helder over de uitdaging die ze
twee jaar geleden onder leiding
van prof dr. H. Nijmeijer zijn aan
gegaan. Besselink: „We hebben als
donor gekozen voor de Volkswa
gen Lupo 3L 1.2 TDI, omdat dat de
eerste echt zuinige auto was. Die
ging toen door het leven als 'drieli
ter auto', drie liter diesel per hon
derd kilometer, en had in 1999 al
een C02-uitstoot van 81 g/km."
„De Lupo is van huis uit licht en
aërodynamisch", vult Meinders
aan. „Om gewicht te besparen heb
ben we een 4,5 kg lichtere achter
klep gebruikt. Ook hebben we een
kleinere radiator toegepast en geko
zen voor een 12V accu van een mo
torfiets, die de ruitenwissers voor
ziet van stroom." De status onder
de motorkap kan via de bestaande
meters worden gevolgd. Zo geeft
de benzinemeter nu de actuele in
houd van de batterijen weer. De
elektrische Lupo weegt 1060 kilo
gram, zo'n tweehonderd kilo meer
dan de dieselversie. Afhankelijk
van de snelheid die wordt-gere-
den, heeft de Lupo EL een actiera
dius van 200 kilometer. Ook al is
dat zo'n 30 procent meer dan de
huidige elektrische auto's met vier
zitplaatsen verwachten Besselink,
Meinders en Van Oorschot op dat
vlak nog stappen te zetten.
De Peugeot EX1
De Grace One is een stoere elektrische mountainbike.
inmi/M
VAvV-11-
tniKl/KlTU-HvoÜC'l
t'j,-kwio
Paul van Oorschot en Erwin Meinders van de TU/e bij hun Lupo EL.
foto's Willem de Volder
mdm\Wm
De VW Lupo heeft onder de motorkap flinke veranderingen ondergaan.
i2
t'T'ii-itiritti ,jf;t ri rfrrrri ?jn