auto j 3 Niemand ontspringt de elektrische dans Lupo EL komt uit koker van TU/e MICHELIN CHALLENGE BIBENDUM Berlijn toont venster op toekomst van stille mobiliteit vrijdag 10 juni 2011 Vliegveld Tempelhof in het centrum van Berlijn lijkt in rust te baden. Toch leeft het monu mentale bolwerk half mei op alle fronten. Het is vier dagen het decor voor de Michelin Challenge Bibendum. door Willem de Volder Het is het jaarlijkse plat form voor, vooral stille, elektrische mobiliteit. Af en toe overstemt het kunstmatig ge creëerde geluid van de elektrische Peugeot EXt of het motorgeluid van een hybride het geroezemoes van duizenden mensen uit de mo biliteitsbranche en journalisten. Jaarlijks biedt Michelin de branche een platform voor het tonen van de toekomstige mobiliteit. Twee-, drie-, vierwielers en vrachtauto's maken deel uit van de presenta ties. Op een circuit, dat is uitgezet op een van de landingsbanen, kan naar hartenlust worden geproefd van wat de mobiliteitsbranche ons de komende jaren voorschotelt. Sommige bouwwerken ontstijgen het proeven en zijn louter ontwik keld om te laten zien hoe schoon het kan. Een 'kartonnen doos' voorzien van zonnecellen is daar van wellicht het meest sprekende bewijs. De realiteit komt meer tot uiting bij de 'vertrouwde' merken zoals Peugeot, Volvo (S6o Plug-in), Renault, Nissan (Leaf), Porsche (elektrische Boxster) en Audi. Bij laatstgenoemde merk maken we kennis met de Q5 met de Fuel Cell en de Hybrid-versie van dat mo del. Renault manifesteert zich met de Fluence Z.E.. Het is die auto die de Challenge Bibendum 2011-rally wint met een C02-uitstoot van 57 g/km. Het is overigens jammer dat de kokette Twizy in het aanbod van Renault ontbreekt. Leuk en praktisch is de microbus Mia. Net geen drie meter lang en anderhal ve meter hoog en voorzien van praktische schuifdeuren. Ook twee- en driewielers worden uitgebreid over het voetlicht ge bracht. Elektrische fietsen zijn in. Niet alleen voor dagelijks gebruik. Ook de mountainbikebouwers hebben hun oog laten vallen op de batterij-ondersteuning. De Gra ce One is daarvan een voorbeeld. Een stoere fiets die voor 3900 euro onder je billen zit. De taxibranche ontspringt de elek trische dans eveneens niet. In Den Haag hebben de eerste elektrische TukTuks hun intrede gedaan en ze blijken ideaal voor toepassing in een stedelijke omgeving. Op Michelin Challenge Bibendum presenteren zich ook studenten van universiteiten met hun be denksels. De TU/e (Eindhoven) pakt uit met een elektrische Lupo. Een rondje met de tweewielige Segway blijft voor velen een uitda ging. Vanuit dat perspectief had de elektrische driewieler Qugo (een ontwerp van voormalig Spyker-de- signer Maarten de Bruin) waar mee we onlangs kennismaakten niet misstaan op het Michelin-eve- nement. Erwin Meinders, Igo Besselink en Paul van Oorschot heb ben een Volkswagen Lupo omgebouwd tot een elektrische au to. Het project baart tijdens de Mi chelin Challenge Bibendum in Ber lijn veel opzien. Cameraploegen en journalisten staan in de rij om de Nederlandse studenten werk tuigbouw van de Technische Uni versiteit Eindhoven (TU/e) aan de tand te voelen. Dat de Lupo EL een dag eerder tijdens de Automo- tiveweek 2011 is stil gevallen, ho ren we via via. Verder zijn de he ren helder over de uitdaging die ze twee jaar geleden onder leiding van prof dr. H. Nijmeijer zijn aan gegaan. Besselink: „We hebben als donor gekozen voor de Volkswa gen Lupo 3L 1.2 TDI, omdat dat de eerste echt zuinige auto was. Die ging toen door het leven als 'drieli ter auto', drie liter diesel per hon derd kilometer, en had in 1999 al een C02-uitstoot van 81 g/km." „De Lupo is van huis uit licht en aërodynamisch", vult Meinders aan. „Om gewicht te besparen heb ben we een 4,5 kg lichtere achter klep gebruikt. Ook hebben we een kleinere radiator toegepast en geko zen voor een 12V accu van een mo torfiets, die de ruitenwissers voor ziet van stroom." De status onder de motorkap kan via de bestaande meters worden gevolgd. Zo geeft de benzinemeter nu de actuele in houd van de batterijen weer. De elektrische Lupo weegt 1060 kilo gram, zo'n tweehonderd kilo meer dan de dieselversie. Afhankelijk van de snelheid die wordt-gere- den, heeft de Lupo EL een actiera dius van 200 kilometer. Ook al is dat zo'n 30 procent meer dan de huidige elektrische auto's met vier zitplaatsen verwachten Besselink, Meinders en Van Oorschot op dat vlak nog stappen te zetten. De Peugeot EX1 De Grace One is een stoere elektrische mountainbike. inmi/M VAvV-11- tniKl/KlTU-HvoÜC'l t'j,-kwio Paul van Oorschot en Erwin Meinders van de TU/e bij hun Lupo EL. foto's Willem de Volder mdm\Wm De VW Lupo heeft onder de motorkap flinke veranderingen ondergaan. i2 t'T'ii-itiritti ,jf;t ri rfrrrri ?jn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 59