Oosten Verre ioluit donderdag 9 juni 2011 Kunstuitleen De Bevelanden is we gens bezuinigingen verhuisd naar het Historisch Museum de Beve landen. Op de eerste verdieping is de onlangs met veel werk van een collega-instelling uit Rotterdam uitgebreide uitleen gevestigd. De ruimte daar is inventief gebruikt, maar biedt geen expositiemogelijk heden. Daarvoor wordt uitgewe ken naar het museumcafé. Een slimme zet, want je loopt er makr keiijker binnen dan in de vorige lo catie, die echter expositietechnisch veel meer mogelijkheden bood. In het café zijn de twee wanden één grote vitrine, met bankjes ervoor zodat je enige afstand hebt ten op zicht van het achter het glas ge plaatste werk. Zeker bij de kleine tekeningen en objecten van Leni van den Berge (1949) uit Middel burg kost het flink wat moeite ze goed te aanschouwen. Maar de in spanning wordt beloond met een kijkje in de gedachtenwereld van iemand die haar kinderlijke fanta sie heeft behouden maar een vol wassen beheersing van vorm en materiaal etaleert. Je kunt haar in dat opzicht vergelijken met Wim Hofman. In elk werk komt wel een huisje voor en vaak ook een vogel. De objecten zijn soms be plakt met bedrukt Japans papier en ook qua sfeer oosters. In hun eenvoud en in de vondsten zie ik verbanden met de zen-traditie. In de elementaire tekeningen laat Van den Berge droom en werkelijk heid prachtig in elkaar over vloeien. Dat komt ook thematisch terug. Het zijn beelden van verlan gen, van angst ook (maar dan op een lichte manier neergezet), waar in kleine mensen op reis zijn, op zoek naar hun bestemming, naar harmonie met zichzelf, de ander en de natuur. De vissen en de vo gels zijn metgezellen en inspiratie bron. De moeite waard om even te gaan zien. Leni van den Berge be stiert ook eenpersoonsuitgeverij de 'Roofprint pers', die bij de expo sitie een klein boekje uitgeeft. Chinese kunst: Sint Baafskerk, Aardenburg. T/m 26/6. Wo. t/m zo. 14.00 - 17.00 uur. Leni van den Berge: Kunstuitleen de Bevelanden, Museumcafé, Singelstraat 13, Goes. T/m 18/6. Ma. t/m vr. 11 -17, za. en zo. 12-16 uur. In China is alles groter en gaat alles sneller dan bij ons. Ook de ontwikkelingen in de kunst. Bij wat de volgelingen van Grote Roerganger Mao in de jaren '60 vernielden, was de Beel denstorm kinderspel. Maar na Mao's dood in 1976 verloor de 'Cul turele Revolutie' aan elan en on der zijn opvolgers vond een renais sance plaats met de expositie China/Avant Garde in 1989 als keerpunt. In datzelfde jaar werd overigens het studentenprotest op het Plein van de Hemelse Vrede bloedig neergeslagen. In een cultureel klimaat dat een unieke mix is van vrijheid en re pressie gedijt de Chinese kunst met als opvallendste richtingen een subtiele vorm van kritiek op de uitwassen van de economische ontwikkeling en de performance kunst, die vaak de grenzen van wat menselijk is aftast. Daarnaast is er opnieuw ruimte voor de tradi tie, mede als reactie op de kaalslag van Mao's revolutie. Van werk uit die school is in de Sint Baafs te Aardenburg een aar dig ensemble te zien met een hoofdrol voor de tekening: dertig werken van veertien kunstenaars op helaas onvermijdelijk lelijke schotten. De tentoonstelling is ge organiseerd door de Stichting lo- han Hendrik van Dale. Met een aan kalligrafie verwante penseelvoering roepen de kunste naars voorstellingen op die herken baar zijn, maar tegelijk abstract. Al tijd is het oproepen van de essen tie van de natuur het oogmerk, sa men met een stemming van stille grootsheid die de mens tot nietig wezen terugbrengt. De beweging van de penseelstreek is de weerga ve van het ritme van leven en na tuur. Originaliteit is in deze kunst minder doel dan in de meer wes terse georiënteerde hedendaagse kunst. De onderwerpen zijn klas siek. Li Jie De (1972) plaatst tegen een achtergrond van in de och tendmist oplossende bergen een visser die geluidloos zijn stek op zoekt. De tekening is uitgevoerd in rake, beheerste lijnen en vlekken. Ie ziet dat Li [ie De met steeds de zelfde elementen werkt, die hij in verwante composities verwerkt. Door de concentratie die uit de te keningen spreekt overstijgen ze echter het maakwerk. Wat speel werk van Leni van den Berge vangen eerbiedig bezoek, maar lij ken soms ook verdwaald in hun ei gen pretentie. Mooi is het te zien hoe Xiao Chun het toeval naar zijn hand zet door gebruik te ma ken van spetters en vlekken. Daar in is ook Liu Bing (1958) een mees ter. Je zou je zo even willen terug trekken in de miniatuurwereld die hij je voortovert. Met name het fijnere werk is sterk. Ik miste bijvoorbeeld in de met ste viger kwaststreken geborstelde na tuurtaferelen van Xiao Bao (1943) soms de concentratie waardoor el ke vlek spanning heeft. Dat geldt ook voor de op de rand van de kitsch balancerende landschappen in olieverf van Du Ping (i960). De 'Koivissen' van Xie Hong Mei (1972) zijn veel sterker. En ik vind het jammer dat Yao Xue Mei (1977) haar enorme vakmanschap loslaat op in zijde geborduurde portretten van vreselijke keffertjes. Maar daar zal mijn aversie tegen onopgevoede schoothondjes ook wel iets mee te maken hebben. ser zijn de op oude jachtscènes geïnspireerde aquarellen van Huang Qin (1956). Hij toont opge wekte dames te paard, waarbij hij expressief de verfijning van de amazones uitspeelt tegen kracht van hun rijdieren. Zijn licht ironi sche toon komt versterkt terug in de tekeningen die Xiao Chun (1970) maakte van eenzame wijze mannen. Je ziet hen de kluizenaar spelen in de weidse natuur. Ze ont t Ron Beumer Ron Beumer transformeert zijn liefde voor maritieme onderwer pen én vrouwen in fraaie kleuret sen, waarin hij grafische mogelijk heden vaardig exploreert. In 'Pie ren, bouwwerken boven zee' speelt hij met het unieke van elke constructie in relatie tot water, lucht, land en af en toe een muze. T/m 25/6. Gallery Maritime, Gortstraat 43, Middelburg. Do t/m za. 12.00-17.00 uur Ramon De Nennie Ramon De Nennie voert de bezoe ker in 'All along the watchtower mee langs een dubbelportret van de twee collega's die de expositie ruimte openstellen en een reeks expressieve demonen, verwijzend naar machthebbers waar Bob Dylan in zijn tekst van. rept. Ver borgen achter draad staat de be dreigde toren, symbool van kunst. T/m 25/6. Mon Ca pita ine, Kinderdijk 56, Middelburg. Zo. 13.00 - 17.00 uur. Theo Jordans Theo Jordans opent zijn atelier en toont zijn productie van de afgelo pen winter. Naast rake aquarellen, gebaseerd op zijn beleving van het Zeeuws-Vlaamse landschap, toont Jordans ook werk dat vanuit vlek ken en patronen is ontstaan en te gelijkertijd de verwijzing naar het landschap behoudt. T/m 9/7. Schuitvlotstraat 28, Groede. Elke zaterdag en op afspraak. 12.00 - 17.00 uur Stichting Johan Hendrik van Dale stelt werk van 14 Chinese kunstenaars ten toon in de Sint Baafskerk, Sint Ba- vostraat in Aardenburg. De kunstenaars laten eigentijds werk zien, dat wel zeer sterk is beïnvloed door de Chinese tradi tie. De expositie bevat tekeningen van ge kleurde ink op rijstpappier, acryl op doek, bronzen beelden en fijn, uiterst gedetail leerd borduurwerk uit de provincie Su- zhou. Te zien t/m 26 juni, wo. t/m zon. 14.00 - 17.00 uur. Van beeldend kunstenaar Charles Ver maas is te zie op twee locaties werk te zien, te weten stillevens bij Galerie Rue du Nord, Lange Noordstraat 44 en bij Revolution 100.000.000 etc Gallery, Lange Noordstraat 41 in Middelburg minimalistische werk met media gerela teerde personen en dieren. Te zien in de maanden juni, juli en augustus. Beide gale ries zijn zomers geopend van ma.t/m zat. In Passerelle in het Stadhuis Terneu- zen, Oostelijk Bolwerk 4 zijn schilde rijen en beelden te zien van beeldend kunstenaar Rijnhard Schregardus. Te zien t/m 1 juli, ma. t/m do. 8.30 - 16.30 uur en vrij. 8.30 - 20.00 uur Wethouder René Molenaar van de ge meente Veere opent vanavond om 17.00 uur de vijfde Kunst-en Cultuurroute in Oostkapelle. Die opening vindt plaats in een monumentale schuur aan de Mo lenweg 6 in Oostkapelle. De Kunstroute is zaterdag en zondag van 10.00 tot 17.30 uur geopend. Een folder met route kaart is verkrijgbaar bij bij de VW en bij alle deelnemers van de Kunstroute Oost kapelle. Iwan Hartoog opent vrijdag om 16.00 uur de expositie Op 'r best in zorgcen trum In 't Opper, Dokter De Kockstraat 13, Bruinisse. Iwan is deelnemer van Spa ce Station, theater zonder woorden voor mensen met een meervoudige beper king. De expositie bevat foto's van work shops bij Space Station. Te zien t/m 1 juli, tijdens openingsuren vari In 't Opper. Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 78