81 werken in de zorg Een andere kijk op verplegen Eigen ervaring woensdag 8 juni 2011 foto's ANP Een mens is een individu, óók als hij ouder wordt. De zorg die iemand nodig heeft moet daar beter op worden afge stemd. Dat is kortweg de visie van Jan Jukema, onderzoeker en hoofddocent gerontologie. door Sylvie Smeets Moet meneer Van den Berg drie keer per week douchen omdat het ver pleeghuisprotocol dat voorschrijft of omdat hij het zelf graag wil? En waar om staat er 2 minuut 15 voor een toi- letbezoek van een verpleeghuisbewo ner? Wat Jukema betreft zijn regels onder geschikt aan de persoonlijke voorkeu ren van verpleeghuisbewoners. Hij ont wikkelde een nieuwe visie op ver- pleegzorg waar hij eerder dit jaar op is gepromoveerd. Het komt er in het proefschrift 'Bewa rende Zorg' van Jukema kort gezegd op neer dat de kwetsbare verpleeg huisbewoner blijvend als uniek per soon bewaard moet worden. Jukema schetst: "Is het voor de teamleider be langrijker dat het 'werk' om 10.00 uur gedaan is, of dat de verpleeghuisbewo ners het naar de zin hebben?" Kort om: respecteer en honoreer de wen sen van de kwetsbare persoon en kijk niet naar de regels die de zorg uit drukt in tijd dat eraan besteed mag worden. OPMERKZAAM Jukema begrijpt wel waar die hang naar beheersbaarheid vandaan komt en vindt het niet onlogisch dat veel in maat en getal wordt uitgedrukt. "De overheid denkt op deze manier kwali teit te kunnen bewaken en beïnvloe den, maar getallen gaan over gemid delden en dan ben je per definitie die unieke persoon kwijt." En dat is nu juist waar het in de nieuwe visie op verpleegzorg over gaat. "De directe dagelijkse zorg voor verpleeghuisbe woners bevat meer dan wat verpleeg- enden feitelijk met hun handen doen of laten. Het is zeker zo belangrijk de ze afhankelijke, kwetsbare mens het gevoel te geven dat ze de inspanning van een ander waard zijn." Opmerk zaamheid, gesprekjes en aandacht ge ven verbondenheid, geborgenheid en respect voor de ander aan. Maar daar lijkt met de minutenindicatie geen tijd voor te zijn. Dat wordt ook onder kend, maar wat is het alternatief? Met het proefschrift van Jukema is er wél een andere weg. "Met mijn alternatief wil ik goede zorg weer op de kaart zetten. Goede zorg is zorg die ervaren wordt. En voorbij gaat aan alle lijst jes." MEER HBO'ERS Het is volgens Jukema de hoogste tijd dat er ruimte komt voor passende zorg die tot z'n recht komt. Al be schrijft hij dit niet in z'n proefschrift hij heeft er wel een mening over: "Eerst is de politiek aan zet. Daarna moet de beroepsgroep doordrongen zijn van de zorg die uitgaat van de wens van het unieke persoon, voelen dat het er iets toe doet. Die ene ver plegende maakt het verschil, maar moet wel de tijd en de ruimte krijgen deze vorm van zorgverlening eigen te maken. Ze moeten ondersteund wor den door managers. Managers moe ten er zeker van kunnen zijn dat zij op hun beurt kunnen rekenen op zorgver zekeraars. Daarnaast zouden er naast de mbo'ers meer hbo verpleegkundi gen de verpleegzorg in moeten. Met de kennis van deze hbo'ers, kan vol gens Jukema de zorg passender en ef fectiever. Het is dan wel zaak dat ver pleeghuizen de hbo verpleegkundigen een kans geven en niet bij voorbaad al zeggen dat er geen budget is." Jukema, J.S. (2011). Bewarende zorg. Een visie voor verzorgenden en vepleegkundigen. Den Haag: BOOM Lemma (ISBN 978-90-5931-534-1) Zie ook www.bewarendezorg.nl Jan Jukema is hoofddocent toegepaste gerontologie aan de hogeschool Windesheim in Zwolle en is als onderzoeker be trokken bij het lectoraat innoveren in de ouderen zorg. Zijn visie op zorg kreeg vorm toen hij zelf jaren geleden als hbo Verpleegkundige zag dat hetgeen hij op school leerde, niet te vergelijken is met wat er in de praktijk speelt. „Het is niet al leen de effectiviteit van interventies waar de nadruk tijdens de opleiding op moet liggen. Het moet meer gaan over hoe je passende zorg kunt geven afgestemd op de situatie van de kwetsbare personen binnen de verpleeghuiszorg. Zij moeten ervaren dat zij door de zorg op een herkenbare en aanvaard bare wijze tot hun recht komen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 72