werken in de zorg 15 woensdag 8 juni 2011 Verbaal ramptoerisme schaadt imago De klanten in de zorg, wij dus, worden mondiger. We weten dat we een keuze hebben. Het imago van de zorg moet dus opge krikt worden. Maar is die beeldvorming dan zo slecht? U kent toch ook die ene zorgverlener die net een stapje extra zet in de verzorging of verpleging van uw moeder, uw zoon, uw vriend of vriendin? door Ina Kuik Een goede ervaring in de zorg vertel aan de buurvrouw. Een slechte vertel je aan iedereen. Verbaal ramptoeris me. Natuurlijk gaat er, net als in iede re beroepsgroep, wel eens iets mis. Maar waarom zijn we geneigd om de incidenten eruit te pikken en de verhar len over alle goede zorgen stelselma tig te negeren? SFEERTJE Praktisch iedereen die in de zorg gaat werken, wil mensen helpen. Dat is een logische aanname, want voor de beloning, het aanzien of de carrière mogelijkheden hoef je het niet te doen. Ook Lieke du Bois van De Keer zijde gaat daarvan uit. Maar soms ko men die aspirant zorgverleners in een heel negatief sfeertje terecht. De klant voelt dat sfeertje. Verpleegkundi gen doen routinematig en zonder ple zier hun werk. Het welzijn van de pa tiënt staat niet meer op nummer één. Nee, een deel van de imagoschade heeft de zorg echt aan zichzelf te dan ken, vindt du Bois. EMPATHIE Wat verstaan we onder goede zorg? Medische vakkennis, korte wachttij den, goede maaltijden, hygiëne. Maar invoelingsvermogen of empathie is, hoewel minstens zo belangrijk, niet al tijd vanzelfsprekend. Dokters, ver pleegkundigen en verzorgenden heb ben het niet allemaal van nature. Dat wordt pijnlijk duidelijk uit het boek 'Dokter is ziek'. Gonny ten Haaft voer de indringende gesprekken met zorg verleners die zelf ziek werden. Toen pas konden ze echt invoelen wat af hankelijkheid van anderen betekent. In een mum van tijd verloren ze hun mondigheid. NABOOTSEN De Keerzijde geeft trainingen die daar op gericht zijn. De trainers laten de zorgverleners acht, 24 of zelfs 48 aan den lijve voelen hoe het is om patiënt of cliënt te zijn. Je moet bellen om naar het toilet te gaan. Je moet wach ten tot je 's morgens uit bed gehol pen wordt. Hoe comfortabel is zo'n operatiehemd dat aan de achterkant open hangt? Hoe prettig is het als twee artsen het weekeinde doorne men terwijl jij een vervelend onder zoek ondergaat? Alles wordt tot in de kleinste details nagebootst. SPIEGEL Du Bois weet dat ergens tijdens de training het kwartje valt. „Eerst is het natuurlijk lachen. Niks mis mee, want het is ook teambuilding. Maar opeens voelt het anders, zijn ze zich bewust van hun afhankelijkheid en kwetsbaar heid. Dan is ons doel bereikt." Terug val is er nauwelijks, daar zorgen onze spiegelneuronen voor. Tijdens iedere ervaring maak je ze aan en je raakt ze niet meer kwijt. Zo zorgen ze ervoor dat ook deze les in empathie in je brein gegrift blijft staan. In een ideale zorgwereld zou iedereen tijdens zijn oi; haar opleiding zo'n training moe ten volgen, aldus du Bois. KEERZIJDE Verbaal ramptoerisme, gebrek aan em pathie, allemaal factoren die van in vloed zijn. Is imago meetbaar? Nee, maar er zijn wel websites die de klant tevredenheid meten. Daarin komen de ziekenhuizen in West-Brabant en Zeeland er met cijfers tussen de 6,8 en 8,5 niet slecht af. Een collega-jour nalist vertegenwoordiger van een kri tische en mondige beroepsgroep, heeft haar mening over de zorg dras tisch gewijzigd. Van bezoeker werd ze plotseling vaste klant van het Francis- cus Ziekenhuis in Roosendaal. Het wankele imago van de zorg strookt niet met haar ervaringen. „Natuurlijk loopt er een enkele lomperik of dom gansje rond. Maar 99,9% van alle zorg verleners hebben op mij als patiënt 100% empathie en echte zorg losgela ten. Dat mag ook wel eens gezegd worden. En niet alleen tegen de buur vrouw." Amphia genomineerd voor Gastvrijheidszorg Awards Het Amphia Ziekenhuis in Breda is met alle drie de locaties genomineerd voor de Gastvrij heidszorg Awards 2011. Gastvrijheidszorg is een belangrijke pijler van waardevolle zorg. Zie kenhuizen, verzorgings- en verpleeghuizen en GGZ-instellingen werken steeds gerichter aan een gastvrijheidsbeleid dat hun cliënten in staat stelt een waardevol bestaan te leiden. Be langrijk onderdeel hiervan is de manier waarop cliënten door het personeel geholpen worden om dankzij een echt gastvrije bejegening een respectvol leven te genieten. De locaties van het Amphia zijn drie van de tien genomineerden. Er zijn naast de ziekenhui zen ook Awards in de categorieën verzorgings- en verpleeghuizen en GGZ-instellingén. Zorgverleners hebben in sommige opzichten hun klanten net zo hard nodig als die hun zorg nodig hebben. Voor de beeldvorming is het oordeel van de klant cruciaal. foto Aad Meijer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 69