Uiteindelijk vertrekt de
21 zeeland
'Laat actievoerders schade betalen'
PZC
Voetbal
De krant 6 weken voor 18 euro!
woensdag
Actievoerders van Greenpeace dwarsboomden
dinsdagochtend het treintransport van kernafval
vanuit Borssele naar het Franse Cap la Hague.
woensdag 8 juni 2011
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken.gratis en neem aansluitend:
D een doorlopend abonnement met automatische betaling van 71,95 per kwartaal (nam)
een doorlopend abonnement met betaling per accept van 74,95 per kwartaal (nam)
ik neem een proefabonnement van 6 weken voor 18,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (p6)
Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050,5004 VB Tilburg.
Bellen kan ook: 088-013 9910
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
De PZC gaal zorgvuldig om met persoonsgegevens In het colofon treft u nadere informatie aan
door Guido van der Heijden
ACTIE TEGEN KERNTRANSPORT
De zomer, ik ben er gek
op. Zon, zee, strand
en... wekenlang geen
voetbal.
Wie mij een beetje kent, weet dat
ik niet van voetbal hou. Mijn va-
dèr hield wel van de volkssport
Vurig wenste hij een zoon met
wie hij naar Studio Sport kon kij
ken. Het was hem niet gegeven.
En ik héb het geprobeerd. Een
klein jaartje in het dertiende van
de pupillen: twee eigen goals.
Richten was altijd al mijn zwak
ste punt, met voetbal. Mijn afwij
king was ongeveer negentig gra
den. Wanneer ik recht vooruit wil
de schoppen kwam de bal ergens
ver links of rechts terecht. Een
voorzet werd een doelpoging en
een doelpoging werd een inworp
voor de tegenpartij. Hard schop
pen kon ik weer wel, liefst recht
omhoog. Even verdween de bal in
de hemel en een hele tijd later
kwam hij weer een meter achter
me terecht. De andere pupillen
vonden dat cool.
Omdat ik toch een flink schot in
de benen had, mocht ik met de
jongens uit de buurt voetballen.
Guido kon soms toch spectaculai
re dingen doen. Altijd weer verras
send - ook voor Guido zelf - maar
zeker de moeite waard.
Zo mocht ik eens het nieuwe ca
deau van Richard en Frank inwij
den. Een échte leren bal, in een
tijd dat dat nog heel bijzonder
was. Apetrots kwamen de twee
pezige zonen van de melkboer
met hun bal aanzetten.
Het pleintje lag temidden van
drukke wegen en leende zich niet
echt voor voetballen.
En jawel, het ging mis. Ik kreeg
de bal toegespeeld en punterde
die met een afwijking van negen
tig graden onder de achterwielen
van buslijn 39, die juist voorbij
reed. Een keiharde knal, twee
opengesperde monden van de zo
nen van de melkboer. Ik verwacht
te een historisch pak rammel.
Frank en Richard stonden stil, zei
den niks, maar zakten simultaan
door de knieën en begonnen kei
hard te huilen. Bk snapte er niks
van, maar greep mijn kans en ren
de de straat over naar huis.
Nooit meer iets van gehoord.
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
PZC
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118- 43 4000
Uitgever/directeur
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91,4330 AB Middelburg
T: 0118-43 4050
E: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162,4460 AD Goes
T:0113-31 5670
E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145,4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80,4300 AB Zierikzee
T: 0111-45 4650
E: schouwen-duiveland@pzc.nl
Advertenties
VerkoopteamZeeland
T: 0118- 43 4070
E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed,
T: 076- 531 2277
E: segmentteam@bndestem-pzc.nl
Familieberichten: 088- 0139 999
Personeelsadvertenties: 055- 5388 000
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Abonnement c
Vul het formulier in öp:
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 088- 013 9910
Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur)
nabezorging bij melding voor 12.00 uur
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersseance
Postbus 3229,4800 MB Breda
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode.
U ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 25,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 71,95 (acceptgiro €74,95)
Jaar €274,95 (acceptgiro €277,95)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wégener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
DEN HAAG - Actievoerders die fi
nanciële schade toebrengen door
bijvoorbeeld een kerntransport te
blokkeren, zouden daarvoor moe
ten opdraaien.
Dat zei minister Maxime Verhagen
(Energie) gisteren in de Tweede
Kamer. CDA-Kamerlid Gerda Ver
burg vroeg of Verhagen de schade
wil terugvorderen. „In z'n alge
meenheid ben ik het met u eens,
maar de ervaring leert dat dat niet
zo makkelijk is", antwoordde de
minister. Liesbeth van Tongeren
(GroenLinks) pleitte voor een
stresstest voor kemtransporten.
Ook vroeg ze hoe het zit met de
rampenplannen van gemeenten
als Goes en Roosendaal. „Stel dat
er een onverlaat met een vliegtuig
op de trein stort." Ze trok de veilig
heid van het kemtransport van
Borssele naar Frankrijk in twijfel
en zei dat Greenpeace straling
heeft gemeten rondom de contai
ners. Verhagen: „Voorzorg plegen
wij door de internationale vergun
ningseisen voor dit soort vervoer
na te leven. Het nakomen van de
eisen is gecontroleerd door de
Raad van State. De rechter heeft
het bezwaar van de burgemeester
van Gent van tafel geveegd. Over
veiligheidsmaatregelen doe ik -
vanwege de veiligheid - geen uit
spraken. De Kernfysische Dienst
heeft metingen uitgevoerd en geen
straling gemeten. Ik betwijfel of
Greenpeace gelijk heeft. luist actie
voerders horen dit transport zo vei
lig mogelijk te laten plaatsvinden
en niet te verhinderen."
Een vrachtwagentje, met actievoerders die daaraan vastgeketend zitten, blokkeert de rails bij Nieuwdorp.
Rond zeven uur ketenden actie
voerders zich vlak bij de Covra -
waar het kernafval opgeslagen lag
-- op verschillende plaatsen vast
aan het spoor. Die actie duurde
maar even: de politie rekende de
Greenpeace-leden snel in. De blok
kade door de vrachtwagen is min
der snel opgelost. Ike Teuling, cam
pagneleider van Greenpeace, kijkt
tevreden toe. „De politie schijnt
het er erg moeilijk mee te heb
ben", zegt ze opgewekt.
Milieuorganisaties maakten eerder
dit jaar bezwaar bij de rechter te
gen de vergunning voor het kern-
transport. Met de blokkades wil
Greenpeace nog maar eens wijzen
op de gevaren. Teuling: „We wil
len laten zien dat het de hoogste
tijd is om te stoppen met kemener-
Ze kijken stoïcijns voor zich uit,
terwijl agenten van de Mobiele
Eenheid en de politie om hen
heen drentelen. Ook in de wagen
zitten enkele actievoerders.
Politiemannen lopen het vracht
wagentje in en uit, inspecteren het
voertuig en overleggen druk met
elkaar. Ondertussen rinkelen de
bellen van de spoorwegovergang
op de Europaweg-Noord bij
Nieuwdorp onophoudelijk. Zo'n
dertig meter verderop wacht de
trein met drie containers gebruik
te splijtstofelementen, die vanuit
Borssele naar het Franse La Hague
worden gebracht. Politieagenten
met honden bewaken de trein.
Het is niet de eerste keer dat het
transport geblokkeerd wordt.
door Cornelleke Blok
en Marcel Modde
Het witte vrachtwa
gentje staat dwars
op de rails. Twee ac
tievoerders zitten
dinsdagochtend
rond half negen aan weerszijden
van de wagen. Hun handen ver
dwijnen in een betonnen blok, dat
vastgeklonken zit aan het spoor.
a La Hague
laatste deel per .Valnon,a':
vrachtwagen