Historische lijn vergt
Miwonen.nl
221 zeeland
Alles over wonen
Protest
tegen ring
rond Eeklo
Uw voordeel
Op de hoogte van het laatste nieuws
Overzicht van bedrijven uit de regio
Recente aanbiedingen I Columns en experts
STOOMTREIN
Een botsing tussen de stoomtrein
Goes-Borsele en een auto eiste
zaterdag een slachtoffer.
Borsele wacht af
0J]DeStem PZC
dinsdag 7 juni 2011
1 Anthony Fokkerstraat
2 Livingstoneweg (in aanbouw)
3 Poelweg
4 Schottersweg (böuwweg)
5 Nansenbaan
6 Kloetingseweg (wordt ALI)
7 's Heer Abtskerksezandweg
8 Bosseweg
9 Polderweg (wordt ALI)
10 Palmboomseweg
11 Bernardweg Oost
12 Schoorkenszandweg
13 Lange Mairedijk
Kwadendamme
Ahob automatische halve overweg bomen
onbewaakt
trein stopt, man met vlag stapt uit en laat
de trein passeren
ALI automatische lichtinstallatie
HAKI half automatische knipperlichtinstallatie
14 Groenewegje
15 Zwaaksedijk
16 Lange Weegje
17 Slabbekoornseweg
18 's Gravenpoldersestraat (wordt ALI)
1 g Havenstraat
20 Veerweg
21 Doodlopend boerenweggetje
22 Industrieweg
in üw regio!
Nieuws, bedrijven, aanbiedingen, experts
aan het woord en direct offertes aanvragen
spoorwegovergangen telt het
traject van de historische stoomlijn
door Zuid-Beveland
door Marcel Modde
Natuurlijk gebeurt er
wel eens iets op het
traject van de histori
sche stoomtrein
door Zuid-Beveland.
Net zo goed als op ieder kruispunt
van verkeer botsinkjes nooit hele
maal kunnen worden uitgesloten,
zegt woordvoerder Reinier Zonder
van van de stichting Stoomtrein
Goes-Borsele (SGB). „Wij doen er
werkelijk alles aan om zo veilig
mogelijk te passeren. Welke auto
mobilist toetert voor een nade
rend kruispunt? Wij fluiten altijd
een paar keer om aan te geven: pas
op, we komen er aan."
De schelle stoomfluit produceert
een hels kabaal. Wie de zware loco
motief dan nog niet had opge
merkt, slaat de schrik om het hart.
Hoe het dan toch heeft kunnen ge
beuren dat de onfortuinlijke auto
bestuurder zaterdag het gevaarte
op de overgang van de Bosseweg
bij 's-Heer Abtskerke over het
hoofd zag, moet politieonderzoek
uitwijzen. De 77-jarige man, die ge
wond raakte, en zijn omgekomen
echtgenote (71) woonden in de
buurt en wisten dus ook dat het
oude tracé nog met enige regel
maat wordt gebruikt.
Tien jaar geleden werd bij Hoede-
kenskerke ook een auto geramd.
De gemeente Borsele wacht
eerst het onderzoek van de
politie af, voordat wordt besloten
of er extra maatregelen getroffen
moeten worden om de veiligheid
op overgangen te verbeteren. In
dien het onderzoek daar aanlei
ding toe geeft, volgt er overleg met
alle betrokken partijen, laat woord
voerder Arnoud Knegt weten.
De stoomtrein Goes-Borsele nadert de watertank op het traject.
De bestuurder kwam met de
schrik vrij. Een dodelijk ongeval
had de SGB nog niet meegemaakt.
Volgens Zondervan zijn 9 van de
22 overgangen in' het traject bevei
ligd. Op de kruispunten met druk
wegverkeer, zoals in Goes, hangt
een automatisch waarschuwings
systeem met halve slagbomen.
Veelgebruikte passages tussen dor
pen in de polder worden beveiligd
met een vlagger. Vlak voor zo'n on
bewaakte overgang stopt de trein
en stapt een medewerker uit om
het wegverkeer met een rode vlag
tegen te houden. Op de andere
stukken houdt de machinist het
bij een meermaals schel gefluit bij
het naderen van het kruispunt,
legt Zondervan de gebruikelijke
gang van zaken uit. Daarvan
wordt volgens hem nimmer afge
weken. „Dat fluiten moet worden
gezien als extra waarschuwing. De
weggebruiker heeft ook een eigen
verantwoordelijkheid en moet ge
woon altijd goed opletten dat er
niks aankomt. Bij iedere overgang
uitstappen om te vlaggen, is ge
woon niet te doen."
De SGB-treinen rijden het hele tra
ject maximaal 30 kilometer per
uur. Bij overgangen waar het zicht
op de weg minder is, wordt vol
gens voorschrift snelheid gemin
derd. Op het stuk waar zaterdag
EEKLO - Tegenstanders van de
komst van een zuidelijke ringweg
rond Eeklo stappen naar de Raad
van State en naar de Europese
Commissie om de aanleg tegen te
houden.
Het comité Eeklotegendering,
waarin buurtbewoners, natuurlief
hebbers en boeren verenigd zijn,
vindt dat alternatieven niet ge
noeg onderzocht zijn.
De groep vreest geluidhinder en
verlies van natuur en landbouw
gronden.
Bovendien ziet ze het nut van de
aanleg van de rondweg niet in en
zou die in strijd zijn met regelge
ving.
Het comité ziet liever dat de door
gaande weg door Eeklo opnieuw
wordt ingericht.