Historische lijn vergt Miwonen.nl 221 zeeland Alles over wonen Protest tegen ring rond Eeklo Uw voordeel Op de hoogte van het laatste nieuws Overzicht van bedrijven uit de regio Recente aanbiedingen I Columns en experts STOOMTREIN Een botsing tussen de stoomtrein Goes-Borsele en een auto eiste zaterdag een slachtoffer. Borsele wacht af 0J]DeStem PZC dinsdag 7 juni 2011 1 Anthony Fokkerstraat 2 Livingstoneweg (in aanbouw) 3 Poelweg 4 Schottersweg (böuwweg) 5 Nansenbaan 6 Kloetingseweg (wordt ALI) 7 's Heer Abtskerksezandweg 8 Bosseweg 9 Polderweg (wordt ALI) 10 Palmboomseweg 11 Bernardweg Oost 12 Schoorkenszandweg 13 Lange Mairedijk Kwadendamme Ahob automatische halve overweg bomen onbewaakt trein stopt, man met vlag stapt uit en laat de trein passeren ALI automatische lichtinstallatie HAKI half automatische knipperlichtinstallatie 14 Groenewegje 15 Zwaaksedijk 16 Lange Weegje 17 Slabbekoornseweg 18 's Gravenpoldersestraat (wordt ALI) 1 g Havenstraat 20 Veerweg 21 Doodlopend boerenweggetje 22 Industrieweg in üw regio! Nieuws, bedrijven, aanbiedingen, experts aan het woord en direct offertes aanvragen spoorwegovergangen telt het traject van de historische stoomlijn door Zuid-Beveland door Marcel Modde Natuurlijk gebeurt er wel eens iets op het traject van de histori sche stoomtrein door Zuid-Beveland. Net zo goed als op ieder kruispunt van verkeer botsinkjes nooit hele maal kunnen worden uitgesloten, zegt woordvoerder Reinier Zonder van van de stichting Stoomtrein Goes-Borsele (SGB). „Wij doen er werkelijk alles aan om zo veilig mogelijk te passeren. Welke auto mobilist toetert voor een nade rend kruispunt? Wij fluiten altijd een paar keer om aan te geven: pas op, we komen er aan." De schelle stoomfluit produceert een hels kabaal. Wie de zware loco motief dan nog niet had opge merkt, slaat de schrik om het hart. Hoe het dan toch heeft kunnen ge beuren dat de onfortuinlijke auto bestuurder zaterdag het gevaarte op de overgang van de Bosseweg bij 's-Heer Abtskerke over het hoofd zag, moet politieonderzoek uitwijzen. De 77-jarige man, die ge wond raakte, en zijn omgekomen echtgenote (71) woonden in de buurt en wisten dus ook dat het oude tracé nog met enige regel maat wordt gebruikt. Tien jaar geleden werd bij Hoede- kenskerke ook een auto geramd. De gemeente Borsele wacht eerst het onderzoek van de politie af, voordat wordt besloten of er extra maatregelen getroffen moeten worden om de veiligheid op overgangen te verbeteren. In dien het onderzoek daar aanlei ding toe geeft, volgt er overleg met alle betrokken partijen, laat woord voerder Arnoud Knegt weten. De stoomtrein Goes-Borsele nadert de watertank op het traject. De bestuurder kwam met de schrik vrij. Een dodelijk ongeval had de SGB nog niet meegemaakt. Volgens Zondervan zijn 9 van de 22 overgangen in' het traject bevei ligd. Op de kruispunten met druk wegverkeer, zoals in Goes, hangt een automatisch waarschuwings systeem met halve slagbomen. Veelgebruikte passages tussen dor pen in de polder worden beveiligd met een vlagger. Vlak voor zo'n on bewaakte overgang stopt de trein en stapt een medewerker uit om het wegverkeer met een rode vlag tegen te houden. Op de andere stukken houdt de machinist het bij een meermaals schel gefluit bij het naderen van het kruispunt, legt Zondervan de gebruikelijke gang van zaken uit. Daarvan wordt volgens hem nimmer afge weken. „Dat fluiten moet worden gezien als extra waarschuwing. De weggebruiker heeft ook een eigen verantwoordelijkheid en moet ge woon altijd goed opletten dat er niks aankomt. Bij iedere overgang uitstappen om te vlaggen, is ge woon niet te doen." De SGB-treinen rijden het hele tra ject maximaal 30 kilometer per uur. Bij overgangen waar het zicht op de weg minder is, wordt vol gens voorschrift snelheid gemin derd. Op het stuk waar zaterdag EEKLO - Tegenstanders van de komst van een zuidelijke ringweg rond Eeklo stappen naar de Raad van State en naar de Europese Commissie om de aanleg tegen te houden. Het comité Eeklotegendering, waarin buurtbewoners, natuurlief hebbers en boeren verenigd zijn, vindt dat alternatieven niet ge noeg onderzocht zijn. De groep vreest geluidhinder en verlies van natuur en landbouw gronden. Bovendien ziet ze het nut van de aanleg van de rondweg niet in en zou die in strijd zijn met regelge ving. Het comité ziet liever dat de door gaande weg door Eeklo opnieuw wordt ingericht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 38