voor overname van snelweg H zeeland 13 Provincie heeft in 2012 meer geld te besteden Last van onkruid? www.roundup.eu Oplossing voor hoge erfpacht Kees van Beverenprovincie commentaar Wegbeheer Oevers Veerse Meer worden sterker zaterdag 4 juni 2011 procent is het rendement dat Zuidnet A58 zegt te kunnen bieden aan investeerders in de snelweg „We zijn beslist positief over het plan. De provincie par ticipeert erin. We willen van het begin af aan mee doen. De knelpunten in de A58 bevinden zich vooral in Brabantmaar als het in Bergen op Zoom vaststaat, hebben wij daar in Zeeland ook last van." De A58 tussen Vlissingen en Middelburg. overheden en dus van de belasting betaler? Tolheffing zie ik in elk ge val niet als oplossing." Toch wei gert ze het plan naar de prullen mand te verwijzen. „Ik ben be nieuwd naar de uitwerking. Het moment om het plan te beoorde len ligt in de toekomst." De ANWB is bang dat de automo bilist uiteindelijk duurder uit is, zegt woordvoerder Markus van Tol. „Dat er betaald moet worden voor bestaande infrastructuur. Dat lijkt logisch, want als_bedrijven in vesteren willen ze natuurlijk iets terug zien voor hun geld. Wij vin den in het algemeen dat in Neder land niet betaald zou moeten wor den voor het gebruik van infra structuur. Want dat doen we al." „Bovendien wil je als samenleving zeggenschap over infrastructuur. We vinden dat snelwegen aan een bepaalde kwaliteit moet voldoen, de veiligheid moet goed zijn. Dat zijn punten waar we in Nederland altijd goed op scoren en dat willen we zo houden. Er zouden goede af spraken gemaakt moeten worden om ervoor te zorgen dat daar niet op beknibbeld wordt. Wij vinden dat het een heel inventief plan is, en dat het goed is om na te den- door Marcel Modde MIDDELBURG - De provincie staat er volgend jaar financieel aanmer kelijk rooskleuriger voor dan zich tot dusver liet aanzien. Dankzij di verse meevallers loopt de 'vrije ruimte' op tot 47,5 miljoen euro. In het collegeprogramma dat in april werd gepresenteerd, gingen Gedeputeerde Staten nog uit van een reserve van 25 miljoen euro. Nu die besteedbare ruime fors ho ger uitpakt, wil het dagelijks pro vinciebestuur 7,5 miljoen aanwen den voor het dekken van 'inciden tele prioriteiten', schrijven GS in de voorjaarsnota. Zo krijgt de pro vincie een extra armslag van 15 miljoen euro. Daarnaast verwacht het college uit eindelijk ook geld over te houden door het afslanken van de eigen provinciale organisatie. In de loop van 2012 wordt duidelijk hoe die operatie precies uitpakt en kan een beslissing worden genomen over de verdeling van de vrijko mende structurele middelen. Desondanks worden in de voor jaarsnota ook maatregelen voorge steld om de inkomsten van de pro vincie te vergroten. Het meest con crete voorstel omvat een verho ging van de opcenten op de motor rijtuigenbelasting. Die was in Zee land sinds 2004 bevroren. Een ta riefsverhoging van 9 cent kost de gemiddelde automobilist op jaarba sis 25 euro extra en levert de pro vincie structureel 4 miljoen euro op. Dat bedrag wil het college ste ken in verbetering van wegen en de verkeersveiligheid. Ook kan een deel worden gebruikt voor ver laging van het tarief voor de Wes- terscheldetunnel voor Zeeuws-Vla mingen, is het voorstel. kijk voor meer informatie op MIDDELBURG - Het waterschap Scheldestromen gaat de oevers van het Veerse Meer versterken. De maatregel is nodig om na de ge plande verhoging van het winter- peil zogenoemde golfaanvallen te kunnen weerstaan. In 2007 werd besloten het winter- peil stapsgewijs te verhogen. Ko mend najaar volgt de laatste fase tot 30 centimeter onder NAP. Op verschillende plekken wordt de vooroever opgehoogd en een extra laag zand op het strand aange bracht. Van twee locaties aan de oostkant wordt de teen van de dijkbekleding bedekt met stort- steen. De totale kosten van het pro ject (3,5 miljoen euro) worden be taald door Rijkswaterstaat. et is een gedurfd plan: laat het be drijfsleven de snel weg A58 beheren. Maar of dat goed is voor de auto mobilist én voor de belastingbe taler? De motieven van de bedrijven zijn helder. Ze willen de mobili teit in Zuid-Nederland voor de cennia garanderen. Daarom heb ben de werkgevers een ingewik kelde constructie bedacht, die er kort gezegd op neer komt dat overheden en andere investeer ders zich voor langere tijd com mitteren aan veel aandacht en - vroeg of laat - veel geld voor de A58. Het lokkertje is kostenbe sparing door innovatie. Eerder, bij de financiering van de Wijkertunnel, is gebleken dat het vrijwel ondoenlijk is een reële kostenvergelijking te maken tussen het publiek-priva- te model en het scenario waar bij de overheid aan het stuur blijft. Daarom moeten de Zeeuwse overheden zich nog maar eens goed achter de oren krabben voor ze zich in dit avontuur storten. foto Marcelle Davidse ken over dit soort constructies, maar we wijzen er ook op dat er tot nu toe nooit een financieel slui tend plan is geweest voor een der gelijke publiek-private samenwer king. Er zijn voorbeelden van klei ne stukjes weg die voor onderne mers en bewoners van belang zijn die door private voorfinanciering sneller zijn aangelegd. Maar dat is wat anders dan dit plan." DEN HAAG - Waterschap Schelde stromen heeft de eigenaren van zestien (vakantie)woningen en twee hotels in Zoutelande een eindbod gedaan in het geschil over de verhoging van de erfpacht. De pachtovereenkomsten zijn 25 tot 30 jaar geleden gesloten, wor den herzien en gaan flink om hoog. Zo is er iemand die nu 599 euro per jaar betaalt, maar straks 11.750 euro moet neerleggen. De overgangsregeling van vier jaar biedt niet voor iedereen soelaas. De Tweede Kamer eiste ophelde ring. Het waterschap verlengt de overgangstermijn nu naar vijfjaar. „De pacht gaat met vijf keer 20 procent omhoog", zegt Denis Steij- aert, dagelijks bestuurslid van het waterschap. „Bovendien worden de woningen niet over vijf jaar op nieuw getaxeerd, maar pas over tien jaar." Dat kan betekenen dat de erfpacht dan weer sterk om hoog gaat. „Dat is afhankelijk van de marktontwikkelingen. Wat ons betreft is dit het eindbod."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 3