voor overname van snelweg H
zeeland 13
Provincie heeft in 2012
meer geld te besteden
Last van onkruid?
www.roundup.eu
Oplossing
voor hoge
erfpacht
Kees van Beverenprovincie
commentaar
Wegbeheer
Oevers Veerse Meer worden sterker
zaterdag 4 juni 2011
procent is het rendement dat
Zuidnet A58 zegt te kunnen bieden
aan investeerders in de snelweg
„We zijn beslist positief over het plan. De provincie par
ticipeert erin. We willen van het begin af aan mee
doen. De knelpunten in de A58 bevinden zich vooral in
Brabantmaar als het in Bergen op Zoom vaststaat,
hebben wij daar in Zeeland ook last van."
De A58 tussen Vlissingen en Middelburg.
overheden en dus van de belasting
betaler? Tolheffing zie ik in elk ge
val niet als oplossing." Toch wei
gert ze het plan naar de prullen
mand te verwijzen. „Ik ben be
nieuwd naar de uitwerking. Het
moment om het plan te beoorde
len ligt in de toekomst."
De ANWB is bang dat de automo
bilist uiteindelijk duurder uit is,
zegt woordvoerder Markus van
Tol. „Dat er betaald moet worden
voor bestaande infrastructuur. Dat
lijkt logisch, want als_bedrijven in
vesteren willen ze natuurlijk iets
terug zien voor hun geld. Wij vin
den in het algemeen dat in Neder
land niet betaald zou moeten wor
den voor het gebruik van infra
structuur. Want dat doen we al."
„Bovendien wil je als samenleving
zeggenschap over infrastructuur.
We vinden dat snelwegen aan een
bepaalde kwaliteit moet voldoen,
de veiligheid moet goed zijn. Dat
zijn punten waar we in Nederland
altijd goed op scoren en dat willen
we zo houden. Er zouden goede af
spraken gemaakt moeten worden
om ervoor te zorgen dat daar niet
op beknibbeld wordt. Wij vinden
dat het een heel inventief plan is,
en dat het goed is om na te den-
door Marcel Modde
MIDDELBURG - De provincie staat
er volgend jaar financieel aanmer
kelijk rooskleuriger voor dan zich
tot dusver liet aanzien. Dankzij di
verse meevallers loopt de 'vrije
ruimte' op tot 47,5 miljoen euro.
In het collegeprogramma dat in
april werd gepresenteerd, gingen
Gedeputeerde Staten nog uit van
een reserve van 25 miljoen euro.
Nu die besteedbare ruime fors ho
ger uitpakt, wil het dagelijks pro
vinciebestuur 7,5 miljoen aanwen
den voor het dekken van 'inciden
tele prioriteiten', schrijven GS in
de voorjaarsnota. Zo krijgt de pro
vincie een extra armslag van 15
miljoen euro.
Daarnaast verwacht het college uit
eindelijk ook geld over te houden
door het afslanken van de eigen
provinciale organisatie. In de loop
van 2012 wordt duidelijk hoe die
operatie precies uitpakt en kan
een beslissing worden genomen
over de verdeling van de vrijko
mende structurele middelen.
Desondanks worden in de voor
jaarsnota ook maatregelen voorge
steld om de inkomsten van de pro
vincie te vergroten. Het meest con
crete voorstel omvat een verho
ging van de opcenten op de motor
rijtuigenbelasting. Die was in Zee
land sinds 2004 bevroren. Een ta
riefsverhoging van 9 cent kost de
gemiddelde automobilist op jaarba
sis 25 euro extra en levert de pro
vincie structureel 4 miljoen euro
op. Dat bedrag wil het college ste
ken in verbetering van wegen en
de verkeersveiligheid. Ook kan
een deel worden gebruikt voor ver
laging van het tarief voor de Wes-
terscheldetunnel voor Zeeuws-Vla
mingen, is het voorstel.
kijk voor meer informatie op
MIDDELBURG - Het waterschap
Scheldestromen gaat de oevers
van het Veerse Meer versterken.
De maatregel is nodig om na de ge
plande verhoging van het winter-
peil zogenoemde golfaanvallen te
kunnen weerstaan.
In 2007 werd besloten het winter-
peil stapsgewijs te verhogen. Ko
mend najaar volgt de laatste fase
tot 30 centimeter onder NAP. Op
verschillende plekken wordt de
vooroever opgehoogd en een extra
laag zand op het strand aange
bracht. Van twee locaties aan de
oostkant wordt de teen van de
dijkbekleding bedekt met stort-
steen. De totale kosten van het pro
ject (3,5 miljoen euro) worden be
taald door Rijkswaterstaat.
et is een gedurfd
plan: laat het be
drijfsleven de snel
weg A58 beheren.
Maar of dat goed is voor de auto
mobilist én voor de belastingbe
taler?
De motieven van de bedrijven
zijn helder. Ze willen de mobili
teit in Zuid-Nederland voor de
cennia garanderen. Daarom heb
ben de werkgevers een ingewik
kelde constructie bedacht, die
er kort gezegd op neer komt dat
overheden en andere investeer
ders zich voor langere tijd com
mitteren aan veel aandacht en -
vroeg of laat - veel geld voor de
A58. Het lokkertje is kostenbe
sparing door innovatie.
Eerder, bij de financiering van
de Wijkertunnel, is gebleken
dat het vrijwel ondoenlijk is
een reële kostenvergelijking te
maken tussen het publiek-priva-
te model en het scenario waar
bij de overheid aan het stuur
blijft. Daarom moeten de
Zeeuwse overheden zich nog
maar eens goed achter de oren
krabben voor ze zich in dit
avontuur storten.
foto Marcelle Davidse
ken over dit soort constructies,
maar we wijzen er ook op dat er
tot nu toe nooit een financieel slui
tend plan is geweest voor een der
gelijke publiek-private samenwer
king. Er zijn voorbeelden van klei
ne stukjes weg die voor onderne
mers en bewoners van belang zijn
die door private voorfinanciering
sneller zijn aangelegd. Maar dat is
wat anders dan dit plan."
DEN HAAG - Waterschap Schelde
stromen heeft de eigenaren van
zestien (vakantie)woningen en
twee hotels in Zoutelande een
eindbod gedaan in het geschil over
de verhoging van de erfpacht.
De pachtovereenkomsten zijn 25
tot 30 jaar geleden gesloten, wor
den herzien en gaan flink om
hoog. Zo is er iemand die nu 599
euro per jaar betaalt, maar straks
11.750 euro moet neerleggen. De
overgangsregeling van vier jaar
biedt niet voor iedereen soelaas.
De Tweede Kamer eiste ophelde
ring. Het waterschap verlengt de
overgangstermijn nu naar vijfjaar.
„De pacht gaat met vijf keer 20
procent omhoog", zegt Denis Steij-
aert, dagelijks bestuurslid van het
waterschap. „Bovendien worden
de woningen niet over vijf jaar op
nieuw getaxeerd, maar pas over
tien jaar." Dat kan betekenen dat
de erfpacht dan weer sterk om
hoog gaat. „Dat is afhankelijk van
de marktontwikkelingen. Wat ons
betreft is dit het eindbod."