Vraagtekens bij plan 21 zeeland Belgische Spoorwegen tegen kerntransport DWDD PZC De krant 6 weken voor 18 euro! Het bedrijfsleven in Zeeland en Brabant wil het beheer en het onderhoud van snelweg A58 overnemen. Is dat wel een goed idee? Pup uit auto gered zaterdag 4 juni 2011 A58 Als ik er aan toe kom om televisie te kijken dan wil het nog wel eens gebeuren dat ik bij het programma De Wereld Draait Door terechtkom. Volgens mij is dat één van de best bekeken televisieprogramma's en is presen tator Matthijs van Nieuwkerk een gevierd man geworden in televi sieland. Ik mag er graag naar kij ken omdat er aandacht is voor on bekend muzikaal talent. Al is er kritiek dat muzikanten er slechts hooguit een anderhalve minuut mogen spelen, ze krijgen in ieder geval de kans om zich op prime-ti me in de kijker te spelen. Aan een dergelijk podium heeft het jaren ontbroken en ik zie het in geen enkel ander programma. Wat dat betreft hulde, maar aan de andere kant kan ik me vrese lijk ergeren aan 'DWDD'. Om de zoveel tijd besteden ze aandacht aan vergeten gerechten. Die heb ik tijdens mijn studententijd re gelmatig in mijn koelkast gehad en die kon ik dan weggooien, maar hier gaat om oude gerech ten die bijna nergens meer op de kaart staan en die zo moeilijk te maken zijn, dat ze gelden als meesterproef voor chefkoks. Vier keer per jaar serveert mees terkok Robert Kranenborg in DWDD zo'n bijzonder gerecht. Dat doet de man met verve. Hij kan niet alleen goed koken, maar er vooral ook erg goed over pra ten. Het water loopt al in je mond, als hij het over een dop erwt heeft. Vorige week trakteerde hij op 'Loup farci en croüte', oftewel zee baars in korstdeeg. Het zag er fan tastisch uit en dat smaakte het ook, gezien de reacties van de uit verkorenen die mochten proef den. Die uitverkorenen zijn uiter aard Van Nieuwkerk, tafelgast Jan Mulder en dit keer mocht ook het beeldschone model Doutzen Kroes haar tanden in de zeebaars zetten. De oeh's en de aah's waren niet van de lucht, superlatieven scho ten te kort en ik kon alleen maar lijdzaam toezien hoe Doutzen Kroes met natte mond dit buiten kansje naar binnen peuzelde. Met een bord Nasi op schoot. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118-43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162,4460 AD Goes T: 0113-31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118- 43 4070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed, T: 076- 531 2277 E: segmentteam@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 088-0139 999 Personeelsadvertenties: 055-5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 mmmm Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088- 013 9910 Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 -12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 25,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 71,95 (acceptgiro €74,95) Jaar €274,95 (acceptgiro €277,95) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht, Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonneés gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gébruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een doorlopend abonnement met automatische betaling van 71,95 per kwartaal (nam) een doorlopend abonnement met betaling per accept van 74,95 per kwartaal (nam) ik neem een proefabonnement van 6 weken voor 18,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (p6) Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050,5004 VB Tilburg. Bellen kan ook: 088 - 013 9910 Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening el persoonsgegevens In het colofon treft u nadere informatie aan door Nadia Berkelder en Jeffrey Kutterink De provincie is 'beslist positief over het plan van onderne mers om onder de naam Zuidnet de A58 te gaan onderhouden en behe ren. Dat zegt gedeputeerde Kees van Beveren (Verkeer, CDA). Ster ker nog: de provincie is betrokken bij de plannen. „We willen van be gin af aan meedoen." Toch moeten overheden heel goed nadenken voordat ze meegaan in dit soort plannen, zegt Erik Ver hoef, hoogleraar verkeersecono- mie aan de Vrije Universiteit. „Overheden hebben andere doe len dan private partijen. Niet per se betere, maar bedrijven zijn na tuurlijk wel opgericht om winst te maximaliseren. Eén van de opval lende zaken in het plan is dat Zuid- net verantwoordelijk wordt voor de doorstroming van de weg. Dat betekent dat de overheid de zeg genschap overdraagt. Als Zuidnet voorschiet en de overheid achteraf betaalt, besluit het bedrijf in feite waar het geld in gaat zitten. Boven dien wordt nu in Den Haag tel kens een integrale afweging ge maakt: de noodzaak van investe ren in de A58 wordt afgezet tegen de noodzaak om andere investerin gen te doen. Die afweging kun je niet meer maken als het geld al is uitgegeven." Zuidnet wil nieuwe technieken als ledverlichting en zelfhelend asfalt gebruiken om de doorstroming op de weg te verbeteren en kosten te besparen. „Dat kan de overheid na tuurlijk ook", zegt Verhoef „De technieken zijn beschikbaar, dus waarom gebeurt dat op dit mo ment niet? Het schaalvoordeel waarvan Zuidnet spreekt waar door men goedkoper kan werken, geldt ook voor de overheid. Die be heert nu tenslotte alle wegen in Nederland." „Met een dergelijke constructie is op zich niets mis, maar je moet je afvragen welk effect het heeft. De vraag is of je moet willen dat con sortia allerlei stukken weg in be heer hebben. Een privépartij zal zich weinig gelegen laten liggen aan effecten die zich buiten de cor ridor van zo'n weg voordoen. Dat Het plan: Zuidnet neemt A58 over Het plan om de A58 over te ne men is ontwikkeld door de Kamer van Koophandels in Brabant en Zeeland en de Brabants-Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW). Zuidnet gaat de A58 beheren en onderhouden, riet zorgt - waar no dig - ook voor uitbreidingen. öHet bedrijfsleven krijgt een belang van 51 procent in Zuidnet. De overheid krijgt 49 procent. ^Het Rijk blijft voor uitbreidingen van de weg betalen, maar het be drijfsleven schiet het geld voor, sa men met gemeenten en provincie. <:>De hoogte van de vergoeding die Zuidnet voor onderhoud krijgt, is afhankelijk van de mate waarin het bedrijf de doorstroming verbetert. '3 Zuidnet zoekt ook geldschieters: pensioenfondsen en banken. 'SZuidnet zegt investeerders (lokale overheden en bedrijven) een rende ment van vijftien procent op het geïnvesteerd vermogen te kunnen bieden. door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - De Belgische spoor- wegmaatschapppij NMBS over weegt het voor volgende week ge plande transport van kernafval van Borssele naar het Franse La Hague te stoppen. Een woordvoerster heeft dat giste ren gezegd in de Vlaamse krant De Morgen. Ze reageert op een dreigement van burgemeester Da niël Termont van Gent om maan dag naar de rechter te stappen om een verbod op het transport door zijn stad af te dwingen. Hij vindt het te gevaarlijk. Volgens de woordvoerster heeft de NMBS weinig andere keus dan aan de wensen van de burgemees ter tegemoet te komen. „Allerlei ei sen van de Nederlandse regering maken dat het transport dit speci fieke traject moet volgen. Het is natuurlijk ook niet geregeld in het contract." De Kamer van Koophandel laat weten dat Zuidnet geld kan verdie nen door tien procent te besparen op onderhoud, bouw en beheer. Bovendien zouden gemeenten en de provincie financieel profiteren van goede bereikbaarheid. Wie op draait voor financiële tegenvallers, moet nog worden afgesproken. Ook over het bonussysteem - Zuid net wordt beloond als de doorstro ming verbetert en gekort als het verslechtert, moet nog worden on derhandeld met het Rijk. Wethouder Loes Meeuwisse van Goes is 'in principe positief. Ze wijst op een aantal problemen die de gemeente noodzaakt nieuwe manieren te bedenken. „Het geld dat het Rijk voor grote projecten beschikbaar heeft, is tot 2030 al zo goed als gereserveerd. Daar komt bij dat de opbrengsten uit aardgas niet meer worden gebruikt voor het investeren in infrastructuur. Die baten vloeien naar de algeme ne portemonnee van het Rijk. Die twee ontwikkelingen zorgen er voor dat we op zoek moeten naar vernieuwende manieren om grote infrastructurele projecten te kun nen betalen en uit te voeren." Of het plan van de Bra bants- Zeeuwse Werkge versvereniging het ei van Columbus is, weet Meeuwisse niet. „Veel is nog niet uitgewerkt, dus dat levert veel vragen op. Hoe veel geld is nodig en hoe komt dat er? Er wordt gesproken over- bij voorbeeld voorfinanciering door de provincies, maar is dat geld er wel? Leveren de nieuwe voorgestel de technieken daadwerkelijk geld op en wat gebeurt er als het ge wenste rendement niet wordt ge haald? Gaat dat ten koste van de transport moet van de Nederland se regering ook overdag gebeuren, wat de keuze aan trajecten erg be perkt." De NMBS heeft vorige week naar alternatieve routes ge zocht, maar er geen gevonden. Ter mont is verontwaardigd dat hij pas in een laat stadium op de hoogte is gesteld van het beoogde trans port en niet bij de beslissing er over is betrokken. Volgens hem zijn de veiligheidsvoorschriften on voldoende om een transport van kernafval met een groot stralings gevaar door stedelijk gebied toe te staan. EPZ, de exploitant van de kerncen trale wacht de zaak rustig af. „We hebben alle benodigde vergunnin gen", zegt woordvoerder Monique Linger. Wat de exploitant van de kerncentrale doet als het .transport niet doorgaat, is volgens Linger niet bekend. HULST - Agenten hebben gistermid dag rond half drie op het Stations plein in Hulst een hondje van on geveer vier maanden uit een afge sloten auto gehaald. De eigenaar, een 6i-jarige man uit Burcht (B), kreeg een boete van 250 euro. DE PAGTER ANTIEK INTERIEUR 5 JUNI KOOPZONDAG Herenstraat 9 Segeersslraat 8 MIDDELBURG *0118-634133

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 2