Vraagtekens bij plan
21 zeeland
Belgische Spoorwegen
tegen kerntransport
DWDD
PZC
De krant 6 weken voor 18 euro!
Het bedrijfsleven in Zeeland en Brabant wil het
beheer en het onderhoud van snelweg A58
overnemen. Is dat wel een goed idee?
Pup uit auto gered
zaterdag 4 juni 2011
A58
Als ik er aan toe kom
om televisie te kijken
dan wil het nog wel
eens gebeuren dat ik
bij het programma De Wereld
Draait Door terechtkom. Volgens
mij is dat één van de best bekeken
televisieprogramma's en is presen
tator Matthijs van Nieuwkerk een
gevierd man geworden in televi
sieland. Ik mag er graag naar kij
ken omdat er aandacht is voor on
bekend muzikaal talent. Al is er
kritiek dat muzikanten er slechts
hooguit een anderhalve minuut
mogen spelen, ze krijgen in ieder
geval de kans om zich op prime-ti
me in de kijker te spelen.
Aan een dergelijk podium heeft
het jaren ontbroken en ik zie het
in geen enkel ander programma.
Wat dat betreft hulde, maar aan
de andere kant kan ik me vrese
lijk ergeren aan 'DWDD'. Om de
zoveel tijd besteden ze aandacht
aan vergeten gerechten. Die heb
ik tijdens mijn studententijd re
gelmatig in mijn koelkast gehad
en die kon ik dan weggooien,
maar hier gaat om oude gerech
ten die bijna nergens meer op de
kaart staan en die zo moeilijk te
maken zijn, dat ze gelden als
meesterproef voor chefkoks.
Vier keer per jaar serveert mees
terkok Robert Kranenborg in
DWDD zo'n bijzonder gerecht.
Dat doet de man met verve. Hij
kan niet alleen goed koken, maar
er vooral ook erg goed over pra
ten. Het water loopt al in je
mond, als hij het over een dop
erwt heeft.
Vorige week trakteerde hij op
'Loup farci en croüte', oftewel zee
baars in korstdeeg. Het zag er fan
tastisch uit en dat smaakte het
ook, gezien de reacties van de uit
verkorenen die mochten proef
den. Die uitverkorenen zijn uiter
aard Van Nieuwkerk, tafelgast Jan
Mulder en dit keer mocht ook het
beeldschone model Doutzen
Kroes haar tanden in de zeebaars
zetten.
De oeh's en de aah's waren niet
van de lucht, superlatieven scho
ten te kort en ik kon alleen maar
lijdzaam toezien hoe Doutzen
Kroes met natte mond dit buiten
kansje naar binnen peuzelde. Met
een bord Nasi op schoot.
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
COLOFON
PZC
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118-43 4000
Uitgever/directeur
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118- 43 4050
E: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162,4460 AD Goes
T: 0113-31 5670
E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
T: 0111-45 4650
E: schouwen-duiveland@pzc.nl
Advertenties
VerkoopteamZeeland
T: 0118- 43 4070
E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed,
T: 076- 531 2277
E: segmentteam@bndestem-pzc.nl
Familieberichten: 088-0139 999
Personeelsadvertenties: 055-5388 000
Kleintjes: 0900- 6743 836
mmmm
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 088- 013 9910
Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur)
nabezorging bij melding voor 12.00 uur
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 -12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode.
U ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 25,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 71,95 (acceptgiro €74,95)
Jaar €274,95 (acceptgiro €277,95)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht,
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonneés gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gébruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een doorlopend abonnement met automatische betaling van 71,95 per kwartaal (nam)
een doorlopend abonnement met betaling per accept van 74,95 per kwartaal (nam)
ik neem een proefabonnement van 6 weken voor 18,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (p6)
Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050,5004 VB Tilburg.
Bellen kan ook: 088 - 013 9910
Telefoonnummer Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
el persoonsgegevens In het colofon treft u nadere informatie aan
door Nadia Berkelder
en Jeffrey Kutterink
De provincie is 'beslist
positief over het
plan van onderne
mers om onder de
naam Zuidnet de
A58 te gaan onderhouden en behe
ren. Dat zegt gedeputeerde Kees
van Beveren (Verkeer, CDA). Ster
ker nog: de provincie is betrokken
bij de plannen. „We willen van be
gin af aan meedoen."
Toch moeten overheden heel goed
nadenken voordat ze meegaan in
dit soort plannen, zegt Erik Ver
hoef, hoogleraar verkeersecono-
mie aan de Vrije Universiteit.
„Overheden hebben andere doe
len dan private partijen. Niet per
se betere, maar bedrijven zijn na
tuurlijk wel opgericht om winst te
maximaliseren. Eén van de opval
lende zaken in het plan is dat Zuid-
net verantwoordelijk wordt voor
de doorstroming van de weg. Dat
betekent dat de overheid de zeg
genschap overdraagt. Als Zuidnet
voorschiet en de overheid achteraf
betaalt, besluit het bedrijf in feite
waar het geld in gaat zitten. Boven
dien wordt nu in Den Haag tel
kens een integrale afweging ge
maakt: de noodzaak van investe
ren in de A58 wordt afgezet tegen
de noodzaak om andere investerin
gen te doen. Die afweging kun je
niet meer maken als het geld al is
uitgegeven."
Zuidnet wil nieuwe technieken als
ledverlichting en zelfhelend asfalt
gebruiken om de doorstroming op
de weg te verbeteren en kosten te
besparen. „Dat kan de overheid na
tuurlijk ook", zegt Verhoef „De
technieken zijn beschikbaar, dus
waarom gebeurt dat op dit mo
ment niet? Het schaalvoordeel
waarvan Zuidnet spreekt waar
door men goedkoper kan werken,
geldt ook voor de overheid. Die be
heert nu tenslotte alle wegen in
Nederland."
„Met een dergelijke constructie is
op zich niets mis, maar je moet je
afvragen welk effect het heeft. De
vraag is of je moet willen dat con
sortia allerlei stukken weg in be
heer hebben. Een privépartij zal
zich weinig gelegen laten liggen
aan effecten die zich buiten de cor
ridor van zo'n weg voordoen. Dat
Het plan: Zuidnet neemt A58 over
Het plan om de A58 over te ne
men is ontwikkeld door de Kamer
van Koophandels in Brabant en
Zeeland en de Brabants-Zeeuwse
Werkgeversvereniging (BZW).
Zuidnet gaat de A58 beheren en
onderhouden, riet zorgt - waar no
dig - ook voor uitbreidingen.
öHet bedrijfsleven krijgt een belang
van 51 procent in Zuidnet. De
overheid krijgt 49 procent.
^Het Rijk blijft voor uitbreidingen
van de weg betalen, maar het be
drijfsleven schiet het geld voor, sa
men met gemeenten en provincie.
<:>De hoogte van de vergoeding die
Zuidnet voor onderhoud krijgt, is
afhankelijk van de mate waarin het
bedrijf de doorstroming verbetert.
'3 Zuidnet zoekt ook geldschieters:
pensioenfondsen en banken.
'SZuidnet zegt investeerders (lokale
overheden en bedrijven) een rende
ment van vijftien procent op het
geïnvesteerd vermogen te kunnen
bieden.
door Jeffrey Kutterink
MIDDELBURG - De Belgische spoor-
wegmaatschapppij NMBS over
weegt het voor volgende week ge
plande transport van kernafval
van Borssele naar het Franse La
Hague te stoppen.
Een woordvoerster heeft dat giste
ren gezegd in de Vlaamse krant
De Morgen. Ze reageert op een
dreigement van burgemeester Da
niël Termont van Gent om maan
dag naar de rechter te stappen om
een verbod op het transport door
zijn stad af te dwingen. Hij vindt
het te gevaarlijk.
Volgens de woordvoerster heeft de
NMBS weinig andere keus dan
aan de wensen van de burgemees
ter tegemoet te komen. „Allerlei ei
sen van de Nederlandse regering
maken dat het transport dit speci
fieke traject moet volgen. Het
is natuurlijk ook niet geregeld in
het contract."
De Kamer van Koophandel laat
weten dat Zuidnet geld kan verdie
nen door tien procent te besparen
op onderhoud, bouw en beheer.
Bovendien zouden gemeenten en
de provincie financieel profiteren
van goede bereikbaarheid. Wie op
draait voor financiële tegenvallers,
moet nog worden afgesproken.
Ook over het bonussysteem - Zuid
net wordt beloond als de doorstro
ming verbetert en gekort als het
verslechtert, moet nog worden on
derhandeld met het Rijk.
Wethouder Loes Meeuwisse van
Goes is 'in principe positief. Ze
wijst op een aantal problemen die
de gemeente noodzaakt nieuwe
manieren te bedenken. „Het geld
dat het Rijk voor grote projecten
beschikbaar heeft, is tot 2030 al zo
goed als gereserveerd. Daar komt
bij dat de opbrengsten uit aardgas
niet meer worden gebruikt voor
het investeren in infrastructuur.
Die baten vloeien naar de algeme
ne portemonnee van het Rijk. Die
twee ontwikkelingen zorgen er
voor dat we op zoek moeten naar
vernieuwende manieren om grote
infrastructurele projecten te kun
nen betalen en uit te voeren."
Of het plan van de Bra
bants- Zeeuwse Werkge
versvereniging het ei van
Columbus is, weet Meeuwisse
niet. „Veel is nog niet uitgewerkt,
dus dat levert veel vragen op. Hoe
veel geld is nodig en hoe komt dat
er? Er wordt gesproken over- bij
voorbeeld voorfinanciering door
de provincies, maar is dat geld er
wel? Leveren de nieuwe voorgestel
de technieken daadwerkelijk geld
op en wat gebeurt er als het ge
wenste rendement niet wordt ge
haald? Gaat dat ten koste van de
transport moet van de Nederland
se regering ook overdag gebeuren,
wat de keuze aan trajecten erg be
perkt." De NMBS heeft vorige
week naar alternatieve routes ge
zocht, maar er geen gevonden. Ter
mont is verontwaardigd dat hij pas
in een laat stadium op de hoogte
is gesteld van het beoogde trans
port en niet bij de beslissing er
over is betrokken. Volgens hem
zijn de veiligheidsvoorschriften on
voldoende om een transport van
kernafval met een groot stralings
gevaar door stedelijk gebied toe te
staan.
EPZ, de exploitant van de kerncen
trale wacht de zaak rustig af. „We
hebben alle benodigde vergunnin
gen", zegt woordvoerder Monique
Linger. Wat de exploitant van de
kerncentrale doet als het .transport
niet doorgaat, is volgens Linger
niet bekend.
HULST - Agenten hebben gistermid
dag rond half drie op het Stations
plein in Hulst een hondje van on
geveer vier maanden uit een afge
sloten auto gehaald. De eigenaar,
een 6i-jarige man uit Burcht (B),
kreeg een boete van 250 euro.
DE PAGTER
ANTIEK INTERIEUR
5 JUNI KOOPZONDAG
Herenstraat 9 Segeersslraat 8
MIDDELBURG *0118-634133