auto5 Skoda Fabia maakt hybride overbodig t: Chevrolet Aveo deugt, maar mist spanning E-scooter Covecs verrassend serieus vrijdag 3 juni 2011 1.2 TSI 15.690 euro, DSG-7 Elegance 18.490 euro. Hybrides hebben op papier de naam dat ze zuinig omspringen met hun kostbare brandstof. Maar de Skoda Fabia 1.2 TSI bewijst dat deze dure techniek overbodig is. door Tony Vos H.et is niet de eerste keer dat Skoda binnen de VW-groep een primeur krijgt. Ver voordat de huidige Polo en Seat Ibiza geboren werden, reed deze tweede generatie Fabia de showroom al uit. Maar ondanks grote overeenkomsten, zijn het vooral de verschillen die vrij snel na het wegrijden duidelijk worden. De afvering van de Skoda Fabia 1.2 TSI is comfortabeler dan die van zijn Duitse broer. Uiteraard is de vijfdeurs carrosserie hele maal eigen aan het merk. Direct valt op dat de Fabia hoger is dan een gemiddelde seg- mentgenoot en dat komt bij het ruimteaan bod terug. In de vormgeving zijn er parallel len met de Mini, vooral door het zwevende dak. Al is dat bij een donkere kleur minder duidelijk waarneembaar. Het front oogt na de recente facelift nog net iets voornamer door de fors uitgevallen chromen grille, een van dé kenmerken van alle nieuwe Skoda's. Functionaliteit is erg belangrijk voor Skoda, dat zijn modellen niet alleen in West-Euro De Skoda Fabia blijkt als 1.2 TSI een onverwacht alternatief voor een hybride, foto's Automedia koppeling, die garant staat voor verrassend snel schakelen. Zodra de D-stand wordt in geschakeld, zijn alle 'paarden' meteen bij de les. Zij geven de Skoda een behoorlijk pittig karakter. Voor de Sport-stand kiezen, maakt de Fabia zelfs bijterig. In 10,2 seconden staat de 100 kilometer per uur al op de teller, ter wijl een top van 189 kilometer per uuur mo gelijk is. De fijne aandrijflijn levert nog een extra voordeel op. De DSG-techniek heeft geen invloed op het brandstofverbruik, terwijl wel het .extra comfort van een automaat wordt geboden. In de Fabia functioneert de motor met bak zeer spaarzaam, zonder dat de bestuurder rustig aan hoeft te doen. Een praktijkgemiddelde van rond de 1 op 17,5 is probleemloos te halen. En daarmee lo pen we tegen het vergelijk met een hybride aan. De zuinigste hybrides hebben veelal moeite een dergelijke waarde te behalen, ter wijl de Skoda er niets voor hoeft te laten. Hoewel over de Fabia gewoon bpm wordt geheven, is de auto onderaan de streep aan zienlijk goedkoper. De Fabia 1.2 TSI begint al bij 13.440 euro met handbak en 86 pk en 15.690 euro voor de 105 pk. Vanaf 16.890 eu ro wordt het extra gemak en rijplezier van de DSG geboden. Uiteraard levert Skoda de Fabia in diverse uitrustingsvarianten en kan het model ook als nog ruimere Combi worden besteld. pa verkoopt, maar vooral ook op zich ont wikkelende markten. Daarop sluit de grote re interieurhoogte goed aan. Je zit lekker rechtop en het is vooral verrassend hoeveel beenruimte achterpassagiers hebben. Ook voorin geen klagen. Sommigen zullen met de rechterknie hinderlijk tegen de midden console aan zitten, maar dat is te verhelpen door de hoogte van de stoel aan te passen. Functionaliteit is er niet alleen in het interi eur, maar ook in de bagageruimte, die in for maat varieert van 315 tot 1.180 liter. Boven dien is de hoedenplank op meerdere hoog tes te vergrendelen. Skoda beschikt niet alleen over de modern ste bodemgroepen van Volkswagen, maar zet ook de nieuwste motoren in. In dit geval de al vaker geprezen 1.2 liter viercilinder, die met turbocompressor tot een vermogen van 105 pk en een aantrekelijk koppel van 175 Nrn komt. Natuurlijk wordt deze motor ge koppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Maar optimaal van het concept genieten, ge beurt met de zeventraps DSG. Dat is de ge robotiseerde versnellingsbak met dubbele Skoda Fabia 1.2 TSI Opvallend ruim, compacte hatchback. Bagage 315- 1.180 liter. Gewicht 1.064 kg. Benzine 1.2 1,105 pk. Plus: binnenruimte, verbruik, souplesse. Min: somber interieur. CONCURRENT•Hyundai I20 Aardig vormgegeven hatch back, als drie- en vijfdeurs en met ruime keuze aan moto ren, maar zonder turbotech niek. Bagage 295-1.060 liter. Gewicht 1.038 kg. Benzine 1.4 1,100 pk. Vanaf 14.495 euro, i-Catcher automaat 17.990 euro. Plus: vormgeving, binnenruimte, keuze. Min: verbruik, traditionele automaat. mmma^sssssassssem door Tony Vos Chevrolet maakt werk van de uitbreiding en vervanging van het modellenprogram- ma. De nieuwe Aveo is er klaar voor. Het gaat om de tweede gene ratie van de vijfdeurs in het com pacte segment. Die wordt mond jesmaat ook als vierdeurs sedan ge kocht, met als groot pluspunt de gigantische bagageruimte. De nieuwe Aveo staat op een niet eerder gebruikte, eigen bodem- groep. Hij moet in de hele wereld verkocht worden en daar is het concept op afgestemd. Qua vorm geving is de Aveo geen uitschieter: een keurig model met hier en daar wat details van broertje Spark. Denk aan de portiergrepen achter in de ruitomlijsting en de vorm van de verlichtingunits. Chevrolet probeert de Aveo iets brutaals mee te geven, maar zet die wens niet in het totaalconcept door. Het interieur is voldoende ruim voor een model uit deze klasse, maar het is het materiaalgebruik waardoor de in Korea gebouwde Amerikaanse mini niet meekan met de concurrentie. Alles is grijs, naaUBHHMIBaNBBBSSMa verschillende soorten harde kunst stoffen worden naast elkaar ge bruikt en de vormgeving van bij voorbeeld het dashboard is niet meer dan in orde. Het rijgedrag is neutraal. Er is wei nig mis met de Aveo, maar span nend is het beslist niet, net als bij de meeste concurrenten. Er zijn bij aanvang twee benzinemotoren gereserveerd, een 1.2 en 1.4 liter, die we al uit de bestaande Aveo kennen. Met verm'ogens van 86 en 100 pk is vooral de tweede voel baar beter op zijn taken berekend. Toch zal de kleinste het merendeel van de verkopen voor zijn reke ning nemen. Chevrolet laat de nieuwe Aveo starten bij 11.695 eu ro en loopt met die prijs met de concurrentie in de pas. door Tony Vos Het grote publiek is niet klaar voor elektrisch rijden, blijkt uit menig onderzoek. Maar dat kon met de Govecs e-scooters wel eens veranderen. Gewend aan de geluiden van verbrandingsmo toren moet iedereen die voor het eerst op of in een elektrisch ver voermiddel zit, het verstand even op nul zetten. Bij de Govecs duurt die gewenning erg kort. Velen kun nen de knetterende herrie van slecht afgestelde tweewielers mis sen als kiespijn, datzelfde geldt voor de smerige uitlaatgassen. Fluisterstil gaat de stoer ogende Govecs van stam Alleen een zoe mend geluid van de elektromotor is waarneembaar voor de berijder, •■simmimmsmssms Aveo: wereldspeler, foto Automedia Govecs' e-scooter. foto Automedia maar voor de omstanders niet. Dat zorgt vooral met ander verkeer om je heen nog wel eens voor verwar ring of verrassing bij andere wegge bruikers. Gewoon een kwestie van wat meer de claxon gebruiken. Omdat de Govecs van meet af aan als elektroscooter is ontwikkeld, heeft de fabrikant motor en accu's laag kunnen plaatsen voor een gunstig zwaartepunt. Dat komt weer ten goede aan de wegligging en het gemak waarmee zelfs een ongeoefend bestuurder met de scooter op stap gaat. Opladen gaat door middel van het verlengsnoer onder het zadel, waar ook een handige opbergruim te zit. Govecs levert het model met een lood-silicium-accu (3.497 eu ro) en met een lithium-ion-batte- rij voor een lager gewicht en grote re actieradius (5.497 euro). Verder is er keuze uit varianten die 25 of 45 kilometer per uur halen (helm plicht of niet). De actieradius vari eert hiermee van 50 tot 150 kilome ter. De prijs lijkt misschien aan de hoge kant, maar kwalitatief laat de ze 'e-scooter van het jaar' zich nau welijks overtreffen. Vandaar twee jaar volledige garantie. Molentocht zoek deelnemers De organisatie van de Molentocht is op zoek naar oldtimerrijders die mee willen doen aan de gelijk namige toerrit op eerste pinkster dag. De Molentocht start zondag 12 juni om 11.00 uur vanaf de Ko ninklijke Maatschap de Wilhelmi- napolder in Wilhelminadorp. Daar finishen vanaf 15.00 uur de eerste deelnemers. De klassieke auto's rijden in drie groepen ver schillende routes en stoppen on derweg op de Grote Markt in Goes, het eindstation van de sto omtrein Goes-Borsele in Hoede- kenskerke en het Trekkermuseum in Nisse. Geïnteresseerden kunnen zich tot 5 juni aanmelden via www.molen- tochtgoes.nl. Tata maakt Land Rover voor de Indiase markt Het Indiase Tata assembleert de Land Rover Freelander voor de In diase markt. Bouwpakketten worden vanuit de Engelse Land Roverfabriek aan geleverd om in India in elkaar te worden gezet volgens dezelfde ho ge kwaliteitsnormen. Kwaliteits managers uit Engeland worden hiervoor overgevlogen. Vlot ogende, comfortabel rijdende, Franse hatchback in drie carrosserievarianten. Automaat alleen op 1.6 ben zine. Bagage 288-1.038 liter: Gewicht 1.065 kg. Benzine 1.11, 100 pk. - Plus: comfort, souplesse, uitrusting. Min: verbruik, traditionele automaat. Plus: fijne aandrijflijn, kwaliteit. Min: prijs, beenruimte bestuurder. CONCURRENT •Volkswagen Polo 1.2 TSI Topper in het segment, maar wel tegen een stevige prijs. De aandrijflijn is identiek aan die van de Skoda Fabia. Bagage 280-952 liter. Ge wicht 988 kg. Benzine 1.2 I, 105 pk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 71