auto5
Skoda Fabia maakt
hybride overbodig
t:
Chevrolet Aveo deugt,
maar mist spanning
E-scooter Covecs
verrassend serieus
vrijdag 3 juni 2011
1.2 TSI 15.690 euro, DSG-7 Elegance 18.490 euro.
Hybrides hebben op papier de
naam dat ze zuinig omspringen
met hun kostbare brandstof. Maar
de Skoda Fabia 1.2 TSI bewijst dat
deze dure techniek overbodig is.
door Tony Vos
H.et is niet de eerste keer dat Skoda
binnen de VW-groep een primeur
krijgt. Ver voordat de huidige Polo
en Seat Ibiza geboren werden, reed
deze tweede generatie Fabia de showroom
al uit. Maar ondanks grote overeenkomsten,
zijn het vooral de verschillen die vrij snel na
het wegrijden duidelijk worden.
De afvering van de Skoda Fabia 1.2 TSI is
comfortabeler dan die van zijn Duitse broer.
Uiteraard is de vijfdeurs carrosserie hele
maal eigen aan het merk. Direct valt op dat
de Fabia hoger is dan een gemiddelde seg-
mentgenoot en dat komt bij het ruimteaan
bod terug. In de vormgeving zijn er parallel
len met de Mini, vooral door het zwevende
dak. Al is dat bij een donkere kleur minder
duidelijk waarneembaar. Het front oogt na
de recente facelift nog net iets voornamer
door de fors uitgevallen chromen grille, een
van dé kenmerken van alle nieuwe Skoda's.
Functionaliteit is erg belangrijk voor Skoda,
dat zijn modellen niet alleen in West-Euro
De Skoda Fabia blijkt als 1.2 TSI een onverwacht alternatief voor een hybride, foto's Automedia
koppeling, die garant staat voor verrassend
snel schakelen. Zodra de D-stand wordt in
geschakeld, zijn alle 'paarden' meteen bij de
les. Zij geven de Skoda een behoorlijk pittig
karakter. Voor de Sport-stand kiezen, maakt
de Fabia zelfs bijterig. In 10,2 seconden staat
de 100 kilometer per uur al op de teller, ter
wijl een top van 189 kilometer per uuur mo
gelijk is.
De fijne aandrijflijn levert nog een extra
voordeel op. De DSG-techniek heeft geen
invloed op het brandstofverbruik, terwijl
wel het .extra comfort van een automaat
wordt geboden. In de Fabia functioneert de
motor met bak zeer spaarzaam, zonder dat
de bestuurder rustig aan hoeft te doen.
Een praktijkgemiddelde van rond de 1 op
17,5 is probleemloos te halen. En daarmee lo
pen we tegen het vergelijk met een hybride
aan. De zuinigste hybrides hebben veelal
moeite een dergelijke waarde te behalen, ter
wijl de Skoda er niets voor hoeft te laten.
Hoewel over de Fabia gewoon bpm wordt
geheven, is de auto onderaan de streep aan
zienlijk goedkoper. De Fabia 1.2 TSI begint
al bij 13.440 euro met handbak en 86 pk en
15.690 euro voor de 105 pk. Vanaf 16.890 eu
ro wordt het extra gemak en rijplezier van
de DSG geboden.
Uiteraard levert Skoda de Fabia in diverse
uitrustingsvarianten en kan het model ook
als nog ruimere Combi worden besteld.
pa verkoopt, maar vooral ook op zich ont
wikkelende markten. Daarop sluit de grote
re interieurhoogte goed aan. Je zit lekker
rechtop en het is vooral verrassend hoeveel
beenruimte achterpassagiers hebben. Ook
voorin geen klagen. Sommigen zullen met
de rechterknie hinderlijk tegen de midden
console aan zitten, maar dat is te verhelpen
door de hoogte van de stoel aan te passen.
Functionaliteit is er niet alleen in het interi
eur, maar ook in de bagageruimte, die in for
maat varieert van 315 tot 1.180 liter. Boven
dien is de hoedenplank op meerdere hoog
tes te vergrendelen.
Skoda beschikt niet alleen over de modern
ste bodemgroepen van Volkswagen, maar
zet ook de nieuwste motoren in. In dit geval
de al vaker geprezen 1.2 liter viercilinder, die
met turbocompressor tot een vermogen van
105 pk en een aantrekelijk koppel van 175
Nrn komt. Natuurlijk wordt deze motor ge
koppeld aan een handgeschakelde vijfbak.
Maar optimaal van het concept genieten, ge
beurt met de zeventraps DSG. Dat is de ge
robotiseerde versnellingsbak met dubbele
Skoda Fabia 1.2 TSI
Opvallend ruim, compacte hatchback. Bagage 315-
1.180 liter. Gewicht 1.064 kg. Benzine 1.2 1,105 pk.
Plus: binnenruimte, verbruik, souplesse.
Min: somber interieur.
CONCURRENT•Hyundai I20
Aardig vormgegeven hatch
back, als drie- en vijfdeurs en
met ruime keuze aan moto
ren, maar zonder turbotech
niek. Bagage 295-1.060 liter.
Gewicht 1.038 kg. Benzine
1.4 1,100 pk.
Vanaf 14.495 euro, i-Catcher automaat 17.990 euro.
Plus: vormgeving, binnenruimte, keuze.
Min: verbruik, traditionele automaat.
mmma^sssssassssem
door Tony Vos
Chevrolet maakt werk van de
uitbreiding en vervanging
van het modellenprogram-
ma. De nieuwe Aveo is er klaar
voor. Het gaat om de tweede gene
ratie van de vijfdeurs in het com
pacte segment. Die wordt mond
jesmaat ook als vierdeurs sedan ge
kocht, met als groot pluspunt de
gigantische bagageruimte.
De nieuwe Aveo staat op een niet
eerder gebruikte, eigen bodem-
groep. Hij moet in de hele wereld
verkocht worden en daar is het
concept op afgestemd. Qua vorm
geving is de Aveo geen uitschieter:
een keurig model met hier en daar
wat details van broertje Spark.
Denk aan de portiergrepen achter
in de ruitomlijsting en de vorm
van de verlichtingunits. Chevrolet
probeert de Aveo iets brutaals mee
te geven, maar zet die wens niet in
het totaalconcept door.
Het interieur is voldoende ruim
voor een model uit deze klasse,
maar het is het materiaalgebruik
waardoor de in Korea gebouwde
Amerikaanse mini niet meekan
met de concurrentie. Alles is grijs,
naaUBHHMIBaNBBBSSMa
verschillende soorten harde kunst
stoffen worden naast elkaar ge
bruikt en de vormgeving van bij
voorbeeld het dashboard is niet
meer dan in orde.
Het rijgedrag is neutraal. Er is wei
nig mis met de Aveo, maar span
nend is het beslist niet, net als bij
de meeste concurrenten. Er zijn
bij aanvang twee benzinemotoren
gereserveerd, een 1.2 en 1.4 liter,
die we al uit de bestaande Aveo
kennen. Met verm'ogens van 86 en
100 pk is vooral de tweede voel
baar beter op zijn taken berekend.
Toch zal de kleinste het merendeel
van de verkopen voor zijn reke
ning nemen. Chevrolet laat de
nieuwe Aveo starten bij 11.695 eu
ro en loopt met die prijs met de
concurrentie in de pas.
door Tony Vos
Het grote publiek is niet klaar
voor elektrisch rijden, blijkt
uit menig onderzoek. Maar
dat kon met de Govecs e-scooters
wel eens veranderen. Gewend aan
de geluiden van verbrandingsmo
toren moet iedereen die voor het
eerst op of in een elektrisch ver
voermiddel zit, het verstand even
op nul zetten. Bij de Govecs duurt
die gewenning erg kort. Velen kun
nen de knetterende herrie van
slecht afgestelde tweewielers mis
sen als kiespijn, datzelfde geldt
voor de smerige uitlaatgassen.
Fluisterstil gaat de stoer ogende
Govecs van stam Alleen een zoe
mend geluid van de elektromotor
is waarneembaar voor de berijder,
•■simmimmsmssms
Aveo: wereldspeler, foto Automedia Govecs' e-scooter. foto Automedia
maar voor de omstanders niet. Dat
zorgt vooral met ander verkeer om
je heen nog wel eens voor verwar
ring of verrassing bij andere wegge
bruikers. Gewoon een kwestie van
wat meer de claxon gebruiken.
Omdat de Govecs van meet af aan
als elektroscooter is ontwikkeld,
heeft de fabrikant motor en accu's
laag kunnen plaatsen voor een
gunstig zwaartepunt. Dat komt
weer ten goede aan de wegligging
en het gemak waarmee zelfs een
ongeoefend bestuurder met de
scooter op stap gaat.
Opladen gaat door middel van het
verlengsnoer onder het zadel,
waar ook een handige opbergruim
te zit. Govecs levert het model met
een lood-silicium-accu (3.497 eu
ro) en met een lithium-ion-batte-
rij voor een lager gewicht en grote
re actieradius (5.497 euro). Verder
is er keuze uit varianten die 25 of
45 kilometer per uur halen (helm
plicht of niet). De actieradius vari
eert hiermee van 50 tot 150 kilome
ter. De prijs lijkt misschien aan de
hoge kant, maar kwalitatief laat de
ze 'e-scooter van het jaar' zich nau
welijks overtreffen. Vandaar twee
jaar volledige garantie.
Molentocht zoek
deelnemers
De organisatie van de Molentocht
is op zoek naar oldtimerrijders
die mee willen doen aan de gelijk
namige toerrit op eerste pinkster
dag.
De Molentocht start zondag 12
juni om 11.00 uur vanaf de Ko
ninklijke Maatschap de Wilhelmi-
napolder in Wilhelminadorp.
Daar finishen vanaf 15.00 uur de
eerste deelnemers. De klassieke
auto's rijden in drie groepen ver
schillende routes en stoppen on
derweg op de Grote Markt in
Goes, het eindstation van de sto
omtrein Goes-Borsele in Hoede-
kenskerke en het Trekkermuseum
in Nisse.
Geïnteresseerden kunnen zich tot
5 juni aanmelden via www.molen-
tochtgoes.nl.
Tata maakt Land Rover
voor de Indiase markt
Het Indiase Tata assembleert de
Land Rover Freelander voor de In
diase markt.
Bouwpakketten worden vanuit
de Engelse Land Roverfabriek aan
geleverd om in India in elkaar te
worden gezet volgens dezelfde ho
ge kwaliteitsnormen. Kwaliteits
managers uit Engeland worden
hiervoor overgevlogen.
Vlot ogende, comfortabel
rijdende, Franse hatchback
in drie carrosserievarianten.
Automaat alleen op 1.6 ben
zine. Bagage 288-1.038 liter:
Gewicht 1.065 kg. Benzine
1.11, 100 pk. -
Plus: comfort, souplesse, uitrusting.
Min: verbruik, traditionele automaat.
Plus: fijne aandrijflijn, kwaliteit.
Min: prijs, beenruimte bestuurder.
CONCURRENT •Volkswagen Polo 1.2 TSI
Topper in het segment, maar
wel tegen een stevige prijs.
De aandrijflijn is identiek aan
die van de Skoda Fabia.
Bagage 280-952 liter. Ge
wicht 988 kg. Benzine 1.2 I,
105 pk.