ioluit Kunst moet eei 9HI woensdag 1 juni 2011 Karolien Hamers bouwde een boorplatform, omgeven door ge stolde zwarte golven. Dit beeld roept scherp de uit de hand gelo pen winning van fossiele brand stoffen op. Mede-exposant Nicolas Baeyens stelt in metaalconstruc ties en tekeningen ook natuur en cultuur naast elkaar. Wie wint? T/m 12/6: Stichting IK, Vlissingsestraat 239A, Oost-Souburg. Za. en zo. 12.00 - 17.00 uur. Coen Wieman fotografeerde ver stilde landschappen door een deur spionnetje. De foto's zijn start punt van olieverfschilderijen. Daar in spelen verval en de tegenstel ling natuur-cultuur de hoofdrol len. Steeds verschijnt de cirkelvor mige voorstelling in een vierkant 'zwart' kader. Za 4/6, ma 13/6 en za. 25/6: 't Kerkje van Ellesdiek, Van Hattumstraat 5, Ellewoutsdijk. 13.30 - 16.00 uur. Martin Mc Namara presenteert ob jecten en een installatie rond het verdwenen en door hem weer te rug gevonden rechter onderbeen van de vier jaar geleden gestolen 'Denker' van Rodin. Mc Namara gaf de 'Denker' een brein, gegoten uit zijn eigen teruggevonden bron zen onderbeen. T/m 10/7: DeWiliemS, Oranjestraat 9 Vlissingen. Wo. t/m zo., 11-17 uur. Carina Dumais werkte in Mexico aan een imposante reeks compu terbeelden, mede op basis van fo to's die zij van de bevolking maak te. Geïnspireerd door het einde van de Mayakalender in 2012 ver bindt ze de oude cultuur via de ei gen tijd met een ongewisse toe komst. T/m 10/7: DeWillem3, Oranjestraat 9 Vlissingen. Wo. t/m zo., 11-17 uur Iris Kensmil is één van de zestien kunstenaars die speciaal voor de tentoonstelling een zelfportret maakte. De tekeningen zijn ge maakt op de maat van het mu seum: schaal 1:20. Sommige zijn fi guratief, andere abstract. Er is ge werkt met acrylstift, potlood, pen, zelfs aquarel. T/m 21/7: Le Secet, Raamexpositie, Raadhuisstraat 9: s-Heer Arendskerke. Tussen zonsop- en zonsondergang. Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wot Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Om kunstenaars te steunen en hun werk voor een breed publiek toegankelijk te maken, kocht het Rijk vanaf de jaren '30 beeldende kunst aan. Provincies volgden vaak veel later dat voorbeeld. De Provincie Zeeland verzamelde van 1975 tot 2005 werk van kunste naars die binnen haar grenzen wo nen. De aankoopcommissies die zich daar in praktijk mee bezighiel den kozen daarbij voor wat ver nieuwend werd gevonden én on derscheidend van kwaliteit. Dat ging vaak samen. Het werk werd beheerd door het Zeeuws Mu seum en kwam meestal terecht in de gebouwen van de Provincie. Keer op keer is vanuit de cultuur wereld verzucht dat het beste werk permanent publiekelijk te zien zou moeten zijn. Het Bureau Beeldende Kunst Vlissingen gaf in de jaren '90 het voorbeeld met een reeks tentoonstellingen onder de noemer 'De Selectie' en even rees de hoop dat er een museum voor hedendaagse kunst zou komen. Vanaf 1986 was men in Middel burg al bezig met een door Aldo van Eyck aan de Maisbaai te bou wen Museum 13.IX, dat op 29 maart 1995 door een motie van de fracties van D66, CDA en SGP/RPF/GPV is afgeschoten. Het is bij sukkelen gebleven en de fraaie provinciale kunstcollectie is één van de best verborgen gehei men van Zeeland. Het Centrum Beeldende Kunst organiseert in 2012 een reizende tentoonstelling met werk uit de provinciale kunst collectie. Onder de titel 'Amuse' is daar een voorproefje van te zien in de CBK-expositieruimte in Middel burg. Er is een evenwichtige selectie ge maakt met zowel werk van nestor Marinus Boezem (1934) als van de jongere generatie zoals Machteld van der Wijst (1974). De twintig werken van evenzoveel kunste naars omvatten verschillende as pecten van schilderkunst, sculp tuur en fotografie. Van de verfijn Werk van Frida van Overbeeke de figuratie van tekenaar/schilder Jan-Peter Muilwijk tot de pure ab stractie van Piet Dieleman, van de gestileerde foto's van Wim Rie- mens tot de conceptuele fotografie van Paul de Nooijer. Zijn 'De Sprong' uit 1980 is één van de meest gelaagde werken, met het nog steeds frisse 'Delia Pittura Classica' uit 1983 van Boezem als pendant. Beide werken spelen ge raffineerd met ruimte, tijd, illusie en werkelijkheid. Het is ook genie ten van de monumentale glazen schalen waarmee Bert Frijns zijn unieke plaats in de hedendaagse beeldende kunstwereld bevestigt en van het 'Kooitje van Klee', een poëtische draadsculptuur van Kees Wijker. Bregje de Heer laat je met variaties op dozen weer ont dekken hoe rijk de zichtbare wer kelijkheid is en Guido Lippens vindt in zijn 'Transmutatie' het schilderij opnieuw uit. Als je de tijd neemt zie je verwondering, te derheid, expressieve kracht en sub tiele fantasie, word je uitgedaagd, meegevoerd of ontregeld. Alleen net als onlangs in het Ik-paviljoen vraag ik me af waarom organisato ren het niet kunnen opbrengen de bezoeker te informeren. Er is al leen een aangeklede titellijst. Elke context ontbreekt. Dat is nu net de ontbrekende gastvrijheid die kunst de kop kost. Kom je in een goed, wat zeg ik, matig, restaurant dan vertelt de menukaart je al meer en het bedienend personeel zeker. Hopelijk zal die omissie in 2012 worden goedgemaakt. Laat dat dan meteen het moment zijn waarop verenigd Zeeland besluit eindelijk wél een museum voor he dendaagse kunst uit de klei te trek ken. Ik weet nog wel een paar ge bouwen te staan. En wat deskun dig en gedreven personeel. Trou wens de tekeningen van Aldo van Eyck zijn ook nog niet vergaan. In Goes is een groepje kunste naars actief dat zich al achttien jaar inspant om hun werk onder de aandacht te brengen. Terloops, 'Goes En-Passant' zoals het project heet, kun je in vijfentwintig etala ges in mei hun werk tegenkomen. Vanaf morgen zijn de werken, aan gevuld met nog andere, drie we ken te zien in de Grote Kerk van Goes. Afgelopen zonnige zondag Bert Frijns: Compositie van drie balan: leek me geschikt om rustig de eta lages te bekijken. Ik heb aange naam door de rijk van monumen ten voorziene binnenstad ge dwaald en elke etalage nagespeurd op kunst met het En-Passant kaart je erbij. Dat viel me niet mee. Zon der plattegrond heb ik er geen vijf entwintig kunnen ontdekken en van sommige kunstenaars, Tom Goosen en Neeltje Meerman niet één werk getraceerd. Wat ik wel zag was vaardig vriendelijk: smaak volle glazen schalen (Yvonne Oye- vaar), rake bronzen mensfiguren (Frida van Overbeeke), gestileerde glanzend metalen dieren (Jack Wil- lemsen), expressieve materiaaltoe passingen in klei en hout (Gerdi Zwaan), speelse composities met vissen als hoofdmotief (Ilse van Loo) en een schelp van marmer en een kubistische vrouw (Adria- na Meijboom). Dat laatste is veel- Martin Mc Namara Karolien Hamers Coen Wieman Carina Dumais Iris Kensmil

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 94