haven
in zicht
o vlot en veilig over
de Westerschelde
WEM zeeland
seaports
o portaal van Vlaanderen: indrukwekkend en leerzaam
vierdejaargang - nummer 14
O De havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzen
vormensamen het derde havengebied van Nederland.
Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse werkgelegenheid en
economie mag dit gebied met recht het kloppend hart
van de Zeeuwse economie genoemd worden.
Zeeland Seaports is een overheids-NV met als aandeel
houders de Provincie Zeeland en de gemeentes Borsele.
Vlissingen en Terneuzen. Als'havenbedrijf is het
verantwoordelijk voor de economische ontwikkeling,
het beheer, onderhoud en de exploitatie van de Zeeuwse
havens. Bij Zeeland Seaports werken circa 80 mensen
die samen verantwoordelijk zijn voor:
Het aantrekken van nieuwe bedrijven en
de uitgifte van grond;
Aanleg, beheer en.onderhoud van alle infrastructuur;
Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor een
veilig scheepvaartverkeer in het bijzonder.
Met haven in zicht wil Zeeland Seaports uitleg geven
over het belang van de Zeeuwse havens en de rol van
hel havenbedrijf hierin.
o vergroot markt
aandeel in stukgoed
De Zeeuwse haven kenmerkt zich doordat de overslag-
terminals in het gebied een breed scala aan producten
overslaan. Een belangrijke goederensoort is het.
stukgoed, oftewel breakbuik. Dit zijn goederen die
niet los in een ruim worden gestort maar bijvoorbeeld
op pallets of gebundeld worden vervoerd. De afgelopen
jaren heeft Zeeland Seaports haar positie in de over
slag van stukgoed behoorlijk uitgebreid ten opzichte
van de omliggende concurrerende havens. Uit cijfers
die vorige week gepubliceerd zijn door vakblad
De Lloyd, blijkt dat onze haven in 2010 het
marktaandeel vergroot heeft in de zogenaamde
Rotterdam-Duinkerken range. Na de haven van
Antwerpen is Zeeland Seaports qua volume de
tweede stukgoedhaven nog voor Rotterdam.
In 2010 was de verdeling als volgt:
Zeeland Seaports wil de komende jaren verder blijven
groeien met de huidige overslagvormen Daarnaast is
het belangrijk dat de overslag van containers, nu nog
maar een klein onderdeel binnen de Zeeuwse havens,
serieus wordt ontwikkeld, aangezien in de markt
steeds meer stukgoed in containers wordt verpakt.
Met de plannen die in de haven bestaan voor onder
andere de Westerschelde Container Terminal en de
Verbr'ugge ContainerTerminal, wil Zeeland Seaports
ook op dit gebied een sterke speler worden.
Zo'rr250 bedrijven werken samen met Zeeland Seaports continu aan de ontwikkeling van de Zeeuwse zeehavens. Industrie, logistiek
en dienstverlening, alles heeft zijn rol in een wereld die 24 uur per dag, 7 dagen op 7, doorgaat. Maar welke bedrijven zijn dit
En wat doen ze eigenlijk? In een serie portretten leest u meer over de bedrijven in het Zeeuwse havengebied.
nenten en het is een verantwoordelijke baan.
Vaak denk ik aan het einde van een reis: 'dat
heb ik toch maar weer gefikst, goed dat èr
een loods aan boord was.'
Voor meer informatie:
www.loodswezen.nl
Westerschelde door het kanaal? Hoe wordt
een schip door een sluis geloodst en welke
technieken komen daarbij kijken? Hoe ver
volgt het schip verder zijn weg of wordt er
overgeladen of gelost in pijpleidingen? Bij
een bezoek aan het Portaal van Vlaanderen
worden al deze vragen beantwoord.
Het bezoek aan de tentoonstelling in het
Portaal kan worden aangevuld met een inte
ressante wandeling over het sluizencomplex
of een educatieve vaartocht over het Kanaal
van Gent naarTerneuzen. Bezoekers kunnen
hierbij uit verschillende arrangementen
kiezen. Voor bedrijven zijn er speciale
'bed rijf sarrarigementen.
Het Portaal van Vlaanderen biedt een indruk
wekkende kijk achter de schermen, met aan
de ene kant hoogwaardige technologie en
aan de andere kant een achterland dat rijk
is aan cultuur en historie.
Voor meer informatie:
www.portaalvanvlaanderen.nl
zijn er in de regio Scheldemonden 160 register-
loodsen actief. Ze stappen aan boord bij zee
schepen die langer dan 80 meter zijn óf die
gevaarlijke lading zoals gas of chemicaliën
vervoeren. Dat betekent dat zij op ongeveer
90% van de schepen aan boord gaan. Als loods
ben je adviseur en raadgever voor de kapitein.
Je maakt een vaarplan, bepaalt of en hoeveel
sleepboten nodig zijn, je checkt of een lig
plaats beschikbaar is en natuurlijk zorg je
ervoor dat het schip veilig in de haven komt.
Het is een uitdagend beroep, de omstandighe
den zijn altijd anders. Bij storm of slecht zicht
moet je voorzichtig manoeuvreren, elk schip
reageertop zijn eigen manier en heeft zijn
eigen apparatuur.
'Om de scheepvaart letterlijk in goede banen te
leiden, werken we met veel mensen samen: met
het Scheldecoördinatiecentrum dat vanaf de wal
alle schepen volgt, met de havenmeester van
Zeeland Seaports, metsleepbootbedrijven en
met agentschappen. Als loods werkje zelf
standig, maar nooit alleen.' De ogen en oren
van de loods aan boord zullen voorlopig niet
verdwijnen, niets is standaard, elke situatie is
verschillend. 'We zijn dan ook altijd op zoek
naar nieuwe ervaren mensen die varen wil
len combineren met afwisseling en een leven
op de wal. Voor mij is het in ieder geval het
mooiste beroep van de wereld. Geen vaart is
hetzelfde, je ontmoet mensen van alle conti-
Links van het bezoekerscentrum passeren
zeereuzen als autoschepen, bulkcarriers en
tankers de zeesluis. Rechts zoeken binnen
vaartschepen hun weg door de middensluis.
De bezoekers aan het Portaal van Vlaanderen
worden meegenomen op een educatieve
vaartocht over het Kanaal van Gent naar
Terneuzen: hoe vaar je veilig vanaf de
Vanaf de Vlissingse boulevard zijn ze goed te
zien: de boten die in volle vaart voorbij komen
om een loods af te leveren bij een groot zeeschip.
Via een touwladder klimmen ze aan boord,
een beeld dat al eeuwen bestaat. 'De Zeeuwse
held Frans Naerebout was in de 18e eeuw al
loods op de Westerschelde', vertelt Jan Willem
Siewe van het Nederlands Loodswezen. Hij
is zelf loods en zorgt er sinds 1995 voor dat
schepen veilig van en naar de Scheldehavens
varen. Inmiddels is hij als manager operations
ook verantwoordelijk voor het dagelijks reilen
en zeilen van het Nederlands loodswezen in
de regio Scheldemonden.
Als je op een boeiende wijze kennis wilt
maken met onze haven mag een bezoek aan
het Portaal van Vlaanderen niet ontbreken.
In Terneuzen, op het dynamische sluizen
complex, gunt het Portaaljong en oud op
een interactieve manier een blik op wat er
zich in het havengebied rond het Kanaal van
Gent naarTerneuzen afspeelt.
Veiligheid en een vlotte doorstroming, daar
draait het om. De Westerschelde is grillig,
goede kennis van het vaargebied is aan boord
van een schip gewoon noodzakelijk. 'Momenteel
Antwerpen
Zeeland Seaports
18 Rotterdam
Gent
Duinkerken
Zeebrugge
Cijfers in miljoen ton
schelpenpad 2 O p.o. box 132 O 4530 AC terneuzen O the netherlands O port@zeelandseaports.com O www.zeelandseaports.com O P 0031 (0)115 647400 O F 0031 (0)115 647500