haven in zicht o vlot en veilig over de Westerschelde WEM zeeland seaports o portaal van Vlaanderen: indrukwekkend en leerzaam vierdejaargang - nummer 14 O De havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzen vormensamen het derde havengebied van Nederland. Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse werkgelegenheid en economie mag dit gebied met recht het kloppend hart van de Zeeuwse economie genoemd worden. Zeeland Seaports is een overheids-NV met als aandeel houders de Provincie Zeeland en de gemeentes Borsele. Vlissingen en Terneuzen. Als'havenbedrijf is het verantwoordelijk voor de economische ontwikkeling, het beheer, onderhoud en de exploitatie van de Zeeuwse havens. Bij Zeeland Seaports werken circa 80 mensen die samen verantwoordelijk zijn voor: Het aantrekken van nieuwe bedrijven en de uitgifte van grond; Aanleg, beheer en.onderhoud van alle infrastructuur; Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor een veilig scheepvaartverkeer in het bijzonder. Met haven in zicht wil Zeeland Seaports uitleg geven over het belang van de Zeeuwse havens en de rol van hel havenbedrijf hierin. o vergroot markt aandeel in stukgoed De Zeeuwse haven kenmerkt zich doordat de overslag- terminals in het gebied een breed scala aan producten overslaan. Een belangrijke goederensoort is het. stukgoed, oftewel breakbuik. Dit zijn goederen die niet los in een ruim worden gestort maar bijvoorbeeld op pallets of gebundeld worden vervoerd. De afgelopen jaren heeft Zeeland Seaports haar positie in de over slag van stukgoed behoorlijk uitgebreid ten opzichte van de omliggende concurrerende havens. Uit cijfers die vorige week gepubliceerd zijn door vakblad De Lloyd, blijkt dat onze haven in 2010 het marktaandeel vergroot heeft in de zogenaamde Rotterdam-Duinkerken range. Na de haven van Antwerpen is Zeeland Seaports qua volume de tweede stukgoedhaven nog voor Rotterdam. In 2010 was de verdeling als volgt: Zeeland Seaports wil de komende jaren verder blijven groeien met de huidige overslagvormen Daarnaast is het belangrijk dat de overslag van containers, nu nog maar een klein onderdeel binnen de Zeeuwse havens, serieus wordt ontwikkeld, aangezien in de markt steeds meer stukgoed in containers wordt verpakt. Met de plannen die in de haven bestaan voor onder andere de Westerschelde Container Terminal en de Verbr'ugge ContainerTerminal, wil Zeeland Seaports ook op dit gebied een sterke speler worden. Zo'rr250 bedrijven werken samen met Zeeland Seaports continu aan de ontwikkeling van de Zeeuwse zeehavens. Industrie, logistiek en dienstverlening, alles heeft zijn rol in een wereld die 24 uur per dag, 7 dagen op 7, doorgaat. Maar welke bedrijven zijn dit En wat doen ze eigenlijk? In een serie portretten leest u meer over de bedrijven in het Zeeuwse havengebied. nenten en het is een verantwoordelijke baan. Vaak denk ik aan het einde van een reis: 'dat heb ik toch maar weer gefikst, goed dat èr een loods aan boord was.' Voor meer informatie: www.loodswezen.nl Westerschelde door het kanaal? Hoe wordt een schip door een sluis geloodst en welke technieken komen daarbij kijken? Hoe ver volgt het schip verder zijn weg of wordt er overgeladen of gelost in pijpleidingen? Bij een bezoek aan het Portaal van Vlaanderen worden al deze vragen beantwoord. Het bezoek aan de tentoonstelling in het Portaal kan worden aangevuld met een inte ressante wandeling over het sluizencomplex of een educatieve vaartocht over het Kanaal van Gent naarTerneuzen. Bezoekers kunnen hierbij uit verschillende arrangementen kiezen. Voor bedrijven zijn er speciale 'bed rijf sarrarigementen. Het Portaal van Vlaanderen biedt een indruk wekkende kijk achter de schermen, met aan de ene kant hoogwaardige technologie en aan de andere kant een achterland dat rijk is aan cultuur en historie. Voor meer informatie: www.portaalvanvlaanderen.nl zijn er in de regio Scheldemonden 160 register- loodsen actief. Ze stappen aan boord bij zee schepen die langer dan 80 meter zijn óf die gevaarlijke lading zoals gas of chemicaliën vervoeren. Dat betekent dat zij op ongeveer 90% van de schepen aan boord gaan. Als loods ben je adviseur en raadgever voor de kapitein. Je maakt een vaarplan, bepaalt of en hoeveel sleepboten nodig zijn, je checkt of een lig plaats beschikbaar is en natuurlijk zorg je ervoor dat het schip veilig in de haven komt. Het is een uitdagend beroep, de omstandighe den zijn altijd anders. Bij storm of slecht zicht moet je voorzichtig manoeuvreren, elk schip reageertop zijn eigen manier en heeft zijn eigen apparatuur. 'Om de scheepvaart letterlijk in goede banen te leiden, werken we met veel mensen samen: met het Scheldecoördinatiecentrum dat vanaf de wal alle schepen volgt, met de havenmeester van Zeeland Seaports, metsleepbootbedrijven en met agentschappen. Als loods werkje zelf standig, maar nooit alleen.' De ogen en oren van de loods aan boord zullen voorlopig niet verdwijnen, niets is standaard, elke situatie is verschillend. 'We zijn dan ook altijd op zoek naar nieuwe ervaren mensen die varen wil len combineren met afwisseling en een leven op de wal. Voor mij is het in ieder geval het mooiste beroep van de wereld. Geen vaart is hetzelfde, je ontmoet mensen van alle conti- Links van het bezoekerscentrum passeren zeereuzen als autoschepen, bulkcarriers en tankers de zeesluis. Rechts zoeken binnen vaartschepen hun weg door de middensluis. De bezoekers aan het Portaal van Vlaanderen worden meegenomen op een educatieve vaartocht over het Kanaal van Gent naar Terneuzen: hoe vaar je veilig vanaf de Vanaf de Vlissingse boulevard zijn ze goed te zien: de boten die in volle vaart voorbij komen om een loods af te leveren bij een groot zeeschip. Via een touwladder klimmen ze aan boord, een beeld dat al eeuwen bestaat. 'De Zeeuwse held Frans Naerebout was in de 18e eeuw al loods op de Westerschelde', vertelt Jan Willem Siewe van het Nederlands Loodswezen. Hij is zelf loods en zorgt er sinds 1995 voor dat schepen veilig van en naar de Scheldehavens varen. Inmiddels is hij als manager operations ook verantwoordelijk voor het dagelijks reilen en zeilen van het Nederlands loodswezen in de regio Scheldemonden. Als je op een boeiende wijze kennis wilt maken met onze haven mag een bezoek aan het Portaal van Vlaanderen niet ontbreken. In Terneuzen, op het dynamische sluizen complex, gunt het Portaaljong en oud op een interactieve manier een blik op wat er zich in het havengebied rond het Kanaal van Gent naarTerneuzen afspeelt. Veiligheid en een vlotte doorstroming, daar draait het om. De Westerschelde is grillig, goede kennis van het vaargebied is aan boord van een schip gewoon noodzakelijk. 'Momenteel Antwerpen Zeeland Seaports 18 Rotterdam Gent Duinkerken Zeebrugge Cijfers in miljoen ton schelpenpad 2 O p.o. box 132 O 4530 AC terneuzen O the netherlands O port@zeelandseaports.com O www.zeelandseaports.com O P 0031 (0)115 647400 O F 0031 (0)115 647500

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 68