341 sport Geen pech, alleen wat zadelpijn De Giro krijgt Johnny h' Zwaarste ronde ooit voor RONDE VAN ITALIË Yersekenaar voelt zich fit na drie weken zware koers Opdracht geslaagd Concrete plannen voor monument voor Weylandt in Middelburg Gotthard pass 2106 m maandag 30 mei 2011 door Koen de Vries MILAAN - „Nog een biertje? )a, graag." Het is zaterdagavond en Mi chel Joosse (44) en Bart van Doorn (45) zitten prinsheerlijk op een terras met uitzicht op de Dom van Milaan. Ze kunnen wel wat vocht en calorieën gebruiken. Het duo heeft er een fietstocht van 1070 kilometer opzitten. Ze zijn in acht dagen van Bergen op Zoom naar Milaan gefietst om het slot van de Giro d'Italia mee te kunnen maken. Joosse had het al een jaar eerder willen doen, maar toen was hij als ambtenaar bij de gemeente Middel burg druk met de organisatie van de Zeeuwse Giro-etappe. Hij zette onder meer het parkoers van Am sterdam van Middelburg uit. Dit jaar had hij meer tijd en boven dien goede connecties in Italië. Aanvankelijk zou hij de tocht met enkele collega's maken, maar dat stuitte op praktische bezwaren. Toen zou hij alleen gaan, totdat een week voor vertrek een oude vriend belde. Bart van Doom wil de trainingsadvies voor de Alpe d'HuZes die hij wilde gaan rijden. „Je moet met mij meegaan naar Milaan. Da's een goede voorberei ding", vond Joosse. En zo gebeur de het. Middelburger Joosse en Bergenaar Van Doorn hadden tien dagen ge pland voor de tocht. Het ging een stuk sneller. Na acht koersdagen stonden ze al voor hun hotel in Mi laan. Ze maakten tussenstops in Namen, bij Verdun, bij Charmes aan de Moezel, in Colmar, in Zofin- gen, Andermatt (aan de voet van Sankt Gotthard) en Bellinzona. „Ei genlijk zat alles mee", meldt Van Doom. „We hebben op de eerste dag een poosje in de motregen ge reden. Verder hebben we alleen door Koen de Vries schitterend weer gehad. En je zult het niet geloven, geen lekke ban den, geen pech, geen ruzie en niet verdwaald. Mijn iPod heeft perfect de weg gewezen. Het was gewoon een ontzettend mooie tocht." „We hadden wel wat zadelpijn", tempert Joosse de vreugde. „Veel hadden we niet meegenomen, maar gelukkig wel genoeg zalf Je moet blijven smeren tijdens zo'n tocht." De klim over de Sankt Gotthard was natuurlijk zwaar, maar het zwaarste traject was in de Arden nen. „Mensen moeten lachen als we dat zeggen", vertelt Joosse. „Maar het is echt zo. De Sankt Got thard is maar één berg. In de Ar dennen blijf je maar klimmen en dalen, met hele steile stukken." Vrijdag maakten de twee fietsers al even kennis met de Giro. Ze beke ken met collega Willem van Koot- en, die met zijn vrouw per auto naar Italië was afgereisd, een stuk je van de negentiende etappe. „Die Italianen van de Giro zijn ont zettend aardige mensen", heeft Joosse weer gemerkt. „Ze kennen me nog allemaal. Er werd naar me gezwaaid en ik moest vele handen schudden." Als klap op de vuurpijl mochten Joosse en Van Doorn gisteren mee doen aan de Prominententocht, Fight for Pink. Daarin fietsten ze, voordat de echte renners aan de beurt waren, zij aan zij met tal van bekende Italianen het parkoers van de afsluitende tijdrit. Joosse en Van Doorn gaan van daag terug. Maar niet op de fiets. De overjarige geelblauwe Franco Moser van Joosse en de gloednieu we Cube van Van Doorn gaan met hun baasjes mee het vliegtuig in. In Charleroi staat Joosses schoon vader hen op wachten. De plicht roept weer. Het is zondagmorgen half negen en John ny Hoogerland is net uit bed. Z'n stem moet nog even op gang komen, maar verder ziet'de wielrenner uit Yerseke er nog pa tent uit. Z'n ogen staan helder, z'n wangen hebben een gezonde kleur. Tweeëntwintig dagen Giro d'Italia hebben hem niet klein ge kregen. Integendeel. „Ik was bang dat ik total loss uit deze ronde zou komen. Maar ik ben tot mijn eigen verbazing nog heel fit", zegt hij een uurtje later, na het ontbijt in een luxe hotel aan de rondweg van Milaan. Dat is niet bij iedereen het geval. In het hotel slapen naast Vacanso- leil ook de teams van Radioshack en Quick Step. Er sloffen nogal wat wielrenners door de lobby voor wie zelfs de paar kilometers van de afsluitende tijdrit te veel lij ken. Maar dus niet voor Johnny. En dat geeft hoop voor de toe komst. Hoogerland wil over een maand met Vacansoleil namelijk ook nog meedoen aan de belang rijkste wielerwedstrijd van het jaar, de Tour de France. „Als je he lemaal kapot uit deze wedstrijd komt, heb je drie weken nodig om weer een beetje te herstellen. Dan kan je tijdens de Tour nooit in topvorm zijn." Nu gaat de Yersekenaar eerst een weekje uitrusten: veel slapen en elke dag een stukje fietsen. Daar na kan hij de trainingen langzaam opvoeren, een enkele ronde rij den (Ster ZLM Tour) en af en toe een eendaagse wedstrijd meepak ken. En misschien gaat hij met een paar ploeggenoten een paar Alpen-etappes rijden. „Ik wil vooral een paar afdalingen verken nen. Dan weet ik wat me te wach ten staat en voel ik me een stuk zekerder." Sommige afdalingen in de Giro hebben Hoogerland parten ge speeld. Hoe je het ook wendt of keert, Wouter Weylandt heeft met hem meegefietst. „Deze Giro is voor mij onvergetelijk, hoeveel grote ronden ik ook nog zal rij den. Omdat het m'n eerste was, omdat het een schitterende wed strijd was. Maar ook door het ver ongelukken van Wouter Wey landt. Hij was niet mijn beste vriend, maar ik ben wel langs hem gereden net nadat hij geval- Vorige week maandag Jukte het niet, maar uiteindelijk is Johnny Hoogerland toch nog geslaagd. Vo rig week ging hij tijdens de tweede rustdag van de Giro op zoek naar een zonnebril voor zijn vriendin. Hij ging op het fietsje naar Treviso waar alle winkels dicht waren. „Dan moet ze er zelf maar een kopen", vond de renner van Vacansoleil. Gisteren kwam alles toch nog goed. De vriendin van ploegge noot Matteo Carrara toverde op de laatste dag van de Giro een fraaie doos tevoorschijn, waaruit een nog veel fraaiere zonnebril kwam. Opdracht geslaagd. Hooger land was er duidelijk content mee. Hij showde de bril aan iedereen die in de buurt was. Het bonnetje stak hij onmiddellijk in zijn zak. len was. Ik heb hem zien liggen. Dat beeld vergeet ik nooit meer. Ik weet dat er renners zijn die het de volgende dag alweer waren ver geten. Er zijn er ook een heleboel die altijd aan hem zullen blijven denken. Ik ben één van hen." Wat Hoogerland betreft kan het wel een onsje minder in de Giro. Hij moest klimmen en dalen over wegen met romantische namen als Strada Bianca. Het waren niets meer of minder dan onverharde wegen. De renners reden afdalin gen van vijftien procent over grindweggetjes, met gapende af gronden links of rechts. Er waren ook etappes bij van ver over de tweehonderd kilometer met de ene helse beklimming na de ande re. En er waren etappes waarbij het hele circus na de finish nog honderden kilometers moest rei zen. De optocht na de etappe naar de Etna was wat dat betreft het hoogtepunt. Om kwart voor twee lag Johnny pas in zijn mand je. Met de 'geruststellende gedach te' dat hij daarna een rustdag had. Hoogerland: „Zo'n Strada Bianca is misschien leuk voor het pu bliek, maar als je je als renner op deze ronde voorbereidt en je ver speelt je klassement omdat je er een lekke band krijgt, dan is dat minder. Maar ja, het publiek vindt het mooi. En daar gaat het om. Het publiek, daar moeten we het van hebben." De Giro hebben Hoogerland en Vacansoleil niet gebracht wat ze Johhny Hoogerland op de slotdag van de ervan gehoopt hadden. De ploeg aasde op een etappezege en die kwam er in de verste verten niet. Op de top van de Sank Gotthardpass. Links Bart van Doorn, rechts Michel Joosse. foto PZC MILAAN - De kans dat er een monu ment ter nagedachtenis van Wou ter Weylandt komt aan de finish van de Middelburgse Giro-etappe is behoorlijk groot. De gemeente Middelburg en de organisatie van de Italiaanse wielerronde vinden het een goed idee om iets ter herin nering aan de in de Giro veronge lukte wielrenner te doen. Het wachten is nu op de familie van de Belg. Als die het een goed idee vindt, worden de plannen concreet gemaakt. Weylandt vierdevorig jaar het grootste succes uit zijn carrière toen hij de Giro-rit die in Amster dam begon en op de Dam in Mid delburg eindigde won. Een jaar la ter verongelukte hij in dezelfde wie lerronde bij een val tijdens een af daling in de buurt van Genua. door Koen de Vries MILAA - Hij heeft veertien keer de Tour de France gedaan en twaalf keer de Ronde van Spanje. De Ronde van Italië was voor ploeglei der 'Hilaire Van der Schueren ech ter de allereerste. De vriendelijke Belg keek zijn ogen uit. „Een zwaardere ronde dan deze Giro heb ik in mijn hele carrière nog niet meegemaakt", constateerde de Vacansoleil-man kort na de af sluitende tijdrit „Deze Giro zat vol met lange rit ten, met lastige ritten en met veel verplaatsingen. Op Sardinië na zijn we zo'n beetje in heel Italië ge weest. De renners hebben zo'n 3500 kilometer gefietst, maar met de verplaatsingen erbij stonden er wel 10.000 kilometers op de teller. Da's ongekend veel." Van der Schueren dacht aanvanke lijk dat de chaos zou regeren in de wielerronde. „De ploegenvoorstel- ling in Turijn was een ramp. Het liep volledig uit de hand. Het ver keer was er een chaos. In de Tour de France krijgt iedere ploeg on derweg politiebegeleiding, maar dat was hier niet zo. Iedereen kwam die eerste dag volledig vast te staan. Later ging het beter." Uiteindelijk bedankte de Belg de organisatie nog voor alle goedé zor gen. „Het gebeurt hier allemaal wat langzamer en later, maar het komt wel goed. Ik ben vooraf in verschillende fmishplaatsen ge weest waar je dacht: mijn hemel, wat moet dat worden. Als je dan keek hoe het er uiteindelijk uitzag, dan was dat gewoon voortreffe lijk." Wat Van der Schueren (63) riet als Johnny Hoogerland vooral zal bij blijven van deze Giro, is de dood van Wouter Weylandt. Hij reed nooit in zijn ploeg, al scheelde het in 2008 niet veel. De nieuwe wmtsmmmmammmmmmm liilMllillHiimimHaWU—l'l—■IMIINiHlilMMIIIMUMIIIIH'IIIIMHWHHftMBTOffl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 76