ioluit Stilstaan bij donderdag 26 mei 2011 Jeltje Hoogenkamp Jeltje Hoogenkamp nam tien woor den als uitgangspunt voor een in tens doorleefde reeks schilderijen rond lijden en sterven van Chris tus. Kleurrijk vol ingehouden dra matiek komen plekken en symbo len langs, zoals de afgebeelde Hof, naar de tuin waar Jezus werd verra den en werd opgepakt om te wor den berecht en gekruisigd. T/m 28/5. Galerie Rue du Nord, Lange Noordstraat 44. Do-za 13-17 uur. Femke Cerestein Op groot formaat tekent Femke Gerestein jonge vrouwen. Het teke nen zeifis net zo belangrijk als het beeld dat ontstaat. Zo is het werk metafoor voor het jezelf een plaats verwerven in de wereld, waarbij het gaat om een balans tussen je zelf en de ruimte om je heen en tussen kracht en kwetsbaarheid T/m 11/6. Zeeuwse Bibliotheek, Kousteensedijk 7, Middelburg. Di-vr 10-21 uur, za 10-16 uur. Antoine Mes Antoine Mes schildert het Zeeuw se landschap en maakt er iets per soonlijks van door het te transfor meren tot een strak geordende compositie. Mes exposeert met acht andere Zeeuwse kunstenaars van tachtig jaar en ouder. Zij wer ken op de basis van de moderne stromingen die vlak voor of rond hun geboorte het licht zagen. T/m 12/6. Tachtig plus', Schotse Hui zen, Kaai 25, Veere. Dag. 13-17 uur. Ab van Hanegem Ab van Hanegem maakte een visu eel prikkelende installatie. Een strak uitgevoerde muurschildering roept oneindige ruimtes op. Klei ne schilderijen in rood en groen en zwart-wit contrasteren met hun ondergrond als expressieve fragmenten van individueel be staan. T/m 12/6. Marie Tak van Poortvliet Museum, Ooststraat 10a, Domburg. D/-zo, 13-17 uur. Leni van den Berge Een huisje beplakt met Japans pa pier en een kleiner huisje voor een vogel zijn enkele van de ingrediën ten waarmee Leni van den Berge een poëtische wereld oproept. Zij neemt je ook in haar nog kleinere tekeningen mee op reis. Je komt er dromen tegen, angsten, maar ook wonderen. En vooral veel vogels. T/m 18/6. Kunstuitleen De Bevelanden, Singelstraat 13, Goes. Ma-vr 11-17 uur, za-zo 12-16 uur. deel van de voorstelling af: een ge streept vel papier lijkt dan voor on ze ogen door weer en wind aange tast te worden om steeds meer van wat erachter schuilt te onthul len. Analoog aan het kubisme combi neert Alba verschillende perspec tieven en aanzichten. Omdat zij tij dens het werken de kleurvlakken, inclusief minutieuze rafelrandjes door tape van elkaar scheidt, hoopt de verf zich op de grenzen op zodat die reliëf zichtbaar zijn. Zo lijkt het alsof ze de lagen over elkaar heeft geplakt. Hoe langer je kijkt hoe meer er te zien valt. Alba schotelt me een intrigerend kijk spel voor. Haar collega Douwe Halbertsma (1980) maakt zijn beelden van po lystyreen, kunststof en epoxy. De massief ogende vormen lijken op glad gesleten kiezels, ook door de fijne kleurnuances van hun opper vlak. In werkelijkheid zijn ze licht. Wat natuur lijkt is kunstmatig. Halbertsma speelt ook met het idee kunst. Ik herinner me knutsel hoekjes met tips om van kiezels beeldjes te maken en zie in souve nirwinkels wel zulke objecten. De sculpturen van Halbertsma zijn echter krachtiger en veel geraffi neerder, ook met hun op gebogen kleistaafjes lijkende armen en be nen. Zonder plat te worden laadt hij zijn sculpturen met humor. In Bergwandeling 2 zie je cartooneske benen om een steen hangen die een opgaande beweging verbeeldt. Zo verbindt Halbertsma verhalen de met formele elementen: staan, hangen, liggen en vooral vorm, ver houding en balans. Sculptuur die mij eerste instantie wat oppervlak kig leek, maar bij meer aandacht zijn eenvoud overstijgt. Als laatste bezocht ik de ten toonstelling van Edith Bons in Galerie Jan Eiken aar. Zij neemt foto's van Hin doe-offers op Bali: voedsel en bloe men die op gevouwen bladeren op de grond bij een tempel liggen. Zij voorziet de foto's van uit stippen en lijnen bestaande patronen, plakt er rijstkorrels in en soms ook kralen of kettinkjes. De intentie die uit het werk spreekt is het verbinden van twee culturen op hun raakpunt: het of fer, de herdenking van het leven Amphidromic 4, werk van Coen Wieman. als de dood is ingetreden. Bloe men zijn in Oost en West sym bool voor schoonheid en verganke lijkheid. Het werk blijft echter te vaak hangen in vaardig versieren. Het afgebeelde werk overtuigt wél omdat foto en schilderen in elkaar versmelten. Coen Wieman, 't Kerkje van Ellesdiek, Van Hattumstraat 5, Ellewoutsdijk. T/m 25/6. Zo. 4,13, 25/6, 13.30-16.00 uur. Gema Alba en Douwe Halbertsma, Kunstuitleen Terneuzen, Bellamystraat 26a. T/m 18/6, di. t/m vr. 13.00- 17.00 uur, za. 10.00-14.00 uur. Edith Bons, Galerie Jan Eikenaar, Zuidstraat 16, Burgh Haamstede. T/m 4/6. Do t/m za. en laatste zo. v/d maand 12.00-17.00 uur. Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Amphidromic Points n, zo heet de tentoonstel ling van Coen Wie man in 't Kerkje van Ellesdiek. De titel verwijst naar plaatsen in getijdengebieden waar het verschil tussen eb en vloed nihil is, zodat het water lijkt stil te staan. Stilstaan is het kernbegrip in de reeks schilderijen die Wieman ex poseert. Met foto's van verstilde plekken door een deurspionnetje als startpunt schildert hij een verla ten haventje, een scheefstaande paal van een omheining of een polderweg met wat bomen. Steeds verschijnt de cirkelvormige voor stelling in een vierkant 'zwart' ka der. De cirkel heeft een lichte bol ling die refereert aan de lens die Wieman voor de foto's gebruikt en aan ons oog, de meest sophisti cated lens ter wereld. Het zwarte kader bevat een scala aan nuances, versterkt door het reliëf waarop ze zijn aangebracht. Wieman tast zijn onderwerp on derzoekend en liefdevol af, met oog voor de rijkdom aan kleurto nen en oppervlakken én voor de manier die in olieverf te vertalen. Hij haalt subtiel alle technieken uit de kast en weet elk stukje van de voorstelling boeiend te houden door een mooie balans tussen weergeven en suggereren. Naast het spel van waarnemen en weergeven zijn er nog een andere thema's: tijd en de relatie na- tuur-cultuur. Wieman schildert door mensen gemaakte objecten of ingrepen in het landschap. Ze dragen altijd sporen van verval. De watertank in het weiland is roestig, maar het gras en de blade ren zijn elk jaar weer groen en fris. Zo laat hij mij als kijker verwon derd stilstaan bij wat er te zien, te ervaren en te beschouwen is, hier in Zeeland. Door het licht van de voorstelling als het ware uit te sparen in het duistere fond, plaatst Wieman zijn 'verhaal' nog in een groter kader: dat van het universum. Het onein dige duister waarin lichtpuntjes opflikkeren wordt geconcentreerd in Wiemans momentopnamen van plekjes hier en nu die ooit zul len oplossen in de eeuwigheid. In de kunstuitleen van haven stad Terneuzen zijn twee Rot terdamse kunstenaars te gast. Een van hen, Gema Alba (1974, Lu- go, Spanje), is geïnspireerd door ge bouwen, havenwerken, kades en schepen in haar woonplaats. Zij verwerkt haar waarnemingen in ta ferelen waarin de herkenning on dergeschikt is aan de grafische pa tronen waarop ze zich concen treert. Het collageachtige van haar compo sities wordt benadrukt door het over de meer herkenbare delen heen schuiven van abstracte ele menten. Soms schermt ze een

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 76