S uit
Groep geluidsterroristen
wil jlutmuziek uitbannen
Bleke scheldwoorden en
kluchtige achtervolgingen
filmrecensies
filmagenda
donderdag 26 mei 2011
S
door Bart van der Put
Twee jaar geleden ont
waakten Bradley Coo
per, Ed Helms en Zach
Galifianakis na een
hengstenbal in een gesloopte ho
telsuite in Las Vegas, met een
monumentale kater en een wild
vreemde baby, maar zonder de
bruidegom.
The hangover draaide om de pogin
gen van het trio om de verloren
nacht te reconstrueren en hun
vriend terug te vinden. Het werd
de meest succesvolle komedie
voor volwassenen in de Ameri
kaanse filmhistorie, en markeerde
de doorbraak van de bebaarde ko
miek Galifianakis.
Met The hangover part 2 brengen
regisseur Todd Phillips en de ver
trouwde acteursroedel een toegift
op de komedie. Ondanks de in
breng van twee nieuwe scenario
schrijvers en een exotische locatie
wisseling bleven de formule en de
opmerkelijke structuur uit de voor
ganger ongewijzigd.
Dit keer is de door Helms vertolk
te tandarts Stu de bruidegom en
voert de Thaise afkomst van zijn
aanstaande de zuipschuiten naar
Bangkok, waar ze op de huwelijks
dag in een gribushotel ontwaken.
Om de dynamiek tussen de perso
nages te behouden is de meegereis
de bruidegom uit de voorganger
niet van de partij, en moeten de
drie katerkoppen dit keer op zoek
naar het verdwenen broertje van
de bruid, met een kettingrokend
aapje dat als vervanger voor de ba
by dient.
Doordat de succesformule ongewij
zigd blijft, ontbreekt het dit keer
aan de verrassende wendingen die
de voorganger memorabel maken,
en met de terugkeer van de popu
lairste bijrolspelers lijkt Phillips uit
behaagzucht moedwillig in herha
ling te vervallen.
Het predikaat toegift is gerecht
vaardigd, maar meer van hetzelfde
levert in dit geval nog geen slechte
film op. De regisseur haalt op
nieuw het beste uit zijn katertrio,
Scène uit Sound of noise.
door Jos van der Burg
Scandinavië en absurdisme
zijn een gelukkige filmcom
binatie. In Sound of noise
ontregelen 'geluidsterroristen'
het leven in een stad.
Ook erg: in een familie van muzi
kale genieën worden geboren,
maar toondoof zijn. Het is het lot
van politiecommissaris Amadeus
- fijne naam voor iemand die
geen tonen kan onderscheiden -
bij wie iedereen altijd meteen in
formeert naar zijn broer Oscar,
een briljante dirigent.
Amadeus heeft dan ook een
bloedhekel aan muziek. Het treft
niet dat juist hij op een zaak
wordt gezet van anarchistische
percussionisten, die met indus
triële muziek ('dit is onze bom')
de stad teisteren. Het doel is het
uitbannen van flutmuziek. Daar
onder rekenen ze ook klassieke
muziek, zodat ze voor de deuren
van een concertgebouw met
stampende bulldozers en ratelen
de drilboren een concert versto
ren. Maar ook dringen ze een ope
ratiekamer binnen om met be
hulp van chirurgisch gereedschap
en medische apparatuur een ge
luidscompositie te spelen.
De jacht op de 'terroristen' biedt
de makers de kans om de moder
ne angstcultuur te ridiculiseren.
Sound of noise past in de Scan
dinavische absurdistische tradi
tie, waarin Roy Andersson Songs
from the second foor) en Anders
Thomas Jensen Adam's apples)
floreren. Maar Sound of noise
haalt niet het niveau van deze
voorbeelden. De film voelt als
een te lang uitgesponnen grap.
Film: Sound of noise
Regie: Ola Simonsson, Johannes
Stjarne Nilsson
Met: Bengt Nilsson, Sanna Persson
Te zien in 't Beest in Goes
VLISS1NGEN
CINECITY
Animals United (3D, NL): wo 16.30 uur;
Black Butterflies: do 19.30 uur, zo
16.15 uur; Bolshoi Ballet: zo 17.00 uur;
Fast Furious 5: do 13.30, 16.15, 19.00
en 21.45 uur, vr 13.30, 16.15,19.00 en
22.00 uur, za 16.00, 19.00 en 22.00 uur,
zo 16.15,19.00 en 21.45 uur, ma 13.30,
16.15,19.00 en 21.45 uur, di 16.15,
19.00 en 21.45 uur, wo 16.00, 19.00 en
21.45 uur; Gooische Vrouwen: do t/m
wo 13.45,16.15 en 18.45 uur; Heksje Lil
ly: za, zo, wo 14.00 uur, zo ook 11.00
uur; Hop: za, zo, wo 14.00 uur, zo ook
11.00 uur; Just Go With It: do, vr 13.45
en 19.00 uur, za, zo 19.00 uur, ma 13.45
en 19.00 uur, di 13.45 uur, wo 19.00 uur;
Limitless: vr t/m wo 19.15 uur; Pirates
of the Caribbean: do, vr 13.30,16.00,
19.00, 21.15 en 22.00 uur, za 12.45,
15.40, 16.00,19.00, 21.15, 22.00 en
00.05 uur, zo 10.45,13.15,16.00, 19.00,
21.00 en 22.00 uur, 13.30,16.00, 19.00
en 21.15 uur, di, wo 13.30, 16.00, 19.00,
21.15 en 22.00 uur; Rien a declarer: do
Just go with it
16.30 en 18.45 uur, vr, za 18.45 uur, ma,
di 16.30 en 18.45 ur, wo 18.45 uur; Rio
(NL): do t/m wo 13.45 uur, vr ook 16.30
uur, zo ook 11.00 uur; Sneak: ma 22.00
uur; The Hangover II: do t/m wo 14.00,
16.30, 19.15, 21.00 en 22.15 uur, za ook
00.30 uur, zo ook 11.00 uur; Tous les So-
leils: di 14.00 en 19.30 uur; Unknown:
do t/m wo 16.30 en 22.00 uur, zo niet
om 16.30 uur; Water For Elephants: do,
vr 13.45,16.15 en 21.45 uur, za 16.15
en 21.45 uur, zo 11.00, 16.15 en 21.45
uur, ma, di 13.45,16.15 en 21.45 uur,
wo 16.15 en 21.45 uur; Winnie de Poeh
(NL): za, zo, wo 14.00 uur, zo ook 11.00
uur.
GOES
MERRAL
Arthur: do t/m wo 21.30 uur; Fast Fu
rious 5: do t/m wo 19.00 en 21.30 uur;
Gooische Vrouwen: do t/m wo 19.00
uur, za, zo, wo ook om 15.30 uur; Pira
tes of the Carribean 4: do t/m vr 18.45
en 21.45 uur, za, zo, wo ook om 15.15
uur; The Hangover 2: do t/m wo 19.00
en 21.30 uur, za, zo en wo ook om 13.30
en 15.45 uur; Hop: za, zo, wo 13.30 uur;
Rio (NL): za, zo, wo 13.30 en 15.45; Win
nie de Poeh: za, zo, wo 13.30 uur.
't BEEST
The Social Network: do 20.00 uur; The
Sound of Noise: za, di, wo 20.30 uur.
MIDDELBURG
CINEMA MIDDELBURG
The Social Network: do 21.00 uur, vr
20.00 uur; 127 Hours: vr 15.00 uur, za
19.00 uur, ma 20.00 uur, wo 20.00 uur;
door Jos van der Burg
Louis de Funès is niet dood!
De Franse kolderkomedie
Rien a déclarer over voor
oordelen van Fransen en Belgen
over elkaar had ook vijftig jaar ge
leden gemaakt kunnen zijn.
Filmsucces is even onvoorspel
baar als het weer.
Drie jaar geleden boorde de Fran
se komiek Dany Boon met Bienve-
nue chez les Ch'tis een onver
wacht grote goudader aan, met-
meer dan twintig miljoen Franse
bezoekers stootte de komedie,
die de vooroordelen van
Zuid-Fransen over Noord-Fran
sen op de hak neemt, de kome
die La grande vadrouille met
Louis de Funès uit 1966 van de
eerste plaats van best bezochte
Franse films aller tijden.
Rien a déclarer gaat weer over
vooroordelen. Nu niet van Fran
sen over Fransen, maar van Fran
sen over Belgen en vooral Belgen
over Fransen.Een Belgische
(Benoït Poelvoorde) en een Fran
se douanier (Dany Boon) moe
ten gaan samenwerken in een
'mobiele brigade'. Zij krijgen als
taak om achter drugssmokkelaars
aan te gaan. Kleine complicatie:
de Belgische douanier haat Fran
sen. Nog een complicatie: de
Franse douanier is verliefd op de
zus van de Fransenhater.
Het gegeven van Rien a déclarer
oogt even geestig als dat van Bien-
venu chez les Ch'tis, maar toch
voelt de film als een slappe herha
lingsoefening. Het begint er al
mee dat het lang duurt voordat
de film op stoom komt. En als hij
dat eenmaal is, zorgen de grap
pen zelden voor een lachsalvo.
We moeten het doen met kluchti
ge achtervolgingen en bleke
scheldwoorden als 'camembert-
vreters' en 'frietvretende tronie'.
Boon en Poelvoorde zijn uitste
kende komische acteurs, maar
het lukt hen niet om boven het
dunne scenario uit te stijgen.
Rien a déclarer
Rien a déclarer
Regie: Dany Boon
Met: Benoit Poelvoorde, Dany Boon
Te zien in Vlissingen, Terneuzen
en hun botsende karakters blijven
een vruchtbare voedingsbodem
voor humoristische confrontaties.
De verhuizing naar Bangkok pakt
visueel aardig uit, en de locaties
worden in actiescènes goed uitge
buit, maar de cultureel gebonden
grappen zijn te voorspelbaar om