S uit Groep geluidsterroristen wil jlutmuziek uitbannen Bleke scheldwoorden en kluchtige achtervolgingen filmrecensies filmagenda donderdag 26 mei 2011 S door Bart van der Put Twee jaar geleden ont waakten Bradley Coo per, Ed Helms en Zach Galifianakis na een hengstenbal in een gesloopte ho telsuite in Las Vegas, met een monumentale kater en een wild vreemde baby, maar zonder de bruidegom. The hangover draaide om de pogin gen van het trio om de verloren nacht te reconstrueren en hun vriend terug te vinden. Het werd de meest succesvolle komedie voor volwassenen in de Ameri kaanse filmhistorie, en markeerde de doorbraak van de bebaarde ko miek Galifianakis. Met The hangover part 2 brengen regisseur Todd Phillips en de ver trouwde acteursroedel een toegift op de komedie. Ondanks de in breng van twee nieuwe scenario schrijvers en een exotische locatie wisseling bleven de formule en de opmerkelijke structuur uit de voor ganger ongewijzigd. Dit keer is de door Helms vertolk te tandarts Stu de bruidegom en voert de Thaise afkomst van zijn aanstaande de zuipschuiten naar Bangkok, waar ze op de huwelijks dag in een gribushotel ontwaken. Om de dynamiek tussen de perso nages te behouden is de meegereis de bruidegom uit de voorganger niet van de partij, en moeten de drie katerkoppen dit keer op zoek naar het verdwenen broertje van de bruid, met een kettingrokend aapje dat als vervanger voor de ba by dient. Doordat de succesformule ongewij zigd blijft, ontbreekt het dit keer aan de verrassende wendingen die de voorganger memorabel maken, en met de terugkeer van de popu lairste bijrolspelers lijkt Phillips uit behaagzucht moedwillig in herha ling te vervallen. Het predikaat toegift is gerecht vaardigd, maar meer van hetzelfde levert in dit geval nog geen slechte film op. De regisseur haalt op nieuw het beste uit zijn katertrio, Scène uit Sound of noise. door Jos van der Burg Scandinavië en absurdisme zijn een gelukkige filmcom binatie. In Sound of noise ontregelen 'geluidsterroristen' het leven in een stad. Ook erg: in een familie van muzi kale genieën worden geboren, maar toondoof zijn. Het is het lot van politiecommissaris Amadeus - fijne naam voor iemand die geen tonen kan onderscheiden - bij wie iedereen altijd meteen in formeert naar zijn broer Oscar, een briljante dirigent. Amadeus heeft dan ook een bloedhekel aan muziek. Het treft niet dat juist hij op een zaak wordt gezet van anarchistische percussionisten, die met indus triële muziek ('dit is onze bom') de stad teisteren. Het doel is het uitbannen van flutmuziek. Daar onder rekenen ze ook klassieke muziek, zodat ze voor de deuren van een concertgebouw met stampende bulldozers en ratelen de drilboren een concert versto ren. Maar ook dringen ze een ope ratiekamer binnen om met be hulp van chirurgisch gereedschap en medische apparatuur een ge luidscompositie te spelen. De jacht op de 'terroristen' biedt de makers de kans om de moder ne angstcultuur te ridiculiseren. Sound of noise past in de Scan dinavische absurdistische tradi tie, waarin Roy Andersson Songs from the second foor) en Anders Thomas Jensen Adam's apples) floreren. Maar Sound of noise haalt niet het niveau van deze voorbeelden. De film voelt als een te lang uitgesponnen grap. Film: Sound of noise Regie: Ola Simonsson, Johannes Stjarne Nilsson Met: Bengt Nilsson, Sanna Persson Te zien in 't Beest in Goes VLISS1NGEN CINECITY Animals United (3D, NL): wo 16.30 uur; Black Butterflies: do 19.30 uur, zo 16.15 uur; Bolshoi Ballet: zo 17.00 uur; Fast Furious 5: do 13.30, 16.15, 19.00 en 21.45 uur, vr 13.30, 16.15,19.00 en 22.00 uur, za 16.00, 19.00 en 22.00 uur, zo 16.15,19.00 en 21.45 uur, ma 13.30, 16.15,19.00 en 21.45 uur, di 16.15, 19.00 en 21.45 uur, wo 16.00, 19.00 en 21.45 uur; Gooische Vrouwen: do t/m wo 13.45,16.15 en 18.45 uur; Heksje Lil ly: za, zo, wo 14.00 uur, zo ook 11.00 uur; Hop: za, zo, wo 14.00 uur, zo ook 11.00 uur; Just Go With It: do, vr 13.45 en 19.00 uur, za, zo 19.00 uur, ma 13.45 en 19.00 uur, di 13.45 uur, wo 19.00 uur; Limitless: vr t/m wo 19.15 uur; Pirates of the Caribbean: do, vr 13.30,16.00, 19.00, 21.15 en 22.00 uur, za 12.45, 15.40, 16.00,19.00, 21.15, 22.00 en 00.05 uur, zo 10.45,13.15,16.00, 19.00, 21.00 en 22.00 uur, 13.30,16.00, 19.00 en 21.15 uur, di, wo 13.30, 16.00, 19.00, 21.15 en 22.00 uur; Rien a declarer: do Just go with it 16.30 en 18.45 uur, vr, za 18.45 uur, ma, di 16.30 en 18.45 ur, wo 18.45 uur; Rio (NL): do t/m wo 13.45 uur, vr ook 16.30 uur, zo ook 11.00 uur; Sneak: ma 22.00 uur; The Hangover II: do t/m wo 14.00, 16.30, 19.15, 21.00 en 22.15 uur, za ook 00.30 uur, zo ook 11.00 uur; Tous les So- leils: di 14.00 en 19.30 uur; Unknown: do t/m wo 16.30 en 22.00 uur, zo niet om 16.30 uur; Water For Elephants: do, vr 13.45,16.15 en 21.45 uur, za 16.15 en 21.45 uur, zo 11.00, 16.15 en 21.45 uur, ma, di 13.45,16.15 en 21.45 uur, wo 16.15 en 21.45 uur; Winnie de Poeh (NL): za, zo, wo 14.00 uur, zo ook 11.00 uur. GOES MERRAL Arthur: do t/m wo 21.30 uur; Fast Fu rious 5: do t/m wo 19.00 en 21.30 uur; Gooische Vrouwen: do t/m wo 19.00 uur, za, zo, wo ook om 15.30 uur; Pira tes of the Carribean 4: do t/m vr 18.45 en 21.45 uur, za, zo, wo ook om 15.15 uur; The Hangover 2: do t/m wo 19.00 en 21.30 uur, za, zo en wo ook om 13.30 en 15.45 uur; Hop: za, zo, wo 13.30 uur; Rio (NL): za, zo, wo 13.30 en 15.45; Win nie de Poeh: za, zo, wo 13.30 uur. 't BEEST The Social Network: do 20.00 uur; The Sound of Noise: za, di, wo 20.30 uur. MIDDELBURG CINEMA MIDDELBURG The Social Network: do 21.00 uur, vr 20.00 uur; 127 Hours: vr 15.00 uur, za 19.00 uur, ma 20.00 uur, wo 20.00 uur; door Jos van der Burg Louis de Funès is niet dood! De Franse kolderkomedie Rien a déclarer over voor oordelen van Fransen en Belgen over elkaar had ook vijftig jaar ge leden gemaakt kunnen zijn. Filmsucces is even onvoorspel baar als het weer. Drie jaar geleden boorde de Fran se komiek Dany Boon met Bienve- nue chez les Ch'tis een onver wacht grote goudader aan, met- meer dan twintig miljoen Franse bezoekers stootte de komedie, die de vooroordelen van Zuid-Fransen over Noord-Fran sen op de hak neemt, de kome die La grande vadrouille met Louis de Funès uit 1966 van de eerste plaats van best bezochte Franse films aller tijden. Rien a déclarer gaat weer over vooroordelen. Nu niet van Fran sen over Fransen, maar van Fran sen over Belgen en vooral Belgen over Fransen.Een Belgische (Benoït Poelvoorde) en een Fran se douanier (Dany Boon) moe ten gaan samenwerken in een 'mobiele brigade'. Zij krijgen als taak om achter drugssmokkelaars aan te gaan. Kleine complicatie: de Belgische douanier haat Fran sen. Nog een complicatie: de Franse douanier is verliefd op de zus van de Fransenhater. Het gegeven van Rien a déclarer oogt even geestig als dat van Bien- venu chez les Ch'tis, maar toch voelt de film als een slappe herha lingsoefening. Het begint er al mee dat het lang duurt voordat de film op stoom komt. En als hij dat eenmaal is, zorgen de grap pen zelden voor een lachsalvo. We moeten het doen met kluchti ge achtervolgingen en bleke scheldwoorden als 'camembert- vreters' en 'frietvretende tronie'. Boon en Poelvoorde zijn uitste kende komische acteurs, maar het lukt hen niet om boven het dunne scenario uit te stijgen. Rien a déclarer Rien a déclarer Regie: Dany Boon Met: Benoit Poelvoorde, Dany Boon Te zien in Vlissingen, Terneuzen en hun botsende karakters blijven een vruchtbare voedingsbodem voor humoristische confrontaties. De verhuizing naar Bangkok pakt visueel aardig uit, en de locaties worden in actiescènes goed uitge buit, maar de cultureel gebonden grappen zijn te voorspelbaar om

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 74