'Dan Brown is spannende onzin' i6lboeken Hitier en de liefde voor Eva Braun A De favoriete historische thriller van: r\ donderdag 26 mei 2011 - -v -r.- 1 --•...- door Peter Kuijt Simone van der Vlugt is bezig met een roman over de Tach tigjarige Oorlog, Tomas Ross verdiept zich in de moord op Wil lem van Oranje en Danielle Her mans werkt aan een boek waarin de Vrede van Utrecht (1713) het vertrekpunt is. Kortom, de drie hebben iets met het verleden. Ze kunnen zich dus wel vinden in het thema dat de Stichting CPNB voor de komende Maand van het Spannende Boek koos. „Absoluut", zegt Ross (66), „we worden toch al te veel onderge sneeuwd door 'eigentijds' werk over Vinexwijk, vreemdgaan en cybercrime. De historische thriller heeft per definitie een breder umwelt en een feitelijke basis, waardoor het automatisch authen tieker is dan veel fictie." Hermans (47): „Alle aandacht is welkom en een maand lang staan de Nederlandse en buitenlandse thrillers in de schijnwerpers. Dat dit jaar gekozen is voor de histori sche misdaadroman is voor mij, aangezien ik in dat genre schrijf) wel een bijkomstigheid." Van der Vlugt (44): „De histori sche roman is niet groot in Neder land, zeker niet in vergelijking met het buitenland. Misdaadromans zijn wél populair, dus een combi natie van die twee is een goede manier om historische boeken on der de aandacht te brengen." Wat is de aantrekkingskracht van een historisch misdaadverhaal Van der Vlugt: „Ik hou van histori sche romans, niet speciaal van his torische misdaadverhalen. Maar als je over het verleden schrijft, over welke eeuw dan ook, speelt misdaad daar een grote rol in." Hermans: „Om te schrijven, zit de aantrekkingskracht voor mij in de research en in de uitdaging te kij ken of ik een fictief verhaal om een historisch thema heen kan bouwen." Ross: „Tja, neem de moord op For- tuyn, de mislukte fotorolletjes van Srebrenica, de Stadhoudersbrief van prins Bernhard. Kan het je dan echt nog wat schelen waarom ze op een verzonnen eetclub bang zijn voor een moordenaar?" Waaraan moet een boek uit dit gen re voldoen? 'Galg en rad - misdaad door de eeuwen heen' is het motto van Juni - Maand van het Spannende Boek. Centraal staat daarin de historische thriller. Daniëlle Hermans, Tomas Ross en Simone van der Vlugt, auteurs met kennis van zaken, belichten het genre. „In principe is gisteren al geschiedenis." Ross: „Geloofwaardigheid. Dat is ook nog eens te checken. Dan Brown is daarom spannende on zin. Frederick Forsyth komt, net als James Ellroy, wel echt dichtbij." Van der Vlugt: „Er moet geen loop je met de geschiedenis worden ge nomen. Informatie moet betrouw baar zijn. Als de lezer de auteur op fouten betrapt, werkt dat storend." Hermans: „Er moeten geen onvol komenheden of onwaarachtighe den te vinden zijn." Beschouwt u historische gebeurtenis sen als een beperking in het verzin nen van een verhaal of zijn deze juist een aanjager voor fictie? Hermans: „Aanjager. Het 'stel dat'- element kan ik er volledig op losla ten. Stel dat een tulpenhandelaar in de zeventiende eeuw bewust was omgebracht om de tulpenhan del te laten crashen? Stel dat wij Manhattan nooit waren kwijtge raakt aan de Engelsen? Ik vind het geweldig dat ik de geschiedenis kan manipuleren." Van der Vlugt: „Een historische ge beurtenis kan steun geven bij het schrijven van een verhaal. De re search kan nieuwe ideeën geven, je hoeft je het hoofd niet te breken over de afloop van het boek. Tege lijk kan dat een belemmering zijn als een ander einde beter is voor het verhaal. Of als een wirwar van gebeurtenissen de boel vertraagt. Dan moet je keuzes maken: wat be schrijf je wel, wat laat je liggen." Ross: „Door een onopgelost, feite lijk historisch verhaal - England- spiel, de lynchpartij op de gebroe ders De Witt, de moord op Bonifa- cius voor mijn part - kun je je la ten verleiden toe de meest fantas tische ontknopingen. Maar dan krijg je het Dan Brown-effect. De basis - de historische feiten, maar vooral de lacunes - is zo spannend dat de invulling ervan de pure fic tie kan overstijgen. Het spannende is dat het waar zou kunnen zijn." War voor belang hecht u aan de ge schiedkundige correctheid? Van der Vlugt: „Die is heel belang rijk. Als je niet om kunt gaan met de ware loop van de geschiedenis, moet je er niet aan beginnen. Voor de lezer is op het eerste gezicht het verhaal het belangrijkst, maar de lol van een historisch boek is dat je er en passant ook wat van op steekt. Wie achteraf ontdekt dat er niets van klopt, zal zich beetgeno- Simone van der Vlugt: „Ik houd van alle historische romans van Ken Follett, omdat hij ontzettend goede intriges bedenkt. Maar ook de roman 'Het woud der verwachting' van Hella Haasse las ik al meerdere keren." foto Merlijn Doomernik/GPD Daniëlle Hermans: „'De naam van de Roos' van Umberto Eco. Er is het misdaadverhaal, maar er zitten nog veel meer lagen in het boek, zoals religieuze onverdraagzaamheid en een prachtige filosofische laag. Een geweldig boek, mijns inziens niet te evenaren." foto Paul Hoes/GPD Tomas Ross: „'Spion aan de muur' van John Ie Carré, 'De dag van de jakhals' van Frederick Forsyth en 'Code Rebecca' van Ken Follett. Razend spannend, zonder effectbejag. Ze schetsen een tijdsbeeld op een manier waar historici een punt aan kunnen zuigen." foto Sander Nieuwenhuys/GPD men voelen. Ik wel in ieder geval." Hermans: „Het is juist die ge schiedkundige correctheid die er voor zorgt dat een misdaadroman waarachtig is. Bij dialogen is het een ander verhaal. Die moeten leesbaar zijn. Maar ik zal mijn his torische personages nooit woor den laten gebruiken die toen nog niet bestonden." Ross: „Het klinkt mierenneukerig, maar het stoort me als ik lees dat een jeep in 1942 rondrijdt, toen er nog geen sprake was van een jeep. Dat stond in mijn boek! Dan ga je als lezer ook de authenticiteit van de rest betwijfelen. Ik heb ruzie ge maakt met wijlen Ludlum, die zo pochte over het waarheidsgehalte van zijn boeken. Maar in De Scor pio obsessie laat hij een AWACs- vliegtuig 24 uur lang vliegen van Sint-Maarten naar Saba. Die af stand kunnen jij en ik nog zwem men. En Saba heeft een vliegveldje net groot genoeg voor een Twin Otter. Tegelijkertijd moet je besef fen dat je niet voor Teleac schrijft," Kun je een misdaadroman over dit kabinet of over de dood van Bin La den een historische thriller noemen? Van der Vlugt: „De tijd waarover je schrijft moet belangrijke ver schillen vertonen met de tijd waar in je leeft. Bij historisch denk je snel aan de middeleeuwen, maar de Tweede Wereldoorlog valt daar voor mij ook onder." Ross: „Ik zou bijna willen zeggen: elk onderwerp dat je zelf niet hebt kunnen meemaken omdat je er niet was, is historisch. Maar ja, de Watersnoodramp? De moord op John Lennon of Kennedy? Bin La den is te vers, mijn Meisje van Bue nos Aires (prinses Maxima, red.) ook. Laten we zeggen dat histori sche thrillers boeken zijn waarin de betrokkenen bij de 'plot' niet meer onder ons zijn." Hermans: „Een historische thriller hoeft zich zeker niet eeuwen gele den af te spelen. Het gaat om een historisch moment. En gisteren is immers al geschiedenis." In het kader van de Maand van het Spannende Boek is Tomas Ross op dinsdag 7 juni te gast in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg om te ver tellen over zijn nieuwe thriller, geti teld 'De tweede verlosser'. De bijeen komst in de bibliotheek begint om 20.00 uur. door Hans Renders I Heike B. Görtemaker - Eva Braun, Leven met Hitier. Vertaling Olaf Bren- ninkmeijer. Cossee, 26,90 euro. dolf Hitier ontmoette in 1929 in het Photohaus van zijn per- l soonlijke fotograaf Heinrich Hoffmann het pas in dienst getreden 17-jarige winkelmeisje Eva Braun. Ze kregen een verhouding, die strikt ge heim moest blijven, omdat de Führer al met zijn vaderland 'ge trouwd' was. Op 29 april 1945 trouw den de twee. Een huwelijk voor één dag, want het echtpaar pleegde de volgende dag zelfmoord. Braun is in de 'Hitlerkunde' altijd een schimmige figuur gebleven. De Duitse historica Heike B. Görte maker publiceerde onlangs een we tenschappelijk verantwoorde biogra fie die in Duitsland maanden op de bestsellerlijst stond. En het moet worden gezegd: Eva Braun - Leven met Hitler is een spectaculair boek. Görtemaker stond voor de moeilijke taak vast te stellen welke verhalen over Braun op fantasie van sensatie zoekers berusten en welke niet. Er zijn talloze verklaringen van nazi's uit de hofhouding van Hitler die haar hadden gekend, verhalen die in veel gevallen met een korreltje zout moeten worden genomen. Hetzij omdat deze verklaringen tijdens het proces van Neurenberg werden afge legd en dus vaak de verdachten moes ten vrijpleiten, hetzij omdat ze af komstig waren van lieden die altijd al een hekel aan Hitiers liefje hadden gehad. Dankzij het uitstekende onderzoek van Görtemaker kunnen we nu vast stellen dat Braun niet het domme blondje was dat men zo vaak van haar had gemaakt. Ze was een bere kenende vrouw, die zich maar al te graag conformeerde aan de antisemi tische ideeën van haar vriend. Braun woonde officieel in München, maar vanaf 1936 vertoefde ze meestal in Hitiers buitenverblijf op de Obersalz- berg, het Berghof. Op de Obersalz- berg was ze openlijk de vrouw des huizes. En daar maakte ze gretig ge bruik van. Ze pestte Hitiers halfzus Angela Raubal weg en terwijl de li mousines die Hitier naar Berlijn brachten, nog de berg afzoefden, trof zij al voorbereidingen voor feesten en ander vermaak. We zijn nieuwsgierig naar Braun, maar de huiselijke weetjes over Hit- Ier vormen een extra attractie in de ze biografie. Hitler die van spaghetti hield, 'met een beetje nootmuskaat, extra tomatensaus, en noten en ap peltjes toe'. En de informatie over de 88 soorten pep- en kalmeringsmidde len die Hitier door 'rijksspuitmees- ter' Theodor Morell toegediend kreeg. Braun was tot op het laatst 'elegant en tot in de puntjes gekleed'. Haar laatste dagen in de Führerbunker in Berlijn waren van een surrealistische spookachtigheid. Ze zag hoe Hitier op 29 april zijn blauwzuurcapsules met succes uitprobeerde op zijn her der Blondi. De volgende dag stierf zij op dezelfde wijze voor zijn ogen. Hit- Ier schoot zich, terwijl hij op zijn cap sule beet, een kogel door het hoofd. Uit deze biografie blijkt dat Brauns dramatische einde een welbewust ge regisseerde daad was die haar na al die jaren in de schaduw van haar ge liefde de plaats gaf waar ze zo hevig naar verlangd had: als de enige wetti ge echtgenote van Adolf Hitier. Heike B. Cortemaker 7 m us Eva Braun Leven met Hitler fe-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 16