De leesjuf brengt de bibliotheek bij de
20 zeeland
In stripboeken moet je ook lezen
ndernemer
LEESBEVORDERING
BibliOosterschelde gaat volgend jaar naar vier scholen in Ka-
pelle en Wolphaartsdijk om kinderen aan het lezen te krijgen.
In Wolphaartsdijk tekenden ze gisteren, in Kapelle vrijdag.
Wat kunt u in de
komende Ondernemer verwachten
woensdag 25 mei 2011
door Mieke van der Jagt
Een enkel kwartiertje lezen
per dag. Dat is genoeg voor
de uitbreiding van de woor
denschat met duizend
woorden. En iedere lezer weet dat
het onmogelijk bij een kwartiertje
kan blijven. Wie eenmaal leest, ver
laat niet zo gemakkelijk die andere
wereld waarin hij vertoeft, laat niet
zomaar de personages in de steek
of wil per se weten hoe het afloopt.
Probleem is alleen: hoe krijg je kin
deren aan het lezen, die in een stuk
tekst nog niet meer zien dan een
hopeloze brij van grijze tekentjes?
Dat doe je in ieder geval niet meer
door heel hard te roepen dat kinde
ren naar de bibliotheek moeten ko
men. Andjenie Hanoeman van Bi
bliOosterschelde vraagt zich af of
dat ooit gewerkt heeft. „Bovendien
is het helemaal niet makkelijk om
met dertig kinderen vanuit een
dorp naar bijvoorbeeld de biblio
theek in Goes te komen. Dat kun
nen we van scholen niet vragen. Je
moet de bibliotheek naar de school
brengen als je, zoals wij, wilt inzet
ten op de jeugd."
Hanoeman ondertekende gisteren,
samen met Jasmijn van Kuyvenho-
ven van de Ichthusschool en Frans
Reijerse van de Achthoek in Wolp
haartsdijk een contract. Volgend
schooljaar komt BibliOosterschelde
elke week naar Wolphaartsdijk met
het project Kunst van Lezen. Dat be
tekent extra middelen en extra aan
dacht voor leesbevordering. Weke
lijks komt op beide scholen vier
uur per week een leesjuf van Bibli
Oosterschelde, die niet alleen uit
zoekt en aanbiedt wat bij de kinde
ren in de belangstellingsfeer ligt,
maar die ook de leerkrachten ken
nis en middelen aanreikt om het le
zen te bevorderen.
Saskia den Otter, die het pro
ject de afgelopen jaren in
vier andere Bevelandse scho
len heeft uitgevoerd, geeft aan dat
de resultaten bemoedigend zijn.
„Het is natuurlijk een centenkwes
tie, want de spullen die wij dankzij
een rijkssubsidie in huis hebben
kunnen halen, kun je als school
nooit bekostigen. Maar als vier
scholen het delen en je kunt het
daarna weer ergens anders gebrui
ken, ben je al een heel eind. Dat de
subsidie opnieuw is gekomen,
maakte het mogelijk om weer vier
scholen te bedienen: de openbare
basisschool De Achthoek en de
christelijke Ichthusschool in Wolp
haartsdijk en de openbare Mool-
hoek en de christelijke 't Honk in
Kapelle.
Dat de keuze op deze scholen is ge
vallen heeft ermee te maken dat al
le vier de bedoeling hebben een
brede school te vormen. Als open
baren en christelijken in Wolp
haartsdijk en Kapelle onder een
dak komen te zitten, schuift ook de
bibliotheek aan. De directeuren
Van Kuyvenhoven en Reijerse ho
pen dat tegen die tijd de interactie
tussen scholen en bibliotheek zo
vanzelfsprekend is, dat projecten
als Kunst van Lezen niet meer no
dig zijn. „Want als de subsidiekraan
niet dicht gaat, willen andere scho
len natuurlijk wel een leesjuf Die
zijn nu al jaloers", weet Saskia den
Otter.
Natuurlijk doet iedere leerkracht
op elke school zijn uiterste best om
kinderen aan het lezen te krijgen,
maar met de beschikbare middelen
valt dat lang niet mee. De schoolbi
bliotheken stellen weinig voor om
dat er nauwelijks geld is om mo
dern en uitdagend leesvoer aan te
schafFen. „En dan zijn er nog altijd
juffen en meesters die vinden dat
je een boek moet uitlezen, als je er
aan begonnen bent", vertelt Saskia
den Otter. „Dan denk je wel twee
keer na voordat een boek uitkiest."
Van de leesjuf hoeft dat helemaal
niet, al zul je niet vaak een ver
keerd boek in handen krijgen. De
leesjuf gaat kijken waar de belang
stelling ligt en ze weet precies wat
er allemaal in de bibliotheek te krij
gen is: heel veel.
"T uf Anita Smulders ziet ernaar uit: meer en beter
I passend aanbod van leesvoer voor haar klas. De
I gecombineerde groep 5 en 6 van openbare basis-
school De Achthoek in Wolphaartsdijk, heeft wel
iswaar genoeg te lezen, maar het kan veel uitdagen
der. „De boekjes zijn wel leuk, maar de niveau's ver
schillen enorm. Een vlotte lezer heeft alles al uit, ter
wijl een leerling die wat moeizamer op gang komt er
nog als een berg tegenop ziet."
Daarom trekt ze vanalles uit de kast om het lezen te
bevorderen. „Ik pluk ideetjes van internet en probeer
mijn eisen aan te passen aan het niveau van het kind.
Als kinderen nog niet over een grijs stuk tekst kun
nen heenkijken, lukt het wellicht wel met een strip
boek. Daar moet je ook in lezen, anders snap je niet
waar het over gaat. Er ligt hier een stapel Donald
Ducks, die nog van mijn zoon zijn geweest. Ze liggen
er al jaren, zijn helemaal beduimeld, maar de kinde
ren lezen er nog graag in."
In de leesles zijn de leerlingen met verschillende din
gen bezig. Ze knippen stukjes uit de krant, lezen
twee aan twee een foldertje of een boekje, of ze heb
ben een stripboek uit mogen kiezen.
Thuis lezen ze maar weinig, geven ze toe. De ene
leest nooit een boek en de ander moet nog in De Olij
ke TWeeling beginnen. Die kreeg ze van haar oma.
Sommige kinderen kijken af en toe in een tijdschrift.
Er worden titels genoemd als Goal, Tina en Donald
Duck. Een jongen heeft een heel boek gelezen: Gero-
nimo Stilton. „Dat is een soort muis."
Kinderen aan het lezen op basisschool De Achthoek in Wolphaartsdijk.
Datum
18 juni
16 juli
17 september
Thema
BOG Bouw
Gemeentespecial
Gemeentespecial
Meer informatie?
deOndernemer West-Brabant
T 076-53122 55
Eteamwestbrabant@bndestem-pzc.nl
deOndernemer Zeeland
T 0118-434 070
E teamzeeland@bndestem-pzc.nl