De leesjuf brengt de bibliotheek bij de 20 zeeland In stripboeken moet je ook lezen ndernemer LEESBEVORDERING BibliOosterschelde gaat volgend jaar naar vier scholen in Ka- pelle en Wolphaartsdijk om kinderen aan het lezen te krijgen. In Wolphaartsdijk tekenden ze gisteren, in Kapelle vrijdag. Wat kunt u in de komende Ondernemer verwachten woensdag 25 mei 2011 door Mieke van der Jagt Een enkel kwartiertje lezen per dag. Dat is genoeg voor de uitbreiding van de woor denschat met duizend woorden. En iedere lezer weet dat het onmogelijk bij een kwartiertje kan blijven. Wie eenmaal leest, ver laat niet zo gemakkelijk die andere wereld waarin hij vertoeft, laat niet zomaar de personages in de steek of wil per se weten hoe het afloopt. Probleem is alleen: hoe krijg je kin deren aan het lezen, die in een stuk tekst nog niet meer zien dan een hopeloze brij van grijze tekentjes? Dat doe je in ieder geval niet meer door heel hard te roepen dat kinde ren naar de bibliotheek moeten ko men. Andjenie Hanoeman van Bi bliOosterschelde vraagt zich af of dat ooit gewerkt heeft. „Bovendien is het helemaal niet makkelijk om met dertig kinderen vanuit een dorp naar bijvoorbeeld de biblio theek in Goes te komen. Dat kun nen we van scholen niet vragen. Je moet de bibliotheek naar de school brengen als je, zoals wij, wilt inzet ten op de jeugd." Hanoeman ondertekende gisteren, samen met Jasmijn van Kuyvenho- ven van de Ichthusschool en Frans Reijerse van de Achthoek in Wolp haartsdijk een contract. Volgend schooljaar komt BibliOosterschelde elke week naar Wolphaartsdijk met het project Kunst van Lezen. Dat be tekent extra middelen en extra aan dacht voor leesbevordering. Weke lijks komt op beide scholen vier uur per week een leesjuf van Bibli Oosterschelde, die niet alleen uit zoekt en aanbiedt wat bij de kinde ren in de belangstellingsfeer ligt, maar die ook de leerkrachten ken nis en middelen aanreikt om het le zen te bevorderen. Saskia den Otter, die het pro ject de afgelopen jaren in vier andere Bevelandse scho len heeft uitgevoerd, geeft aan dat de resultaten bemoedigend zijn. „Het is natuurlijk een centenkwes tie, want de spullen die wij dankzij een rijkssubsidie in huis hebben kunnen halen, kun je als school nooit bekostigen. Maar als vier scholen het delen en je kunt het daarna weer ergens anders gebrui ken, ben je al een heel eind. Dat de subsidie opnieuw is gekomen, maakte het mogelijk om weer vier scholen te bedienen: de openbare basisschool De Achthoek en de christelijke Ichthusschool in Wolp haartsdijk en de openbare Mool- hoek en de christelijke 't Honk in Kapelle. Dat de keuze op deze scholen is ge vallen heeft ermee te maken dat al le vier de bedoeling hebben een brede school te vormen. Als open baren en christelijken in Wolp haartsdijk en Kapelle onder een dak komen te zitten, schuift ook de bibliotheek aan. De directeuren Van Kuyvenhoven en Reijerse ho pen dat tegen die tijd de interactie tussen scholen en bibliotheek zo vanzelfsprekend is, dat projecten als Kunst van Lezen niet meer no dig zijn. „Want als de subsidiekraan niet dicht gaat, willen andere scho len natuurlijk wel een leesjuf Die zijn nu al jaloers", weet Saskia den Otter. Natuurlijk doet iedere leerkracht op elke school zijn uiterste best om kinderen aan het lezen te krijgen, maar met de beschikbare middelen valt dat lang niet mee. De schoolbi bliotheken stellen weinig voor om dat er nauwelijks geld is om mo dern en uitdagend leesvoer aan te schafFen. „En dan zijn er nog altijd juffen en meesters die vinden dat je een boek moet uitlezen, als je er aan begonnen bent", vertelt Saskia den Otter. „Dan denk je wel twee keer na voordat een boek uitkiest." Van de leesjuf hoeft dat helemaal niet, al zul je niet vaak een ver keerd boek in handen krijgen. De leesjuf gaat kijken waar de belang stelling ligt en ze weet precies wat er allemaal in de bibliotheek te krij gen is: heel veel. "T uf Anita Smulders ziet ernaar uit: meer en beter I passend aanbod van leesvoer voor haar klas. De I gecombineerde groep 5 en 6 van openbare basis- school De Achthoek in Wolphaartsdijk, heeft wel iswaar genoeg te lezen, maar het kan veel uitdagen der. „De boekjes zijn wel leuk, maar de niveau's ver schillen enorm. Een vlotte lezer heeft alles al uit, ter wijl een leerling die wat moeizamer op gang komt er nog als een berg tegenop ziet." Daarom trekt ze vanalles uit de kast om het lezen te bevorderen. „Ik pluk ideetjes van internet en probeer mijn eisen aan te passen aan het niveau van het kind. Als kinderen nog niet over een grijs stuk tekst kun nen heenkijken, lukt het wellicht wel met een strip boek. Daar moet je ook in lezen, anders snap je niet waar het over gaat. Er ligt hier een stapel Donald Ducks, die nog van mijn zoon zijn geweest. Ze liggen er al jaren, zijn helemaal beduimeld, maar de kinde ren lezen er nog graag in." In de leesles zijn de leerlingen met verschillende din gen bezig. Ze knippen stukjes uit de krant, lezen twee aan twee een foldertje of een boekje, of ze heb ben een stripboek uit mogen kiezen. Thuis lezen ze maar weinig, geven ze toe. De ene leest nooit een boek en de ander moet nog in De Olij ke TWeeling beginnen. Die kreeg ze van haar oma. Sommige kinderen kijken af en toe in een tijdschrift. Er worden titels genoemd als Goal, Tina en Donald Duck. Een jongen heeft een heel boek gelezen: Gero- nimo Stilton. „Dat is een soort muis." Kinderen aan het lezen op basisschool De Achthoek in Wolphaartsdijk. Datum 18 juni 16 juli 17 september Thema BOG Bouw Gemeentespecial Gemeentespecial Meer informatie? deOndernemer West-Brabant T 076-53122 55 Eteamwestbrabant@bndestem-pzc.nl deOndernemer Zeeland T 0118-434 070 E teamzeeland@bndestem-pzc.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 40