8|
Hightech vorm,
i
li?
dinsdag 24 mei 2011
De tijd van zomaar ronddobberen met een bootje op
zee lijkt voorbij. Vandaag de dag hoefje niet meer te
verdwalen. Dat komt door de navigatie die de afgelopen
jaren steeds geavanceerder is geworden. „Veel mensen
denken dat de TomTom voor in de auto er eerder was
dan de navigatie op de boten. Dat is niet zo", zegt Dien
Boone van watersportwinkel Jos Boone.
Dat is eigenlijk best
D logisch, aangezien er op
de weg altijd nog borden
staan om de weg te wijzen.
Op het water is dat niet
het geval. „De vraag naar
goede navigatie kwam daar veel eerder, om
nuttige informatie zoals de positie, de diepte
en de stroom aan te geven. GPS (wereldwijd
plaatsbepalingsysteem) is dan een uitkomst,
vooral wanneer het mistig is."
In de winkel staan de navigatiesystemen keu
rig op een rij. In alle soorten en maten, voor
zien van de nieuwste snufjes. Boone: „Vroeger
had je een kaart en een kompas nodig om de
koers uit te zetten. Dan rekende je dat zelf uit,
dat doet de GPS nu allemaal."
De absolute trend op navigatiegebied is AIS
(Automatic Identification System). „Met
een AIS-ontvanger kun je zien waar andere
schepen, met een zender, zich bevinden en
hoe snel ze varen." Zoiets is handig, in bochtig
vaarwater bijvoorbeeld, als de andere schepen
nog niet te zien zijn. Het maakt de kans op een
aanvaring kleiner. „Doordat schippers met de
AIS-zender continu signalen uitzenden en
ontvangen kun je bijvoorbeeld ook vrienden
volgen die een lange bootreis gaan maken.
Daar zijn tegenwoordig sites voor."
De AIS wordt over het algemeen gekoppeld
aan de kaartplotter, daarin zit een GPS-
systeem geïntegreerd. Boone: „De GPS/kaart-
plotter moet daar wel geschikt voor zijn. Het
vult de radar aan. Je hebt dan een multifuncti
onele display waar alles op één scherm te zien
is: de AIS, de GPS en de plotter."
Maar er is meer. De 'Epirb' bijvoorbeeld, een
handzaam apparaat voor als het echt fout gaat.
„Wanneer je in nood zit en er niemand bereik
baar is, dan stuurt de Epirb een signaal naar
een Russisch satellietsysteem. Het apparaat
zendt uit waar je zit, wie je bent en schakelt
het dichtstbijzijnde kustwachtstation in. Er
komt dan hulp naar je toe."
Natuurlijk is er ook aan de iPhone gedacht.
„Tenslotte heeft de halve wereld zo'n tele
foon", zegt Boone. „Voor een paar tientjes heb
je een navigatieprogramma op je iPhone. Maar
de telefoon is dan nog niet waterdicht." Daar
is ook aan gedacht; de Toughcase. „De iPhone
is daar waterdicht in op te bergen en op het
water te gebruiken. Dit komt door de extra
accu en een GPS-antenne die erin zit."
Het enige wat je niet moet vergeten met al
deze gadgets is: aan boord stappen. „De rest
gaat eigenlijk vanzelf met al deze hightech
snufjes." Boone denkt niet dat de charme van
het varen verdwijnt door al deze ontwikke
lingen. „De koers moet je altijd plannen en de
plotter kan je altijd nog uitzetten. Wanneer je
dat doet, is dat eigenlijk net zo iets als kampe
ren." Terug naar de tijd dat er van al die luxe
nog geen sprake was.
Karen Hagen
Een Toughcase
voor de iphone,
de iphone is daar
waterdicht in op
te bergen
Stop schuiven