water begint op te raken 3 spectrum Veiligheid op de Westerschelde m A Zaterdag 21 mei 2011 zene om inschattingen te maken en die te melden aan de scheep vaart in de buurt. Het is vooral een kwestie van verstandig varen. Er is een ruim monitoringspro- gramma om de loop van de Schel de in het oog te houden en daar het vaargedrag op af te stem men." Temeüzenaar Freddie de Rooy, oud-visser en nu bootman, vindt het een kwestie van goede afspraken. „Het is als vrachtwa gens en personenauto's op de weg. Regels zijn belangrijk. In dit geval is het ge woon een kwestie van goed zeemansschap." Voorzitter Sven Deridder van de Belgische Beroeps vereniging van Loodsen: „Met voldoende informatie hoeven zich absoluut geen problemen voor te doen. Het contact met de binnenvaart mag best in een ho gere versnelling worden verbeterd. Ook de ver keersposten kunnen daarin een belangrijke rol spe len. Die zijn nu niet altijd even mededeelzaam. Ze verstrekken niet altijd spontaan informatie, terwijl wij dat wel zouden willen. We overwegen dat voor te leggen aan de Permanente Commissie." Zijn colle ga Geert De Vriese: „We moeten stoppen tegen elkaar te schelden, want we kunnen niet zonder el kaar. En is er een probleem, laat de schipper dan niet schromen de loods op te roepen, dan kunnen we samen het probleem oplossen." Van der Togt van Rijkswaterstaat voorspelt een veel actievere begelei ding vanaf de wal van de scheep vaart. „De ruimte op het water be gint op te raken." Na de ingebruik name van de Schelde-Seineverbin- ding zal vooral de binnenvaart flink toenemen. „Dat vergt een strakkere aansturing door de verkeerspo sten. Sinds een jaar of twee volgen we de binnen vaart trouwens toch al nadrukkelijker." De Vries van Schuttevaer meent dat de grenzen van de vaarwegcapaciteit nog niet zijn bereikt. „Er is nog ruimte zat. Maar ik denk dat we er op een gegeven moment niet aan ontkomen regels te stellen aan de doorvaart." De schipperij hecht, benadrukt hij, aan 'zelfregulering'. „Je moet ze niet te veel aan het hand je nemen. Dat is overdreven. Als je een schip vol doende informatie geeft over de scheepvaart in z'n omgeving, zijn de schipper en de loods heel goed in staat in te schatten hoe hij het veiligst over die Wes terschelde komt." En tussen al die beroepsvaart laveert ook nog de recreatievaart. Volgens de één zonder al te veel problemen, volgens de ander steeds hin derlijker. Sven Deridder: „Vijfennegentig procent van de jachtenschippers vaart prima, houdt zich aan de regels. Vijf procent doet het ronduit slecht. We houden daar zoveel mogelijk rekening mee, net als trouwens met alle andere vaarweggebruikers." Z'n Nederlandse collega-loodsen Fred Kuipers en Jan Willem Siewe daarentegen staan heel sceptisch te genover verdere uitbreiding van de recreatievaart. „De Schelde is niet het water om lekker een dagje te spelevaren.'" Daarom zijn ze ook mordicus tegen de aanleg van een jachthaven bij Perkpolder. Siewe: „Dat is zoiets als een peuterspeelzaal aan de snelweg. Niemand verzint het langs de Nieuwe Waterweg een jachthaven te bouwen. Hier doen ze het wel!" Se cretaris Slabbinck van de Permanente Commissie echter: „We weten dat er stemmen op gaan om de recreatievaart te verbieden. Maar dan raak je aan een maatschappelijk belang." Sommige zwaarbeladen schepen liggen zo laag op de waterlijn, dat ook een geringe golfslag van zeeschepen al problemen kan veroorzaken. foto Adri van de Wege Westerschelde voor een betere scheiding van zeevaart en kleine vaart aanpassing en uitbreiding fietspad Borssele V X 's% V sO tr Middelplaat Plaat van Baarland GeuH' v- Rug van Baarland "«fl :*V Put van Terneuzen TERNEUZEN Platen van Ossenisse fietspaden langs Gat van Ossenisse Fï o Plaat van Walsoorden Platen van Valkenisse het fil°OPm VALKEN^ aanleg fietspad met gele betonning uitbreiding gele betonning Donja Odijk bron: Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart verleggen betonning richting Middelplaat en optimalisering ankergebied

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 73