water begint op te raken
3 spectrum
Veiligheid
op de
Westerschelde
m
A
Zaterdag 21 mei 2011
zene om inschattingen te maken
en die te melden aan de scheep
vaart in de buurt. Het is vooral
een kwestie van verstandig varen.
Er is een ruim monitoringspro-
gramma om de loop van de Schel
de in het oog te houden en daar
het vaargedrag op af te stem
men." Temeüzenaar Freddie de
Rooy, oud-visser en nu bootman,
vindt het een kwestie van goede
afspraken. „Het is als vrachtwa
gens en personenauto's op de
weg. Regels zijn belangrijk. In dit geval is het ge
woon een kwestie van goed zeemansschap."
Voorzitter Sven Deridder van de Belgische Beroeps
vereniging van Loodsen: „Met voldoende informatie
hoeven zich absoluut geen problemen voor te doen.
Het contact met de binnenvaart mag best in een ho
gere versnelling worden verbeterd. Ook de ver
keersposten kunnen daarin een belangrijke rol spe
len. Die zijn nu niet altijd even mededeelzaam. Ze
verstrekken niet altijd spontaan informatie, terwijl
wij dat wel zouden willen. We overwegen dat voor
te leggen aan de Permanente Commissie." Zijn colle
ga Geert De Vriese: „We moeten
stoppen tegen elkaar te schelden,
want we kunnen niet zonder el
kaar. En is er een probleem, laat de
schipper dan niet schromen de
loods op te roepen, dan kunnen
we samen het probleem oplossen."
Van der Togt van Rijkswaterstaat
voorspelt een veel actievere begelei
ding vanaf de wal van de scheep
vaart. „De ruimte op het water be
gint op te raken." Na de ingebruik
name van de Schelde-Seineverbin-
ding zal vooral de binnenvaart flink toenemen. „Dat
vergt een strakkere aansturing door de verkeerspo
sten. Sinds een jaar of twee volgen we de binnen
vaart trouwens toch al nadrukkelijker."
De Vries van Schuttevaer meent dat de grenzen van
de vaarwegcapaciteit nog niet zijn bereikt. „Er is nog
ruimte zat. Maar ik denk dat we er op een gegeven
moment niet aan ontkomen regels te stellen aan de
doorvaart." De schipperij hecht, benadrukt hij, aan
'zelfregulering'. „Je moet ze niet te veel aan het hand
je nemen. Dat is overdreven. Als je een schip vol
doende informatie geeft over de scheepvaart in z'n
omgeving, zijn de schipper en de loods heel goed in
staat in te schatten hoe hij het veiligst over die Wes
terschelde komt."
En tussen al die beroepsvaart laveert ook nog
de recreatievaart. Volgens de één zonder al te
veel problemen, volgens de ander steeds hin
derlijker. Sven Deridder: „Vijfennegentig procent
van de jachtenschippers vaart prima, houdt zich aan
de regels. Vijf procent doet het ronduit slecht. We
houden daar zoveel mogelijk rekening mee, net als
trouwens met alle andere vaarweggebruikers." Z'n
Nederlandse collega-loodsen Fred Kuipers en Jan
Willem Siewe daarentegen staan heel sceptisch te
genover verdere uitbreiding van de recreatievaart.
„De Schelde is niet het water om lekker een dagje te
spelevaren.'" Daarom zijn ze ook mordicus tegen de
aanleg van een jachthaven bij Perkpolder. Siewe:
„Dat is zoiets als een peuterspeelzaal aan de snelweg.
Niemand verzint het langs de Nieuwe Waterweg
een jachthaven te bouwen. Hier doen ze het wel!" Se
cretaris Slabbinck van de Permanente Commissie
echter: „We weten dat er stemmen op gaan om de
recreatievaart te verbieden. Maar dan raak je aan een
maatschappelijk belang."
Sommige zwaarbeladen schepen liggen zo laag op de waterlijn, dat ook een geringe golfslag van zeeschepen al problemen kan veroorzaken. foto Adri van de Wege
Westerschelde voor een betere scheiding van zeevaart en kleine vaart
aanpassing en uitbreiding
fietspad Borssele
V
X
's%
V
sO
tr
Middelplaat
Plaat van
Baarland
GeuH'
v-
Rug van
Baarland
"«fl
:*V
Put van
Terneuzen
TERNEUZEN
Platen van
Ossenisse
fietspaden langs
Gat van Ossenisse
Fï
o
Plaat van
Walsoorden
Platen van
Valkenisse het
fil°OPm VALKEN^
aanleg fietspad met
gele betonning
uitbreiding gele
betonning
Donja Odijk bron: Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart
verleggen betonning
richting Middelplaat en
optimalisering ankergebied