°p
het
spectrum 2
Zaterdag 21 mei 2011
Fietspad vaarweg voor
recreatie- en binnenvaart
De ruimte
De Westerschelde is één van de drukstbevaren
rivieren ter wereld. En het wordt alleen maar
drukker. Dagelijks zoeken steeds grotere
zeeschepen en grote aantallen
binnenvaartschepen hun weg naar de
Scheldehavens. Ook de recreatievaart neemt
toe, net als het aantal riviercruiseschepen. Ze
zitten letterlijk in eikaars vaarwater. De
scheepvaartautoriteiten proberen het verkeer
in goede banen te leiden. En de hulpverleners
werken aan meer slagkracht.
door Marcel Modde en Wout Bareman
foto Rijkswaterstaat
Even leek het erop dat de incidenten de
wereld uit waren. Loodsen hielden
meer dan ooit rekening met de 'kleine'
vaarweggebruikers, de binnenvaart
schippers. En de schippers op hun
beurt waren zo verstandig voldoende afstand te
houden van de 'reuzen' - containerschepen - op
hun pad. Toch ging het, vlak voor Pasen, plotse
ling weer helemaal mis, twee keer kort na elkaar
zelfs. De matroos van een binnenschip werd door
een golf van een passerend containerschip van
dek gespoeld en in de haven van Walsoorden
knapten de trossen van een afgemeerd schip door
de zuiging van een passerende containerreus.
Prompt barstte de discussie tussen de vaarwegge-
bruikers weer los. De roep om een scheiding van
de vaarwegen wordt steeds luider. Zeeuws regio
coördinator Jan de Vries van schippersvereniging
Schuttevaer stelt vast ddt daar al tien jaar over
wordt gesproken, maar dat niemand de knoop
doorhakt. „Dat schiet dus niet op."
Uit onderzoek van deze krant blijkt dat een studie
bureau de Permante Commissie van Toezicht op
de Scheldevaart (waarin de Vlaamse en Nederland
se vaarwegbeheerders zitting hebben) daarover al
een jaar geleden heeft geadviseerd. Het wachten is
echter nog steeds op een definitief besluit. In een
verslag van 23 maart dit jaar wordt een aantal
maatregelen aangegeven. Op korte termijn kun
nen verschillende parallelroutes worden ge-'
creëerd, in scheepvaartkringen 'fietspaden' ge
noemd. Ze worden gemarkeerd door extra beton
ning. Op de langere termijn moet een aantal drem
pels, die toegang geven tot de nevengeulen, wor
den weggebaggerd.
Maar is dat de oplossing? De Vries: „Ga je uit van
die parallelle vaarwegen, dan moet je die zien als
fietspaden langs de A58, met op vijf plekken een
oversteekplaats. Nadeel is dat de verschillende
vaarweggebruikers nog steeds niet van elkaar be
vrijd zijn. Ze komen alleen iets uit elkaar te varen,
dichter bij de zandplaten. Bijkomend effect is dat
de hinderlijke golven van de zeeschepen op de pla
ten s.laan en terugkomen en dat de kleinere vaart
op die manier van twee kanten last heeft van die
golfslag."
Operationeel chef Frans van de Wetering van de
waterpolitie in Terneuzen twijfelt of gebruik van
het nevenvaarwater, zeker op het drukke traject
Terneuzen-Hansweert, veiliger is. „De binnen
vaart blijft dan wel uit de hoofdgeul, maar moet
Vanuit de verkeersposten wordt de scheepvaart op de
Fred Kuipers, voorzitter Regionale Loodsencorporatie
Scheldemonden, staat sceptisch tegenover uitbreiding van
de pleziervaart op de Westerschelde. foto Camile Schelstraete
vervolgens verschillende keren oversteken. Je
krijgt dus meer kruisend verkeer. Is het dan veili
ger? In mijn optiek niet."
Nederlandse loodsen zouden de maatregel juist
toejuichen. Voorzitter Fred Kuipers van de Regio
nale Loodsencorporatie Scheldemonden: „Daar is
winst te halen." En dan doelt hij met name op een
scheiding van beroepsvaart en recreatievaart.
Directeur scheepvaart Hans van der Togt van
Rijkswaterstaat ziet niet direct een reden om het
scheepvaartverkeer strikt te scheiden. „Het groot
ste probleem zat de afgelopen jaren in de golven
van passerende zeeschepen. En dan met name
voor kleine schepen die met de luiken open varen
of ramen die breken door de golfslag."
Weer die golfslag. De Vlaming Rony Slab-
binck en de Nederlander Aat de Jong,
de twee secretarissen van de Perma
nente Commissie, wijzen wat dat betreft op twee
knelpunten: de Sardijngeul voor Vlissingen en het
haventje van Walsoorden. Slabbinck: „Het wordt,
denk ik, tijd dat we opnieuw waarschuwen voor
de invloed van de golfslag op schepen in de haven
van Walsoorden. De loods is wel de eerst aangewe-
Aanpassingen in de
Sven Deridder, voorzitter Belgische Beroepsvereniging
van Loodsen, wil intensiever contact met binnenvaart
schippers op de Westerschelde. foto Camile Schelstraete
Hoge Platen