°p het spectrum 2 Zaterdag 21 mei 2011 Fietspad vaarweg voor recreatie- en binnenvaart De ruimte De Westerschelde is één van de drukstbevaren rivieren ter wereld. En het wordt alleen maar drukker. Dagelijks zoeken steeds grotere zeeschepen en grote aantallen binnenvaartschepen hun weg naar de Scheldehavens. Ook de recreatievaart neemt toe, net als het aantal riviercruiseschepen. Ze zitten letterlijk in eikaars vaarwater. De scheepvaartautoriteiten proberen het verkeer in goede banen te leiden. En de hulpverleners werken aan meer slagkracht. door Marcel Modde en Wout Bareman foto Rijkswaterstaat Even leek het erop dat de incidenten de wereld uit waren. Loodsen hielden meer dan ooit rekening met de 'kleine' vaarweggebruikers, de binnenvaart schippers. En de schippers op hun beurt waren zo verstandig voldoende afstand te houden van de 'reuzen' - containerschepen - op hun pad. Toch ging het, vlak voor Pasen, plotse ling weer helemaal mis, twee keer kort na elkaar zelfs. De matroos van een binnenschip werd door een golf van een passerend containerschip van dek gespoeld en in de haven van Walsoorden knapten de trossen van een afgemeerd schip door de zuiging van een passerende containerreus. Prompt barstte de discussie tussen de vaarwegge- bruikers weer los. De roep om een scheiding van de vaarwegen wordt steeds luider. Zeeuws regio coördinator Jan de Vries van schippersvereniging Schuttevaer stelt vast ddt daar al tien jaar over wordt gesproken, maar dat niemand de knoop doorhakt. „Dat schiet dus niet op." Uit onderzoek van deze krant blijkt dat een studie bureau de Permante Commissie van Toezicht op de Scheldevaart (waarin de Vlaamse en Nederland se vaarwegbeheerders zitting hebben) daarover al een jaar geleden heeft geadviseerd. Het wachten is echter nog steeds op een definitief besluit. In een verslag van 23 maart dit jaar wordt een aantal maatregelen aangegeven. Op korte termijn kun nen verschillende parallelroutes worden ge-' creëerd, in scheepvaartkringen 'fietspaden' ge noemd. Ze worden gemarkeerd door extra beton ning. Op de langere termijn moet een aantal drem pels, die toegang geven tot de nevengeulen, wor den weggebaggerd. Maar is dat de oplossing? De Vries: „Ga je uit van die parallelle vaarwegen, dan moet je die zien als fietspaden langs de A58, met op vijf plekken een oversteekplaats. Nadeel is dat de verschillende vaarweggebruikers nog steeds niet van elkaar be vrijd zijn. Ze komen alleen iets uit elkaar te varen, dichter bij de zandplaten. Bijkomend effect is dat de hinderlijke golven van de zeeschepen op de pla ten s.laan en terugkomen en dat de kleinere vaart op die manier van twee kanten last heeft van die golfslag." Operationeel chef Frans van de Wetering van de waterpolitie in Terneuzen twijfelt of gebruik van het nevenvaarwater, zeker op het drukke traject Terneuzen-Hansweert, veiliger is. „De binnen vaart blijft dan wel uit de hoofdgeul, maar moet Vanuit de verkeersposten wordt de scheepvaart op de Fred Kuipers, voorzitter Regionale Loodsencorporatie Scheldemonden, staat sceptisch tegenover uitbreiding van de pleziervaart op de Westerschelde. foto Camile Schelstraete vervolgens verschillende keren oversteken. Je krijgt dus meer kruisend verkeer. Is het dan veili ger? In mijn optiek niet." Nederlandse loodsen zouden de maatregel juist toejuichen. Voorzitter Fred Kuipers van de Regio nale Loodsencorporatie Scheldemonden: „Daar is winst te halen." En dan doelt hij met name op een scheiding van beroepsvaart en recreatievaart. Directeur scheepvaart Hans van der Togt van Rijkswaterstaat ziet niet direct een reden om het scheepvaartverkeer strikt te scheiden. „Het groot ste probleem zat de afgelopen jaren in de golven van passerende zeeschepen. En dan met name voor kleine schepen die met de luiken open varen of ramen die breken door de golfslag." Weer die golfslag. De Vlaming Rony Slab- binck en de Nederlander Aat de Jong, de twee secretarissen van de Perma nente Commissie, wijzen wat dat betreft op twee knelpunten: de Sardijngeul voor Vlissingen en het haventje van Walsoorden. Slabbinck: „Het wordt, denk ik, tijd dat we opnieuw waarschuwen voor de invloed van de golfslag op schepen in de haven van Walsoorden. De loods is wel de eerst aangewe- Aanpassingen in de Sven Deridder, voorzitter Belgische Beroepsvereniging van Loodsen, wil intensiever contact met binnenvaart schippers op de Westerschelde. foto Camile Schelstraete Hoge Platen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 72