61 binnenland
Risico doorgerekend tot
Asscher trekt aan de bel over
vrouwenhandel op de Wallen
Twee F-16's
helpen
vliegtuig
Garnalenvissers
hervatten
geleidelijk werk
De postcode speelt steeds vaker een rol bij het bepalen van de
premie van de autoverzekering. Wie in een villawijk woont,
betaalt minder dan een bewoner van een volksbuurt.
Ontslag defensie
wordt pas in
2012 bekend
zaterdag 21 mei 2011
SOESTERBERG - Twee F-l6's van de
vliegbasis Volkel zijn vrijdagmid
dag boven Soesterberg met een lui
de knal door de geluidsbarrière ge
vlogen om een verkeersvliegtuig te
onderscheppen waar geen contact
meer mee was. Dat maakte de
Luchtmacht (Defensie) gisteren be
kend.
Het contact met het vliegtuig, dat
op weg was van Barcelona naar
Stockholm, viel in België weg. De
Nederlandse luchtverkeersleiding
gaf daarop de gevechtsvliegtuigen
de opdracht om met spoed achter
het vliegtuig aan te gaan. De pilo
ten hebben boven Leeuwarden na
handgebaren het radiocontact met
het vliegtuig kunnen herstellen.
Het vliegtuig is daarna begeleid
naar het luchtruim boven Duits
land.
Inwoners van de noordelijke pro
vincies maakten op Twitter mas
saal melding van de knallen.
RIJSWIJK - De garnalenvissers her
vatten komende week geleidelijk
het werk. Dat werd gisteren be
kend. De vissers hielden hun sche
pen al enkele weken aan de wal
uit protest tegen de lage garnalen-
prijs.
Maandag vaart een deel weer uit
om een beperkte hoeveelheid gar
nalen aan te voeren. De kiloprijs
moet binnen enkele weken op het
gewenste niveau van 3 euro liggen.
Wordt de verwachte prijs niet ge
haald, dan leggen de vissers de
vloot weer stil, zo valt op de site
van de Federatie van Visserijver
enigingen te lezen.
Niet alle garnalenvissers varen
maandag al weer uit. De belangen
vereniging Hulp in nood, die enke
le weken gelden opriep tot de sta
king, is nog in beraad. Hulp in
nood biedt dinsdag in Den Haag
een petitie aan de Tweede Kamer
aan. Mogelijk varen de leden van
deze organisatie woensdag weer
uit.
AUTOVERZEKERINGEN
Voorbeeld van verschillen tussen autopremies binnen wijken en straten onderling
VLISSINGEN
Dezelfde auto, dezelf
de leeftijd en hetzelf
de geslacht. Toch
moet de eigenaar van
de auto boven meer
verzekeringspremie
betalen dan de eige
naar van de auto on
der. Iemands postco
de blijkt te leiden tot
grote verschillen in
het tarief, zo merkte
Verzekeringssite.nl bij
een onderzoek,
foto Phil Nijhuis/CPD
Verzekeringssite.nl consta
teert dat de verzekerings
premies per postcode vaak
sterk verschillen. Het is eer
lijker om veel gegevens van
klanten te betrekken bij de
prijsbepaling, vinden verze
keraars.
Wij begrijpen de op
hef over de premie
differentiatie niet
goed. Die biedt im
mers de mogelijkheid om degenen
die veel schades claimen en na
drukkelijker blootstaan aan schade-
risico's iets meer te laten betalen,
waardoor degenen die daar geen
last van hebben hun auto goedko
per kunnen laten verzekeren. Dat
is toch ook eerlijker?" Dit stelt
Geertje Janssen van het Verbond
van Verzekeraars in een reactie op
het onderzoek van Verzekeringssi
te.nl.
Tot voor kort waren de leeftijd van
de eigenaar, diens schadevrije ja
ren, het type auto, de catalogus-
waarde, het gewicht en het jaarlijk
se kilometrage de belangrijkste in
dicatoren voor het bepalen van de
premie. Nu spelen zelfs de laatste
letters van een postcode mee.
De omgevingsfactoren die een rol-
spelen bij de premiebepaling van
een huisadres zijn: zijn in de buurt
vaak autodieven actief, worden er
veel auto's vernield, staan er veel
auto's op de stoep die het over
zicht beperken, waardoor de kans
op ongelukken groter is dan gemid
deld. En ook: moeten de fietsers
zich daar dan ook nog een weg
langs banen of liggen er vrij liggen
de fietspaden. Zelfs woninginbra
ken tellen mee.
„Zonder specifiek op die voorbeel
den in te gaan: aan dat soort din
gen moet je inderdaad denken",
bevestigt Daan Wentholt van ver
zekeraar ASR. Hij wil niet vertel
len hoe zwaar omgevingsfactoren
meewegen voor de premie. „Dat
hoeven onze concurrenten niet te
weten", stelt hij.
De grote prijsverschillen bij auto
polissen, zoals die blijken uit het
onderzoek van Verzekeringssite.nl,
zijn mede veroorzaakt door prijs
vechters op internet. Door inter-
netverzekeraars als Inshared en
Ditzo. „Dat is een reden waarom
de schaderisico's van klanten
steeds belangrijker worden", rea
geert Ad Vonk namens de autover
zekeraar ANWB. Internetverzeke-
raars stunten met lage basispre
mies en dit maakt dat de traditio
nele maatschappijen een groot be
lang hechten aan 'een zb laag mo
gelijke vanaf-premie'.
ASR en ANWB benadrukken dat
ze geen klanten weigeren door
voor sommige risicogroepen - zo
als jongeren en ouderen - extreem
hoge premies te vragen. „Wij wil
len iedereen verzekeren, maar wel
voor een eerlijke prijs."
AMSTERDAM - De Amsterdamse
PvdA-wethouder Lodewijk As
scher luidt de noodklok over vrou
wenhandel op de Amsterdamse
Wallen.
Hij wil dat de capaciteit van alle
betrokken partijen, onder meer po
litie, justitie en gemeente, wordt
vergroot. Dit is hard nodig, omdat
volgens schattingen van opspo
ringsdiensten zeker de helft van de
prostituees in de Amsterdamse
hoerenbuurt in handen is van
vrouwenhandelaren.
Dat bevestigde een woordvoerder
van het Openbaar Ministerie
(OM) in de hoofdstad gisteren
naar aanleiding van een bericht in
Het Parool.
Op de Wallen hebben vier groe
pen, uit Turkije, Hongarije, Roe
menië en Bulgarije, het heft in
handen als het gaat om vrouwen
handel. „Als je praat met slachtof
fers dan weet je dat dit heftige mis
daad is", zegt Lodewijk Asscher
morgen in het KRO-programma
Brandpunt. „Dan moet je er alles
aan doen om het te bestrijden en
iedereen weet ook, dan is er meer
capaciteit nodig", aldus de wethou
der.
„Het is in feite een internationaal
probleem, dat vergt ook nationale
aandacht."
Volgens Asscher is vrouwenhandel
een heel lucratieve business. „Het
lukt met veel moeite de daders te
pakken te krijgen. Maar die komen
ook weer vrij." Volgens hem staan
de opvolgers direct klaar als
pooiers worden aangehouden.
„We moeten ons nu als één over
heid opstellen. Iedereen moet een
stapje extra zetten. Ik ben enthou
siast over de manier waarop het ka
binet zich tegen mensenhandel
verzet en heb veel vertrouwen in
minister Ivo Opstelten en staatsse
cretaris Fred Teeven. Het is een
zaak van lange adem en het komt
nu echt aan op het Rijk."
De wethouder pleit naast voldoen
de capaciteit om daders op te spo
ren voor een hogere strafmaat en
hij wil dat wordt gekeken naar mo
gelijkheden om zaken eenvoudiger
te kunnen bewijzen.
Volgende week verschijnen er
twee rapporten, een over mensen
handel en een over de gezamenlij
ke aanpak op de Wallen. Asscher
wilde hierover al kwijt dat de con
clusies niet meevallen.
Volgens het Verbond hebben auto
mobilisten in Nederland door de
bank genomen niets te klagen
over de premies voor hun autopo
lis. „De felle concurrentie werpt
zijn vruchten af) want de premies
zijn in Nederland een stuk lager
dan in veel andere Europese lan
den. Dit had tot gevolg dat De Ne-
derlandsche Bank eind 2010 nog
een bezorgde brief aan de autover
zekeraars schreef) omdat de inkom
sten zelfs lager waren dan de uit te
keren schades", benadrukt Jans
sen.
Zij zegt verder dat niet alle verzeke
raars 'structureel op straatniveau
onderscheid maken bij het bepa
len van de premies'. „De meeste
hanteren de 'wet van de grote ge
tallen', waardoor onderscheid op
straat- of wijkniveau naar alle
waarschijnlijkheid te kleine getal
len oplevert om risico's met een
verantwoordelijke nauwkeurig
heid te schatten", aldus Janssen.
„Vermoedelijk hanteren de verze
keraars wel regio-indelingen en
DEN HAAG - Defensie kan veel me
dewerkers pas volgend jaar vertel
len of ze tot de groep van zesdui
zend collega's behoren die ge
dwongen weg moeten.
De reorganisatie bij de krijgsmacht
begint in augustus en zal volgend
jaar nog niet helemaal zijn afge
rond.
„Defensie streeft er echter wel
naar individuele medewerkers in
2012 meer duidelijkheid te geven",
zo schreef minister Hans Hillen
van Defensie gisteren in antwoord
op vragen uit de Tweede Kamer.
In totaal had de Kamer 463 vragen
gesteld over de bezuinigingsopera
tie.