meningen 117
Cor de Jonge
brieven
zaterdag 21 mei 2011
Brieven (max. 150 woorden)
richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 91
4330 AB Middelburg
0118-434005
lezersredacteur@pzc.nl
Strandopruimactie
Een prijzenswaardige actie van leer
lingen basisschool Het Vlot in Vlis-
singen, ze hebben op het Bad-
strand in Vlissingen zwerfvuil op
geruimd (krant 14 mei). Die brave
kinderen toch, 'kinderarbeid' je
zou het niet moeten willen. Dat
tart toch elke logica in deze tijd.
Kom op denk ik dan, zo'n stevige
'Lenteprikkel' is voor werklozen
die daartoe in staat zijn een uiter
mate geschikt re-integratieproject
dan wel voor heel de Walcherse
kust. Voor je uitkering werken. Het
is het aloude 'voor-wat-hoort-wat'
principe dat bovendien op brede
steun kan rekenen onder veel bur
gers en noeste werkenden, daar is
toch niks mis mee! Duidelijk: hier
ligt een taak voor uitkeringsinstan
ties en gemeentelijke bestuurders
die dit structureel in gang zetten.
Willem Cornelis Murre
Irislaan 16, Vlissingen
Waterberging
Nieuwland krijgt van Rijkswater
staat een graffitikunstwerk (krant
16 mei). Uitstekend! Ook inwoners
van Serooskerke (W) constateren
dezer dagen dat Rijkswaterstaat
hen heeft getrakteerd: op iets wat
lijkt te moeten doorgaan voor een
stel grote vijvers. Natuurlijk, 'water
berging' is de laatste jaren het to
verwoord bij het beleid van dit
type Rijksinstanties. Maar veel ef
fect zullen deze waterbergingen
toch niet hebben. Ze liggen relatief
hoog en ook in natte perioden
stroomt het water altijd naar de
laagste punten. Allemaal verspilde
moeite dus. Misschien gebaseerd
op beleidsprincipes die in Holland
wél opgaan, waar bijna elk perceel
laag ligt? Je zou het denken. Im
mers, ook de titel van het onlangs
gemaakte boek 'Kansen op de kwel
der' (vast inhoudelijk een goed
boek) verraadt Hollandocentrisme.
Wat boven de rivieren 'kwelder'
heet, noemen wij in Zeeland al
sinds de Middeleeuwen 'schor'
Jan Zwemer
Bisschopstraat 4 Serooskerke (W)
Langere parkeertijden
Ik ben het helemaal met de heer
van Amerongen eens! Overal moet
je betaald parkeren dus waarom
niet in Middelburg? Wat ik wel
weet, is dat in de grote steden er
vaak tot 12 uur 's avonds moet wor
den betaald om te parkeren. Lijkt
mij logisch dat we dat ook hier in
Middelburg gaan invoeren. Ik vind
het alleen niet helemaal eerlijk
voor de mensen die op de zondag
3 keer naar de kerk gaan. Die moe
ten dan wel voor 2 keer betalen (de
middag- en avonddienst) en dan
benadeel je deze groep mensen. Ik
pleit dan ook voor het volgende:
maandag tot en met zaterdag van
9.00 uur tot 24.00 uur betaald par
keren, zondag vrij parkeren. De ho
reca en de detailhandel gaan open
van 00.01 tot 8.59 uur en zondags
dicht. Iedereen tevreden, geen
handhaving nodig door de gemeen
te op zondag (=rustdag)!
Etienne van der Sloot
Lange Delft 48, Middelburg
Langere parkeertijden 2
Wethouder Frank Streng, in hart
en nieren een echte WD-man
(ben ik ook). Hij heeft toch een
verkeerd ondernemersplan geschre
ven. De dure aanduidingsborden
voor de vrije parkeerplaatsen bij
binnenkomst van Middelburg
moet je niet verrekenen met het
verhogen van de parkeertarieven.
Doe je dit toch dan jaagt men de
toeristen en de winkeliers en alle
bewoners van Middelburg in het
harnas of te wel uit de winkels en
restaurants en uit de mooie, gezelli
ge toeristische plaats als Middel
burg. Geen goed idee dus! De heer
Streng moet toch met een beter on
dernemersplan komen. Ik wil
hem, als oud ondernemer, helpen.
Frank van der Plas
Muddy Watersstraat 35, Middelburg
Langere parkeertijden 3
Iedere bezoeker van Middelburg
die met de auto komt, moet per 1
september meer parkeergeld beta
len. Er blijkt echter één uitzonde
ring te zijn: zondagochtend voor
het kerkbezoek niet, want anders
'worden de kerkgangers financieel
erg zwaar belast'. Wat te denken
van de financiële belasting van bij
voorbeeld de schouwburgbezoe
ker, de concertganger en de diner-
ganger. Ik snap werkelijk niet waar
om zij wel 'financieel zwaarder bes-
last' mogen worden en de kerkgan
ger niet. Hierbij komt nog dat kerk
gangers doorgaans redelijk in de
buurt van hun kerk wonen, zodat
in een groot aantal gevallen de
fiets een goed alternatiefis. In te
genstelling tot de schouwburgbe
zoeker die vanuit de hele provincie
op bezoek komt. Deze kromme
maatregel getuigt absoluut niet van
het gelijkheidsbeginsel. Bovendien
vraag ik mij af of op vrijdagavond
de moskeebezoekers ook vrijge
steld worden van parkeergeld.
H.M. Houterman
Vlissingsestraat 34, Middelburg
Leerlingenvervoer
'Er is wel degelijk naar kwaliteit ge
keken, zegt wethouder de Kunder
over de aanbesteding van het leer
lingenvervoer. Als hij daarmee be
doelt dat alle inschrijvers dienden
te voldoen aan een aantal geschikt
heids- en minimumeisen, dan
klopt dat wel. Blijft het feit dat Rei-
merswaal er bewust voor heeft ge
kozen om het verschil in kwaliteit
juist niet mee te laten tellen. Het
enige gunningcriterium was name
lijk: 'de laagste prijs'. Had men de
kwaliteit en geschiktheid van de
verschillende aanbieders echt mee
willen laten wegen, dan had een
ander gunningcriterium moeten
worden gekozen. Zoals dit bij heel
veel soortgelijke aanbestedingen
wordt gedaan! Het minste wat de
gemeente nu nog kan doen, is
streng toezien op het naleven van
de eisen die er wél zijn gesteld, zo
als Euronorm en leeftijd van de
voertuigen.
A. Spruit
Quistenburg 8, Borssele
Griekenland i
Ongeveer 6 jaar geleden kregen de
Griekse ambtenaren, vlak voor de
verkiezingen, een (politieke) loons
verhoging. Ik stelde toen aan Post
bus 51 de volgende vragen. Onte
rechte loonsverhogingen beïnvloe
den die de waarde van de euro in
negatieve zin? Het antwoord was
JA. Heeft het voor Nederland zin
om te bezuinigen als de Grieken zo
danig handelen dat de euro min
der waard wordt? Het antwoord
was NEE. Conclusie; 6 jaar geleden
wist financiën dat bezuinigen geen
zin heeft zolang andere landen
niet bezuinigen. Wij bleven bezui
nigen, sparen, tegen beter weten in
en storten nu onze zuurverdiende
spaarcenten in de Griekse bodem
loze put. Wie wordt er gepiepeld?
Wij of de Grieken? Regeerden de
opeenvolgende ministers van finan
ciën los van de aanwezige kennis
op hun departement? Ze keerden
niet ten halve en falen nu volledig.
J.W. Minderhout
Vredehoflaan 326, Vlissingen
Griekenland 2
De column van Marleen Blommae-
rt is mij uit het hart gegrepen. Het
is te gek voor woorden dat nie
mand eigenlijk meer een uitweg
ziet uit deze hele geschiedenis en
of het nu links- of rechtsom is: mil
joenen brave Europese burgers die
netjes leven, sparen, belasting en
pensioenpremie betalen zijn het
kind van de rekening van leugen
en bedrog door de Griekse over
heid en haar veelal rijke, belasting
ontduikende onderdanen. Dat
geldt niet alleen voor Griekenland;
er zijn nog meer voorbeelden van
danig mismanagement en slapen
de toezichthoudende politici. En
als burger sta je machteloos.
Henk van Gilst
Grote Sternstraat 8, Middelburg
Griekenland 3
Solidariteit is een noodzaak in Eu
ropa, maar zonder harmonisatie
van sociale wetgeving en belasting
systemen loopt elk monetair huwe
lijk per definitie vast. Grieken beta
len te weinig belasting en Neder
landse werknemers financieren
het Griekse vroegpensioen. Onder
steuning mag, mits de Grieken de
zelfde financiële normen en ar
beidsvoorwaarden gaan hanteren.
Ook Griekenland moet zich op
haar beurt solidair tonen met Euro
pa. En het had beter geen Olympi
sche Spelen georganiseerd, waar
door een naderend bankroet ver
sneld werd. Het probleem is overi
gens niet alleen Griekenland, Ier
land en Portugal. De corruptie en
het financiële beleid van de voor
malige Oostbloklanden heeft gega
randeerd nog meer misère in pet
to. Het wordt tijd voor een mone
taire A, B, of C-status in Europa
waarbij bijvoorbeeld de drachme
een min of meer beschermde pari
teit met de euro'geniet, en jaarlijks
geëvalueerd wordt tot een echte eu-
rostatus met proeftijd gerechtvaar
digd is. Blijkbaar waren ze nog niet
zo ver en heeft het toezicht ge
faald.
Hans Pollemans
Singel 10, Biervliet
Riviercruisers
De autoriteiten zetten een oud the
ma op een nieuwe leest er van uit
gaand dat alles te voorkomen en te
regelen is. De misvatting van de
eeuw. Een paar opmerkingen over
de riviercruises. Deze passagiers
schepen hebben ook een vaarge-
bied toegewezen gekregen. Hoezo
dan dat ze qua bouw niet thuisho
ren op de Westerschelde. Wanneer
je vindt dat de mogelijkheden niet
toereikend zijn om de passagiers
van een riviercruiser hulp te verle
nen, hoe zit het dan met de zeepas-
sagierschepen die 2000 tot 3000
mensen aan boord hebben. Dreef
er niet onlangs eentje in de Oost
zee rond? Ik stel voor: Leg een
maximum aantal personen per
schip vast.
G. Fongers
Roompot 9, Arnemuiden