meningen 117 Cor de Jonge brieven zaterdag 21 mei 2011 Brieven (max. 150 woorden) richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 91 4330 AB Middelburg 0118-434005 lezersredacteur@pzc.nl Strandopruimactie Een prijzenswaardige actie van leer lingen basisschool Het Vlot in Vlis- singen, ze hebben op het Bad- strand in Vlissingen zwerfvuil op geruimd (krant 14 mei). Die brave kinderen toch, 'kinderarbeid' je zou het niet moeten willen. Dat tart toch elke logica in deze tijd. Kom op denk ik dan, zo'n stevige 'Lenteprikkel' is voor werklozen die daartoe in staat zijn een uiter mate geschikt re-integratieproject dan wel voor heel de Walcherse kust. Voor je uitkering werken. Het is het aloude 'voor-wat-hoort-wat' principe dat bovendien op brede steun kan rekenen onder veel bur gers en noeste werkenden, daar is toch niks mis mee! Duidelijk: hier ligt een taak voor uitkeringsinstan ties en gemeentelijke bestuurders die dit structureel in gang zetten. Willem Cornelis Murre Irislaan 16, Vlissingen Waterberging Nieuwland krijgt van Rijkswater staat een graffitikunstwerk (krant 16 mei). Uitstekend! Ook inwoners van Serooskerke (W) constateren dezer dagen dat Rijkswaterstaat hen heeft getrakteerd: op iets wat lijkt te moeten doorgaan voor een stel grote vijvers. Natuurlijk, 'water berging' is de laatste jaren het to verwoord bij het beleid van dit type Rijksinstanties. Maar veel ef fect zullen deze waterbergingen toch niet hebben. Ze liggen relatief hoog en ook in natte perioden stroomt het water altijd naar de laagste punten. Allemaal verspilde moeite dus. Misschien gebaseerd op beleidsprincipes die in Holland wél opgaan, waar bijna elk perceel laag ligt? Je zou het denken. Im mers, ook de titel van het onlangs gemaakte boek 'Kansen op de kwel der' (vast inhoudelijk een goed boek) verraadt Hollandocentrisme. Wat boven de rivieren 'kwelder' heet, noemen wij in Zeeland al sinds de Middeleeuwen 'schor' Jan Zwemer Bisschopstraat 4 Serooskerke (W) Langere parkeertijden Ik ben het helemaal met de heer van Amerongen eens! Overal moet je betaald parkeren dus waarom niet in Middelburg? Wat ik wel weet, is dat in de grote steden er vaak tot 12 uur 's avonds moet wor den betaald om te parkeren. Lijkt mij logisch dat we dat ook hier in Middelburg gaan invoeren. Ik vind het alleen niet helemaal eerlijk voor de mensen die op de zondag 3 keer naar de kerk gaan. Die moe ten dan wel voor 2 keer betalen (de middag- en avonddienst) en dan benadeel je deze groep mensen. Ik pleit dan ook voor het volgende: maandag tot en met zaterdag van 9.00 uur tot 24.00 uur betaald par keren, zondag vrij parkeren. De ho reca en de detailhandel gaan open van 00.01 tot 8.59 uur en zondags dicht. Iedereen tevreden, geen handhaving nodig door de gemeen te op zondag (=rustdag)! Etienne van der Sloot Lange Delft 48, Middelburg Langere parkeertijden 2 Wethouder Frank Streng, in hart en nieren een echte WD-man (ben ik ook). Hij heeft toch een verkeerd ondernemersplan geschre ven. De dure aanduidingsborden voor de vrije parkeerplaatsen bij binnenkomst van Middelburg moet je niet verrekenen met het verhogen van de parkeertarieven. Doe je dit toch dan jaagt men de toeristen en de winkeliers en alle bewoners van Middelburg in het harnas of te wel uit de winkels en restaurants en uit de mooie, gezelli ge toeristische plaats als Middel burg. Geen goed idee dus! De heer Streng moet toch met een beter on dernemersplan komen. Ik wil hem, als oud ondernemer, helpen. Frank van der Plas Muddy Watersstraat 35, Middelburg Langere parkeertijden 3 Iedere bezoeker van Middelburg die met de auto komt, moet per 1 september meer parkeergeld beta len. Er blijkt echter één uitzonde ring te zijn: zondagochtend voor het kerkbezoek niet, want anders 'worden de kerkgangers financieel erg zwaar belast'. Wat te denken van de financiële belasting van bij voorbeeld de schouwburgbezoe ker, de concertganger en de diner- ganger. Ik snap werkelijk niet waar om zij wel 'financieel zwaarder bes- last' mogen worden en de kerkgan ger niet. Hierbij komt nog dat kerk gangers doorgaans redelijk in de buurt van hun kerk wonen, zodat in een groot aantal gevallen de fiets een goed alternatiefis. In te genstelling tot de schouwburgbe zoeker die vanuit de hele provincie op bezoek komt. Deze kromme maatregel getuigt absoluut niet van het gelijkheidsbeginsel. Bovendien vraag ik mij af of op vrijdagavond de moskeebezoekers ook vrijge steld worden van parkeergeld. H.M. Houterman Vlissingsestraat 34, Middelburg Leerlingenvervoer 'Er is wel degelijk naar kwaliteit ge keken, zegt wethouder de Kunder over de aanbesteding van het leer lingenvervoer. Als hij daarmee be doelt dat alle inschrijvers dienden te voldoen aan een aantal geschikt heids- en minimumeisen, dan klopt dat wel. Blijft het feit dat Rei- merswaal er bewust voor heeft ge kozen om het verschil in kwaliteit juist niet mee te laten tellen. Het enige gunningcriterium was name lijk: 'de laagste prijs'. Had men de kwaliteit en geschiktheid van de verschillende aanbieders echt mee willen laten wegen, dan had een ander gunningcriterium moeten worden gekozen. Zoals dit bij heel veel soortgelijke aanbestedingen wordt gedaan! Het minste wat de gemeente nu nog kan doen, is streng toezien op het naleven van de eisen die er wél zijn gesteld, zo als Euronorm en leeftijd van de voertuigen. A. Spruit Quistenburg 8, Borssele Griekenland i Ongeveer 6 jaar geleden kregen de Griekse ambtenaren, vlak voor de verkiezingen, een (politieke) loons verhoging. Ik stelde toen aan Post bus 51 de volgende vragen. Onte rechte loonsverhogingen beïnvloe den die de waarde van de euro in negatieve zin? Het antwoord was JA. Heeft het voor Nederland zin om te bezuinigen als de Grieken zo danig handelen dat de euro min der waard wordt? Het antwoord was NEE. Conclusie; 6 jaar geleden wist financiën dat bezuinigen geen zin heeft zolang andere landen niet bezuinigen. Wij bleven bezui nigen, sparen, tegen beter weten in en storten nu onze zuurverdiende spaarcenten in de Griekse bodem loze put. Wie wordt er gepiepeld? Wij of de Grieken? Regeerden de opeenvolgende ministers van finan ciën los van de aanwezige kennis op hun departement? Ze keerden niet ten halve en falen nu volledig. J.W. Minderhout Vredehoflaan 326, Vlissingen Griekenland 2 De column van Marleen Blommae- rt is mij uit het hart gegrepen. Het is te gek voor woorden dat nie mand eigenlijk meer een uitweg ziet uit deze hele geschiedenis en of het nu links- of rechtsom is: mil joenen brave Europese burgers die netjes leven, sparen, belasting en pensioenpremie betalen zijn het kind van de rekening van leugen en bedrog door de Griekse over heid en haar veelal rijke, belasting ontduikende onderdanen. Dat geldt niet alleen voor Griekenland; er zijn nog meer voorbeelden van danig mismanagement en slapen de toezichthoudende politici. En als burger sta je machteloos. Henk van Gilst Grote Sternstraat 8, Middelburg Griekenland 3 Solidariteit is een noodzaak in Eu ropa, maar zonder harmonisatie van sociale wetgeving en belasting systemen loopt elk monetair huwe lijk per definitie vast. Grieken beta len te weinig belasting en Neder landse werknemers financieren het Griekse vroegpensioen. Onder steuning mag, mits de Grieken de zelfde financiële normen en ar beidsvoorwaarden gaan hanteren. Ook Griekenland moet zich op haar beurt solidair tonen met Euro pa. En het had beter geen Olympi sche Spelen georganiseerd, waar door een naderend bankroet ver sneld werd. Het probleem is overi gens niet alleen Griekenland, Ier land en Portugal. De corruptie en het financiële beleid van de voor malige Oostbloklanden heeft gega randeerd nog meer misère in pet to. Het wordt tijd voor een mone taire A, B, of C-status in Europa waarbij bijvoorbeeld de drachme een min of meer beschermde pari teit met de euro'geniet, en jaarlijks geëvalueerd wordt tot een echte eu- rostatus met proeftijd gerechtvaar digd is. Blijkbaar waren ze nog niet zo ver en heeft het toezicht ge faald. Hans Pollemans Singel 10, Biervliet Riviercruisers De autoriteiten zetten een oud the ma op een nieuwe leest er van uit gaand dat alles te voorkomen en te regelen is. De misvatting van de eeuw. Een paar opmerkingen over de riviercruises. Deze passagiers schepen hebben ook een vaarge- bied toegewezen gekregen. Hoezo dan dat ze qua bouw niet thuisho ren op de Westerschelde. Wanneer je vindt dat de mogelijkheden niet toereikend zijn om de passagiers van een riviercruiser hulp te verle nen, hoe zit het dan met de zeepas- sagierschepen die 2000 tot 3000 mensen aan boord hebben. Dreef er niet onlangs eentje in de Oost zee rond? Ik stel voor: Leg een maximum aantal personen per schip vast. G. Fongers Roompot 9, Arnemuiden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 17