Audi komt met Q3: leverbaar in derde kwartaal Mercedes-Benz CLS 350: in het hart geraakt, Peugeot 5081.6 e-HDI: het wachten waard onderweg - ïïMMMl 37 Dat Sjanghai niet alleen als wereldstad volop meetelt, maar ook op het gebied van auto tentoonstellingen bleek dit jaar wel weer toen een groot aantal merken hier hun werelddebuten tentoonstelden. door Ad van Bladel Zo ook Audi, dat zich de kans niet liet ontnemen op wat tegenwoordig de grootste automarkt ter wereld is, de nagelnieuwe Q3 te laten zien. Na de imposant grote Q7 en verkooptop per Q5 is het nu de beurt aan de aan zienlijk compactere Q3. De Q-serie van Audi is sinds de introductie van de immense 7 hét naamplaatje voor de SUV-lijn van het merk met de rin gen. De nieuwe Q is een compacte premium SUV waarvan Audi claimt dat hij op diverse, punten nieuwe maatstaven zet. De Q3 is relatief licht en krijgt de beschikking over geavan ceerde krachtbronnen en - uiteraard - een hoogwaardig onderstel. Hij wordt leverbaar met innovatieve assis- tentiesystemen en is direct herkenbaar als een Audi. Om het lage gewicht te bereiken monteert Audi sommige alu minium onderdelen waar anderen staal gebruiken. De basisuitvoering zal in ieder geval beneden de 1500 ki logram blijven. Het relatief lage ge wicht én de gunstige aërodynamica van het koetswerk dragen mede bij aan een maximale efficiency van de auto. In eerste instantie wordt de Q3 leverbaar met een keus uit drie ver schillende direct ingespoten turbomo toren, alle voorzien van start-stoptech niek en energieterugwinsysternen. De basismotor is de turbogeblazen benzi nemotor van twee liter en 170 pk. De ze is standaard voorzien van voorwie laandrijving. De sterkere 2.0 TFSI biedt 210 pk terwijl de 2.0 TDI (die sel) 177 pk biedt. Later komen er zo wel kleinere als grotere krachtbron nen beschikbaar. Alle quattroversies beschikken standaard over een fijne zeventraps automatische transmissie met dubbele koppeling. Met ingescha kelde efficiencymodus is deze in staat de motor compleet los te koppelen van de aandrijflijn waardoor de auto 'vrij' uitrolt. Dit gegeven verlaagt het brandstofverbruik nog verder en kan als het begin worden gezien van een nieuwe, doorontwikkelde serie start-stopsystemen. De Q3 wordt bovendien leverbaar met opties die normaliter alleen op veel duurdere series verkrijgbaar zijn. Zo is hij er met adaptive light voor de xenon-plus koplampen en ook op het gebied van infotainment maakt de Q3 grote stappen voorwaarts met on der meer een Audi music interface die het mogelijk maakt externe mu ziekspelers en datadragers aan te kop pelen. Deze nieuwe Audi wordt bo vendien leverbaar met een hoogwaar dig Bose soundsysteem. Natuurlijk speelt ook de inwendige ruimte van een de Q3 een grote rol bij de aankoop van een dergelijke au to. Met de achterbank in normale po sitie schrokt de bagageruimte 460 li ter. Met neergeklapte achterbank meet de ruimte bijna een kubieke me ter méér en kan er maar liefst 1365 li ter volume mee. Prijzen moeten op het moment van het schrijven van dit artikel nog bekend wor den gemaakt. Mercedes-Benz was de eer ste die het aandurfde om, op basis van de toenmalige E-klas- se een vïerdeurs coupé in de markt te zetten, de vorige serie CLS. Het werd een daverend suc ces, prijs en wagengrootte in aan merking genomen. door Ad van Bladel Weliswaar was de hoofdruimte op de achterbank wat minder dan van de E-klasse, maar de auto had aanzienlijk meer flair en Das Haus positioneerde hem eigenlijk meer tussen E en S-klas- se in. Na een succesvolle carrière was het onlangs de beurt aan de opvolger. Die werd qua carrosserie nog fraaier met het nieuwe Mercedes-gezicht op de plecht. Laag en voornaam en te be stellen met een zo groot aantal opties datje ogen ervan duizelen. Maak ken nis met de CLS 350, een wonderscho ne auto die je in het hart raakt. Laag, atletisch en voornaam, zo zou je toch de carrosserielijnen van deze sportieve loot wel kunnen noemen. Waar je met deze CLS verschijnt baar je opzien, zeker met de versie met sa- tijnglanzende lak waarmee Mercedes' demo is uitgerust. De buitenkant is een gecompliceerd samenspel van scherpe randen en sub tiel gebogen fijnen waarbij ook de duikende motorkap een heel apart ef fect geeft. Er wordt verschillend ge dacht over deze Benz. De een vindt hem schitterend subtiel, de ander ordi nair, maar eenieder die hem ziet, heeft er wel een mening over. Niet alleen de buitenkant is aange pakt, ook de binnenzijde werd gron dig gerestyled en aan het huidige Mer- cedesbeeld aangepast. Duidelijk afleesbare klokken heeft Mercedes altijd al gehad en dat zal (hopelijk) ook nooit veranderen. Wie vaker Mercedes heeft gereden voelt zich er onmiddellijk thuis en weet zijn weg ook direct te vinden. Een groot tft-kleurendisplay domineert het. midden van het dashboard. Er zijn stoelen die op waanzinnig veel manieren zijn in te stellen en iedereen zal dan ook een fijne zitpositie vin den. Heel opwindend zijn de - als op tie leverbare - multicontourstoelen die in elke genomen bocht, meer op minder tegendruk geven zodat je lek ker rechtop in je fauteuil blijft zitten, ongeacht de snelheid en de scherpte van de bocht. Heel bijzonder. Achter in heeft Mercedes ook twee aparte stoelen gecreëerd, zodat ook die passa giers het gevoel hebben met iets bij zonders op pad te zijn. De CLS is verkrijgbaar met een vier tal motoren, waaronder een diesel- blok, de CLS 250 CDI met 204 pk. De rest van de motoren bieden alle maal meer kracht. De zescilinderver- sie 350 biedt echter ruim voldoende kracht en stilte. Je kunt je zelf afvra gen waarom mensen voor een achtpit- ter (CLS 500) kiezen, of zelfs voor de AMG-versie met 6,2 liter. Maar goed, er is altijd een markt voor een maatje meer dus ook deze versies zul len wel aftrek vinden, al zal de meeste aandacht naar deze 350 én naar de die selversie uitgaan denk ik. Zeker als daar nog een sterkere variant van bij komt... De nieuwe CLS-serie zet zonder meer weer nieuwe maatstaven neer in deze markt van bijzondere auto's. Al is de markt voor dit soort wagens niet zo heel groot, het merk zal er best zijn graantje van meepikken. Aan de kwaliteiten van de auto ligt het in ie der geval niet. De vanafprijs bedraagt 76.900 euro, inclusief belastingen. Peugeot heeft een behoorlijke tijd gewacht met het uitbren gen van de opvolger van zowel de 407 als de 607. Traditioneel lopen de grootste Peugeots (als de 607) in Europa niet buitengewoon goed, dus het Franse leeuwen merk heeft er voor gekozen de twee modellen te laten samengaan in één nieuw type dat dan ener zijds wat groter werd dan de 407 maar wat compacter dan de 607. Als de voortekenen niet bedriegen dan heeft Peugeot van deze keuze een gelukkige gemaakt. Hoewel de auto nog maar zeer kort op de markt is, zie je hem al redelijk veel rijden en dat is doorgaans een goed teken. En toegegeven, na een aantal dagen met de spaarversie van de 508 te hebben gereden kan ik ook ik zeggen dat het een indrukwekkende auto is gewor den die in deze variant nog verbijste rend zuinig is ook. Een van de redenen om voor de 'spaarversie' te kiezen zal voor veel mensen die deze toch wel grote auto van 4,80 meter liggen in het feit dat die voldoet aan de 20 procentnorm qua fiscale bijtelling. En Nederlanders kicken behoorlijk op deze voordeel tjes zo blijkt uit verkoopstatistieken. Voor Peugeot is het dus een heel be langrijke auto. Deze 508 beschikt stan daard over een gerobotiseerde hand- bak. Alleen met deze bak kon hij (net) onder de emissienorm blijven. Maar ook heel belangrijk is het feit dat deze nieuweling er gewoon heel erg goed uitziet. De 407 heeft in berli- nevorm (met zijn vier portieren en klassieke kofferbak) nooit heel veel potten kunnen breken maar daar kan met deze 508 best eens verandering in komen. De carrosserie is strak gete kend waarbij zijn eenvoud hem siert. Het enige overbodige detail (en dat doet dan ook meteen afbreuk aan de lijn) is de verchroomde strip op de achterklep die er blijkbaar zit om def tig gevonden te worden. Jammer, zónder was hij mooier geweest. Het interieur is eigenlijk al net zo strak als de buitenkant. De van Peu geot meegekregen auto was zelfs voor zien van een head-updisplay. Dit sys teem werkt overigens iets minder ge avanceerd dan andere systemen om dat het merk heeft gemeend er goed aan te doen de gegevens door een spiegel te laten reflecteren. Op de een of andere manier schittert het gat dat is vrijgemaakt voor dit systeem hinder lijk in de voorruit. Een head-updis play is heerlijk, mits het een goed sys teem is. Na een paar dagen wende het trouwens wel. De motor biedt net voldoende kracht voor wie niet al te zeer is gesteld op flitsende prestaties, maar is daarbij wel lekker stil. Het is maar net waar je prioriteiten legt natuurlijk. De gero botiseerde 2Tronic versnellingsbak, Peugeots zegsman vertelde dat je abso luut niet van een automaat mocht spreken, is zuiniger dan een handbak doordat hij altijd op het juiste - lees zuinigste - moment zijn verzet kiest, is in eerste instantie een beetje schok kerig maar ook dat went snel. De ver snellingen worden niet supersnel inge legd maar wie doet dat bij een hand- bak wel? Al met al wist deze bak me toch wel te bekoren. Wat ook zeker bekoorde was het lage verbruik van deze relatief grote auto. Ik kwam tot een prachtige 1:18,5 wat ik voor een auto van dit formaat een knappe pres tatie vind. De Peugeot -508 e-HDI is leverbaar vanaf 30.755 euro, inclusief belastin gen. De vanafprijs van de 508 begint bij 25.740 euro, inclusief belastingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 151