Audi komt met Q3: leverbaar in derde kwartaal
Mercedes-Benz CLS 350: in het hart geraakt,
Peugeot 5081.6 e-HDI: het wachten waard
onderweg -
ïïMMMl
37
Dat Sjanghai niet alleen als
wereldstad volop meetelt,
maar ook op het gebied van auto
tentoonstellingen bleek dit jaar
wel weer toen een groot aantal
merken hier hun werelddebuten
tentoonstelden.
door Ad van Bladel
Zo ook Audi, dat zich de kans niet
liet ontnemen op wat tegenwoordig
de grootste automarkt ter wereld is,
de nagelnieuwe Q3 te laten zien. Na
de imposant grote Q7 en verkooptop
per Q5 is het nu de beurt aan de aan
zienlijk compactere Q3. De Q-serie
van Audi is sinds de introductie van
de immense 7 hét naamplaatje voor
de SUV-lijn van het merk met de rin
gen. De nieuwe Q is een compacte
premium SUV waarvan Audi claimt
dat hij op diverse, punten nieuwe
maatstaven zet. De Q3 is relatief licht
en krijgt de beschikking over geavan
ceerde krachtbronnen en - uiteraard -
een hoogwaardig onderstel. Hij
wordt leverbaar met innovatieve assis-
tentiesystemen en is direct herkenbaar
als een Audi. Om het lage gewicht te
bereiken monteert Audi sommige alu
minium onderdelen waar anderen
staal gebruiken. De basisuitvoering
zal in ieder geval beneden de 1500 ki
logram blijven. Het relatief lage ge
wicht én de gunstige aërodynamica
van het koetswerk dragen mede bij
aan een maximale efficiency van de
auto. In eerste instantie wordt de Q3
leverbaar met een keus uit drie ver
schillende direct ingespoten turbomo
toren, alle voorzien van start-stoptech
niek en energieterugwinsysternen. De
basismotor is de turbogeblazen benzi
nemotor van twee liter en 170 pk. De
ze is standaard voorzien van voorwie
laandrijving. De sterkere 2.0 TFSI
biedt 210 pk terwijl de 2.0 TDI (die
sel) 177 pk biedt. Later komen er zo
wel kleinere als grotere krachtbron
nen beschikbaar. Alle quattroversies
beschikken standaard over een fijne
zeventraps automatische transmissie
met dubbele koppeling. Met ingescha
kelde efficiencymodus is deze in staat
de motor compleet los te koppelen
van de aandrijflijn waardoor de auto
'vrij' uitrolt. Dit gegeven verlaagt het
brandstofverbruik nog verder en kan
als het begin worden gezien van een
nieuwe, doorontwikkelde serie
start-stopsystemen.
De Q3 wordt bovendien leverbaar
met opties die normaliter alleen op
veel duurdere series verkrijgbaar zijn.
Zo is hij er met adaptive light voor de
xenon-plus koplampen en ook op het
gebied van infotainment maakt de
Q3 grote stappen voorwaarts met on
der meer een Audi music interface
die het mogelijk maakt externe mu
ziekspelers en datadragers aan te kop
pelen. Deze nieuwe Audi wordt bo
vendien leverbaar met een hoogwaar
dig Bose soundsysteem.
Natuurlijk speelt ook de inwendige
ruimte van een de Q3 een grote rol
bij de aankoop van een dergelijke au
to. Met de achterbank in normale po
sitie schrokt de bagageruimte 460 li
ter. Met neergeklapte achterbank
meet de ruimte bijna een kubieke me
ter méér en kan er maar liefst 1365 li
ter volume mee.
Prijzen moeten op het moment van het
schrijven van dit artikel nog bekend wor
den gemaakt.
Mercedes-Benz was de eer
ste die het aandurfde om,
op basis van de toenmalige E-klas-
se een vïerdeurs coupé in de
markt te zetten, de vorige serie
CLS. Het werd een daverend suc
ces, prijs en wagengrootte in aan
merking genomen.
door Ad van Bladel
Weliswaar was de hoofdruimte op de
achterbank wat minder dan van de
E-klasse, maar de auto had aanzienlijk
meer flair en Das Haus positioneerde
hem eigenlijk meer tussen E en S-klas-
se in. Na een succesvolle carrière was
het onlangs de beurt aan de opvolger.
Die werd qua carrosserie nog fraaier
met het nieuwe Mercedes-gezicht op
de plecht. Laag en voornaam en te be
stellen met een zo groot aantal opties
datje ogen ervan duizelen. Maak ken
nis met de CLS 350, een wonderscho
ne auto die je in het hart raakt.
Laag, atletisch en voornaam, zo zou
je toch de carrosserielijnen van deze
sportieve loot wel kunnen noemen.
Waar je met deze CLS verschijnt baar
je opzien, zeker met de versie met sa-
tijnglanzende lak waarmee Mercedes'
demo is uitgerust.
De buitenkant is een gecompliceerd
samenspel van scherpe randen en sub
tiel gebogen fijnen waarbij ook de
duikende motorkap een heel apart ef
fect geeft. Er wordt verschillend ge
dacht over deze Benz. De een vindt
hem schitterend subtiel, de ander ordi
nair, maar eenieder die hem ziet,
heeft er wel een mening over.
Niet alleen de buitenkant is aange
pakt, ook de binnenzijde werd gron
dig gerestyled en aan het huidige Mer-
cedesbeeld aangepast.
Duidelijk afleesbare klokken heeft
Mercedes altijd al gehad en dat zal
(hopelijk) ook nooit veranderen. Wie
vaker Mercedes heeft gereden voelt
zich er onmiddellijk thuis en weet
zijn weg ook direct te vinden. Een
groot tft-kleurendisplay domineert
het. midden van het dashboard. Er
zijn stoelen die op waanzinnig veel
manieren zijn in te stellen en iedereen
zal dan ook een fijne zitpositie vin
den. Heel opwindend zijn de - als op
tie leverbare - multicontourstoelen
die in elke genomen bocht, meer op
minder tegendruk geven zodat je lek
ker rechtop in je fauteuil blijft zitten,
ongeacht de snelheid en de scherpte
van de bocht. Heel bijzonder. Achter
in heeft Mercedes ook twee aparte
stoelen gecreëerd, zodat ook die passa
giers het gevoel hebben met iets bij
zonders op pad te zijn.
De CLS is verkrijgbaar met een vier
tal motoren, waaronder een diesel-
blok, de CLS 250 CDI met 204 pk.
De rest van de motoren bieden alle
maal meer kracht. De zescilinderver-
sie 350 biedt echter ruim voldoende
kracht en stilte. Je kunt je zelf afvra
gen waarom mensen voor een achtpit-
ter (CLS 500) kiezen, of zelfs voor de
AMG-versie met 6,2 liter. Maar
goed, er is altijd een markt voor een
maatje meer dus ook deze versies zul
len wel aftrek vinden, al zal de meeste
aandacht naar deze 350 én naar de die
selversie uitgaan denk ik. Zeker als
daar nog een sterkere variant van bij
komt...
De nieuwe CLS-serie zet zonder
meer weer nieuwe maatstaven neer in
deze markt van bijzondere auto's. Al
is de markt voor dit soort wagens niet
zo heel groot, het merk zal er best
zijn graantje van meepikken. Aan de
kwaliteiten van de auto ligt het in ie
der geval niet. De vanafprijs bedraagt
76.900 euro, inclusief belastingen.
Peugeot heeft een behoorlijke
tijd gewacht met het uitbren
gen van de opvolger van zowel de
407 als de 607. Traditioneel lopen
de grootste Peugeots (als de 607)
in Europa niet buitengewoon
goed, dus het Franse leeuwen
merk heeft er voor gekozen de
twee modellen te laten samengaan
in één nieuw type dat dan ener
zijds wat groter werd dan de 407
maar wat compacter dan de 607.
Als de voortekenen niet bedriegen
dan heeft Peugeot van deze keuze
een gelukkige gemaakt. Hoewel de
auto nog maar zeer kort op de markt
is, zie je hem al redelijk veel rijden en
dat is doorgaans een goed teken. En
toegegeven, na een aantal dagen met
de spaarversie van de 508 te hebben
gereden kan ik ook ik zeggen dat het
een indrukwekkende auto is gewor
den die in deze variant nog verbijste
rend zuinig is ook.
Een van de redenen om voor de
'spaarversie' te kiezen zal voor veel
mensen die deze toch wel grote auto
van 4,80 meter liggen in het feit dat
die voldoet aan de 20 procentnorm
qua fiscale bijtelling. En Nederlanders
kicken behoorlijk op deze voordeel
tjes zo blijkt uit verkoopstatistieken.
Voor Peugeot is het dus een heel be
langrijke auto. Deze 508 beschikt stan
daard over een gerobotiseerde hand-
bak. Alleen met deze bak kon hij
(net) onder de emissienorm blijven.
Maar ook heel belangrijk is het feit
dat deze nieuweling er gewoon heel
erg goed uitziet. De 407 heeft in berli-
nevorm (met zijn vier portieren en
klassieke kofferbak) nooit heel veel
potten kunnen breken maar daar kan
met deze 508 best eens verandering
in komen. De carrosserie is strak gete
kend waarbij zijn eenvoud hem siert.
Het enige overbodige detail (en dat
doet dan ook meteen afbreuk aan de
lijn) is de verchroomde strip op de
achterklep die er blijkbaar zit om def
tig gevonden te worden. Jammer,
zónder was hij mooier geweest.
Het interieur is eigenlijk al net zo
strak als de buitenkant. De van Peu
geot meegekregen auto was zelfs voor
zien van een head-updisplay. Dit sys
teem werkt overigens iets minder ge
avanceerd dan andere systemen om
dat het merk heeft gemeend er goed
aan te doen de gegevens door een
spiegel te laten reflecteren. Op de een
of andere manier schittert het gat dat
is vrijgemaakt voor dit systeem hinder
lijk in de voorruit. Een head-updis
play is heerlijk, mits het een goed sys
teem is. Na een paar dagen wende
het trouwens wel.
De motor biedt net voldoende kracht
voor wie niet al te zeer is gesteld op
flitsende prestaties, maar is daarbij wel
lekker stil. Het is maar net waar je
prioriteiten legt natuurlijk. De gero
botiseerde 2Tronic versnellingsbak,
Peugeots zegsman vertelde dat je abso
luut niet van een automaat mocht
spreken, is zuiniger dan een handbak
doordat hij altijd op het juiste - lees
zuinigste - moment zijn verzet kiest,
is in eerste instantie een beetje schok
kerig maar ook dat went snel. De ver
snellingen worden niet supersnel inge
legd maar wie doet dat bij een hand-
bak wel? Al met al wist deze bak me
toch wel te bekoren. Wat ook zeker
bekoorde was het lage verbruik van
deze relatief grote auto. Ik kwam tot
een prachtige 1:18,5 wat ik voor een
auto van dit formaat een knappe pres
tatie vind.
De Peugeot -508 e-HDI is leverbaar
vanaf 30.755 euro, inclusief belastin
gen. De vanafprijs van de 508 begint
bij 25.740 euro, inclusief belastingen.