Deutsche Bank: internationale speler met regionale kennis Deutsche Bank Hoofd Accountmanagement Ruud van Haperen (links) en regiodirecteur Rogier Verburgh met het logo van Deutsche hank. Al meer dan 140 jaar is Deut sche Bank een succesvolle en dynamische zakenbank. Deutsche Bank levert topkwaliteit en is ge specialiseerd in internationale on dernemingen met alle bancaire be hoeften die daarmee samenhangen, zoals het afdekken van valutarisi co's en internationaal betalingsver keer. Sinds 1 april 2010 is Deutsche Bank ook actief in de MKB- en agrarische markt in deze regio. In juli opent het nieuwe kantoor in Goes. Regiodirecteur Rogier Ver burgh vertelt over zijn 'Passion to Perform'. "Geen bank in Nederland kan zijn klanten laten profiteren van zo'n wijdvertakt en sterk internatio naal netwerk als Deutsche Bank. Dat zorgt ervoor - in combinatie met onze professionele medewerkers - dat klanten voor ons kiezen." Waarom heeft Deutsche Bank vorig jaar besloten zich ook op de Neder landse markt voor MKB te richten? "Wij hebben altijd de overtuiging gehad dat er in Nederland een unieke kans be stond die we niet voorbij mochten laten gaan. De financiële crisis, die Deutsche Bank vrijwel ongeschonden en zonder staatssteun heeft doorstaan, heeft die over tuiging nooit aan het wankelen gebracht. We konden ons hier versterken en groeien op een manier die volledig past in onze strategie waarin commercial banking een steeds stevigere pijler onder de bank wordt. Met onze landelijke aanwezigheid en met een prachtig klantenbestand vormt Neder land nu de tweede thuismarkt van Deut sche Bank. Deutsche Bank erkent dat het MKB, net als in Duitsland, de motor is van de economie. Door de overname van zakelijke onderde len van ABN AMRO is Deutsche Bank in staat om naast de large corporates ook de MKB-markt aan te boren. Deutsche Bank is meteen de vierde zakenbank van Neder land. Dus deze overname biedt voldoende kansen om succesvol te zijn. Onze groei ambitie is niet gericht op marktaandeel of inkomsten, maar op winstgevendheid. Dat betekent dat onze' inzet van mensen, kapitaal en andere resources altijd in ver houding moet staan tot het resultaat. Dat we winstgedreven zijn, is geen vies woord. Integendeel, het is nodig om een sterke bank te zijn die kan blijven investeren in producten en kennis. Daarmee kunnen we onze klanten beter bedienen en dat leidt tot groei. Profitabele groei voor onze klan ten en voor Deutsche Bank." Wat heeft Deutsche Bank dan te bie den ten opzichte van andere banken? "Op verschillende vlakken zijn we onder scheidend: Mentaliteit: Het succes wereldwijd van Deutsche Bank is voor een groot deel te rug te voeren op de mentaliteit van onze Deutsche Bank Nederland N.V. Markt 3-5-7, 4331 L) Middelburg Postbus 730 4330 AS Middelburg Tel. 0118-672400 Vanaf 12 juli: Regio Zeeland Deutsche Bank Nederland N.V. Piet Heinstraat 19 4461GL Goes mensen. We zijn gedreven in ons werk en gefocust op onze resultaten. We dur ven verantwoordelijkheid te nemen voor onze acties en beslissingen. We hebben de kracht om niet voor de weg van de min ste weerstand te kiezen en tonen de moed om zelf het verschil te maken. We zijn een betrouwbare partner van onze klanten en vinden samen oplossingen die goed zijn voorde klant en voor de bank.We hebben 'Passion to Perform'! Productkwaliteit: De kwaliteit van onze producten is de sleutel tot succes. Niet voor niets won Deutsche Bank in 2010 de IFR-award voor 'Bank van het Jaar'. Klanten kiezen niet voor Deutsche Bank omdat we goedkoper zijn of soepeler met onze kredietverlening dan andere ban ken. Klanten kiezen voor ons omdat onze producten de beste zijn die in de markt verkrijgbaar zijn. Dat wil overigens niet zeggen dat onze producten ingewikkeld zijn, integendeel zelfs. We weten van onze klanten en uit onderzoek, dat onderne mers eenvoudige oplossingen willen voor complexe uitdagingen Mentaal leiderschap: Veel adviezen die banken aan hun klanten geven zijn te een voudig en niet genoeg doordacht. Deut sche Bank wil niet verkopen wat de klant vraagt; dat is gemakkelijk bankieren. Wij willen de klant verkopen wat hij nodig heeft. Daarvoor moeten we onze klanten beter kennen dan de klant zelf. Uiteinde lijk draait het om de ideeën die we hebben voor intelligentere oplossingen voor klan ten dan ze gewend zijn. Daarbij kunnen we m Nederland putten uit de enorme m kennis die wereldwijd binnen Deutsche Bank aanwezig is en waarmee we als bank voorop lopen. Service: We zijn duidelijk en oplossings gericht in onze communicatie met klanten en beantwoorden snel hun vragen. Andere banken laten op dit gebied dingen liggen, wij zijn ervan overtuigd dat onze service een onderscheidend aspect is in de Neder landse markt. En internationaal zien we dat we marktaandeel winnen daar waar onze service beter is dan die van concurrenten. Netwerk: Deutsche Bank is actief in 74 landen. Geen bank in Nederland kan zijn klanten laten profiteren van zo'n wijdver takt en sterk internationaal netwerk als Deutsche Bank. We zijn er zelf van overtuigd dat onze klanten op deze punten beter af zijn en weten ook hen daarvan te overtuigen. Zo leveren we klanten uiteindelijk wat ze no dig hebben en niet waar ze aanvankelijk misschien om vragen. Deze vijf kwalitei ten moeten we volledig ontwikkelen om op een winstgevende manier te blijven groeien." Hoe wil Deutsche Bank in Neder land de gewenste groei bereiken? "Het groeiproces gaat gepaard met ver anderingen, met pieken en dalen. Maar gaandeweg wordt de omgeving stabieler, zullen de dalen minder diep zijn en groeit het succes. In dat proces zullen we onze mensen begeleiden. Daarbij zijn we hen duidelijkheid verschuldigd: over wat we wel en niet doen als bank, over wat we van mensen veiwachten en wat ze van ons mogen verwachten. Het werken bij Deutsche Bank gaat een stuk interessanter worden. We zijn niet de marktleider in Nederland. Dat betekent el ke ochtend opstaan met de wil om te vech ten voor onze klanten. En ook als we tien keer 'nee' hebben gekregen, verwachten we dezelfde energie als we voor de elfde keer aankloppen. We verwachten dat cul tuurverschillen niet worden gebruikt om tegenstellingen te benadrukken, maar om uit het beste van twee werelden een betere, winstgevende bank te laten groeien." En hoe pakt u dit in de regio Zeeland op? "Deutsche Bank is een A-merk. Het be langrijkste goed voor een bank is het per soneel. Onze mensen moeten het verschil maken. Wij hebben topproducten die onze mensen succesvol kunnen inzetten. Zij hebben allemaal voor zichzelf én voor onze klanten een passie om te presteren, onze 'Passion to Perform'. Daarom zijn wij zeer selectief in ons aannamebeleid. Wij willen alleen de beste mensen om onze klanten zo goed mogelijk te kunnen dienen. We steken veel tijd en energie in training en opleiding. Op regionaal niveau gaan we daarin een stap verder. Per indi vidu stellen we een opleidingstraject vast. Ook hebben we gezamenlijke trainingen om eikaars kennis en vaardigheden te ver sterken. Zo zijn we continu bezig om ons naast de standaardcursussen verder te ont wikkelen." Hoe reageren klanten op de overname door Deutsche Bank? Ondanks de relatieve onbekendheid, heeft Deutsche Bank nu al op veel ondernemers een bepaalde aantrekkingskracht. Zo ook op Piet Warnar, directeur/eigenaar van Airpack Nederland BV uit Zierikzee, producent van compressoren en perslucht- appafatuur voor de olie- en gasindustrie. "Internationaal zaken doen met een dege lijke, betrouwbare bank en een vertrouwd gezicht is onze keus. De bank kent onze eigenaardigheden en weet hoe problemen kunnen worden voorkomen. Dus werd het Deutsche Bank. Ook speelde het feit dat we volgend jaar een nieuw product in de Duitse markt gaan zetten een belangrijke rol." Cees van Belzen, directeur/eigenaar van Konstruktiebedrijf Hillébrand B.V. in Middelburg besloot om bij Deutsche Bank te blijven bankieren, maar dan om andere redenen. "In de eerste plaats gaat het, wat mij betreft, om de relatie - lees: account manager - die je hebt met de bank. Die moet open en eerlijk en op wederzijds vertrouwen gebaseerd zijn. Wij hebben de laatste tien jaar nogal wat uitbreidin gen gehad met de daarbij behorende in vesteringen. Ook zijn we in 2007 met ons complete bedrijf verhuisd naar een andere locatie. Daar heb je een betrouwbare ac countmanager bij nodig met verstand van zaken. Niet een bank die alleen maar naai de cijfers kijkt, maar één die meedenkt en vertrouwen heeft in de ondernemer. Deutsche Bank is een grote bank met veel ervaring en verschillende disciplines, maar ondanks de grote omvang toch dicht bij de ondernemer blijft staan. Daarom heb ik voor Deutsche Bank gekozen." Hoe ziet de komende tijd eruit voor Deutsche Bank? "Zoals elke reis gaat de reis van Deutsche Bank in Nederland gepaard met verande ringen, zowel voor onze klanten als voor onszelf. Het is onze verantwoordelijkheid klanten zo goed mogelijk te begeleiden bij het realiseren van die veranderingen en te voorkomen dat ze. onderweg voor verrassingen komen te staan. Daarom willen we tijdig, open en duidelijk com municeren over alle veranderingen die we tegen gaan komen. In 2011 zijn die veranderingen vooral zichtbaar aan de buitenkant: het kantorennetwerk en de communicatie met klanten zullen dit jaar een steeds duidelijker Deutsche Bank- stempel krijgen. Zo zullen wij per 12 juli verhuizen, naar de Piet Heinstraat 19 (Stadspoort) in Goes waar we eindelijk ons eigen kantoor zullen hebben met onze eigen Deutsche Bank-uitstraling. In het 3e kwartaal van volgend jaar zal Deutsche Bank volledig losgekoppeld zijn van de systemen van ABN Amro. Vanaf dat moment zullen klanten volop van de kracht en de mogelijkheden van Deutsche Bank kunnen profiteren.- Nu al bieden, we onze rente- en valutapro ducten aan vanaf ons eigen platform. De positieve ervaringen daarmee sterken ons in de overtuiging dat klanten die in het verleden tevreden waren over hun bank, na alle veranderingen nog meer tevreden zullen zijn. De overtuiging en de vastberadenheid waarmee we aan onze reis zijn begonnen, is tekenend voor de ambitie van Deutsche Bank. Daaraan houden we vast tot we ons doel hebben bereikt: in de ogen van onze klanten de beste zakenbank van Neder land zijn. Als klanten over ons zeggen dat we betrouwbaar zijn en dat ze weten wat ze aan ons hebben, dat we misschien niet de goedkoopste zijn maar dat we wel een echte partner zijn omdat we elkaar begrij pen en samen problemen oplossen, dan hebben we onze bestemming bereikt."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 144