Gehecht aan goede relatie Zeeland interview Berichten als zou een eventue le nieuwe verdiepingsfase van de Westerschelde alsnog tot ontpolderen leiden, verwijst de Antwerpse havenschepen Mare Van Peel naar het land der fabe len. Een gesprek met de man die in Antwerpen alles te zeggen heeft over havens en scheepvaart. door Henk van de Voorde streeks verband is tussen de verdie ping van de Westerschelde en schade aan de natuur. Wij zouden de lusten krijgen en zij de lasten. Op diverse bij eenkomsten in Zeeland heb ik er steeds op gehamerd dat deze aanname niet klopt. De verdieping van de Wes terschelde is ook positief voor de Zeeuwse economie. Vlaanderen heeft er voor tweederde deel baat bij en Ne derland voor een derde deel", aldus Marc Van Peel. De rasbestuurder is in middels tien jaar schepen van de ge meente Antwerpen, waarvan de laat ste vier jaarverantwoordelijk voor de haven. De haven van Antwerpen heeft een succesvol jaar achter de rug, zoals blijkt uit de op- en overslagcijfers in 2010. Antwerpen zet alles in het werk om haar positie als tweede grootste haven van Europa te consoli deren. De haven van de Sinjorenstad zal haar sterke troeven nog beter gaan exploiteren. Duurzaamheid is een be langrijke pijler waarop de haven van Antwerpen is gegrondvest. „Onze gróte kracht is onze stevige landin waartse ligging, meer dan honderd ki lometer. Het heeft weliswaar ook na delen qua toegankelijkheid, maar de goederen komen per schip al honderd .kilometer landinwaarts binnen. Dat le vert enorme milieu- en dus ook eco nomische voordelen op." Hiermee re fereert de havenschepen aan het feit dat in de tegenwoordige tijd ecologi sche waarden ook steeds meer verwor den tot economische waarden. Van Peel is ondertussen 61 jaar, maar de oud-partijvoorzitter en oud-fractie voorzitter van de CVP (thans CD&V) in de Belgische Kamer, is na de gemeenteraadsverkiezingen van ok tober 2012 beschikbaar voor een nieu we termijn van zes jaar als havensche pen. ANTWERPEN - Tot grote opluch ting van menig Zeeuw is na de val van het vorige kabinet het ontpolde ren van de Hedwigepolder (voorlo pig) van de baan. Het kabinet Rutte zit inmiddels ruim een halfjaar in het zadel en heeft vooralsnog geen be hoefte aan ontpolderen in Oost Zeeuws-Vlaanderen. Zowel de haven schepen als directeur Eddy Bruynin- ckx van het Gemeentelijk Havenbe drijf Antwerpen (GHB) zijn in voor 'verdere, doordachte verbeteringen aan de maritieme toegankelijkheid' van de Antwerpse haven, om de steeds groter wordende schepen te kunnen faciliteren. Maatregelen voor een betere bevaarbaarheid van de Westerschelde zijn een actueel issue. Spreken over een vierde verdieping is echter veel te prematuur. En ook zal zou het er ooit van komen, dan heeft dat geen gevolgen voor Zeeland op het gebied van natuurcompensatie en/of ontpoldering. Met de realisering van de derde ver dieping van de Westerschelde, die eind 2010 is afgerond, kunnen contai nerschepen (tot 14000 Teu) vlotter de haven van Antwerpen aan- en af meren. Het 366 meter lange contai nerschip MSC- Emanuela heeft zon dag 3 april met een recorddiepgang van 15 meter zonder problemen de Antwerpse haven bereikt. Nooit eer der veer een containerschip in de Westerschelde met een dergelijke diepgang. Het is het directe gevolg van de derde Scheldeverdieping. De ze verschaft Antwerpen een getij-on afhankelijke vaart van 13,10 meter diepgang. Bij gunstige getijden kun nen echter ook schepen met een gro tere diepgang de Schelde opvaren. De feilloze opvaart van de MSC Emanue- De Antwerpse haven vaart er weer wel bij. Rmbmtuufdm „De relatie met Nederland en de pro vincie Zeeland in het: bijzonder is van wege de verdieping van de Wester schelde onnodig onder druk komen staan. Ondertussen is onweerlegbaar vast komen te staan dat er geen recht Foto: Peter Nicolai Marc van Peel: 'In voor doordachte verbeteringen van toegankelijkheid van de havens.' la is van groot belang voor een verde re versoepeling van het toelatingsbe leid voor scheepvaart op de Schelde. „Wekelijks lopen gemiddeld twee containerreuzen de Antwerpse haven aan. Het feit dat zij hier nu ook met een grotere diepgang kunnen aan- en afmeren, is een flinke opsteker voor de containerscheepvaart richting Ant werpen", zegt Van Peel. Vlede fuss De havenschepen en voorzitter van het GHB sluit niet uit dat er ooit een vierde fase van de verdiepingswerken komt. „Hier wordt nu al ontstemd op gereageerd in Zeeland omdat men vreest dat dit een nieuwe discussie over ontpoldering op gang zal breng en. Zo'n vaart zal het echter niet lo pen. Er is geen verbinding tussen de verdieping en ontpoldering. Dit is een verkeerde beeldvorming die he laas hardnekkig blijft voortbestaan. Wij hechten veel waarde aan een goe de relatie met de provincie Zeeland en hebben alle begrip voor de publie ke discussie over ontpolderen in Ne derland. Ook wij kennen in België de klassieke discussie tussen natuur en landbouw. We hebben in het Schelde- verdrag echter te maken met drie op zich zelf staande domeinen: toeganke lijkheid, natuurherstel en veiligheid. Dat zijn de drie autonome hoofddoe len van de langetermijnvisie die Vlaan deren en Nederland hebben ontwik keld met betrekking tot het Schelde Estuarium. De discussie over natuur herstel, om land terug te geven aan de rivier, is een autonome los van de ver dieping staande discussie."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 135