ilt:Zeeuws scheepvaart In Jachthaven Oranjeplaat in Arnemuiden houdt de Com missaris van de Koningin in Zee land Karla Peijs op maandagmid dag 6 juni het motorjacht Zee- Zilt30 ten doop. Niet zomaar een motorjacht, ZeeZilt30 is uniek, er is er in de hele wereld maar een: onzinkbaar, onkenterbaar, zuinig in brandstofverbruik, snel, wendbaar, uitzonderlijk licht, duurzaam en gebouwd om de zeeën te bevaren. ZeeZilt30, het meest innovatieve zeewaardige motorjacht, een hoogstandje van Ludo van Well, maritiem archi tect en designer. Zijn uiteindelij ke doel: een wereldproduct van Zeeuwse bodem, ontworpen en gemaakt op Zeeuwse bodem. Met andere woorden: het ge schenk van een maritiem visio nair aan Zeeland. door Ron Gregoor MIDDELBURG - ZeeZilt30 is. om armd door Economisch Impuls Zee land en ZigZag, de Zeeuwse stichting die innovatieve ondernemers stimu leert en faciliteert. ZigZag is naarstig op zoek naar investeerders met een lo catie om straks alle modellen van Zee- Zilt te bouwen, want na Zeezilt30 volgend Zeezilt40 en Zeezilt50. Dat past allemaal perfect in het beleid van de Provincie Zeeland om de water sport en de beleving daarvan nadruk kelijker op de kaart te zetten. En de allesomvattende vraag: is daar dan ook belangstelling voor, kan Lu- do van Well kort beantwoorden. "Ik heb op de Nationale Botenbeurs 2010 gestaan van het blad Motor boot. Het was daar niet zo erg druk, maar bij mijn standje stonden de men sen in de rij. Iedereen wilde weten waar ik mee bezig was. En iedereen zei: als het schip in productie wordt genomen, laat het dan weten. Toen zijn we eens verder gaan onderzoe ken of de belangstelling inderdaad zo breed was en'gebleken is dat .er veel vraag is naar een dergelijk schip." Ook Impuls en ZigZag zijn overtuigd van het succes. Want vooral omdat het schip zo licht is,' en met een rela tief kleine motor vaart is het ook be taalbaar voor een grote groep water sportliefhebbers. "We zijn ook aan het bekijken of de ZeeZilt als huurschip ingezet kan worden in een of meerdere Zeeuwse jachthavens.". Innovatief ontwerper In een loods op bedrijventerrein Ar- nestein werkt Ludo van Well al bijna twee jaar in alle stilte aan zijn motor jacht. Van Well (60), Bredanaar van geboorte, is gepokt en gemazeld in het wereldje van de jachtbouw. En dan vooral die van de zeil- en motor jachten. Al sinds het begin van de ja ren zeventig houdt hij zich bezig met het ontwerpen van schepen. Niet het lopende handwerk, nee, de ontwer pen van Van Well moesten vernieu wend zijn. Met sleeptankmodellen- op kleinere schaal nagebouwde scheepsrompen wordt tot op de centi meter nauwkeurig, gemeten en uitge probeerd hoe een schip zich in een grote bak water, zoals de zee- zich zal gedragen. Samen met wetenschappers onderzoekt hij alle mogelijkheden en te verwachten belemmeringen van constructies en materialen. Windtun- nelproeven gebruikt hij om omstro- mingen en de performance te testen. Hij zoekt dan naar de balans tussen vorm en te verwachten snelheid van het schip. Van Well, van beroep mari tiem ingenieur. Maar ook designer. Met een innovatieve inslag. Ludo van Well levert als jachtarchi- tect en vooral vernieuwer sinds 1970 zijn aandeel in ontwerpen voor sche pen. Vanaf zijn twaalfde zeilt hij. Het ambachtelijke en kunstzinnige hand werk leerde hij van zijn vader, die in Breda een kunst- en antiekhandel had."Daar moest nogal eens iets ge restaureerd worden. Daar heb ik het ambacht geleerd." Na zijn schooltijd hoefde Ludo dus niet lang na te denken: zijn hobby's, gecombineerd met zijn drang naar het zoeken van nieuwe mogelijkhe den' en oplossingen voor de bouw van schepen, in eerste instantie zeil jachten, brachten hem naar Raams- donksveer. Eerst op bedrijventerrein Dombosch, later in een villa met een loods, had hij het bedrijf Ludo van Well Jachtbouw. Hij bouwde daar een reeks van ontwerpen, die nog steeds over de wereldzeeën- en rivie ren varen. Hij hield zich bezig met projecten om de 'snelste' zeilboot ter wereld te ontwerpen. Zijn modellen werden gebruikt in de Americans Cup, een soort Formule 1 races, maar dan voor de snelste zeiljachten ter we reld. In samenwerking met het wetenschap pelijk instituut Marin en de TU Delft bracht hij verbeteringen aan aan nieu we en bestaande jachtontwerpen. Zijn naam als innovatief jachtarchi- tect ging de hele wereld over. Van Well heeft tot twee keer toe opdrach ten uitgevoerd bij de bouw van de jachten voor de Russische miljardair Abramovic. "Dat waren uiteraard deelopdrachten, voor onderdelen van zijn gigantische jachten." Bijna veertig jaar ontwerpen. "Dat was vaak werken onder hoogspan ning. Omdat het bijna altijd ging om nieuwe ideeën. We kregen de op dracht, maar als-er iets mis ging had den we de dreiging om het geld terug te storten, de zogenaamde contracten met een boeteclausule. Dan zat ik re gelmatig met mijn handen in mijn haar, hoe lossen we dat nou weer op. Je had geen voorbeeld, je moest alles zelf verzinnen. Dan dacht ik vaak aan mijn opa, die stak een pijp op en ging eens rustig onderuit. De oplossing kwam dan bijna als vanzelf bij hem op. Ik rook dan wel geen pijp, maar ik steek dan een sigaartje op. Ik heb nooit meegemaakt dat we zodanig in de fout gingen dat het onoplosbaar bleef. Maar het levert wel een hoop stress op." Eigen ontwerp Dat was de reden waarom Van Well twee jaar geleden besloot zijn zaak in Raamsdonksveer te verkopen en naar Zeeland tè verkassen. "Ik wilde einde lijk weieens iets voor mezelf maken. Iets ontwerpen zonder te voldoen aan allerlei eisen van opdrachtgevers, com promisloos, Iets compleet nieuws. En dan zoek je een plek op waar je alles in de directe nabijheid kan uitprobe ren." Het werd Zeeland. Middelburg. Zijn vrouw, gallerist Dirnp Nelemans, opende er in het centrum een kunstga lerie, Ludo huurde een loods op Ar- nestein. En werkte dik anderhalf jaar in alle stilte aan zijn ontwerp, Zee- Zilt30. Nu het schip op het punt staaf zijn eerste proefvaart te maken, wordt dui delijk hoe bijzonder dit nieuwe jacht is. Van Well: "Dat zit hem in grote en kleine dingen. Met mijn materiaal gebruik wordt het een lichtgewicht schip van nog geen 1800 kilo. Nor maal weegt zo'n jacht 3,5 ton. Van composiet materiaal gebouwd is zo'n schip dus lichter en ook goedkoper. De boeg is heel slank, waardoor je snel kunt varen. We hebben het jacht zo gebouwd dat het niet kan zinken en onkenterbaar is. Zuinig brandstof- gebruik is ook heel belangrijk in deze tijd en in combinatie met de hoge snelheden die we nu kunnen berei ken is dat vrij uniek." Omdat Van Well nu eens van het eer ste tot het laatste moment zelf bezig is met de bouw van zijn ontwerp, kan hij tussentijds wijzigingen aanbrengen in zijn ontwerp. De eerste ZeeZilt is klaar. Een '30', dat staat voor 30 foot (9,5 meter). "Natuurlijk willen we hierna schepen met hetzelfde ontwerp, maar dan op grotere maatvoering, maken. Dat sta dium bereiken we als besloten is wie het schip in productie zal gaan ne men." Vooralsnog geniet Ludo van Well nog even van zijn eerste ZeeZilt. "Het eerste jaar gaan we er mee proef varen. Kijken wat hij allemaal kan, waar eventueelwnog verbeteringen te halen zijn. Maar grote veranderingen in het prototype zullen er niet meer komen. En dan gaan we, samen met ZigZag en Impuls, kijken of dte Zee- Zilt in productie kan worden geno men. Uiteindelijk zal ons doel bereikt zijn als wij erin slagen de Zeeuwse maakindustrie een impuls te geven. We, mijn vrouw en ik, willen dat het jacht gebouwd gaat worden op een werf in Zeeland, met Zeeuwse men sen.- Waar maakt ons niet zoveel uit, er zijn veel geschikte plaatsen in deze Provincie te vinden. Als het maar in Zeeland is, want het schip moet een typisch Zeeuws product zijn. Ludo van Well is er klaar voor. De mallen voor het schip heeft hij al ge maakt, het prototype ligt er, alle teke ningen liggen gereed. De belangstel ling voor de ZeeZiltschepen van con sumenten is groot. Foto: Mark Neelemans Ludo van Well op zijn ZeeZilt30, klaar voor de eerste vaart.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 119