ilt:Zeeuws
scheepvaart
In Jachthaven Oranjeplaat in
Arnemuiden houdt de Com
missaris van de Koningin in Zee
land Karla Peijs op maandagmid
dag 6 juni het motorjacht Zee-
Zilt30 ten doop. Niet zomaar een
motorjacht, ZeeZilt30 is uniek,
er is er in de hele wereld maar
een: onzinkbaar, onkenterbaar,
zuinig in brandstofverbruik, snel,
wendbaar, uitzonderlijk licht,
duurzaam en gebouwd om de
zeeën te bevaren. ZeeZilt30, het
meest innovatieve zeewaardige
motorjacht, een hoogstandje van
Ludo van Well, maritiem archi
tect en designer. Zijn uiteindelij
ke doel: een wereldproduct van
Zeeuwse bodem, ontworpen en
gemaakt op Zeeuwse bodem.
Met andere woorden: het ge
schenk van een maritiem visio
nair aan Zeeland.
door Ron Gregoor
MIDDELBURG - ZeeZilt30 is. om
armd door Economisch Impuls Zee
land en ZigZag, de Zeeuwse stichting
die innovatieve ondernemers stimu
leert en faciliteert. ZigZag is naarstig
op zoek naar investeerders met een lo
catie om straks alle modellen van Zee-
Zilt te bouwen, want na Zeezilt30
volgend Zeezilt40 en Zeezilt50. Dat
past allemaal perfect in het beleid van
de Provincie Zeeland om de water
sport en de beleving daarvan nadruk
kelijker op de kaart te zetten.
En de allesomvattende vraag: is daar
dan ook belangstelling voor, kan Lu-
do van Well kort beantwoorden. "Ik
heb op de Nationale Botenbeurs
2010 gestaan van het blad Motor
boot. Het was daar niet zo erg druk,
maar bij mijn standje stonden de men
sen in de rij. Iedereen wilde weten
waar ik mee bezig was. En iedereen
zei: als het schip in productie wordt
genomen, laat het dan weten. Toen
zijn we eens verder gaan onderzoe
ken of de belangstelling inderdaad zo
breed was en'gebleken is dat .er veel
vraag is naar een dergelijk schip."
Ook Impuls en ZigZag zijn overtuigd
van het succes. Want vooral omdat
het schip zo licht is,' en met een rela
tief kleine motor vaart is het ook be
taalbaar voor een grote groep water
sportliefhebbers.
"We zijn ook aan het bekijken of de
ZeeZilt als huurschip ingezet kan
worden in een of meerdere Zeeuwse
jachthavens.".
Innovatief ontwerper
In een loods op bedrijventerrein Ar-
nestein werkt Ludo van Well al bijna
twee jaar in alle stilte aan zijn motor
jacht. Van Well (60), Bredanaar van
geboorte, is gepokt en gemazeld in
het wereldje van de jachtbouw. En
dan vooral die van de zeil- en motor
jachten. Al sinds het begin van de ja
ren zeventig houdt hij zich bezig met
het ontwerpen van schepen. Niet het
lopende handwerk, nee, de ontwer
pen van Van Well moesten vernieu
wend zijn. Met sleeptankmodellen-
op kleinere schaal nagebouwde
scheepsrompen wordt tot op de centi
meter nauwkeurig, gemeten en uitge
probeerd hoe een schip zich in een
grote bak water, zoals de zee- zich zal
gedragen. Samen met wetenschappers
onderzoekt hij alle mogelijkheden en
te verwachten belemmeringen van
constructies en materialen. Windtun-
nelproeven gebruikt hij om omstro-
mingen en de performance te testen.
Hij zoekt dan naar de balans tussen
vorm en te verwachten snelheid van
het schip. Van Well, van beroep mari
tiem ingenieur. Maar ook designer.
Met een innovatieve inslag.
Ludo van Well levert als jachtarchi-
tect en vooral vernieuwer sinds 1970
zijn aandeel in ontwerpen voor sche
pen. Vanaf zijn twaalfde zeilt hij. Het
ambachtelijke en kunstzinnige hand
werk leerde hij van zijn vader, die in
Breda een kunst- en antiekhandel
had."Daar moest nogal eens iets ge
restaureerd worden. Daar heb ik het
ambacht geleerd."
Na zijn schooltijd hoefde Ludo dus
niet lang na te denken: zijn hobby's,
gecombineerd met zijn drang naar
het zoeken van nieuwe mogelijkhe
den' en oplossingen voor de bouw
van schepen, in eerste instantie zeil
jachten, brachten hem naar Raams-
donksveer. Eerst op bedrijventerrein
Dombosch, later in een villa met een
loods, had hij het bedrijf Ludo van
Well Jachtbouw. Hij bouwde daar
een reeks van ontwerpen, die nog
steeds over de wereldzeeën- en rivie
ren varen. Hij hield zich bezig met
projecten om de 'snelste' zeilboot ter
wereld te ontwerpen. Zijn modellen
werden gebruikt in de Americans
Cup, een soort Formule 1 races, maar
dan voor de snelste zeiljachten ter we
reld.
In samenwerking met het wetenschap
pelijk instituut Marin en de TU Delft
bracht hij verbeteringen aan aan nieu
we en bestaande jachtontwerpen.
Zijn naam als innovatief jachtarchi-
tect ging de hele wereld over. Van
Well heeft tot twee keer toe opdrach
ten uitgevoerd bij de bouw van de
jachten voor de Russische miljardair
Abramovic. "Dat waren uiteraard
deelopdrachten, voor onderdelen van
zijn gigantische jachten."
Bijna veertig jaar ontwerpen. "Dat
was vaak werken onder hoogspan
ning. Omdat het bijna altijd ging om
nieuwe ideeën. We kregen de op
dracht, maar als-er iets mis ging had
den we de dreiging om het geld terug
te storten, de zogenaamde contracten
met een boeteclausule. Dan zat ik re
gelmatig met mijn handen in mijn
haar, hoe lossen we dat nou weer op.
Je had geen voorbeeld, je moest alles
zelf verzinnen. Dan dacht ik vaak aan
mijn opa, die stak een pijp op en ging
eens rustig onderuit. De oplossing
kwam dan bijna als vanzelf bij hem
op. Ik rook dan wel geen pijp, maar
ik steek dan een sigaartje op. Ik heb
nooit meegemaakt dat we zodanig in
de fout gingen dat het onoplosbaar
bleef. Maar het levert wel een hoop
stress op."
Eigen ontwerp
Dat was de reden waarom Van Well
twee jaar geleden besloot zijn zaak in
Raamsdonksveer te verkopen en naar
Zeeland tè verkassen. "Ik wilde einde
lijk weieens iets voor mezelf maken.
Iets ontwerpen zonder te voldoen aan
allerlei eisen van opdrachtgevers, com
promisloos, Iets compleet nieuws. En
dan zoek je een plek op waar je alles
in de directe nabijheid kan uitprobe
ren."
Het werd Zeeland. Middelburg. Zijn
vrouw, gallerist Dirnp Nelemans,
opende er in het centrum een kunstga
lerie, Ludo huurde een loods op Ar-
nestein. En werkte dik anderhalf jaar
in alle stilte aan zijn ontwerp, Zee-
Zilt30.
Nu het schip op het punt staaf zijn
eerste proefvaart te maken, wordt dui
delijk hoe bijzonder dit nieuwe jacht
is. Van Well: "Dat zit hem in grote
en kleine dingen. Met mijn materiaal
gebruik wordt het een lichtgewicht
schip van nog geen 1800 kilo. Nor
maal weegt zo'n jacht 3,5 ton. Van
composiet materiaal gebouwd is zo'n
schip dus lichter en ook goedkoper.
De boeg is heel slank, waardoor je
snel kunt varen. We hebben het jacht
zo gebouwd dat het niet kan zinken
en onkenterbaar is. Zuinig brandstof-
gebruik is ook heel belangrijk in deze
tijd en in combinatie met de hoge
snelheden die we nu kunnen berei
ken is dat vrij uniek."
Omdat Van Well nu eens van het eer
ste tot het laatste moment zelf bezig is
met de bouw van zijn ontwerp, kan
hij tussentijds wijzigingen aanbrengen
in zijn ontwerp.
De eerste ZeeZilt is klaar. Een '30',
dat staat voor 30 foot (9,5 meter).
"Natuurlijk willen we hierna schepen
met hetzelfde ontwerp, maar dan op
grotere maatvoering, maken. Dat sta
dium bereiken we als besloten is wie
het schip in productie zal gaan ne
men."
Vooralsnog geniet Ludo van Well
nog even van zijn eerste ZeeZilt.
"Het eerste jaar gaan we er mee proef
varen. Kijken wat hij allemaal kan,
waar eventueelwnog verbeteringen te
halen zijn. Maar grote veranderingen
in het prototype zullen er niet meer
komen. En dan gaan we, samen met
ZigZag en Impuls, kijken of dte Zee-
Zilt in productie kan worden geno
men. Uiteindelijk zal ons doel bereikt
zijn als wij erin slagen de Zeeuwse
maakindustrie een impuls te geven.
We, mijn vrouw en ik, willen dat het
jacht gebouwd gaat worden op een
werf in Zeeland, met Zeeuwse men
sen.- Waar maakt ons niet zoveel uit,
er zijn veel geschikte plaatsen in deze
Provincie te vinden. Als het maar in
Zeeland is, want het schip moet een
typisch Zeeuws product zijn.
Ludo van Well is er klaar voor. De
mallen voor het schip heeft hij al ge
maakt, het prototype ligt er, alle teke
ningen liggen gereed. De belangstel
ling voor de ZeeZiltschepen van con
sumenten is groot.
Foto: Mark Neelemans
Ludo van Well op zijn ZeeZilt30, klaar voor de eerste vaart.