Breda zit bij nationale top BAROMETER stand van zaken column - mei - Fiscale agenda: kansen of bedreigingen? 03 Chris Rutten Voorzitter KvK Zuidwest- Nederland: cijfer: 7 'Ook gemeenten die goed scoren, kun nen niet achterover leunen. Economiewethiouder Cees Meeuwis is blij met de hoge positie van Breda. Foto: Kees Bennema In Elsevier staan jaarlijks de economische toplocaties op een rij, gebaseerd op onderzoek van Bureau Louter. Van elke ge meente is de economische presta tie doorgelicht op basis van ruim 40 indicatoren. Het gaat dan om de omvang en ontwikkeling van het aantal arbeidsplaatsen, de om vang en ontwikkeling van de toe gevoegde waarde, het aantal star ters (ook onderscheiden naar eco nomische sectoren). BREDA - Bij de waardering tellen ook de ontwikkelingen op het gebied van bedrijfsonroerend goed (bedrij venterreinen en kantoren) mee. Op basis van het onderzoek in 2010 komen drie van de top 5 gemeenten komen uit Noord-Brabant. De ge meente Breda is de hoogst scorende gemeente uit Zuidwest-Nederland. Breda heeft zich duidelijk weten te verbeteren ten opzichte van voorgaan de jaren. In 2009 bezette Breda een elfde plaats en in 2008 nog een 26e plaats. De sterke nationale en regiona le positie van Breda bleek onlangs ook uit het rapport 'Database boven regionale locatiebeslissingen' van de Stee-groep. In de periode 2000-2010 was Breda na Amsterdam het meest in trek is voor vestiging van bedrij ven. De landelijke top 5 economische prestaties 2010 1. 's- Hertogenbosch 2. Zwolle 3. Houten 4. Eindhoven 5. Breda In totaal staan zeven gemeenten uit Zuidwest-Nederland in de landelijke top 50. Na Breda (5) komen Moer dijk (11), Middelburg (23), Et- ten-Leur (26), Goes (32), Oosterhout (42) en Geertruidenberg (48). De ge meente Moerdijk heeft voor het eerst sinds 2005 geen top 10 positie. De ge meenten Etten-Leur en Oosterhout hebben hun positie ten opzichte van de vorige editie zien verslechteren. Et ten-Leur was in 2009 nog nummer 10 (nu 26) en Oosterhout zakt van 26 naar 42. Een en ander kan te maken hebben met de naweeën van de eco nomische crisis. Beide gemeenten kennen een relatief omvangrijke in dustrie met gerelateerde activiteiten. De economie van Zuidwest-Neder Gemeenten 2010 2009 Breda 5 11 Moerdijk 11 9 Middelburg 23 30 Etten-Leur 26 10 Goes 32 29 Oosterhout 42 26 Geertruidenberg 48 37 Bergen op Zoom 69 69 Terneuzen 72 80 Vlissingen 86 63 Roosendaal 103 104 Kapelle 125 119 Borsele 130 241 Alphen-Chaam en Baarle- Nassau 167 199 Hulst 187 177 Sluis 214 186 Halderberge 231 211 Reimerswaal 247 233 Schouwen- Duiveland 264 182 Drimmelen 282 278 Zundert 286 332 Woensdrecht 287 204 Tholen 292 286 Steenbergen 308 352 Noord Beveland/Veere 334 316 Rucphen 370 377 land is er een van uitersten, met aan de ene kant gemeenten met goede prestaties en aan der andere kant ge meenten met een vrij zwakke econo mische positie. De gemeente in Zuid- west-Nederland met de laagste ran king is Rucphen (370). Ook voor gaande jaren behoorde deze gemeen te tot een van de hekkensluiters. An dere gemeenten met een lage ranking zijn Noord-Beveland/Veere (334), Steenbergen (308) en Tholen (292). Steenbergen heeft zich van deze ge meenten nog het meest kunnen verbe teren. Het is belangrijk dat gemeenten zich verdiepen in de waarom- vraag van hun ranking. Naast het onderzoek van Bureau Louter is ook via de Ka mer van Koophandel veel informatie beschikbaar die gemeenten verder kunnen helpen om het klimaat voor ondernemers te verbeteren. Zo brengt de KvK per gemeente zoge naamde sociaal- economische ge meenteprofielen uit. Ook verschijnt elk kwartaal een economische moni tor met veel gemeentelijke cijfers. Vooral gemeenten die slecht scoren moeten een impuls geven aan hun economisch beleid, in nauwe samen spraak met het bedrijfsleven. Daar naast mogen ook gemeenten die nu goed scoren, gezien de grote econo mische dynamiek, niet achteroverle- nen. Niets is zo veranderlijk als de economie. Mr. Anja Zandee-Dingemanse is fiscalist en als partner verbonden aan DRV Accountants en Belastingadviseurs, vestiging DRV Middelburg, e-mail, a.zandee@drv.nl Staatssecretaris Weekers van Financiën heeft namens het kabinet de fiscale agen da naar de Tweede Kamer gestuurd. Deze fiscale agenda heeft als uitgangspun ten een eenvoudiger, meer solide en fraudebestendig belastingstelsel. Daarmee kan iedereen het eens zijn. De samenstelling van de fiscale agenda leidt wel tot een behoorlijke discussie. En vervolgens wordt de werkelijke impact van nieuwe wetten en regels pas in zijn volle omvang zichtbaar als een nieuwe regel in de praktijk wordt toegepast. We geven u alvast een voorproefje van de plannen. I Uitgangspunten Het kabinet wil een belastingstelsel dat begrijpelijk is. Dat de administratieve lasten voor burgers en bedrijven en de uitvoeringskosten voor de Belastingdienst beperkt houdt. Een belastingstelsel dat een solide belastingopbrengst oplevert, zonder willekeurige schommelingen. Een eerlijk belastingstelsel waarbij uitholling van de belastinggrondslag effectief kan worden bestreden, zodat ieder zijn deel betaalt. De bedoeling van de agenda is dat het fiscale ondernemersklimaat van Nederland verbetert. BTW op boodschappen kar De kern van de agenda ligt bij het verschuiven van de belastingheffing op arbeid (loonbelasting en inkomstenbelasting) naar meer belastingheffing op consumptie (omzetbelasting). De staatssecretaris wil hierover een discussie aangaan met de Tweede Kamer. Inmiddels kunnen we stellen dat dit is gelukt, aangezien er vanuit de Tweede Kamer al forse kritiek en zorgen zijn geuit over de gevolgen voor de koopkracht van de Nederlanders. ij) Stimulans tot ondernemen j De bestaande ondernemersfaciliteiten (zoals de zelfstandigen-, meewerk- en startersaftrek) in de inkomstenbelasting wil het kabinet meer richten op groei ende ondernemers. Daarom wordt voorgesteld om per 1 januari 2012 de ver schillende ondernemersfaciliteiten om te vormen tot één ondernemersfaciliteit: een basisaftrek van circa 7.200. De winstafhankelijke MKB-vrijstelling blijft overigens wel bestaan. Daarnaast komt er een onderzoek naar de haalbaarheid van een winstbox met slechts één of twee tarieven. Renteaftrek bij overnamefinancieringen In de vennootschapsbelasting wil het kabinet rust en duidelijkheid creëren. Het lijkt of in de fiscale agenda de jarenlange discussie over de mogelijke uithol- B ling van de grondslag wordt afgesloten door twee onevenwichtigheden aan te pakken: de renteaftrek door overnameholdings en de verliesimport bij vaste inrichtingen. De opbrengst hiervan wil het kabinetten goede laten komen aan de ondernemers, door het vennootschapsbelastingtarief terug te brengen naar 24%. De beoogde ingangsdatum is 1 januari 2012. Administratieve lastenverlichting Er wordt voor zowel de ondernemer, de burger en de belastingdienst een lasten verlichting beoogd. Een onderdeël van de lastenverlichting is een onderzoek naar het invoeren van een loonsomheffing, waarbij de werkgever over het totaalbe drag van uitbetaalde lonen één vast tarief aan toonheffing betaalt. Verder wil het kabinet dat de burger uiteindelijk slechts digitaal met de belastingdienst com municeert via bijvoorbeeld een beveiligde persoonlijke internetpagina. Daarnaast zullen er 6 kleinere belastingen afgeschaft worden, zoals de verpakkingsbelasting en de belasting op leidingwater. Kortom de agenda heeft zeker de potentie om de zo gewenste administratieve lastenverlichting te bereiken. Voortgang? De politiek is nu aan zet om te discussiëren over de voorgestelde denkrichting van de Staatssecretaris. Wij zullen de ontwikkelingen met betrekking tot de maatregelen en de denk richting nauwlettend in de gaten houden, om zo de kansen en bedreigingen van nieuwe regelgeving tijdig te signaleren en toe te passen in onze advisering. DRV ACCOUNTANTS EN BELASTINGADVISEURS DRV Accountants en Belastingadviseurs is met een team van 450 medewerkers en 10 vestigingen in Zuid-Holland, Zeeland en West-Brabant een inspiratiebron voor nuchtere ondernemers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 117