Breda zit bij
nationale top
BAROMETER
stand van zaken
column
- mei -
Fiscale agenda:
kansen of bedreigingen?
03
Chris Rutten Voorzitter KvK
Zuidwest- Nederland: cijfer: 7
'Ook gemeenten die goed scoren, kun
nen niet achterover leunen.
Economiewethiouder Cees Meeuwis is blij met de hoge positie van Breda.
Foto: Kees Bennema
In Elsevier staan jaarlijks de
economische toplocaties op
een rij, gebaseerd op onderzoek
van Bureau Louter. Van elke ge
meente is de economische presta
tie doorgelicht op basis van ruim
40 indicatoren. Het gaat dan om
de omvang en ontwikkeling van
het aantal arbeidsplaatsen, de om
vang en ontwikkeling van de toe
gevoegde waarde, het aantal star
ters (ook onderscheiden naar eco
nomische sectoren).
BREDA - Bij de waardering tellen
ook de ontwikkelingen op het gebied
van bedrijfsonroerend goed (bedrij
venterreinen en kantoren) mee.
Op basis van het onderzoek in 2010
komen drie van de top 5 gemeenten
komen uit Noord-Brabant. De ge
meente Breda is de hoogst scorende
gemeente uit Zuidwest-Nederland.
Breda heeft zich duidelijk weten te
verbeteren ten opzichte van voorgaan
de jaren. In 2009 bezette Breda een
elfde plaats en in 2008 nog een 26e
plaats. De sterke nationale en regiona
le positie van Breda bleek onlangs
ook uit het rapport 'Database boven
regionale locatiebeslissingen' van de
Stee-groep. In de periode 2000-2010
was Breda na Amsterdam het meest
in trek is voor vestiging van bedrij
ven.
De landelijke top 5
economische prestaties 2010
1. 's- Hertogenbosch
2. Zwolle
3. Houten
4. Eindhoven
5. Breda
In totaal staan zeven gemeenten uit
Zuidwest-Nederland in de landelijke
top 50. Na Breda (5) komen Moer
dijk (11), Middelburg (23), Et-
ten-Leur (26), Goes (32), Oosterhout
(42) en Geertruidenberg (48). De ge
meente Moerdijk heeft voor het eerst
sinds 2005 geen top 10 positie. De ge
meenten Etten-Leur en Oosterhout
hebben hun positie ten opzichte van
de vorige editie zien verslechteren. Et
ten-Leur was in 2009 nog nummer
10 (nu 26) en Oosterhout zakt van 26
naar 42. Een en ander kan te maken
hebben met de naweeën van de eco
nomische crisis. Beide gemeenten
kennen een relatief omvangrijke in
dustrie met gerelateerde activiteiten.
De economie van Zuidwest-Neder
Gemeenten
2010
2009
Breda
5
11
Moerdijk
11
9
Middelburg
23
30
Etten-Leur
26
10
Goes
32
29
Oosterhout
42
26
Geertruidenberg
48
37
Bergen op Zoom
69
69
Terneuzen
72
80
Vlissingen
86
63
Roosendaal
103
104
Kapelle
125
119
Borsele
130
241
Alphen-Chaam en
Baarle- Nassau
167
199
Hulst
187
177
Sluis
214
186
Halderberge
231
211
Reimerswaal
247
233
Schouwen-
Duiveland
264
182
Drimmelen
282
278
Zundert
286
332
Woensdrecht
287
204
Tholen
292
286
Steenbergen
308
352
Noord
Beveland/Veere
334
316
Rucphen
370
377
land is er een van uitersten, met aan
de ene kant gemeenten met goede
prestaties en aan der andere kant ge
meenten met een vrij zwakke econo
mische positie. De gemeente in Zuid-
west-Nederland met de laagste ran
king is Rucphen (370). Ook voor
gaande jaren behoorde deze gemeen
te tot een van de hekkensluiters. An
dere gemeenten met een lage ranking
zijn Noord-Beveland/Veere (334),
Steenbergen (308) en Tholen (292).
Steenbergen heeft zich van deze ge
meenten nog het meest kunnen verbe
teren.
Het is belangrijk dat gemeenten zich
verdiepen in de waarom- vraag van
hun ranking. Naast het onderzoek
van Bureau Louter is ook via de Ka
mer van Koophandel veel informatie
beschikbaar die gemeenten verder
kunnen helpen om het klimaat voor
ondernemers te verbeteren. Zo
brengt de KvK per gemeente zoge
naamde sociaal- economische ge
meenteprofielen uit. Ook verschijnt
elk kwartaal een economische moni
tor met veel gemeentelijke cijfers.
Vooral gemeenten die slecht scoren
moeten een impuls geven aan hun
economisch beleid, in nauwe samen
spraak met het bedrijfsleven. Daar
naast mogen ook gemeenten die nu
goed scoren, gezien de grote econo
mische dynamiek, niet achteroverle-
nen. Niets is zo veranderlijk als de
economie.
Mr. Anja Zandee-Dingemanse is fiscalist
en als partner verbonden aan
DRV Accountants en Belastingadviseurs,
vestiging DRV Middelburg,
e-mail, a.zandee@drv.nl
Staatssecretaris Weekers van Financiën heeft namens het kabinet de fiscale agen
da naar de Tweede Kamer gestuurd. Deze fiscale agenda heeft als uitgangspun
ten een eenvoudiger, meer solide en fraudebestendig belastingstelsel. Daarmee
kan iedereen het eens zijn. De samenstelling van de fiscale agenda leidt wel tot
een behoorlijke discussie. En vervolgens wordt de werkelijke impact van nieuwe
wetten en regels pas in zijn volle omvang zichtbaar als een nieuwe regel in de
praktijk wordt toegepast. We geven u alvast een voorproefje van de plannen.
I Uitgangspunten
Het kabinet wil een belastingstelsel dat begrijpelijk is. Dat de administratieve
lasten voor burgers en bedrijven en de uitvoeringskosten voor de Belastingdienst
beperkt houdt. Een belastingstelsel dat een solide belastingopbrengst oplevert,
zonder willekeurige schommelingen. Een eerlijk belastingstelsel waarbij uitholling
van de belastinggrondslag effectief kan worden bestreden, zodat ieder zijn deel
betaalt. De bedoeling van de agenda is dat het fiscale ondernemersklimaat van
Nederland verbetert.
BTW op boodschappen kar
De kern van de agenda ligt bij het verschuiven van de belastingheffing op arbeid
(loonbelasting en inkomstenbelasting) naar meer belastingheffing op consumptie
(omzetbelasting). De staatssecretaris wil hierover een discussie aangaan met de
Tweede Kamer. Inmiddels kunnen we stellen dat dit is gelukt, aangezien er vanuit
de Tweede Kamer al forse kritiek en zorgen zijn geuit over de gevolgen voor de
koopkracht van de Nederlanders.
ij) Stimulans tot ondernemen
j De bestaande ondernemersfaciliteiten (zoals de zelfstandigen-, meewerk- en
startersaftrek) in de inkomstenbelasting wil het kabinet meer richten op groei
ende ondernemers. Daarom wordt voorgesteld om per 1 januari 2012 de ver
schillende ondernemersfaciliteiten om te vormen tot één ondernemersfaciliteit:
een basisaftrek van circa 7.200. De winstafhankelijke MKB-vrijstelling blijft
overigens wel bestaan. Daarnaast komt er een onderzoek naar de haalbaarheid
van een winstbox met slechts één of twee tarieven.
Renteaftrek bij overnamefinancieringen
In de vennootschapsbelasting wil het kabinet rust en duidelijkheid creëren. Het
lijkt of in de fiscale agenda de jarenlange discussie over de mogelijke uithol-
B ling van de grondslag wordt afgesloten door twee onevenwichtigheden aan
te pakken: de renteaftrek door overnameholdings en de verliesimport bij vaste
inrichtingen. De opbrengst hiervan wil het kabinetten goede laten komen aan de
ondernemers, door het vennootschapsbelastingtarief terug te brengen naar 24%.
De beoogde ingangsdatum is 1 januari 2012.
Administratieve lastenverlichting
Er wordt voor zowel de ondernemer, de burger en de belastingdienst een lasten
verlichting beoogd. Een onderdeël van de lastenverlichting is een onderzoek naar
het invoeren van een loonsomheffing, waarbij de werkgever over het totaalbe
drag van uitbetaalde lonen één vast tarief aan toonheffing betaalt. Verder wil het
kabinet dat de burger uiteindelijk slechts digitaal met de belastingdienst com
municeert via bijvoorbeeld een beveiligde persoonlijke internetpagina. Daarnaast
zullen er 6 kleinere belastingen afgeschaft worden, zoals de verpakkingsbelasting
en de belasting op leidingwater. Kortom de agenda heeft zeker de potentie om
de zo gewenste administratieve lastenverlichting te bereiken.
Voortgang?
De politiek is nu aan zet om te discussiëren over de voorgestelde denkrichting
van de Staatssecretaris.
Wij zullen de ontwikkelingen met betrekking tot de maatregelen en de denk
richting nauwlettend in de gaten houden, om zo de kansen en bedreigingen van
nieuwe regelgeving tijdig te signaleren en toe te passen in onze advisering.
DRV
ACCOUNTANTS EN BELASTINGADVISEURS
DRV Accountants en Belastingadviseurs is met een team van
450 medewerkers en 10 vestigingen in Zuid-Holland, Zeeland en
West-Brabant een inspiratiebron voor nuchtere ondernemers.