De man van de tv-spelletjes media rrf Jurassic park 35 Dick dt| bedacht 'Dis no deal', Hét sf in 156 iar werd verkoel Nu heeft Hi) nieuws, deserve! „Het let van ell success is veilïi TERUGGESPOELD media@wegener.nl 151 024-3650570 Zaterdag 21 mei 2011 Dick de Rijk (63) verzint zijn tv-formats tijdens het leven van alledag: in de tram, als hij uit eten is, in het vlieg tuig. Pas als een idee een plan wordt - zoals bij zijn be kendste show Deal or no deal, aan 156 lan den verkocht - stapt hij op de omroepbazen a£ Dit keer sloeg De Rijk Nederland echter over en belde direct aan bij de vier grote om roepen in de VS. You deserve it is zijn nieuw ste parel. Het programma is vanaf dit najaar bij de Amerikaanse familiezender ABC te zien. Onlangs pas zat Dick de Rijk bij Nederland se omroepen, maar hij wil niet zeggen bij wie. Australië, Duitsland, Frankrijk en Tur kije volgen mogelijk ook. Het idee van You deserve it is even ingewik keld als simpel. Het is een spelshow met een gun-factor. Iemand probeert geld te ver dienen voor een familielid, buurvrouw of kennis die volgens De Rijk zo'n ongelooflij ke rottijd achter de rug heeft, dat het tijd wordt voor een plakje geluk. De gun-factor is belangrijk voor de band met de kijker. „Degene die speelt, moet geen oliebol zijn. Casting heeft een belangrijke rol." Degene die het geld krijgt - hoe dan ook wordt er iets gewonnen - weet van niets en wordt real life verrast. Uniek in spelletjesland: over de begunstigde wordt een filmpje van enkele minuten ver toond voordat het programma begint. „Zo'n film mag eigenlijk maar anderhalve minuut zijn, is de regel in tv-land. Wij maken zes minuten. Ik heb het helemaal gehad met mensen die we niet kennen en die zomaar bergen geld winnen." Aardig bedacht, maar hoe verkoop je zoiets? Een kwestie van goed presenteren, timing en niet te vaak je neus laten zien bij de tv-bazen in Amerika, zegt De Rijk. Je hoeft je volgens hem daarvoor niet in Amerika te vestigen. „Voor je het weet, hoor je bij de oninteressante meute die elke week voor de deur staat. Ik ga alleen naar Los Angeles als ik iets te vertellen heb. Als ik me heel goed heb voorbereid." Dan komt De Rijk met één format binnen bij de Big Four - de Amerikaanse zenders ABC, NBC, CBS en Fox - legt het op tafel en geeft een presentatie. Vergelijk het met een fotozaak. „Als ik daar binnenloop met specifieke wensen, wil ik ook niet dat de winkelier dertig camera's op de toonbank legt. Eén, hooguit twee. That's it." Dick de Rijk werd geboren in 1947 in Am sterdam, studeerde Engelse letteren, was ei genaar van een broodjeszaak en werkte in de reclamewereld, voordat hij in 1999 ging samenwerken met Joop van den Ende en een jaar later overstapte naar John de Mol. Die vroeg hem globale tv-formats te beden ken. „Niet op één zender gericht, maar zoals Who wants to be a millionaire dat in elk land werkt en aan elke omroep lean worden ver kocht." Strategische formats heten dat. De Rijk kwam zomaar op Deal or no deal. Vanuit zijn idee voor een bordspel ontwikkelde hij het als tv-show en inmiddels was het for mat al in 156 landen op tvt. „Wat ik nooit heb gezien toen ik het bedacht, maar wat achteraf de kracht is van het programma, is dat er geen moeilijke vragen in zitten. Alle analfabeten ter wereld konden meespelen. Je hoeft voor Deal or no deal niet te weten wie de president van Zimbabwe is. Je moet koffers aanwijzen, dat kan iedereen." De Rijk werd ingehuurd door ProSieben- Sat.i, het Duitse productiebedrijf Daarvoor bedacht hij afgelopen jaar You deserve it. Hij kwam er op door het programma Extreme home makeover. „Die gun-factor, die vreselij ke pechvogels die een prachtig, gerenoveerd huis krijgen, daar gaat het om." Waar het ook om gaat in tv-land: succes. Niet voor niets kopiëren bedenkers elkaar. Daar heeft De Rijk een broertje dood aan, maar hij kan het wel verklaren. In de recla me is hij anders opgevoed, daar móét je crea tief en origineel zijn. „Maar in de televisie wereld is het lenen van eikaars successen vei lig. Er zijn tientallen talentenshows, omdat zenders graag zo min mogelijk risico ne men. Ze profiteren van eikaars succes." De draaiende jurystoel in The voice (of Hol land) van John de Mol is eigenlijk liet grote, maar wel belangrijke verschil met andere ta lentenshows, beaamt De Rijk. „Maar het is ook prachtig geproduceerd. Er is blijkbaar voldoende ruimte voor dit genre. Ik houd van nieuw, oorspronkelijk en origineel." rwi Reageren? redactie.media@wegener.nl In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. Er zijn audiovisuele momenten die je altijd bijblijven. Zoals die keer dat ik 'Jurassic park' zag. De hype was de film in de zomer van 1993 al voor uit gesneld, de zaal zat vol kritisch publiek, dat wilde zien 'dat het waarschijnlijk alle maal zwaar overdreven Amerikaanse shit was'. De scepsis duurde zo'n tien minuten, toen viel de zaal compleet stil. De eerste di- no's kwamen in beeld: een kudde grazende brachiosaurussen. Dieren die we kenden als skelet in het museum of als getekend plaatje in een boek, stonden nu op aanraak- afstand voor onze neus. Zo levensecht, dat het bijna niet te bevatten leek. Spielberg had het weer geflikt, tien jaar na 'E.T.' was het publiek weer sprakeloos. Het tweede kippenvelmoment kwam toen de zieke tri- ceratops zijn opwachting maakte. De pre historische neushoorn lag zwaar hijgend op zijn zij en de zaal zuchtte diep mee. Dat de dino's in 'Jurassic park' uit speciaal voor de film ontwikkelde, superkrachtige computers kwamen, deed niks af aan de overtuigingskracht. De truc van Spielberg heette CGI: Computer Generated Images. Inmiddels volledig ingeburgerd in de film industrie, in 1993 gloednieuw. Al is het te simpel het succes van 'Jurassic park' alleen toe te schrijven aan de computer. Zonder de regie van Spielberg was het een zielloze film geworden. Het trillende water in een glas als in de verte het gestamp van een na dere T-rex klinkt, is zo'n typisch Spielberg- moment. Toch kreeg de regisseur voor de ze film niet de credits die hij verdiende. De film werd door veel critici afgedaan als im posant, maar ook hol, leeg en (te) commer cieel. Lariekoek. Een film met dino's in de hoofdrol behoeft geen dialogen, maar spek- De dino's en prehistorische neushoorns zijn onwaarschijnlijk levensecht in Jurassic park. takel. Het negativisme over het dunne ver haal en de foutjes in het script ging echter een eigen leven leiden. In bepaalde kringen was je een cultuurbarbaar als je 'Jurassic park' geweldig vond; de film was immers alleen gemaakt voor de merchandising. Spielberg leek dat zelf ook een beetje te vin den. Direct na de dinofilm stortte hij zich op 'Schindlers list'. Hij kreeg er de Oscar voor die hij voor 'Jurassic park' verdiende. Er kwamen nog twee vervolgen en die le den beide aan het Jaws 2- en Jaws 3-euvel. Meer beesten, minder spanning. In de eer ste 'Jurassic park' verschijnen de dino's in totaal hooguit tien minuten in beeld, maar de momenten dat ze verschijnen, zijn on vergetelijk. In deel 2 denderen de dino's veel vaker over het scherm, maar beklijven minder. In deel 3 ogen ze zelfs opvallend nep. Kennelijk is niet alles wat nieuwer is ook automatisch beter. Er zijn al een tijdje plannen voor een 'Juras sic park 4'. Niet doen. Het zal de magie van het briljante eerste deel alleen maar verder doen verbleken. Ik vrees dat het over pak weg dertig jaar mijn opa-verteltmoment wordt. Dan vertel ik mijn kleinkinderen bij de première van 'Jurassic park 18' voor de zoveelste keer over het moment dat groot vader 'in de bioscoop voor het eerste di nosaurussen zag'. foto Mark Horn; door Ivar Hoekstra

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 105