zeeland 133
Tweede kerncentrale lijkt zekerheid
Goes allure-dag
Striktere handhaving van
voertaal op Westerschelde
Weer campagne betere
communicatie schepen
allurebouw
KERNENERGIE Alleen val kabinet betekent vrijwel zeker streep door uitbreiding nucleaire energie
Veiligheid
op de
Westerschelde
vrijdag 20 mei 2011
door Jeffrey Kutterink
Wat staat de
bouw van een
tweede kerncen
trale nog in de
weg? Niets, zeg
gen voorstanders. Gebrek aan ge
zond verstand, roepen tegenstan
ders. In elk geval is een meerder
heid van de TWeede Kamer voor.
Al is het nog geen gelopen race.
Energiebedrijf Delta vraagt halver
wege 2012 een vergunning aan
voor de bouw van een tweede
kerncentrale in Borssele. Het is het
huidige kabinet van WD en CDA
dat de deur voor kernenergie heeft
opengezet. Letterlijk staat in het re
geerakkoord: „Aanvragen van ver
gunningen voor de bouw van een
of meer nieuwe kerncentrales die
voldoen aan de vereisten worden
ingewilligd."
Die eisen zijn streng, zo bleek in fe
bruari uit een brief van minister
Maxime Verhagen (Energie, CDA).
Het ontwerp moet zijn gebaseerd
op de laatste stand van (bewezen)
techniek. De kans op een kern-
smeltongeval moet minder zijn
dan eens in de miljoen jaar. Ook
zijn er voorwaarden op het gebied
van uraniumwinning, non-prolife-
ratie en antiterreurmaatregelen.
Delta stelt er goed mee te kunnen
leven. Net als een Kamermeerder
heid van WD, CDA en PW. Die
steunde zoals te verwachten deze
week de voorwaarden. Maar daar
mee staat de tweede centrale er
nog niet. Na de aardbeving en
tsunami in Japan en de problemen
met de kerncentrales in Fukushi-
ma worden alle bestaande kerncen
trales tegen het licht gehouden.
Komt Borssele dit jaar niet door
zo'n stresstest, dan zijn de rapen
gaar. Al valt dat niet te verwach
ten, omdat de centrale steeds aan
de laatste stand der techniek is aan
gepast. Daarnaast werkt het inter
nationaal atoomagentschap aan de
aanscherping van voorwaarden. Al
die 'lessen uit Japan' worden mee
genomen in de nieuwe vergun
ning. Het beoordelen van de ver
gunning kan - denken sommige -
een hobbel zijn door het gebrek
aan deskundigheid op het ministe
rie (vertraging). Verhagen heeft
toegezegd te zorgen dat er voldoen
de kennis in huis is.
Maatschappelijk verzet moet ook
niet worden onderschat. Verhagen
heeft Delta gevraagd extra aan
dacht te besteden aan het draag
vlak, juist ook buiten Borssele.
GroenLinks werkt aan een initia-
tiefwet om een referendum te hou
den. Als die wet het haalt en er
een referendum komt, kan dat een
hobbel zijn.
Er zijn dus verschillende momen
ten die politieke rimpelingen kun
nen veroorzaken. Of ze een nieu
we kerncentrale tegenhouden is
koffiedik kijken. Op basis van de
Kernenergiewet kan minister Ver
hagen een vergunning verlenen.
Zolang een meerderheid in de
TXveede Kamer voor de bouw is, is
er niets dat Delta tegenhoudt. De
Eerste Kamer speelt in die zin
geen rol, omdat er geen wet hoeft
te worden gewijzigd of aangeno
men. Alleen de val van het kabinet
betekent vrijwel zeker dat er een
streep gaat door de nieuwe kern
centrale. Want of een kabinet van
een andere samenstelling nieuwe
kerncentrales toestaat, is de vraag.
Verhagen wil voor 2014 de vergun
ning verlenen. Politiek slim. Want
in mei 2015 zijn er weer verkiezin
gen. De PW zal naar verwachting
niet tegen de bouw van een nieu
we kerncentrale zijn. Maar in het
jaar voor de verkiezingen is dat
niet meer zo vanzelfsprekend.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Rijkswaterstaat her
haalt de campagne die moet voor
komen dat de zee- en binnenvaart
op de Westerschelde elkaar onno
dig hinderen. Dat is besloten na
overleg met de loodsen en de bin
nenvaartschippers.
Directe aanleiding zijn twee inci
denten vlak voor Pasen in het oos
telijk deel van de Westerschelde,
In het ene geval spoelde een golf
van een containerschip een ma
troos van het dek van een binnen
schip. In het andere geval knapten
de trossen van een schip in de ha
ven van Walsoorden door de zui
ging van een passerend zeeschip.
Hans van der Togt, directeur
scheepvaart van waterstaat, kondig
de de doorstart van de campagne
gisteren aan tijdens het congres
van schippersvereniging Schutte-
vaer in Terneuzen. „Een paar jaar
geleden leidde het tot een betere
verstandhouding tussen de lood
sen en de schippers. Het is nu ken
nelijk tijd de boodschap te herha
len."
Schuttevaer-voorzitter Annemarie
Jorritsma herinnerde aan de afspra
ken over verbetering van de com
municatie én aan de toezegging
dat zou worden gestreefd naar
scheiding van zee- en binnenvaart
door betonning van de nevengeu
len. „We waren verbaasd dat on
langs zonder overleg het Schaar
van Waarde tussen Hansweert en
Antwerpen tot verboden gebied
werd verklaard." Schuttevaer
vindt dat die maatregel ongedaan
moet worden gemaakt. Van der
Togt wees op vier recente strandin
gen van binnenschepen en de 'gril
ligheden' van de rivier, die ingrij
pen noodzakelijk maakten.
Maandag 23 mei tussen 16.00 en 20.00 uur
Van der Valk Goes, A. Fokkerstraat 100 te Goes
da's thuiskomen WWW.allurebOUW.nl
door Wout Bareman
en Marcel Modde
De waterpolitie gaat stren
ger optreden tegen vaar
weggebruikers op de Wes
terschelde, die geen Nederlands of
Engels spreken. Ook de bijzondere
opsporingsambtenaren van Rijks
waterstaat hebben opdracht over
treders zonodig op de bon te slin
geren wanneer ze niét aan de voor
schriften kunnen voldoen.
De strengere aanpak is een direct
gevolg van de toename van het
aantal binnenvaarders uit de voor
malige Oostbloklanden. Ook de be
manning van riviercruiseschepen
blijkt de taal niet altijd machtig.
Dat kan leiden tot onveilige situa
ties. De verkeersposten hebben de
bevoegdheid schepen, waarvan de
bemanning de taal niet spreekt,
stil te leggen. Operationeel chef
Frans van de Wetering van de wa
terpolitie in Terneuzen over de
hardere aanpak: „Een schip wordt
standaard in het Nederlands aange
roepen. Wanneer bijvoorbeeld een
Pool of Fransman óók het Engels
niet machtig is, kunnen we aan
boord gaan. Misschien dat we zo'n
schip dan wel laten terugdraaien
naar Hansweert om verplicht een
tolk of loods aan boord te ne
men."
De Permanente Commissie van
Toezicht op de Scheldevaart heeft
de striktere handhaving van de
zo'n twintig jaar oude voertaalre-
gel recent afgestemd met het
Openbaar Ministerie. Volgens Ne
derlands secretaris Aat de Jong ziet
het OM voldoende juridische con
text om overtreders in het uiterste
geval voor de rechtbank te dagen.
Zijn Vlaamse collega Rony Slab-
binck in de Scheldecommissie be
vestigt op basis van onderzpek van
deze krant dat de oude afspraken
in maart opnieuw zijn bekrach
tigd. „Engels moet je op z'n minst
kunnen spreken. Wanneer een zee
schip een binnenvaarder of een ri-
viercruiser nadert, is het uit het
oogpunt van veiligheid van groot
belang dat ze onderling heldere af
spraken kunnen maken."
Manager operations Jan Willem
Siewe van het Nederlands Loods
wezen, regio Scheldemonden:
„Frans, Pools, Lets, Duits, je hoort
van alles. Dat kan vervelende situa
ties opleveren. Een passagiersschip
komt uit de richting Hansweert en
steekt over. Dan is het als loods op
een naderend zeeschip toch knap
lastig wanneer je de stuurman niet
even kan aanroepen." In tegenstel
ling tot de zeevaart is de binnen
vaart - waartoe ook de riviercruise
schepen worden gerekend - niet
loodsplichtig.
In de werkprocedure (gezamenlijke
instructie, kennisgeving 02-2009
voor de verkeerscentrales in Vlis-
singen, Terneuzen, Hansweert en
Zandvliet staat nadrukkelijk om
schreven wat van binnenvaartpas-
sagiersschepen wordt verwacht.
De kapitein of schipper moeten
zich altijd bij de post melden. Spre
ken ze geen Nederlands of Engels,
dan moet de verkeersleider direct
de waterpolitie inschakelen en
wordt het schip verboden door te
varen. De specifieke werkprocedu
re voor riviercruiseschepen is opge
steld, omdat 'in enkele gevallen is
gebleken dat bij de passage de vei
ligheid van passagiers, bemanning,
schip en dat dat van anderen in ge
vaar kwam', zo staat in de toelich
ting. Tevens staat voorgeschreven
deze schepen zo veel mogelijk uit
de hoofdvaargeul te houden en via
het nevenvaarwater te dirigeren.
Met de steun van een meerderheid in de Tweede Kamer lijkt weinig de bouw van een tweede kerncentrale nog in
de weg te staan; maar in kannen en kruiken is de zaak nog lang niet. foto Lex de Meester