zeeland 133 Tweede kerncentrale lijkt zekerheid Goes allure-dag Striktere handhaving van voertaal op Westerschelde Weer campagne betere communicatie schepen allurebouw KERNENERGIE Alleen val kabinet betekent vrijwel zeker streep door uitbreiding nucleaire energie Veiligheid op de Westerschelde vrijdag 20 mei 2011 door Jeffrey Kutterink Wat staat de bouw van een tweede kerncen trale nog in de weg? Niets, zeg gen voorstanders. Gebrek aan ge zond verstand, roepen tegenstan ders. In elk geval is een meerder heid van de TWeede Kamer voor. Al is het nog geen gelopen race. Energiebedrijf Delta vraagt halver wege 2012 een vergunning aan voor de bouw van een tweede kerncentrale in Borssele. Het is het huidige kabinet van WD en CDA dat de deur voor kernenergie heeft opengezet. Letterlijk staat in het re geerakkoord: „Aanvragen van ver gunningen voor de bouw van een of meer nieuwe kerncentrales die voldoen aan de vereisten worden ingewilligd." Die eisen zijn streng, zo bleek in fe bruari uit een brief van minister Maxime Verhagen (Energie, CDA). Het ontwerp moet zijn gebaseerd op de laatste stand van (bewezen) techniek. De kans op een kern- smeltongeval moet minder zijn dan eens in de miljoen jaar. Ook zijn er voorwaarden op het gebied van uraniumwinning, non-prolife- ratie en antiterreurmaatregelen. Delta stelt er goed mee te kunnen leven. Net als een Kamermeerder heid van WD, CDA en PW. Die steunde zoals te verwachten deze week de voorwaarden. Maar daar mee staat de tweede centrale er nog niet. Na de aardbeving en tsunami in Japan en de problemen met de kerncentrales in Fukushi- ma worden alle bestaande kerncen trales tegen het licht gehouden. Komt Borssele dit jaar niet door zo'n stresstest, dan zijn de rapen gaar. Al valt dat niet te verwach ten, omdat de centrale steeds aan de laatste stand der techniek is aan gepast. Daarnaast werkt het inter nationaal atoomagentschap aan de aanscherping van voorwaarden. Al die 'lessen uit Japan' worden mee genomen in de nieuwe vergun ning. Het beoordelen van de ver gunning kan - denken sommige - een hobbel zijn door het gebrek aan deskundigheid op het ministe rie (vertraging). Verhagen heeft toegezegd te zorgen dat er voldoen de kennis in huis is. Maatschappelijk verzet moet ook niet worden onderschat. Verhagen heeft Delta gevraagd extra aan dacht te besteden aan het draag vlak, juist ook buiten Borssele. GroenLinks werkt aan een initia- tiefwet om een referendum te hou den. Als die wet het haalt en er een referendum komt, kan dat een hobbel zijn. Er zijn dus verschillende momen ten die politieke rimpelingen kun nen veroorzaken. Of ze een nieu we kerncentrale tegenhouden is koffiedik kijken. Op basis van de Kernenergiewet kan minister Ver hagen een vergunning verlenen. Zolang een meerderheid in de TXveede Kamer voor de bouw is, is er niets dat Delta tegenhoudt. De Eerste Kamer speelt in die zin geen rol, omdat er geen wet hoeft te worden gewijzigd of aangeno men. Alleen de val van het kabinet betekent vrijwel zeker dat er een streep gaat door de nieuwe kern centrale. Want of een kabinet van een andere samenstelling nieuwe kerncentrales toestaat, is de vraag. Verhagen wil voor 2014 de vergun ning verlenen. Politiek slim. Want in mei 2015 zijn er weer verkiezin gen. De PW zal naar verwachting niet tegen de bouw van een nieu we kerncentrale zijn. Maar in het jaar voor de verkiezingen is dat niet meer zo vanzelfsprekend. door Wout Bareman TERNEUZEN - Rijkswaterstaat her haalt de campagne die moet voor komen dat de zee- en binnenvaart op de Westerschelde elkaar onno dig hinderen. Dat is besloten na overleg met de loodsen en de bin nenvaartschippers. Directe aanleiding zijn twee inci denten vlak voor Pasen in het oos telijk deel van de Westerschelde, In het ene geval spoelde een golf van een containerschip een ma troos van het dek van een binnen schip. In het andere geval knapten de trossen van een schip in de ha ven van Walsoorden door de zui ging van een passerend zeeschip. Hans van der Togt, directeur scheepvaart van waterstaat, kondig de de doorstart van de campagne gisteren aan tijdens het congres van schippersvereniging Schutte- vaer in Terneuzen. „Een paar jaar geleden leidde het tot een betere verstandhouding tussen de lood sen en de schippers. Het is nu ken nelijk tijd de boodschap te herha len." Schuttevaer-voorzitter Annemarie Jorritsma herinnerde aan de afspra ken over verbetering van de com municatie én aan de toezegging dat zou worden gestreefd naar scheiding van zee- en binnenvaart door betonning van de nevengeu len. „We waren verbaasd dat on langs zonder overleg het Schaar van Waarde tussen Hansweert en Antwerpen tot verboden gebied werd verklaard." Schuttevaer vindt dat die maatregel ongedaan moet worden gemaakt. Van der Togt wees op vier recente strandin gen van binnenschepen en de 'gril ligheden' van de rivier, die ingrij pen noodzakelijk maakten. Maandag 23 mei tussen 16.00 en 20.00 uur Van der Valk Goes, A. Fokkerstraat 100 te Goes da's thuiskomen WWW.allurebOUW.nl door Wout Bareman en Marcel Modde De waterpolitie gaat stren ger optreden tegen vaar weggebruikers op de Wes terschelde, die geen Nederlands of Engels spreken. Ook de bijzondere opsporingsambtenaren van Rijks waterstaat hebben opdracht over treders zonodig op de bon te slin geren wanneer ze niét aan de voor schriften kunnen voldoen. De strengere aanpak is een direct gevolg van de toename van het aantal binnenvaarders uit de voor malige Oostbloklanden. Ook de be manning van riviercruiseschepen blijkt de taal niet altijd machtig. Dat kan leiden tot onveilige situa ties. De verkeersposten hebben de bevoegdheid schepen, waarvan de bemanning de taal niet spreekt, stil te leggen. Operationeel chef Frans van de Wetering van de wa terpolitie in Terneuzen over de hardere aanpak: „Een schip wordt standaard in het Nederlands aange roepen. Wanneer bijvoorbeeld een Pool of Fransman óók het Engels niet machtig is, kunnen we aan boord gaan. Misschien dat we zo'n schip dan wel laten terugdraaien naar Hansweert om verplicht een tolk of loods aan boord te ne men." De Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart heeft de striktere handhaving van de zo'n twintig jaar oude voertaalre- gel recent afgestemd met het Openbaar Ministerie. Volgens Ne derlands secretaris Aat de Jong ziet het OM voldoende juridische con text om overtreders in het uiterste geval voor de rechtbank te dagen. Zijn Vlaamse collega Rony Slab- binck in de Scheldecommissie be vestigt op basis van onderzpek van deze krant dat de oude afspraken in maart opnieuw zijn bekrach tigd. „Engels moet je op z'n minst kunnen spreken. Wanneer een zee schip een binnenvaarder of een ri- viercruiser nadert, is het uit het oogpunt van veiligheid van groot belang dat ze onderling heldere af spraken kunnen maken." Manager operations Jan Willem Siewe van het Nederlands Loods wezen, regio Scheldemonden: „Frans, Pools, Lets, Duits, je hoort van alles. Dat kan vervelende situa ties opleveren. Een passagiersschip komt uit de richting Hansweert en steekt over. Dan is het als loods op een naderend zeeschip toch knap lastig wanneer je de stuurman niet even kan aanroepen." In tegenstel ling tot de zeevaart is de binnen vaart - waartoe ook de riviercruise schepen worden gerekend - niet loodsplichtig. In de werkprocedure (gezamenlijke instructie, kennisgeving 02-2009 voor de verkeerscentrales in Vlis- singen, Terneuzen, Hansweert en Zandvliet staat nadrukkelijk om schreven wat van binnenvaartpas- sagiersschepen wordt verwacht. De kapitein of schipper moeten zich altijd bij de post melden. Spre ken ze geen Nederlands of Engels, dan moet de verkeersleider direct de waterpolitie inschakelen en wordt het schip verboden door te varen. De specifieke werkprocedu re voor riviercruiseschepen is opge steld, omdat 'in enkele gevallen is gebleken dat bij de passage de vei ligheid van passagiers, bemanning, schip en dat dat van anderen in ge vaar kwam', zo staat in de toelich ting. Tevens staat voorgeschreven deze schepen zo veel mogelijk uit de hoofdvaargeul te houden en via het nevenvaarwater te dirigeren. Met de steun van een meerderheid in de Tweede Kamer lijkt weinig de bouw van een tweede kerncentrale nog in de weg te staan; maar in kannen en kruiken is de zaak nog lang niet. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 33