Een tegenwicht ioluit Luc Ingels Edith Brons Joke Clements Douwe Halbertsma Coen Wieman donderdag 19 mei 2011 een soort schotsen, gestolde gol ven. Er is veel te beleven. De con structie is voorzien van geschilder de accenten en rood-wit gestreept tape dat op gevaar duidt. De zwar te golven die het platform omge ven vreten het aan: de randen zijn onregelmatig. Zonder letterlijk te zijn roept dit beeld scherp de uit de hand gelo pen winning van fossiele brand stoffen op met een verwijzing naar de vervuiling die dat teweeg brengt. De schitterende groene va rens die door het raam zichtbaar zijn versterken de tegenstelling na tuur- menselijk ingrijpen. Zo raken beide kunstenaars aan de grote vraag: kan de mens overle ven tegen de natuur in of is harmo nie de voorwaarde? De video 2mi- nutenlK legt tijd vast in de vorm van voorbijrijdend verkeer, waar bij in de contouren van 's nachts voorbijrijdende auto's beelden van overdag zichtbaar zijn. Zo vallen moment en eeuwigheid samen. Een mooie context voor een inspi rerende tentoonstelling Jan Verhaeghe (1965), ook een Vlaming, stelt zich sinds jaar en dag te weer tegen de combina tie van macht en censuur, die aan sluit bij de luiheid waarnaar ik eer der verwees en die onder meer leidt tot een minder tolerante sa menleving. Verhaeghe neemt het schilderij L'origine du monde van Courbet als startpunt voor presentaties in Mon Captaine en Caesuur, door kunstenaars gedreven Middelburg se expositieplekken. Courbet schil derde de kleine compositie waar op een vrouw met gespreide be nen op een bed ligt in t866 in op dracht van de Turkse diplomaat Khalil-Bey. Het magisch centrum van reproductie staat centraal. Het heeft altijd verlangen opgewekt bij mannen, maar ook angst en onze kerheid. Dat laatste is dan vaak ge sublimeerd: in onderdrukking van vrouwen to besnijdenis toe. Afbeeldingen als die van Courbet zijn binnen de dominerende cul tuur van de dubbele moraal altijd verboden, maar tegelijkertijd in de veel plattere vorm van pornografie een reusachtige internationale in dustrie, die eerder baat dan last heeft van de dubbele moraal en de blik op erotiek sterk beïnvloedt. Daarnaar verwijst Jan Verhaeghe door de matras in het het bed dat deel uit maakt van de vaste inrich ting van Caesuur (leef/kunstruimte) te vullen met (porno)videotapes en er een (rood) peillood boven te hangen. Ook de reeks zwarte (gecensureer de) dia's met af en toe een opna me naar het schilderij van Cour bet en de camera met lakzegel ra ken aan het thema, dat nog een an der aspect kent: authenticiteit en de directe ervaring. Ons beeld van Een belangrijke lijn in de heden daagse kunst is dat die je het niet gemakkelijk maakt. Dat is geen lui heid van de kunstenaar, maar juist een tegenwicht voor de luiheid die bezit neemt van de samenleving door de onafzienbare stroom hap klare brokken. Luiheid die dom maakt. En de dommen willen an deren hun wil opleggen. Dan hoe ven ze nog minder te denken. Je geest groeit door eigen inspan ning. Die nog gratis is ook. In en om het hoekpaviljoen op het IK-eiland in Oost-Souburg heb ben twee jonge Vlaamse kunste naars een paar weken gewerkt aan een duopresentatie die op de ruim te is toegesneden. Nicolas Baeyens (1980) laste frames van dunne bui zen waarmee hij vanaf de wand de binnenruimte indeelt. Over de frames drapeert hij slappe platen lood. Ze hebben golvende contou ren en doen zo aan reusachtige bla deren denken. Op de muur teken de hij slordig twee verwrongen ge zichten, een pistool en wat kreten in een stijl die je kunt aantreffen in wc's van drukke horecagelegen heden. De metaalconstructie zet zich aan de buitenkant van het paviljoen voort. „Zijn werk handelt over de maakbaarheid van de mens en zijn nood tot differentiatie", lees ik in de toelichting. Dat ergert me, want ik vind dat te weinig en te al gemeen geformuleerd. Curator Flor Bex maakt zich er zelf wat ge makkelijk vanaf Mijn serieuze poging: op het ni veau van de sculptuur onderzoekt Baeyens hoe de ruimte spannend te bespelen. Dat lukt hem prima. Pittige tentoonstellingen zijn het die ik u deze week voorschotel. Hier wordt beeldtaal gebruikt om je in een complexe gedach- tenwereld mee te nemen. Die je voor een groot deel zelf'moet' ontdekken. :-'F op hetzelfde neer: de confrontatie met de beperkingen van de mens, oog in oog met de altijd sterkere kracht van de natuur. Een klassiek thema in een nieuw jasje. En de te keningen op de wand? Sporen van verloedering wat mij betreft en daarmee passend in het toch iet wat desolate beeld. Karolien Hamers (1982) bouwde wat ik zie als een boorplatform, omgeven door zwarte vormen: Werk van Jan Verhaeghe in Caesuur. De organische vormen groeien over de geometrische heen. Die laatste verwijzen naar het mense lijk bestaan, terwijl de 'bladeren' eerder aan de natuur doen denken en dan symbolisch de plaats terug veroveren die de mens hem heeft afgenomen. Een verwante interpretatie is die van verval. Je kunt de slappe pla ten ook zien als de resten van een ooit strakke constructie. Het komt Luc Ingels neemt inn een reeks ldeine sculpturen een in zilver of brons gegoten lamshart als uit gangspunt Hij bouwt er steigers omheen, laat er gestalten uit groeien of voorziet ze van tekens van devotie. Mooie expositie over liefde, pijn, hoop en bescherming. T/m 30/5. Galerie lo, Korte Noordstraat 39, Middelburg. Za. en 1e zo. v/d maand, 13.00 - 17.00 uur. Edith Bons verbindt Indonesische achtergrond met eigentijds Wester se beeldtaal. Zij neemt foto's van bloemoffers uit de Balinese Hin doecultuur, beschildert ze en ver werkt er o.a. kleurige kralen in. Zij transformeert zij cultureel bepaal de uitingen tot universele iconen. T/m 4/6. Galerie Atelier Jan Eikenaar, Zuidstraat 16, Burgh- Haamstede. Do t/m za. en laatste zo. v/d maand 12.00 - 17.00 uur en op afspraak. Joke Clements maakt quilts en tex- tielcollages met voorwerpen er in- verwerkt. Zo ontstaan sfeervolle oppervlakken die soms vertellen over verlangens, of de natuur een ode brengen. Mede-exposant Will Schropp neemt diverse houtsoor ten als startpunt voor kleine en grote beelden met diverse thema's. T/m 12/6. Galerie 't Hoentje te Paart, Spanjaardstraat 19, Middelburg. Do., za., zo. 14.00-16.30 u. en op afspraak. Douwe Halbertsma gebruikt polys tyreen, kunststof en epoxy. Strak gestileerde, speelse beelden verwij zen naar menselijke figuren. On derwerp en vormgeving zijn gela den met humor, zonder anekdo tiek. Mede-exposant Gema Alba toont geschilderde composities geïnspireerd op Rotterdam T/m 18/6. Kunstuitleen Terneuzen, Bellamystraat 26 A, Di. t/m vr. 13.00 - 17.00 uur, za. 10.00 - 14.00 uur Coen Wieman maakt intrigerende schilderijen naar door een deur spionnetje gefotografeerde land schappen. Een scheve paal in een weiland, een roestige watertank, een eindeloze weg in een uitge strekte omgeving. 'Amphidromic Points II', verwijst naar waar ver schil tussen eb en vloed nihil is, T/m 25/6. 't Kerkje van Ellesdiek, Van Hattumstraat 5, Ellewoutsdijk. Zo. 22/5, en 4, 13, 25/6, 13.30 - 16.00 u. Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 72