2008 2009 2010 'Een snorfiets opvoeren vind ik niet goed, maar aan de andere kant donderdag 19 me, 2011 is het ook niet leuk als je door fietsers wordt ingehaald' J- 45.000 'Ik voel me wel een beetje schuldig' 'Als hij maar rijdt, de rest is niet belangrijk' 42.000 Dirk Witzand De verschillen bron HBD Katinka van Mourik (49) is de trotse bezitter van een Kymco New Sento 50/. „Ik heb hem nu een halfjaar en ge bruik hem altijd. Voorheen fietste ik heel veel, soms wel 20 kilometer per dag. Maar ik heb een druk leven. Werk, gezin, paardrijden; fietsen werd me ge woon te vermoeiend. Ik kies nu voor het gemak. Ik voel me er wel een beet je schuldig over: want ik bén best spor tief en hij is natuurlijk niet zo goed voor het milieu. Ik heb ook wel een elektri sche fiets overwogen, maar die vond ik toch iets te veel voor oudere mensen. Mijn scooter zou tegen de 70 kilometer kunnen, maar er zit een snelheidsbe grenzer op, waardoor hij, heel tuttig, niet harder dan 30 kilometer kan. De snorscooter is heel handig in de stad, want de parkeertarieven daar liggen vaak hoog. Dat de snorfiets van oudsher een wat suf imago heeft, speelt voor mij geen rol. Hij ziet er toch heel leuk uit? Ja, ook wel een tikje ordinair, een beetie 'fout'." De zes jaar oude, zwarte Tomos van Sjaak Janssen (17) hoor je al van verre ko men aanknetteren. „Het is een tweede handsje, maar hij rijdt nog goed. Ik kan snel overal komen en daar gaat het om. Een brommer heb ik nooit overwogen. Bo vendien moet je dan verplicht een helm op en daar heb ik geen zin in. Ja, zo'n kuipmodelletje is natuurlijk wel mooi, maar dat is me te duur. Ik vind het uiterlijk ook niet zo belangrijk. Als hij maar rijdt, voor de rest maakt het me niet zoveel uit. Elektrische snorfietsen zie ik hier niet zo vaak. Ja, politieagenten rijden er op. Maar als je er subsidie voor zou krijgen, zou zo'n elektrische scooter voor mij wel een optie zijn. Ik heb ook nog zo'n 45-kilometerautootje. Als het regent, ge bruik ik die. Ik wil volgend jaar mijn rijbewijs halen. Maar misschien dat ik mijn snorfiets er wel naast houd. Want het is lekker goedkoop en beter dan de fiets." Snorfietsen zijn te herkennen aan een blauw nummerplaatje en heb ben een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur. Onder bestuur ders is verwarring over het (brom- fiets)rijbewijs: dat is verplicht. Een helm niet. Ook met andere regels zijn niet alle bestuurders bekend. Daarom voor de volledigheid: voor snorfietsers gelden behalve wat helm en rijbewijs betreft dezelfde regels als voor fietsers, met de vol gende uitzonderingen: - ze mogen niet met z'n tweeën naast elkaar rijden; - elektrische snorfietsen mogen ook rijden op een 'onverplicht fiets pad' (rechthoekig donkerblauw bord met daarop 'fietspad'); de benzinevariant alleen met uitge schakelde moter; snorfietsers mogen niet bellen tij dens het rijden. Voor 2005 waren snorfietsen her kenbaar aan een oranje plaatje op het voorspatbord en brommers aan een gele. Brommers hebben aan de achter kant een gele kentekenplaat. Het dragen van een helm is verplicht net als het bezit van een bromfiets rijbewijs. Binnen de bebouwde kom mogen brommers niet op fietspaden rijden, tenzij anders is aangegeven. Op een fietspad mo gen brommers maximaal 30 kilo meter per uur (binnen bebouwde kom) of 40 (buiten bebouwde kom) en 45 kilometer per uur op de weg. Een elektrische fiets is wettelijk gezien geen motorvoertuig maar een fiets. Het motorvermogen is maximaal 250 watt, de motor werkt alleen als de berijder trapt en de ondersteuning stopt bij 25 kilometer per uur. Voor het rijden op een elektrische fiets is geen leeftijdsgrens en de eigenaar hoeft in tegenstelling tot snor- en brom fiets geen aparte verzekering af te sluiten. Een scooter is een modeltype dat zowel voorkomt onder snorfietsen, bromfietsen als motoren. Belang rijkste kenmerk is de lage instap, waarbij de bestuurder de voeten naast elkaar kan zetten, tussen het stuur en de zitting in. Naar schat ting driekwart van de snorfietsen is een scooter. Snorfietsen Bestverkocht in april 2011 Vespa Sym Piaggio Bromfietsen Best verkocht in april 2011 Kymco Piaggio #Sym

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 11