2008 2009 2010
'Een snorfiets opvoeren vind ik niet goed, maar aan de andere kant donderdag 19 me, 2011
is het ook niet leuk als je door fietsers wordt ingehaald' J-
45.000
'Ik voel me wel een
beetje schuldig'
'Als hij maar rijdt, de
rest is niet belangrijk'
42.000
Dirk Witzand
De verschillen
bron HBD
Katinka van Mourik (49) is de trotse
bezitter van een Kymco New Sento 50/.
„Ik heb hem nu een halfjaar en ge
bruik hem altijd. Voorheen fietste ik
heel veel, soms wel 20 kilometer per
dag. Maar ik heb een druk leven. Werk,
gezin, paardrijden; fietsen werd me ge
woon te vermoeiend. Ik kies nu voor
het gemak. Ik voel me er wel een beet
je schuldig over: want ik bén best spor
tief en hij is natuurlijk niet zo goed voor het milieu. Ik heb ook wel een elektri
sche fiets overwogen, maar die vond ik toch iets te veel voor oudere mensen.
Mijn scooter zou tegen de 70 kilometer kunnen, maar er zit een snelheidsbe
grenzer op, waardoor hij, heel tuttig, niet harder dan 30 kilometer kan.
De snorscooter is heel handig in de stad, want de parkeertarieven daar liggen
vaak hoog. Dat de snorfiets van oudsher een wat suf imago heeft, speelt voor
mij geen rol. Hij ziet er toch heel leuk uit? Ja, ook wel een tikje ordinair, een
beetie 'fout'."
De zes jaar oude, zwarte Tomos van
Sjaak Janssen (17) hoor je al van verre ko
men aanknetteren. „Het is een tweede
handsje, maar hij rijdt nog goed. Ik kan
snel overal komen en daar gaat het om.
Een brommer heb ik nooit overwogen. Bo
vendien moet je dan verplicht een helm
op en daar heb ik geen zin in.
Ja, zo'n kuipmodelletje is natuurlijk wel
mooi, maar dat is me te duur. Ik vind het
uiterlijk ook niet zo belangrijk. Als hij maar rijdt, voor de rest maakt het me
niet zoveel uit.
Elektrische snorfietsen zie ik hier niet zo vaak. Ja, politieagenten rijden er op.
Maar als je er subsidie voor zou krijgen, zou zo'n elektrische scooter voor mij
wel een optie zijn. Ik heb ook nog zo'n 45-kilometerautootje. Als het regent, ge
bruik ik die. Ik wil volgend jaar mijn rijbewijs halen. Maar misschien dat ik mijn
snorfiets er wel naast houd. Want het is lekker goedkoop en beter dan de
fiets."
Snorfietsen zijn te herkennen aan
een blauw nummerplaatje en heb
ben een maximumsnelheid van 25
kilometer per uur. Onder bestuur
ders is verwarring over het (brom-
fiets)rijbewijs: dat is verplicht. Een
helm niet. Ook met andere regels
zijn niet alle bestuurders bekend.
Daarom voor de volledigheid: voor
snorfietsers gelden behalve wat
helm en rijbewijs betreft dezelfde
regels als voor fietsers, met de vol
gende uitzonderingen:
- ze mogen niet met z'n tweeën
naast elkaar rijden;
- elektrische snorfietsen mogen
ook rijden op een 'onverplicht fiets
pad' (rechthoekig donkerblauw
bord met daarop 'fietspad'); de
benzinevariant alleen met uitge
schakelde moter;
snorfietsers mogen niet bellen tij
dens het rijden.
Voor 2005 waren snorfietsen her
kenbaar aan een oranje plaatje op
het voorspatbord en brommers
aan een gele.
Brommers hebben aan de achter
kant een gele kentekenplaat. Het
dragen van een helm is verplicht
net als het bezit van een bromfiets
rijbewijs. Binnen de bebouwde
kom mogen brommers niet op
fietspaden rijden, tenzij anders is
aangegeven. Op een fietspad mo
gen brommers maximaal 30 kilo
meter per uur (binnen bebouwde
kom) of 40 (buiten bebouwde
kom) en 45 kilometer per uur op
de weg.
Een elektrische fiets is wettelijk
gezien geen motorvoertuig maar
een fiets. Het motorvermogen is
maximaal 250 watt, de motor
werkt alleen als de berijder trapt
en de ondersteuning stopt bij 25
kilometer per uur. Voor het rijden
op een elektrische fiets is geen
leeftijdsgrens en de eigenaar hoeft
in tegenstelling tot snor- en brom
fiets geen aparte verzekering af te
sluiten.
Een scooter is een modeltype dat
zowel voorkomt onder snorfietsen,
bromfietsen als motoren. Belang
rijkste kenmerk is de lage instap,
waarbij de bestuurder de voeten
naast elkaar kan zetten, tussen het
stuur en de zitting in. Naar schat
ting driekwart van de snorfietsen
is een scooter.
Snorfietsen
Bestverkocht in april 2011
Vespa
Sym
Piaggio
Bromfietsen
Best verkocht in april 2011
Kymco
Piaggio
#Sym