io I snorfiets
2006
2007
De verkoop van snorfietsen bereikt grote
hoogten. Ze zijn vaak hip, een helm is
niet verplicht en de meeste kunnen zo
snel als een brommer. Tot groot verdriet
van fietsers.
Aantal
verkochte
bromfietsen
per jaar
26.600
Aantal
verkochte
snorfietsen
per jaar
23.800
34.000
'Hij is stabielik voel
me er veiliger op'
donderdag 19 mei 2011
reageren?
nieuwsredactie@wegener.nl
door Joost Bosman en Niek Opten
beeld Mark Reijntjens
Het is druk op het
fietspad. Naast de
gewone tweewie-
ler vechten bak
fietsen, fietskar
ren, elektrische
fietsen en snorfietsen om een
plaatsje op de roze stroken. Van al
die vervoermiddelen is de opmars
van de snorfiets het meest opval
lend. Ooit bedoeld als een rijwiel
met hulpmotor zijn snorfietsen
bijna niet meer te onderscheiden
van bromfietsen. Aan de buiten
kant verraadt alleen de kleur van
het nummerplaatje om welke
soort het gaat. Inmiddels rijden er
net zo veel brommers als snorfiet
sen in ons land, ruim 500.000.
De populariteit van de snorfiets is
vooral te danken aan de sierlijke re-
tromodellen met veel 'blingbling'
die de laatste jaren op de markt
zijn. Bijkomend voordeel is dat
een helm niet verplicht is op deze
tweewieler. Kapsels blijven in
vorm, als het niet te hard waait
tenminste.
En als de bestuurder niet te snel
rijdt. Snorfietsen mogen volgens
Geen lawaai met
elektrische snorfiets
De opmars van de snorfiets zet
nog wel even door. Nieuwste wa
pen is de elektrische variant.
In 2009 reed 4,7 procent van alle
verkochte snorfietsen op stroom,
vorig jaar was dat 6 procent, zo'n
3.600. Dat aandeel zal nog fors
groeien. „Het is een cool ding om
mee te rijden", zegt Harald Bresser
van de RAI Vereniging, de
brancheorganisatie voor fabrikan
ten en importeurs.
De e-scooter maakt minder lawaai
en stoot geen schadelijke stoffen
uit. Een vergelijking met de elektri
sche auto, waarvan de verkoop
maar niet wil opschieten, is niet te
recht, vindt Bresser. Problemen bij
de elektrische auto zijn de beperk
te actieradius met een volle accu
en het lage aanbod van oplaadpun-
ten. Dit speelt bij e-scooters nau
welijks. „Een scooter gebruik je
voor korte ritjes en de accu is snel
opgeladen."
De prijzen van de elektrische ver
sie liggen nu nog wat hoger. Om
die reden komen gemeenten met
speciale subsidieregelingen.
Zo krijgen de inwoners van de zes
grootste gemeenten in Limburg
sinds deze maand 30 procent van
het aanschafprijs van een e-scooter
retour.
Rotterdammers die hun oude ben
zinescooter inruilen voor een elek
trische, krijgen een slooppremie,
zo maakte de gemeente vorige
week bekend. De havenstad hoopt
dat op die manier vierduizend ver
vuilende en lawaaiige tweewielers
uit het straatbeeld verdwijnen.
de wet maximaal 25 kilometer per
uur, in de praktijk kunnen en rij
den de meesten veel harder. Ge
middeld 34 kilometer per uur,
bleek uit metingen vorig jaar in
Woerden, Den Haag en Apel
doorn. Bijna 40 procent reed snel
ler dan 35, 20 procent zelfs meer
dan 40 kilometer per uur. Een re
cente steekproef van de Fietsers
bond in Amsterdam leerde dat
ruim 90 procent te veel gas geeft.
Veel fietsers zijn daar niet blij mee.
Mede vanwege de overlast zijn
bromfietsen enkele jaren geleden
binnen de bebouwde kom van het
fietspad verbannen. Nu zijn het de
snorfietsen die met hoge snelhe
den fietsers voorbij stuiven. De
Fietsersbond zou daarom het liefst
de snorfiets in steden en dorpen
ook naar de openbare weg verwij
zen. Volgens verkeersminister
Schultz van Haegen valt het alle
maal wel mee en gaat het vooral
om gevoelens van onveiligheid en
lawaai. Bovendien hebben gemeen
ten de mogelijkheid zelf maatrege
len te nemen tegen snorfietsers.
De Fietsersbond is daarom op
zoek naar een gemeente voor een
pilotproject 'snorfiets van het fiets
pad'. Kandidaten zijn er nog niet.
„Gemeenten zijn huiverig. Ze wil
len geen toename van het aantal
ongevallen", zegt Arien de Jong
van de Fietsersbond. Die gedachte
is niet raar, omdat het verschil tus
sen autoverkeer en een snorfietser
die zich wel aan de maximale snel
heid houdt, groot is.
Veel weggebruikers zouden het
toejuichen als de politie snorfiet
sers die te hard rijden sneller op
de bon slingert. Maar dat is nog
niet zo eenvoudig. Handhaving is
arbeidsintensief omdat de politie
controles uitvoert met een roller-
bank. Bovendien heeft die appara
tuur een grote foutenmarge, waar
door pas een bekeuring volgt als
een snorfietser meer dan 39 kilo
meter per uur kan rijden.
De minister onderschrijft de pro
blemen en zet in op betere hand-
shaving. De Fietsersbond is kri
tisch. „Bijna elke scooter rijdt te
hard. De politie moet dus fors
gaan inzetten, maar heeft al zo
veel taken. Als er over een jaar
niets is veranderd, trekken we
weer aan de bel", zegt woordvoer
der De Jong.
Ze benadrukt dat ook de branche
een eigen verantwoordelijkheid
heeft. „In de praktijk is gebleken
dat verkopers op verzoek de snor
fietsen zó afstellen dat ze veel har
der kunnen dan 25 kilometer per
uur." 'Een bijzonder kwalijke
zaak', vindt Bovag, de brancheorga
nisatie waarbij het grootste deel
van de verkopers is aangesloten. In
een convenant beloven alle leden
dat ze snorfietsen en brommers
niet opvoeren en dat ze geen op-
voersetjes verkopen. Eigen contro
les leren dat 'zelden' een verkoper
zich daar niet aan houdt, zegt Bo-
vag-woordvoerder Gijs Bosman.
„Het punt is vooral dat opvoeren
niet heel moeilijk is. Via internet
zijn informatie en materialen mak
kelijk voorhanden."
Brommen?
Snorren!
foto's Mariska Hofman
Dirk Witzand (69) ruilde pas geleden
zijn zwarte Vespa Touring in voor een ele
gant donkerbruin model. „Ik heb voor
een snorscooter gekozen, omdat ik geen
helm op wilde. Die zit me te strak. Ik heb
een elektrische fiets overwogen. Maar
zo'n snorfiets is stabieler, ik voel me er
veiliger op. Hij is wel wat duurder, ja.
Mijn snorscooter is bijgesteld tot een
snelheid van 49 kilometer per uur, maar
ik rij altijd rustig. Niet harder dan rond de 30. Sommigen snorscooters scheu
ren je echt voorbij, die zijn duidelijk te hoog opgevoerd. Ik vind dat niet goed,
maar aan de andere kant is het ook niet leuk als je door fietsers wordt inge
haald.
Nee, een elektrische snorscooter zou ik niet zo snel nemen. Je moet ze telkens
opladen. En ik maak soms best lange afstanden. Ik gebruik hem niet alleen in
Nijmegen, maar ga er ook mee naar Arnhem en naar Druten. Maar soms rij ik
ook mee met miin vrouw. Zii heeft een scootmobiel en die aaat maar viiftien."