io I snorfiets 2006 2007 De verkoop van snorfietsen bereikt grote hoogten. Ze zijn vaak hip, een helm is niet verplicht en de meeste kunnen zo snel als een brommer. Tot groot verdriet van fietsers. Aantal verkochte bromfietsen per jaar 26.600 Aantal verkochte snorfietsen per jaar 23.800 34.000 'Hij is stabielik voel me er veiliger op' donderdag 19 mei 2011 reageren? nieuwsredactie@wegener.nl door Joost Bosman en Niek Opten beeld Mark Reijntjens Het is druk op het fietspad. Naast de gewone tweewie- ler vechten bak fietsen, fietskar ren, elektrische fietsen en snorfietsen om een plaatsje op de roze stroken. Van al die vervoermiddelen is de opmars van de snorfiets het meest opval lend. Ooit bedoeld als een rijwiel met hulpmotor zijn snorfietsen bijna niet meer te onderscheiden van bromfietsen. Aan de buiten kant verraadt alleen de kleur van het nummerplaatje om welke soort het gaat. Inmiddels rijden er net zo veel brommers als snorfiet sen in ons land, ruim 500.000. De populariteit van de snorfiets is vooral te danken aan de sierlijke re- tromodellen met veel 'blingbling' die de laatste jaren op de markt zijn. Bijkomend voordeel is dat een helm niet verplicht is op deze tweewieler. Kapsels blijven in vorm, als het niet te hard waait tenminste. En als de bestuurder niet te snel rijdt. Snorfietsen mogen volgens Geen lawaai met elektrische snorfiets De opmars van de snorfiets zet nog wel even door. Nieuwste wa pen is de elektrische variant. In 2009 reed 4,7 procent van alle verkochte snorfietsen op stroom, vorig jaar was dat 6 procent, zo'n 3.600. Dat aandeel zal nog fors groeien. „Het is een cool ding om mee te rijden", zegt Harald Bresser van de RAI Vereniging, de brancheorganisatie voor fabrikan ten en importeurs. De e-scooter maakt minder lawaai en stoot geen schadelijke stoffen uit. Een vergelijking met de elektri sche auto, waarvan de verkoop maar niet wil opschieten, is niet te recht, vindt Bresser. Problemen bij de elektrische auto zijn de beperk te actieradius met een volle accu en het lage aanbod van oplaadpun- ten. Dit speelt bij e-scooters nau welijks. „Een scooter gebruik je voor korte ritjes en de accu is snel opgeladen." De prijzen van de elektrische ver sie liggen nu nog wat hoger. Om die reden komen gemeenten met speciale subsidieregelingen. Zo krijgen de inwoners van de zes grootste gemeenten in Limburg sinds deze maand 30 procent van het aanschafprijs van een e-scooter retour. Rotterdammers die hun oude ben zinescooter inruilen voor een elek trische, krijgen een slooppremie, zo maakte de gemeente vorige week bekend. De havenstad hoopt dat op die manier vierduizend ver vuilende en lawaaiige tweewielers uit het straatbeeld verdwijnen. de wet maximaal 25 kilometer per uur, in de praktijk kunnen en rij den de meesten veel harder. Ge middeld 34 kilometer per uur, bleek uit metingen vorig jaar in Woerden, Den Haag en Apel doorn. Bijna 40 procent reed snel ler dan 35, 20 procent zelfs meer dan 40 kilometer per uur. Een re cente steekproef van de Fietsers bond in Amsterdam leerde dat ruim 90 procent te veel gas geeft. Veel fietsers zijn daar niet blij mee. Mede vanwege de overlast zijn bromfietsen enkele jaren geleden binnen de bebouwde kom van het fietspad verbannen. Nu zijn het de snorfietsen die met hoge snelhe den fietsers voorbij stuiven. De Fietsersbond zou daarom het liefst de snorfiets in steden en dorpen ook naar de openbare weg verwij zen. Volgens verkeersminister Schultz van Haegen valt het alle maal wel mee en gaat het vooral om gevoelens van onveiligheid en lawaai. Bovendien hebben gemeen ten de mogelijkheid zelf maatrege len te nemen tegen snorfietsers. De Fietsersbond is daarom op zoek naar een gemeente voor een pilotproject 'snorfiets van het fiets pad'. Kandidaten zijn er nog niet. „Gemeenten zijn huiverig. Ze wil len geen toename van het aantal ongevallen", zegt Arien de Jong van de Fietsersbond. Die gedachte is niet raar, omdat het verschil tus sen autoverkeer en een snorfietser die zich wel aan de maximale snel heid houdt, groot is. Veel weggebruikers zouden het toejuichen als de politie snorfiet sers die te hard rijden sneller op de bon slingert. Maar dat is nog niet zo eenvoudig. Handhaving is arbeidsintensief omdat de politie controles uitvoert met een roller- bank. Bovendien heeft die appara tuur een grote foutenmarge, waar door pas een bekeuring volgt als een snorfietser meer dan 39 kilo meter per uur kan rijden. De minister onderschrijft de pro blemen en zet in op betere hand- shaving. De Fietsersbond is kri tisch. „Bijna elke scooter rijdt te hard. De politie moet dus fors gaan inzetten, maar heeft al zo veel taken. Als er over een jaar niets is veranderd, trekken we weer aan de bel", zegt woordvoer der De Jong. Ze benadrukt dat ook de branche een eigen verantwoordelijkheid heeft. „In de praktijk is gebleken dat verkopers op verzoek de snor fietsen zó afstellen dat ze veel har der kunnen dan 25 kilometer per uur." 'Een bijzonder kwalijke zaak', vindt Bovag, de brancheorga nisatie waarbij het grootste deel van de verkopers is aangesloten. In een convenant beloven alle leden dat ze snorfietsen en brommers niet opvoeren en dat ze geen op- voersetjes verkopen. Eigen contro les leren dat 'zelden' een verkoper zich daar niet aan houdt, zegt Bo- vag-woordvoerder Gijs Bosman. „Het punt is vooral dat opvoeren niet heel moeilijk is. Via internet zijn informatie en materialen mak kelijk voorhanden." Brommen? Snorren! foto's Mariska Hofman Dirk Witzand (69) ruilde pas geleden zijn zwarte Vespa Touring in voor een ele gant donkerbruin model. „Ik heb voor een snorscooter gekozen, omdat ik geen helm op wilde. Die zit me te strak. Ik heb een elektrische fiets overwogen. Maar zo'n snorfiets is stabieler, ik voel me er veiliger op. Hij is wel wat duurder, ja. Mijn snorscooter is bijgesteld tot een snelheid van 49 kilometer per uur, maar ik rij altijd rustig. Niet harder dan rond de 30. Sommigen snorscooters scheu ren je echt voorbij, die zijn duidelijk te hoog opgevoerd. Ik vind dat niet goed, maar aan de andere kant is het ook niet leuk als je door fietsers wordt inge haald. Nee, een elektrische snorscooter zou ik niet zo snel nemen. Je moet ze telkens opladen. En ik maak soms best lange afstanden. Ik gebruik hem niet alleen in Nijmegen, maar ga er ook mee naar Arnhem en naar Druten. Maar soms rij ik ook mee met miin vrouw. Zii heeft een scootmobiel en die aaat maar viiftien."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 10