niet te overschatten' 'Ik wist ook niet dat ik zo goed kon drummen' woensdag 18 mei 2011 zie onze website:binneniand Amalia, Alexia, en Ariane zin- gen samen uit volle borst COLOURFUi G YAMAHA Leerlingen op de basis school ontdekken hoe leuk muziek maken is. 'Als ik zeg dat ik trots op ze ben, beginnen ze hele maal te glunderen.' De zenuwen gieren door hun lichaam en ze staan te trillen op hun benen. De tien muzi kanten van de schoolband van ba sisschool Het Kleurrijk in Nijme gen hebben hier weken naartoe ge werkt: de uitvoering van het lied Een nieuwe school. Alle medeleer lingen, docenten en ouders zijn uitgenodigd want het optreden is ter ere van de opening van een nieuw schoolgebouw. Op de melodie van Pokerface van Lady Gaga gaan ze ervoor. De drie zangeressen zingen 'wohohow wo- hohow een nieuwe school, een nieuwenieuwe school, we-we— we-welkom, we-we-welkom'. Drummer Dani (li) geeft strak het ritme aan, de bassist en maar liefst vijf toetsenisten spelen geconcen treerd hun partij en muziekjuf Vera gebaart mee met haar han den. Aan het einde klinkt een luid applaus en gaan de duimen van de ouders omhoog. Het Kleurrijk koopt met behulp van subsidie muziekles in van de plaatselijke muziekschool. „We wil den het culturele gehalte van de school een boost geven en leerlin gen de mogelijkheid bieden om zich te ontwikkelen", vertelt Peter Kregting, docent van groep 7 en 'degene die probeert op het gebied van cultuur de boel aan te sturen'. De school staat in het Wil lemskwartier, een volkswijk met veel sociale huurwoningen. „Veel van deze kinderen krijgen thuis niet de kans om muzikaal bezig te zijn. )e ziet dat ze het leuk vinden en het ook snel oppikken. Muziek is een vorm van geheugentraining en het is nog leuk ook." Zangeressen Marlena (12) en Cheyenne (11) willen later allebei professioneel zangeres worden. Ze zingen ook thuis en willen vol gend schooljaar, als ze in groep 8 zitten, doorgaan met de school band. Cheyenne: „Met muziek kun je jezelf zijn. Net als Lady Ga ga bijvoorbeeld." Marlena vindt het fijn dat ze haar gevoelens kan uiten met liedjes. Elke donderdag komt muziekdo cente Vera van Groos een middag lesgeven aan de groepen 5 tot en met 8. Na schooltijd oefent de band nog een uur. „We zingen vooral, maar we spelen ook djem- bé en andere percussie. Daarmee zie je snel resultaat. Verder geef ik luisterlessen en laat ik de kinderen kennismaken met instrumenten en met verschillende muzieksoor ten. Laatst gaf ik een les over gos pel. Ze konden niet geloven dat zo iets echt mag in een kerk." Zoals de meeste kinderen op Het Kleurrijk kan ook Dani uit groep 7 geen noten lezen. Hij had tot voor kort zelfs nog nooit een drumstel aangeraakt. „Maar vanaf het begin had hij alles meteen door", zegt Van Groos. Dani zeifis beschei den: „Ik vind het gewoon leuk om te doen, ik wist ook niet dat ik het zo goed kon. Het is niet moeilijk." Het belangrijkste vindt Van Groos dat de kinderen plezier hebben in het samen muziek maken. „Het is ook een sociaal vak. Bovendien is het goed voor hun eigenwaarde. Je merkt dat sommige kinderen het niet gewend zijn om complimen ten te krijgen. Als ik zeg dat ik trots op ze ben, beginnen ze hele maal te glunderen." Anne-Beth (12) en Samira (11) spe len allebei keyboard in de school band. „Als je het eenmaal door- hebt is dat niet moeilijk", vindt Sa mira. Anne-Beth had ook wel wil len drummen. „Maar als je dan een fout maakt, valt het zo op. En nu kon ik een beetje spieken bij Mohammed." Samira is helemaal enthousiast over haar instrument. „Hier wil ik mee doorgaan. Ik kan er mijn passie mee uiten."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 11