niet te overschatten'
'Ik wist ook niet dat ik zo goed kon drummen'
woensdag 18 mei 2011
zie onze website:binneniand
Amalia, Alexia, en Ariane zin-
gen samen uit volle borst
COLOURFUi
G YAMAHA
Leerlingen op de basis
school ontdekken hoe
leuk muziek maken is.
'Als ik zeg dat ik trots op
ze ben, beginnen ze hele
maal te glunderen.'
De zenuwen gieren door
hun lichaam en ze
staan te trillen op hun
benen. De tien muzi
kanten van de schoolband van ba
sisschool Het Kleurrijk in Nijme
gen hebben hier weken naartoe ge
werkt: de uitvoering van het lied
Een nieuwe school. Alle medeleer
lingen, docenten en ouders zijn
uitgenodigd want het optreden is
ter ere van de opening van een
nieuw schoolgebouw.
Op de melodie van Pokerface van
Lady Gaga gaan ze ervoor. De drie
zangeressen zingen 'wohohow wo-
hohow een nieuwe school, een
nieuwenieuwe school, we-we—
we-welkom, we-we-welkom'.
Drummer Dani (li) geeft strak het
ritme aan, de bassist en maar liefst
vijf toetsenisten spelen geconcen
treerd hun partij en muziekjuf
Vera gebaart mee met haar han
den. Aan het einde klinkt een luid
applaus en gaan de duimen van de
ouders omhoog.
Het Kleurrijk koopt met behulp
van subsidie muziekles in van de
plaatselijke muziekschool. „We wil
den het culturele gehalte van de
school een boost geven en leerlin
gen de mogelijkheid bieden om
zich te ontwikkelen", vertelt Peter
Kregting, docent van groep 7 en
'degene die probeert op het gebied
van cultuur de boel aan te sturen'.
De school staat in het Wil
lemskwartier, een volkswijk met
veel sociale huurwoningen. „Veel
van deze kinderen krijgen thuis
niet de kans om muzikaal bezig te
zijn. )e ziet dat ze het leuk vinden
en het ook snel oppikken. Muziek
is een vorm van geheugentraining
en het is nog leuk ook."
Zangeressen Marlena (12) en
Cheyenne (11) willen later allebei
professioneel zangeres worden. Ze
zingen ook thuis en willen vol
gend schooljaar, als ze in groep 8
zitten, doorgaan met de school
band. Cheyenne: „Met muziek
kun je jezelf zijn. Net als Lady Ga
ga bijvoorbeeld." Marlena vindt
het fijn dat ze haar gevoelens kan
uiten met liedjes.
Elke donderdag komt muziekdo
cente Vera van Groos een middag
lesgeven aan de groepen 5 tot en
met 8. Na schooltijd oefent de
band nog een uur. „We zingen
vooral, maar we spelen ook djem-
bé en andere percussie. Daarmee
zie je snel resultaat. Verder geef ik
luisterlessen en laat ik de kinderen
kennismaken met instrumenten
en met verschillende muzieksoor
ten. Laatst gaf ik een les over gos
pel. Ze konden niet geloven dat zo
iets echt mag in een kerk."
Zoals de meeste kinderen op Het
Kleurrijk kan ook Dani uit groep 7
geen noten lezen. Hij had tot voor
kort zelfs nog nooit een drumstel
aangeraakt. „Maar vanaf het begin
had hij alles meteen door", zegt
Van Groos. Dani zeifis beschei
den: „Ik vind het gewoon leuk om
te doen, ik wist ook niet dat ik het
zo goed kon. Het is niet moeilijk."
Het belangrijkste vindt Van Groos
dat de kinderen plezier hebben in
het samen muziek maken. „Het is
ook een sociaal vak. Bovendien is
het goed voor hun eigenwaarde. Je
merkt dat sommige kinderen het
niet gewend zijn om complimen
ten te krijgen. Als ik zeg dat ik
trots op ze ben, beginnen ze hele
maal te glunderen."
Anne-Beth (12) en Samira (11) spe
len allebei keyboard in de school
band. „Als je het eenmaal door-
hebt is dat niet moeilijk", vindt Sa
mira. Anne-Beth had ook wel wil
len drummen. „Maar als je dan
een fout maakt, valt het zo op. En
nu kon ik een beetje spieken bij
Mohammed." Samira is helemaal
enthousiast over haar instrument.
„Hier wil ik mee doorgaan. Ik kan
er mijn passie mee uiten."