io I muziekeducatie Prinses Maxima wil met een nieuw program ma kinderen in aanraking laten komen met mu ziek. Tegelijker tijd dreigt het muziekonder wijs ten onder te gaan aan be zuinigingen. Direct in groepjes woensdag 18 mei 2011 reageren? nieuwsredactie@wegener.nl «j 'Waarde muziek valt door Dewi Gigengack en Niek Opten Prinses Maxima heeft de afgelopen jaren veel kinderen muziek zien maken. Tot haar groot genoegen. „Iedere keer werd ik getroffen door het plezier dat kinderen daar aan beleven, maar ook de intensiteit en concentratie waarmee ze mu ziek maakten", zei ze gisteren bij de presentatie van het nieuwe fonds 'Kinderen maken muziek' op paleis Noordeinde. Ze is ambiti eus: haar doel is om binnen tien jaar een kwart van alle 1,4 miljoen kinderen tussen de 8 en de 14 jaar te bereiken. Het is een bijzonder maar ook op vallend initiatief van de prinses. Opvallend omdat niet zo ver van haar Wassenaarse woning, aan het Haagse Binnenhof, plannen zijn gesmeed die het muziekonderwijs in het hart treffen. „De situatie is heel ernstig", beschrijft Jan Brand de bezuinigingsplannen van het kabinet. Brand is directeur van Kunstconnectie, de branchevereni ging van instelllingen die zich be zighouden met kunsteducatie en -beoefening. In onder meer Leeuwarden, Neede en omgeving en Hoorn moet het kunstcentrum binnenkort de deuren sluiten om dat het gemeentebestuur de subsi dies afbouwt. „Veel andere instel lingen voorzien een verschraling van het aanbod en een verminde ring van werkgelegenheid", zegt Brands. „Het kabinet zegt muziek educatie belangrijk te vinden, maar gemeenten en provincies krij gen zo veel bezuinigingen om hun oren dat die zich gedwongen zien om op posten als bibliotheken en muziekscholen flink te korten." Nederland telt ongeveer 195 centra voor kunsteducatie. Afschaffing of verlaging van de subsidies zal de landelijke infrastructuur voor mu- ziekonderwijs om zeep helpen, voorspelt Brand. „Er zullen witte vlekken komen, zowel geografisch, plaatsen waar geen les meer wordt gegeven, als sociaal. Niet alle ouders zullen nog in staat zijn de lessen te betalen. Op basisscholen zijn de muziek- en handvaardig heidleraar al lang verdwenen." De muziekscholen snappen dat er bezuinigd moet worden, en willen daar ook hun aandeel in nemen. „Hier en daar valt best nog wat geld te winnen", weet Brands. „Maar de huidige plannen gaan veel te ver. Als het ons land over een paar jaar financieel weer beter gaat dan is het systeem ontman teld. Dat bouw je niet zo maar weer op. Alle kennis en kunde is dan weg. De particuliere docent kan dat gat niet opvullen. Je kunt wel pianoles nemen bij iemand in de huiskamer, maar dat gaat niet met dansen en samen muziek ma ken." Juist dat sociale aspect is een be langrijk kenmerk van muziek ma ken. Of in de woorden van Maxi ma gisteren: „Samen muziek ma ken heeft een waarde voor de ont wikkeling van creativiteit en emo tionele intelligentie van kinderen, die we niet snel kunnen overschat ten." Maar hoe belangrijk is muziek voor kinderen nou precies? Dat is een lastige vraag, vindt Henkjan Honing, hoogleraar muziekcogni- tie aan de Universiteit van Amster dam. „Er zijn groeperingen die graag ondubbelzinnig wetenschap pelijk bewijs willen dat muziekon derwijs eigenlijk onmisbaar is. Bij voorbeeld directeuren van muziek scholen die worden geconfron teerd met bezuinigingen. Maar het het belang van muziek weten schappelijk aantonen, is niet zo eenvoudig als sommige studies sug gereren." Want wetenschappers die bewe De schoolband van basisschool Het Kleurrijk: zangeressen Cheyenne, Sa ra en Marlena, toetsenisten Aysu, Anne-Beth, Mohammed, Ferhad en Samira en drummer Dani. Bassist Ab- dikhani ontbreekt op de foto. foto Bert Beelen ren dat kinderen intelligenter wor den van muziek doet Honing af als 'onzin'. Wie naar muziek heeft geluisterd maakt daarna een intelli gentietest veelal beter, maar dat komt door de verbeterde stem ming en alertheid van de proefper soon. Muziek heeft dat effect, maar bijvoorbeeld ook het luiste ren naar een verhaal. Honing: „Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt wel dat musiceren positief werkt op allerlei cognitieve en neurologi sche functies. Het is goed voor ons geheugen en bewustzijn, voor de ontwikkeling van de fijne moto riek, noem maar op. De effecten zijn niet groot, maar wel onmis kenbaar en daarmee een sterk ar gument om alle kinderen muziek les te geven." Het probleem is dat wij in Neder land muziek te veel zien als een luxe, als iets waarvoor je veel moei te moet doen en wat lang niet ie dereen kan, zegt Honing. Daarmee wordt muziekonderwijs bijzonder gemaakt. „Als je een Nederlander vraag of hij muzikaal is, zegt hij meestal 'nee'. Terwijl muziek heel gewoon is voor mensen. Ik denk dat muziek in de evolutie een veel belangrijkere rol speelt dan wij tot nog toe denken. Zo hebben baby's al een aangeboren gevoel voor rit me. Ik kom net terug uit Brazilië, waar muziek een onlosmakelijk onderdeel uitmaakt van ieders le ven. Iedereen speelt met elkaar, muziek heeft daar een enorme so ciale functie." Het lijkt dan ook geen toeval dat uitgerekend prinses Maxima, gebo ren Argentijnse, alle Nederlandse kinderen aan het zingen en swin gen wil krijgen. Het programma 'Kinderen ma ken muziek' richt zich op de 1,4 miljoen kinderen tussen de 8 en 14 jaar. Prinses Maxima hoopt over tien jaar een kwart van deze kinderen bereikt te hebben met haar initiatief. Het programma leert kinderen niet alleen een instrument spe len, maar ook direct in groepjes van minimaal tien kinderen te musiceren. Gewerkt wordt met bewezen methodieken, via be staande organisaties. Binnenkort worden precieze richtlijnen en criteria bekendge maakt via de website www.kin- derenmakenmuziek.nl. Nog deze zomer hoopt de prin ses tussen de 25 en 40 organisa ties te selecteren die elk mini maal 100 kinderen leren spelen. Het programma is gekoppeld aan het Oranje Fonds en het Fonds voor Cultuurparticipatie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 10