zeeland 13
maar wannéér het gebeurt'
goede eerste stap'
MAASTRICHT
Riviercruises
Veiligheid
op de
Westerschelde
commentaar
'Kerncentrale
niet in handen
van overheid'
KRA5.NL
r~
dinsdag 17 mei 2011
'Het is echt wachten op het eerste ongeval.
En dan spreek je volgens mij direct over
honderd doden, een grote calamiteit dus'
Bart Vanhautte, Belgische beroepsvereniging van loodsen
MlMlllllMWIIIIIIlWIII^WltWmi^JggMimiii!fcNUIWWIltlll'll»»il
van de invoering van een ioodsplicht voor cruiseschepen op de Westerschelde.
foto Mark Neelemans
den dat het hier helemaal niet
moet zijn." Ze noemt de vermen
ging van de cruiseschepen met de
zeevaart 'onverantwoord'. „Wat
doen ze daar? Het liefst zouden ze
langszij varen om een container
schip te aaien. Eén klap van een
flinke golf tegen een panoramaruit
en er liggen honderden mensen in
het water." Peijs heeft Rijkswater
staat gevraagd een minimaal ver
plichte afstand in te stellen. De gel
dende voorschriften volstaan niet,
vindt ze. Het liefst wil de commis
saris de passagiersvaart in de huidi
ge vorm helemaal weren.
De vrees voor calamiteiten
met cruiseschepen wordt
breed gedragen. Hans van der
Togt, directeur Scheepvaart van
Rijkswaterstaat Zeeland: „Bij een
evacuatie hebben we een pro
bleem. Niemand die precies weet
hoe dat moet." Frans van de Wete
ring, operationeel chef van de wa-
terpolitie in Terneuzen: „Ik heb er
zelf wel eens over gedacht: potver
dorie, stel dat daar iets mee ge
beurt op de Westerschelde, hoe
gaan wij en andere hulpverleners
daar dan mee om? Op dat soort in
cidenten is de hulpverlening te wa
ter nog niet ingesteld."
Belgische loodsen vrezen vooral
de gevolgen van golfslag. Voorzit
ter Sven Deridder van de Beroeps
vereniging van Loodsen: „Ander
halve meter golfhoogte heb je
snel, afhankelijk overigens van het
type zeeschepen. Slaan er ramen
kapot en komt er water binnen,
dan is dat al voldoende voor pa
niek aan boord." Zijn collega Bart
Vanhautte: „Het is echt wachten
op het eerste ongeval. En dan
spreek je volgens mij direct over
honderd doden, een grote calami
teit dus,"
Alex Nelis van Zeeland Cruise
Port in Vlissingen haalt het gros
van de cruiseschepen naar Zee
land. Zijn reactie: „Ik denk dat je
de discussie breder moet trekken.
Calamiteiten kunnen zich met elk
schip voordoen, ook met cruise
schepen. Het is niet de vraag óf
het gebeurt, maar wannéér."
De Veiligheidsregio Zeeland wil
met Slagkracht de hulpverlening
op het water beter regelen.
Commissaris van de ko
ningin Karia Peijs is
terecht bezorgd over
de veiligheid van ri
viercruiseschepen op de Wes
terschelde. De honderden passa
giers van deze binnenvaarders
zitten achter grote ramen vlak
boven de waterlijn. Dat maakt
deze vakantieschepen kwets
baar voor golven. Maar met de
suggestie dat deze schepen des
noods van de Westerschelde
moeten worden geweerd, loopt
de commissaris iets te hard van
stapel. Want het is zaak om de
riviercruisevaart voor Zeeland
te behouden. Zeker nu deze sec
tor groeit.
Wind en getij bepalen de aard
van de Westerschelde. Daar is
weinig aan te doen. Soms kun
nen de cruiseschepen er maar
beter wegblijven. Maar de zee
vaart kan wel degelijk rekening
houden met die paar vakantie
schepen, zoals dat ook moet
met vrachtbinnenvaarders.
Dat de hulpdiensten er niet op
berekend zijn, is een zwak argu
ment. Die moeten zich aanpas
sen aan het verkeer op de ri
vier. Niet andersom.
DEN HAAG - Een nieuwe kerncen
trale hoeft niet in eigendom te
zijn van de overheid.
Dat schrijft minister Maxime Ver
hagen (Energie, CDA) aan de
Tweede Kamer. Daarmee verschilt
hij van mening van zijn voorgan
ger Maria van der Hoeven. Die
vond dat kerncentrales in publieke
handen moeten blijven om de vei
ligheid te waarborgen. Volgens Ver
hagen borgen wet- en regelgeving
en toezicht de veiligheid. Aanvul
lende eisen aan het type aandeel
houderschap voegen daaraan niets
toe, vindt hij. De Kamer riep in
mei 2009 de regering op om 'er al
les aan te doen wat in haar macht
ligt om te zorgen dat zowel het ju
ridisch als economisch eigendom
van de kerncentrale Borssele in
overheidshanden blijft'. De Kamer
praat vandaag over kernenergie.
■BBBUHBHI
nieuws op verschillende manieren
tot zich. Een nieuwsorganisatie
moet daarop inspelen. Het maken
van het videojournaal zorgt er
voor dat de redactie van de PZC
zichzelf vernieuwt. Voortaan is er
niet meer één deadline." Volgens
Laroes is Zeeland in twee minuten
geen doel, maar slechts een mid
del. „Een aanvulling op de krant
en de-website. Mensen zoeken op
verschillende momenten en plat
forms naar nieuws, maar willen
dat vernemen van een betrouw
baar merk." Laroes vindt dat in de
nabije toekomst het publiek meer
bij Z2 betrokken moet worden.
„Maak gebruik van de kennis van
de kijkers en lezers."
Laroes hoopt dat Zi 'de journalis
tiek in Zeeland verrijkt'. „Ik juich
concurrentie toe. Niet om de an
der kleiner te maken, maar door
die te stimuleren wéér een stapje
verder te gaan. Dat is goed voor de
nieuwsvoorziening in Zeeland."
Hoe en wat Z2?
Z2 bekijken? Surf op de (mobiele)
computer, telefoon of tablet naar
www.Z2.nl
Zeeland in twee minuten is be
doeld om op zoveel mogelijk mo
biele apparaten te kunnen bekij
ken. Door technische onvolkomen
heden is dat nog niet altijd het ge
val. Maar daar wordt aan gewerkt.
Op de website zijn ook eerder ge
maakte journaals te zien, evenals
het laatste nieuws.
Reageren? Dat kan op Z2 via onder
andere via Twitter, Hyves en e-mail
(z2@pzc.nl).
Autovakantie Limburg
2/3/4/5 dagen inclusief ontbijtbuffet
Aankomstdata: van 25/5 t/m 31/10
19 juni is het weer Vaderdag! Verras vader met
dit originele cadeau, want naast het verblijf is
dit arrangement inclusief een bierpakket en een
route met de leukste en gezelligste kroegen van
Maastricht! U verblijft in het 4-sterren Golden
Tulip Apple Park, op ca. 3 km van het centrum.
Boek nü en verras hem met dit arrangement!
pil
Zie www.kras.nl/51537
waarom zou je meer betalen