zeeland 13 maar wannéér het gebeurt' goede eerste stap' MAASTRICHT Riviercruises Veiligheid op de Westerschelde commentaar 'Kerncentrale niet in handen van overheid' KRA5.NL r~ dinsdag 17 mei 2011 'Het is echt wachten op het eerste ongeval. En dan spreek je volgens mij direct over honderd doden, een grote calamiteit dus' Bart Vanhautte, Belgische beroepsvereniging van loodsen MlMlllllMWIIIIIIlWIII^WltWmi^JggMimiii!fcNUIWWIltlll'll»»il van de invoering van een ioodsplicht voor cruiseschepen op de Westerschelde. foto Mark Neelemans den dat het hier helemaal niet moet zijn." Ze noemt de vermen ging van de cruiseschepen met de zeevaart 'onverantwoord'. „Wat doen ze daar? Het liefst zouden ze langszij varen om een container schip te aaien. Eén klap van een flinke golf tegen een panoramaruit en er liggen honderden mensen in het water." Peijs heeft Rijkswater staat gevraagd een minimaal ver plichte afstand in te stellen. De gel dende voorschriften volstaan niet, vindt ze. Het liefst wil de commis saris de passagiersvaart in de huidi ge vorm helemaal weren. De vrees voor calamiteiten met cruiseschepen wordt breed gedragen. Hans van der Togt, directeur Scheepvaart van Rijkswaterstaat Zeeland: „Bij een evacuatie hebben we een pro bleem. Niemand die precies weet hoe dat moet." Frans van de Wete ring, operationeel chef van de wa- terpolitie in Terneuzen: „Ik heb er zelf wel eens over gedacht: potver dorie, stel dat daar iets mee ge beurt op de Westerschelde, hoe gaan wij en andere hulpverleners daar dan mee om? Op dat soort in cidenten is de hulpverlening te wa ter nog niet ingesteld." Belgische loodsen vrezen vooral de gevolgen van golfslag. Voorzit ter Sven Deridder van de Beroeps vereniging van Loodsen: „Ander halve meter golfhoogte heb je snel, afhankelijk overigens van het type zeeschepen. Slaan er ramen kapot en komt er water binnen, dan is dat al voldoende voor pa niek aan boord." Zijn collega Bart Vanhautte: „Het is echt wachten op het eerste ongeval. En dan spreek je volgens mij direct over honderd doden, een grote calami teit dus," Alex Nelis van Zeeland Cruise Port in Vlissingen haalt het gros van de cruiseschepen naar Zee land. Zijn reactie: „Ik denk dat je de discussie breder moet trekken. Calamiteiten kunnen zich met elk schip voordoen, ook met cruise schepen. Het is niet de vraag óf het gebeurt, maar wannéér." De Veiligheidsregio Zeeland wil met Slagkracht de hulpverlening op het water beter regelen. Commissaris van de ko ningin Karia Peijs is terecht bezorgd over de veiligheid van ri viercruiseschepen op de Wes terschelde. De honderden passa giers van deze binnenvaarders zitten achter grote ramen vlak boven de waterlijn. Dat maakt deze vakantieschepen kwets baar voor golven. Maar met de suggestie dat deze schepen des noods van de Westerschelde moeten worden geweerd, loopt de commissaris iets te hard van stapel. Want het is zaak om de riviercruisevaart voor Zeeland te behouden. Zeker nu deze sec tor groeit. Wind en getij bepalen de aard van de Westerschelde. Daar is weinig aan te doen. Soms kun nen de cruiseschepen er maar beter wegblijven. Maar de zee vaart kan wel degelijk rekening houden met die paar vakantie schepen, zoals dat ook moet met vrachtbinnenvaarders. Dat de hulpdiensten er niet op berekend zijn, is een zwak argu ment. Die moeten zich aanpas sen aan het verkeer op de ri vier. Niet andersom. DEN HAAG - Een nieuwe kerncen trale hoeft niet in eigendom te zijn van de overheid. Dat schrijft minister Maxime Ver hagen (Energie, CDA) aan de Tweede Kamer. Daarmee verschilt hij van mening van zijn voorgan ger Maria van der Hoeven. Die vond dat kerncentrales in publieke handen moeten blijven om de vei ligheid te waarborgen. Volgens Ver hagen borgen wet- en regelgeving en toezicht de veiligheid. Aanvul lende eisen aan het type aandeel houderschap voegen daaraan niets toe, vindt hij. De Kamer riep in mei 2009 de regering op om 'er al les aan te doen wat in haar macht ligt om te zorgen dat zowel het ju ridisch als economisch eigendom van de kerncentrale Borssele in overheidshanden blijft'. De Kamer praat vandaag over kernenergie. ■BBBUHBHI nieuws op verschillende manieren tot zich. Een nieuwsorganisatie moet daarop inspelen. Het maken van het videojournaal zorgt er voor dat de redactie van de PZC zichzelf vernieuwt. Voortaan is er niet meer één deadline." Volgens Laroes is Zeeland in twee minuten geen doel, maar slechts een mid del. „Een aanvulling op de krant en de-website. Mensen zoeken op verschillende momenten en plat forms naar nieuws, maar willen dat vernemen van een betrouw baar merk." Laroes vindt dat in de nabije toekomst het publiek meer bij Z2 betrokken moet worden. „Maak gebruik van de kennis van de kijkers en lezers." Laroes hoopt dat Zi 'de journalis tiek in Zeeland verrijkt'. „Ik juich concurrentie toe. Niet om de an der kleiner te maken, maar door die te stimuleren wéér een stapje verder te gaan. Dat is goed voor de nieuwsvoorziening in Zeeland." Hoe en wat Z2? Z2 bekijken? Surf op de (mobiele) computer, telefoon of tablet naar www.Z2.nl Zeeland in twee minuten is be doeld om op zoveel mogelijk mo biele apparaten te kunnen bekij ken. Door technische onvolkomen heden is dat nog niet altijd het ge val. Maar daar wordt aan gewerkt. Op de website zijn ook eerder ge maakte journaals te zien, evenals het laatste nieuws. Reageren? Dat kan op Z2 via onder andere via Twitter, Hyves en e-mail (z2@pzc.nl). Autovakantie Limburg 2/3/4/5 dagen inclusief ontbijtbuffet Aankomstdata: van 25/5 t/m 31/10 19 juni is het weer Vaderdag! Verras vader met dit originele cadeau, want naast het verblijf is dit arrangement inclusief een bierpakket en een route met de leukste en gezelligste kroegen van Maastricht! U verblijft in het 4-sterren Golden Tulip Apple Park, op ca. 3 km van het centrum. Boek nü en verras hem met dit arrangement! pil Zie www.kras.nl/51537 waarom zou je meer betalen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 3