f? lept Zond traditioneel recept van eigen bodem zuiver dagvers verkoopt de grootste onzin? Misleiden mag niet dinsdag 17 mei 2011 zie onze website:binnenland y y Cabaretier Javier Guzman met zijn 'visie' op voedselmarketing natuurzuiver genomineerd: Nestié FruiiFlesje Aardbei-Peer Een kant-en-klare opvolgmelk met fruit voor kinderen van 6 tot 36 maanden. In dit Fruitfles- je zit 7 procent echt fruit, een baby moet er 8,5 leegdrinken om aan zijn dagelijkse hoeveel heid fruit te komen. Maar het Fruitflesje is wel twee keer zo duur als gewone opvolgmelk. Opvolgmelk is trouwerxs overbo dig na het eerste levensjaar. Des kundigen stellen dat baby's hele maal geen behoefte hebben aan melk met een smaakje. Ze moeten juist leren hoe een los se aardbei of peer smaakt. Een overbodig product, vindt Food- watch. Nestié antwoordt: „Fruitflesje is voor ouders die hun baby varia tie willen bieden voor de dage lijkse opvolgmelk of als het kind geen melk lust." genomineerd: Liga Fruitkick Extra Framboos Van FruitKick Extra kun je echt zorge loos genieten. '30% minder suikers en vol fruit', '46% fruitvulling', 'bron van voedingsvezels'. Maar de fruitvulling bestaat groten deels uit vulmiddel en suiker. Per reep zit er slechts 1,8 gram fruit in. Food- watch vindt de marketing van Liga geniaal. Liga heeft het imago opge bouwd dat hun koek goed is voor kin deren. Maar ook deze FruitKick geeft een suikerkick: de reep bestaat voor een derde uit suiker. Kraft antwoordt: „Een reep Liga Fruit Kick Extra levert 95 calorieën en past daarom perfect binnen de aanbevolen hoeveelheden van tussendoortjes." genomineerd: Honig Limburgse Asperge-crèmesoep Asperges zitten nauwelijks in het pak: 7,5 gram aspergepoeder staat gelijk aan drie centimeter van een asperge. En wat is er Limburgs aan, vraagt Food- watch zich af? In de levensmiddelensector zijn streek producten nu in de mode. Honig antwoordt: „Het is de basis voor zelfgemaakte soep. Naar eigen inzicht voegt de consument ingre diënten toe. De term 'Limburgse' slaat op het recept." menten en Actimel stak er met kop en schouders bovenuit. Ze er gerden zich het meest aan de ge zondheidsclaim van dit 'weer- standsverhogende yoghurtje' waar voor Danone tien keer zoveel re kent als voor andere yoghurt. Foodwatch is een cadeautje van onze Duitse buren. Daar bestaat de club die opkomt voor de belan gen van consumenten al sinds 2002, opgericht door een oud-di recteur van Greenpeace. De organi satie leeft van de bijdragen van i8.ooo donateurs. En die subsidië ren sinds januari 2010 nu de ont wikkeling van de Nederlandse tak. „In 2015 moeten we op eigen be nen staan", vertelt Van Opzeeland. „Inmiddels hebben we 700 dona teurs." Hij beklemtoont dat de club geen subsidie wil van de overheid en ook geen geld ontvangt van de le vensmiddelenindustrie, om onaf hankelijk te blijven. Met twee vaste medewerkers, twee stagiaires en een rits freelan ce onderzoekers onthult Food watch gerommel met voedsel door fabrikanten en probeert hun mis leiding te stoppen. Het lijkt de zo veelste organisatie die opkomt voor consumentenbelangen, maar volgens Van Opzeeland ligt er een groot terrein braak. „De Consu mentenbond test producten, maar is niet zoals wij permanent bezig mët claims en valse marketing." De voedselwetgeving komt tegen woordig uit Brussel, dus is het van belang dat Europese consumenten organisaties daar gezamenlijk op trekken. De 'Europese Gezondheidsraad' Efsa is bezig met de afronding van een enorm onderzoek naar claims op voedingsmiddelen. En de Efsa is niet mals. Fabrikanten dienen hun beweringen met dikke weten schappelijke rapporten te onder bouwen, anders kunnen ze het ver geten. Het grootste deel van alle beweringen over de gezondheid zullen over een tijdje niet meer op de verpakkingen mogen staan. Van Opzeeland verheugt zich er op. „Daarna gaan we het geld te rughalen bij fabrikanten. Wie pro ducten heeft verkocht met valse beloftes slepen we voor de rechter. Met de steun van een paar dui zend consumenten beginnen we die rechtszaken." Overigens zijn de Nederlandse fa brikanten lang niet zo erg als de Duitse. „Onze Duitse collega's ver bazen zich erover dat de verpak kingen hier zo weinig schreeuwe rig zijn." www.foodwatch.nl Als algemene regel geldt dat infor matie op verpakkingen van levens middelen niet misleidend mag zijn. In de praktijk mogen woorden als 'natuurlijk', 'ambachtelijk' en 'traditioneel' vrijelijk worden ge bruikt. Voedingsclaims ('vezelrijk') en ge zondheidsclaims ('calcium is goed voor de botten') zijn aan regels on derworpen. De laatstgenoemde uit spraken moeten gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek. Voor voedingsclaims bestaat een lijst waaraan elke uitspraak moet vol- - doen. Zo is de fabrikant verplicht bij het gebruik van 'light' uit te leg gen waar het om gaat: minder vet ten, suikers, energie. Ook de claim 'zonder toegevoegde suikers' staat op menig verpakking. Als een le vensmiddel van nature al suikers bevat, is het verplicht de zin 'dit product bevat van nature aanwezi ge suikers' op het etiket te vermel den. Specifieke aanduidingen moeten nader worden verklaard. Runder rookworst mag in theorie voor 99 procent uit kalkoenenvlees bestaan als op het etiket maar de percenta ges van de soorten vlees worden vermeld. Spa mag de smaak 'li moen en cactus' gebruiken, ook ai is de cactus alleen een aroma. Dat moet dan wel als zodanig vermeld staan op het etiket. Vorig jaar bleek uit onderzoek van de Voedsel en Waren Autoriteit dat 46 procent van de producen ten zijn voedingsclaims niet op de juiste manier had vermeld. Een landbouwproduct of voedings middel mag alleen biologisch he ten als het productieproces aan wettelijke voorschriften voldoet. De stichting Skal houdt hier toe zicht op. Groninger mosterdsoep hoeft niet uit het Noorden te komen en de bereiding ligt ook niet vast. Er zijn slechts een paar geografische aan duidingen wettelijk beschermd binnen de Europese Unie. Zo moet Parmezaanse kaas uit de omgeving van Parma komen en mag de Op- perdoezer Ronde alleen afkomstig zijn van aardappelteelt rondom het Noord-Hollandse dorpje. Ook be paalde specialiteiten zijn be schermd. Zo mag kaas alleen het stempel 'boerenkaas' krijgen als die ter plekke op de boerderij is ge maakt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 11