io voedselmarketing eerlijk origineel r< ambachtelijk natuurlijk evenwichtig vertrou puur kakelvers verantlVC Welke fabrikant Ze rollen uit moderne fabrieken en er worden allerlei kunstmatige ingrediënten aan toegevoegd. Toch schotelen veel voed- selfabrikanten ons op de verpakking een nostalgische en authentieke wereld voor, met kreten als 'ambachtelijk', 'natuurlijk' en 'traditioneel'. Is dat misleiding of creëert dat slechts een 'belevingswereld'? dinsdag 17 mei 2011 reageren? nieuwsredactie@wegener.nl door Dewi Gigengack en Niek Opten In de schappen van een su permarkt is het leven goed. Hier staan 'eerlijke' produc ten, met 'too procent na tuurlijke' ingrediënten, vol gens 'authentiek recept'. Of het allemaal klopt? Daar ma ken fabrikanten zich niet zo druk om. Als het maar verkoopt. Het begint allemaal met het uiter lijk van een verpakking. Dat is het belangrijkste onderdeel van een product vanuit verkoopperspec tief, zegt docent verpakkingskun- de Peter van den Munckhof aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. „Natuurlijk zijn er nog meer voorwaarden, maar het uiter lijk móet het product verkopen." Daarbij is het gevoel dat een pro duct bij de consument oproept het belangrijkst, stelt Van den Munckhof. „Nu is 'duurzaam' erg populair. Als het maar een goed ge voel teweeg brengt. De kleur van de verpakking kan dat versterken, bijvoorbeeld als een product 'medi terraans' moet zijn." Marketeers proberen vaak een sug gestie te wekken. Bijvoorbeeld dat een product 'ambachtelijk' is ge maakt, volgens 'grootmoeders re cept'. „Ze gaan vaak tot het gaatje, tot 'dit kan nog nét'. Want veel van die termen hebben geen vaste definitie." Wat is precies 'natuurlijk', bijvoor beeld? Er zijn genoeg schadelijke stoffen die van nature voorkomen. 'Natuurlijk' is niet per se 'goed'. Als algemene regel geldt dat pro ductinformatie bij levensmiddelen niet misleidend mag zijn. Ook al is dat woord nogal rekbaar. Toch zou den toezichthoudende instanties als de Voedsel en Waren Autori teit wel wat meer hun tanden kun nen laten zien, vindt Bernd van der Meulen, hoogleraar Recht en Bestuur aan de Wageningen Uni versiteit. „Als je als onderneming het woord 'ambachtelijk' gebruikt voor je producten, dan roep je daarmee een beeld op. Daarin pas sen geen lopende banden en aller lei kunstmatige toevoegingen. Een fabrikant moet dan een goed ver haal hebben waarom hij toch 'am bachtelijk' zou werken." De vraag is hoe erg het gebruik van dit soort aanprijzingen is. Con sumenten snappen toch wel dat dagverse melk die bijna een week* houdbaar is, bewerkt moet zijn? „De volksgezondheid is niet in het geding, maar consumenten willen zelf afwegingen maken over hun gezondheid", stelt Van der Meu len. „Er zijn mensen die bewust kiezen voor producten met weinig toevoegingen. Als een fabrikant dan dingen beweert die niet klop pen, dan ondergraaft die de auto nomie van die mensen. Dat vind ik ernstig." Docent Van den Munckhof vindt het prima dat een product een sfeer oproept. „Bij 'Limburgse as pergesoep' hoeven de asperges niet uit Limburg te komen, maar gaat het om de receptuur. Dat daar in aanpassingen zijn gemaakt voor de industriële bereiding, is onver mijdelijk. Maar de receptuur mag niet misleidend zijn." Het gaat niet om misleiden, maar om het creëren van een belevings wereld, zegt voedselmarketeer Na- dine Harbers van marketingbu reau RCLM in Amsterdam. „Wij nemen de consumenten mee, la ten hen iets speciaals ervaren. Wat doet het merk met je? Geeft het je bijvoorbeeld een gevoel van vrij heid? Marketeers geven het pro duct iets extra's. De consument eet of drinkt het gelukkiger en is bereid daar extra voor te betalen." genomineerd: Blue Band Goede Start! Witbrood Dit witbrood is volgens Unilever een gezond en vezelrijk alternatief voor volkorenbrood. Maar dit brood bevat nauwelijks de gezonde voedingsve zels en -stoffen die van nature in vol- korenmeel zitten. De toegevoegde ve zels bieden niet dezelfde bescher ming tegen hart- en vaatziekten. Van de Gezondheidsraad mogen deze ve zels daarom niet meegeteld worden voor wat we dagelijks nodig hebben. Unilever antwoordt„Natuurlijk heeft volkorenbrood de voorkeur. Maar kin deren lusten dat vaak niet en dan is Goede Start! een alternatief." genomineerd: Crystal Clear Shine Cranberry Vlierbloesem Deze drank maakt vrouwen gezond en stralend: zuive rend bronwater, vitamine B, cranberrysap en aloë vera. Maar bronwater is niet zui verder dan kraanwater. Op de huid gesmeerd werkt aloë vera misschien, maar in een drankje is het hooguit laxerend. Vrumona antwoordt: „Het is gezond want gemaakt van zuiver bronwater en het be vat bijna geen calorieën." Welk product volgt Acti- mel van Danone op, vorig jaar de allereerste win- fCy^. naar van het Gouden Windei? Stemmen kan vanaf morgen. Het Gouden Windei dat door Foodwatch wordt uitgereikt. door Jan Trommelen Vijf kandidaten zijn geno mineerd vanwege de misleidende praatjes waarmee de fabrikant consumenten om de tuin leidt. „Bij deze verkiezing draait het er om wie de belachelijkste claim op zijn verpakking heeft staan", aldus directeur Bart van Opzeeland van de Nederlandse tak van Food watch, een onafhankelijke consu mentenorganisatie. „Wij hopen dat mensen zich bewust worden van de verkooppraatjes van de voe dingsindustrie." Vorig jaar stemden 14.000 consu-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 10