c°Titterf?bel Glass trakteert op
De jonkies zorgen
i6l zeeland
Tot hulp en troost...
italiaanse
keukens
zeeland
in de
vorige
eeuw
www.binnenuit.nl
Ontmoeting met
maker expositie
Zeeuws Museum
www.binnenuit.nl
Philip Glass
Japanse winnaar
Liszt Concours
komt naar Veere
maandag 16 mei 2011
Een nieuwe serie kaarten en foto's van Hans Lindenbergh. Het thema
luidt: streekdrachten. Onze vraag: waar is deze foto genomen?
We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verha
len over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl
of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg.
Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon.
Het maakte veel los, de raad-
kaart van vorige week.
Veel lezers gaven als ant
woord dat het ging om de ingang
van het burgerweeshuis aan de Sin
gelstraat in Goes.
„Wij zien het weeshuispoortje
met mensen uit het weeshuis die
een uniform dragen. Zo was men
gemakkelijk herkenbaar", meldt
Lenie Weiten, zelf woonachtig in
Goes.
Hans Koert daarentegen stelt dat
het gaat op het 'Oude mannen
huis'. Op de gevelsteen staat im
mers gemeld: 'Tot hulp en troost
uan man en urovw is opgeherecht
dit nieu ghebovw in ruste ider
hier syn tyt en teynde uan syn
leue slyt anno 1655'.
Beide is waar, blijkt uit het uitge
breide antwoord van Joop Rotte:
„De foto die u laat zien is van het
poortje tussen het weeshuis en
het oude mannen- en vrouwen
huis aan de Zusterstraat in Goes.
Hier ben ik destijds vele malen
doorheen gelopen omdat erachter
- in het begin van de jaren zeven
tig - een jeugdsoos was gevestigd."
Rotte meldt tevens dat de gebou
wen restanten zijn van het kloos
ter van de Zwarte Zusters en dat
vanaf 1628 in deze gebouwen de
gemeentelijke armenzorg werd be
dreven. Eerst in de vorm van een
weeshuis, in 1655 kwam er ook
een oude mannen- en vrouwen
huis bij.
De goed geïnformeerde Rotte
weet eveneens wat de huidige sta
tus is van het weeshuis en het
oude mannen- en vrouwenhuis:
„In het voormalige oude man-
nen-en vrouwenhuis zit nu het Lu-
zac College, in het voormalig wees
huis is nu het Historisch Museum
De Bevelanden gevestigd."
Over dit museum heeft ook de eer
dergenoemde Lenie Weiten wat te
vertellen: „In dit museum wordt
nog iedere dag voor jong en oud
voor schoolgroepen het verhaal
verteld van hoe wezen daar vroe
ger leefden."
Weiten benadrukt dat hiermee
het verleden levend wordt gehou
den: „Er zijn nog wezen van 'de
laatste lichting' in leven. Zij kun
nen als geen ander het verhaal ver
tellen over deze voor Goes bijzon
dere plek."
De poort is nu een toegang naar
restaurant de Stadsschuur. De
kleindochter van J. Koster-Bosse-
laar noemde dit poortje 'Het
poortje waar die mensen staan'.
En jawel, boven het poortje zijn
een man en een vrouw afgebeeld.
En een poort voor mensen was
het, tot hulp en troost van oude
ren en wezen.
De winnaars van de waardebon
zijn:
P.N. Morauw uit Goes,
Rotte uit Vlissingen en
J.P.G. Hoogerland-Gommers uit
Wilhelminadorp
middelburg - In het kader van de
tentoonstelling Botanical pleasure
van Frank Bruggeman houdt het
Zeeuws Museum zondag 22 mei
een 'Meet 8c Greet' met de kunste
naar. Bruggeman geeft deze mid
dag zelf uitleg bij zijn tentoonstel
ling en neemt de deelnemers mee
uit wandelen.
Hij laat daarbij twee totaal verschil
lende stukjes natuur in Middel
burg zien: de kloostertuinen bij de
Abdij en het Molenwaterpark,
voorheen Miniatuur Walcheren.
Mede door het grote contrast heb
ben beide gebieden de bijzondere
interesse van de kunstenaar. Hij
vertelt hier meer over tijdens de
wandeling en deelt zijn niet alle
daagse kijk op de natuur.
Na de wandeling is het mogelijk
de tentoonstelling op eigen gele
genheid te bekijken.
De middag, die duurt van 14.00
tot 15.30 uur, is geschikt voor alle
leeftijden. Reserveren is verplicht.
Dat kan door te mailen naar rond-
leidingen@zeeuwsmuseum.nl of te
bellen met 0118-653000.
door Mischa Beckers
In 2007 werd de Zeeuwse Con
certzaal in Middelburg ver
bouwd. Bij de heropening
klonk het stuk Opening van
Philip Glass, uit een muziek-
speeldoosje. Men kon toen niet be
vroeden dat de wereldberoemde
componist, en toetsenist, zijn oog
zou laten vallen op deze zaal voor
een dubbelconcert in 2009 én in
het afgelopen weekend.
Ditmaal begon Glass, achter de
vleugel, met nummer 2 en 4 van
zijn Metamorphoses uit 1988. Met
rollende patronen nam hij de luis
teraar meteen mee in zijn muzika
le cadansen. Een donkere basnoot,
of een inleidend loopje in het lage
KAMERMUZIEK
Philip Glass (piano) en Tim Fain
(viool)
Zaterdag en gisteren in de Zeeuw
se Concertzaal in Middelburg
Gehoord: zondag 15/5.
register, zette deze kracht bij. Glass
hanteerde dynamiek op aanspre
kende wijze: met aanzwellend vo
lume dat plots, of geleidelijk weer
afnam en vice versa. Aspecten, die
hij later in zijn Etudes, waar hij al
sinds de jaren negentig aan werkt,
nogmaals zou benadrukken.
Vervolgens betrad violist Tim Fain
veere - De Japanse pianist Masata-
ka Goto is zondag 22 mei te gast
bij Muziekpodium Zeeland. Het
concert in de Grote Kerk in Veere
begint om 15.30 uur.
Masataka Goto (1985) won onlangs
het driejaarlijkse Internationaal
Franz Liszt Pianoconcours, dat
eind maart en begin april in
Utrecht werd gehouden. Het is een
van de bekendste en meest presti
gieuze muziekconcoursen ter we
reld. Het Liszt Concours is geheel
gewijd aan de pianomuziek van
Franz Liszt, wiens 200e geboorte
dag dit jaar wordt gevierd.
Tijdens het concours van dit jaar
maakte Masataka Goto grote in
druk op jury, pers en publiek. Di
rect na de finales begon een inter
nationale tournee, die hem ook
naar Zeeland brengt.
Philip Glass in de Zeeuwse Concertzaal.
door René de Dreu en Rolf Bosboom
Als het Bluesfestival Kwa-
dendamme een graadme
ter is voor de actuele
stand van de blues in de muziek
wereld, dan ziet de toekomst er
veelbelovend uit. Weliswaar loopt
de leeftijd van de gemiddelde be
zoeker met het aantal edities van
dit knusse festival (uitverkocht
met 1200 bezoekers) op tot overwe
gend middelbaar, op het podium
liet ook een jonge generatie blues
muzikanten vrijdag en zaterdag ho
ren dat het wel snor zit met de
blues.
Nieuwe invalshoeken, verrassin
gen en de kwaliteit van de arties
ten maakten het voor de echte mu
ziekliefhebber weer de moeite
waard een weekendje naar Kwa-
dendamme af te reizen. Behalve
van de muzikanten ook een ver
dienste van de twee organistoren
Kees Wielemaker en Peter Kempe,
die weten waar de mosterd van de
blues tegenwoordig vandaan
komt.
Bij de 23-jarige Wouter Verhelst
en zijn band The Blue Clay klonk
halverwege de semi-akoestische
set en nog voor twee uur zaterdag
middag het 'We gonna rock this
house' en daar was niets verkeerds
mee gezegd. Een Zeeuwse bluesbe
lofte die de goede recensies op de
eerste cd Ready For Everything ook
op een groter podium waar kan
maken.
Zeeuwser dan de bluesvertolkin
gen door Katinka Polderman kan
het niet. Samen met de band The
Mercyman van haar vriend Bo
Blokkker vertolkte ze zaterdagmid
dag rootsblues met voor deze gele
genheid speciaal gemaakte Zeeuws-
talige teksten. Net als in haar caba
ret zoekt Polderman de grenzen
op van wat wel of juist niet kan.
Georgia Women van R.L Burnside
krijgt dan de strofe 'nim mar an