c°Titterf?bel Glass trakteert op De jonkies zorgen i6l zeeland Tot hulp en troost... italiaanse keukens zeeland in de vorige eeuw www.binnenuit.nl Ontmoeting met maker expositie Zeeuws Museum www.binnenuit.nl Philip Glass Japanse winnaar Liszt Concours komt naar Veere maandag 16 mei 2011 Een nieuwe serie kaarten en foto's van Hans Lindenbergh. Het thema luidt: streekdrachten. Onze vraag: waar is deze foto genomen? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verha len over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. Het maakte veel los, de raad- kaart van vorige week. Veel lezers gaven als ant woord dat het ging om de ingang van het burgerweeshuis aan de Sin gelstraat in Goes. „Wij zien het weeshuispoortje met mensen uit het weeshuis die een uniform dragen. Zo was men gemakkelijk herkenbaar", meldt Lenie Weiten, zelf woonachtig in Goes. Hans Koert daarentegen stelt dat het gaat op het 'Oude mannen huis'. Op de gevelsteen staat im mers gemeld: 'Tot hulp en troost uan man en urovw is opgeherecht dit nieu ghebovw in ruste ider hier syn tyt en teynde uan syn leue slyt anno 1655'. Beide is waar, blijkt uit het uitge breide antwoord van Joop Rotte: „De foto die u laat zien is van het poortje tussen het weeshuis en het oude mannen- en vrouwen huis aan de Zusterstraat in Goes. Hier ben ik destijds vele malen doorheen gelopen omdat erachter - in het begin van de jaren zeven tig - een jeugdsoos was gevestigd." Rotte meldt tevens dat de gebou wen restanten zijn van het kloos ter van de Zwarte Zusters en dat vanaf 1628 in deze gebouwen de gemeentelijke armenzorg werd be dreven. Eerst in de vorm van een weeshuis, in 1655 kwam er ook een oude mannen- en vrouwen huis bij. De goed geïnformeerde Rotte weet eveneens wat de huidige sta tus is van het weeshuis en het oude mannen- en vrouwenhuis: „In het voormalige oude man- nen-en vrouwenhuis zit nu het Lu- zac College, in het voormalig wees huis is nu het Historisch Museum De Bevelanden gevestigd." Over dit museum heeft ook de eer dergenoemde Lenie Weiten wat te vertellen: „In dit museum wordt nog iedere dag voor jong en oud voor schoolgroepen het verhaal verteld van hoe wezen daar vroe ger leefden." Weiten benadrukt dat hiermee het verleden levend wordt gehou den: „Er zijn nog wezen van 'de laatste lichting' in leven. Zij kun nen als geen ander het verhaal ver tellen over deze voor Goes bijzon dere plek." De poort is nu een toegang naar restaurant de Stadsschuur. De kleindochter van J. Koster-Bosse- laar noemde dit poortje 'Het poortje waar die mensen staan'. En jawel, boven het poortje zijn een man en een vrouw afgebeeld. En een poort voor mensen was het, tot hulp en troost van oude ren en wezen. De winnaars van de waardebon zijn: P.N. Morauw uit Goes, Rotte uit Vlissingen en J.P.G. Hoogerland-Gommers uit Wilhelminadorp middelburg - In het kader van de tentoonstelling Botanical pleasure van Frank Bruggeman houdt het Zeeuws Museum zondag 22 mei een 'Meet 8c Greet' met de kunste naar. Bruggeman geeft deze mid dag zelf uitleg bij zijn tentoonstel ling en neemt de deelnemers mee uit wandelen. Hij laat daarbij twee totaal verschil lende stukjes natuur in Middel burg zien: de kloostertuinen bij de Abdij en het Molenwaterpark, voorheen Miniatuur Walcheren. Mede door het grote contrast heb ben beide gebieden de bijzondere interesse van de kunstenaar. Hij vertelt hier meer over tijdens de wandeling en deelt zijn niet alle daagse kijk op de natuur. Na de wandeling is het mogelijk de tentoonstelling op eigen gele genheid te bekijken. De middag, die duurt van 14.00 tot 15.30 uur, is geschikt voor alle leeftijden. Reserveren is verplicht. Dat kan door te mailen naar rond- leidingen@zeeuwsmuseum.nl of te bellen met 0118-653000. door Mischa Beckers In 2007 werd de Zeeuwse Con certzaal in Middelburg ver bouwd. Bij de heropening klonk het stuk Opening van Philip Glass, uit een muziek- speeldoosje. Men kon toen niet be vroeden dat de wereldberoemde componist, en toetsenist, zijn oog zou laten vallen op deze zaal voor een dubbelconcert in 2009 én in het afgelopen weekend. Ditmaal begon Glass, achter de vleugel, met nummer 2 en 4 van zijn Metamorphoses uit 1988. Met rollende patronen nam hij de luis teraar meteen mee in zijn muzika le cadansen. Een donkere basnoot, of een inleidend loopje in het lage KAMERMUZIEK Philip Glass (piano) en Tim Fain (viool) Zaterdag en gisteren in de Zeeuw se Concertzaal in Middelburg Gehoord: zondag 15/5. register, zette deze kracht bij. Glass hanteerde dynamiek op aanspre kende wijze: met aanzwellend vo lume dat plots, of geleidelijk weer afnam en vice versa. Aspecten, die hij later in zijn Etudes, waar hij al sinds de jaren negentig aan werkt, nogmaals zou benadrukken. Vervolgens betrad violist Tim Fain veere - De Japanse pianist Masata- ka Goto is zondag 22 mei te gast bij Muziekpodium Zeeland. Het concert in de Grote Kerk in Veere begint om 15.30 uur. Masataka Goto (1985) won onlangs het driejaarlijkse Internationaal Franz Liszt Pianoconcours, dat eind maart en begin april in Utrecht werd gehouden. Het is een van de bekendste en meest presti gieuze muziekconcoursen ter we reld. Het Liszt Concours is geheel gewijd aan de pianomuziek van Franz Liszt, wiens 200e geboorte dag dit jaar wordt gevierd. Tijdens het concours van dit jaar maakte Masataka Goto grote in druk op jury, pers en publiek. Di rect na de finales begon een inter nationale tournee, die hem ook naar Zeeland brengt. Philip Glass in de Zeeuwse Concertzaal. door René de Dreu en Rolf Bosboom Als het Bluesfestival Kwa- dendamme een graadme ter is voor de actuele stand van de blues in de muziek wereld, dan ziet de toekomst er veelbelovend uit. Weliswaar loopt de leeftijd van de gemiddelde be zoeker met het aantal edities van dit knusse festival (uitverkocht met 1200 bezoekers) op tot overwe gend middelbaar, op het podium liet ook een jonge generatie blues muzikanten vrijdag en zaterdag ho ren dat het wel snor zit met de blues. Nieuwe invalshoeken, verrassin gen en de kwaliteit van de arties ten maakten het voor de echte mu ziekliefhebber weer de moeite waard een weekendje naar Kwa- dendamme af te reizen. Behalve van de muzikanten ook een ver dienste van de twee organistoren Kees Wielemaker en Peter Kempe, die weten waar de mosterd van de blues tegenwoordig vandaan komt. Bij de 23-jarige Wouter Verhelst en zijn band The Blue Clay klonk halverwege de semi-akoestische set en nog voor twee uur zaterdag middag het 'We gonna rock this house' en daar was niets verkeerds mee gezegd. Een Zeeuwse bluesbe lofte die de goede recensies op de eerste cd Ready For Everything ook op een groter podium waar kan maken. Zeeuwser dan de bluesvertolkin gen door Katinka Polderman kan het niet. Samen met de band The Mercyman van haar vriend Bo Blokkker vertolkte ze zaterdagmid dag rootsblues met voor deze gele genheid speciaal gemaakte Zeeuws- talige teksten. Net als in haar caba ret zoekt Polderman de grenzen op van wat wel of juist niet kan. Georgia Women van R.L Burnside krijgt dan de strofe 'nim mar an

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 54