zeeland17
wereldpremières
ook voor de blues
Een concert om
te zoenen
Hoe Jip en Janneke
bij Hema kwamen
...Loewe
LED TV 3D!
3D TV
kijken...
Drogisterij Kruiderij
De Rode Pilaren
is er voor UW qemak!
Voorpremière
Italiaanse film
Mine Vaganti
www.binnenuit.nl
Marieke de
Zwaan winnaar
Winnaars Talens
www.binnenuit.nl
Scorpio Collectief
maandag 16 mei 2011
KSSBSEB5ÏS5SB
het podium. Die speelde Glass'
Partita for solo violin in seven move
ments, een wereldpremière. Gecon
centreerd en trefzeker bracht Fain
de movements. Die waren vaak
complex, want bestonden uit com
binaties van begeleidende partijen
in het lage register en melodielij
nen in het hogere register. D.e vio
list speelde loepzuiver, ook al was
het tempo soms erg hoog en ver
eiste de vorm, bijvoorbeeld bij de
vele flageoletten, een extreme in-
strumentbeheersing.
De heren brachten uit Music from
the sereens respectievelijk 'France',
'The orchard' en 'The French lieu
tenant'. Ingetogen maar heel ly
risch, met minimale begeleiding
van Glass en krachtige melodieën,
neergezet door Fain, met veel en
gevoelig vibrato.
Daarna volgde een tweede wereld
première: Pendulum. De uitwer
king was indrukwekkend. Glass
produceerde krachtige golfbewe
gingen. Fains viool was daarin nu
eens naadloos geïntegreerd, en ont
steeg die dan weer middels subtie
le variaties of opborrelende melo
dielijnen.
Maar liefst drie toegiften volgden
op de minutenlange staande ova
tie. Daarin kreeg Fain van Glass
ruimschoots de gelegenheid zijn
virtuositeit te tonen in bijvoor
beeld een stuk uit Einstein on the
beach, met onder meer lange ar
peggio's en andere patronen op
duizelingwekkende snelheid.
foto Lex de Meester
van mien, nen vent uut kwèdam-
me is net as 'n knien'.
Het bleven de jonkies die zaterdag
voor de blues zorgden. Met name
gitarist Dusty Ciggaar uit de band
The Rhythm Chiefs zorgde voor
spektakel. Hij mixte de blues met
de sound van Les Paul heel natuur
lijk met jazz- en rock fragmenten.
Vooral de lekker lang uitgespon
nen nummers leiden steeds naar
nieuwe hoogtepunten.
De drie jonge meiden van The
Blues Caravan hadden wat tijd no
dig om op gang te komen, alhoe
wel het Stones-nummer Bitch een
toepasselijke en rake binnenkomer
is. Maar al na enkele nummers
bleek dat de twee Amerikanen en
de Britse ieder hun eigen stijl, ta
lent en invloed in de blues stop
pen. Dat zorgde voor variatie waar
in de 22-jarig Samantha Fish met
rauwe stem en dito gitaarsolo's
een bijna vanzelfsprekende hoofd
rol opeiste.
Zanger en mondharmonicaspeler
Brandon Santini pakte die rol ook
door ervaring eveneens gemakke
lijk op. Zaterdag nog met opzwe
pende up-tempo versies van Chica
go- en Memphis-blues, in de blues
kerkdienst gisteren ingetogener
met vooral gewaagde gospelinter
pretaties. In die kerk mocht de sli-
degitaar van zijn compagnon Greg
Gumpel ook nog eens lekker gal
men. De avond daarvoor had Greg
al laten horen de perfecte aangever
voor Brandon te zijn.
Op die avond was succes toch al
verzekerd met drie topacts op een
rij: Ian Siegal - met fraaie gastrol
van Dusty Ciggaar - slotact Marcus
Malone en uiteraard The Juke
Joints, bij wie naast nieuw en
ouder werk het eerbetoon aan Ro-
ry Gallagher niet ontbrak. Onder
meer met Going To My Hometown.
En dat is wat het Bluesfestival voor
de bezoekers toch vooral betekent:
een gevoel van thuiskomen.
Bestel online:
k www.derodepilaren.nl
llnfo: 0113-250515
VLISSINGEN - 'Film by the Sea door
het ]aar' presenteert deze week de
voorpremière van de Italiaanse
film Mine Vaganti. Deze is morgen
om 14.00 en 19.30 uur te zien in
CineCity Vlissingen en woensdag
om 20.00 uur in CineCity Terneu-
zen.
Mine Vaganti gaat over Tomasso
Cantone, de jongste telg uit een
grote, traditionele familie van pas
tamakers in Puglia. Hij woont sa
men met zijn vriend Marco, zon
der dat zijn conservatieve familie
daarvan op de hoogte is. Als zijn
vader hem vraagt om terug te ke
ren naar Lecce om mee te werken
in het pastabedrijfj besluit Tomas
so uit te komen voor zijn homo
seksualiteit. Tomasso belandt on
verwacht in een situatie die hij te
allen tijde had willen vermijden.
TILBURG - De Zeeuwse Marieke de
Zwaan is vrijdagavond in Tilburg
winnaar geworden van de Monolo-
genwedstrijd van Zuid-West Ne
derland met haar zelf geschreven
theaterstukje De ondergang van de
Paradijsvogel. Zij kreeg een foto
van haar eigen optreden een di
nerbon, een theaterbon én de toe
zegging dat ze haar monoloog nog
zeker een aantal keren mag opvoe
ren. De overige twee Zeeuwse fina
listen waren Ron van der Schelde
met Hansje van Don Duyns en
Roos Zwigtman met de zelf ge
schreven monoloog Feest.
MIDDELBURG - Wil van Helvoirt uit
Zuiddorpe en Henk Meijer uit Vlis
singen zijn de Zeeuwse winnaars
van de Talens Palet wedstrijd.
door Ondine van der Vleuten
Wie Annie M.G.
Schmidt zegt, zegt
lip en Janneke. Tus
sen deze twee fi
guurtjes en Hema is in de afgelo
pen decennia een bijzondere band
gegroeid. Zo'n dertig jaar geleden
Annie M.G. Schmidt
verschenen de eerste lip- en Janne-
ke-artikelen bij Hema. Een klieder
schortje, een badtas, een porte-
monneetje en zo nog wat spullen.
„Daarna zijn er een jaar of tien
geen Jip- en Janneke-artikelen ge
weest", blikt divisiemanager in
koop Saskia Payne-Van der Made
terug.
Jip en Janneke zijn de geesteskin
deren van illustratrice Fiep Wes
tendorp. Westendorp tekende be
gin jaren tachtig speciaal voor He
ma een Jip en Janneke in de toen
malige modekleuren appeltjes-
groen en paars. In 1992 keerden Jip
en Janneke terug bij Hema. En ze
bléven. „Jip en Janneke spreken
ons enorm aan. Ze zijn net als He
ma typisch Nederlands en hebben
ook dezelfde stijl. Het zijn eenvou
dige, simpele, tijdloze karaktertjes.
Iedereen kent en begrijpt ze. He
ma verkoopt verbruiksartikelen
voor dagelijkse dingen, Jip en Jan
neke doen ze: boodschappen
doen, spelen, koken, knutselen. Bo
vendien sluiten Jip en Janneke aan
op onze filosofie dat producten
niet alleen betrouwbare kwaliteit
moeten bieden, maar ook iets
extra's: opvoedkundig of educa
tief, méér dan een stukje plastic.
Dat vinden we ook in de verhaal
tjes van Jip en Janneke."
Met Jip en Janneke richt Hema
zich primair op (jonge) kinderen,
maar het afgelopen jaar is er een
'camp' variant van Jip en Janneke
bij gekomen. „Voor de wat oudere
jeugd die Jip en Janneke vroeger
erg leuk vond en er als student
ook weer blij van wordt, met dek
bedovertrekken en strijkplanken
bijvoorbeeld. De reacties zijn leuk.
Zo waren er studenten die schre
ven dat ze hun hele studentenhuis
met Jip en Janneke ingericht had
den. Jip en Janneke zijn nu hip,
maar altijd positief, grappig en tijd
loos." Eind juni komt er een Jip-
en Jannekeserie schoolartikelen
uit. Volgend jaar bestaan Jip en Jan
neke 60 jaar. Hema zal aan dat
kroonjaar zeker aandacht beste
den.
Dit is de eerste aflevering in een serie
over 100 jaar Annie M.G. Schmidt.
door Door Jeanette Vergouwen
Het programma: Van Ve
netië naar Wenen be
stond uit mooie sonates
en vocale muziek uit Ita
lië en Duitsland. Vroeg barokke
composities die vertolkt werden
door musici die een duidelijke affec
tie hebben voor deze muziek.
De instrumentalisten Veronika Sku-
plik (viool), Paulina van Laarhoven
(viola da gamba/lirone), Thomas
Boysen (theorbe), Kris Verhelst
(klavecimbel/orgel), Josue Melen-
dez (cornetto)en Simen Van Meche-
len (trombone/artistiek leider) mu
siceren vlekkeloos samen en volgen
getrouw de voorgeschreven affecten
en versieringen die begin 17de eeuw
zijn vastgelegd door o.a. Caccini in
Le Nuove Musicke. Zij ademen zo
als vocalisten dit doen en zorgen er
voor dat de muziek spannend blijft.
Dit werd bereikt door de onderlin
ge dialogen en de vele contrasten
waardoor een emotionele spanning
ontstond.
Ook de Duitse sopraan Monika
Mauch zong volledig in deze stijl.
De stijl die inspeelt op de emotie
en de ontroering en waarin de mu
ziek volledig geschreven is naar de
tekst.
Het programma was afwisselend
met sonates van de Cavalieri Biber,
Bertali en Ferro. Heerlijk en soms
absoluut virtuoos, klonken de melo
dielijnen die gebracht werden door
viool, of blazers. Fantastisch was de
invulling van de Basso Continuo
partijen. Kris Verhelst was een be-
VROEG BAROK WERK
Muziekpodium Zeeland
Gehoord op zondag 15 mei
in de Grote Kerk in Veere
trouwbare begeleidster, zowel op or
gel als klavecimbel. Zij speelde inspi
rerend en stimulerend. Bij het Scor
pio Ensemble is het individu nau
welijks belangrijk, het samen musi
ceren gaat voor. Tijdens dit concert
slaagde de groep erin om de span
ning van begin tot eind vast te hou
den en het publiek te overtuigen.
De instrumentale werken werden
afgewisseld door vocale composi
ties. Deze draaiden vooral rond de
figuur van Maria. Ze werden knap
vertolkt. De enkele keer (vooral in
het begin van het concert) dat er
net onder de toon gezongen werd
en de soms wat geknepen open
klinkers, waren totaal geen be
zwaar. De menselijke emotie in de
zachte tonen en de felheid in de
smartelijke esdamazioni (uitroe
pen) ontroerden ten volle.
Twee werken sprongen er toch wel
uit. De Canzonetta spirituale sopra
alia nanna van Merula, met een re
peterende motief gebracht door de
luit. Wat een sfeer en hoe subtiel
gebracht. En de Pianto della Ma
donna van Monteverdi, voorafge
gaan door de instrumentale versie
van Lasdate mi morire. Ook de
zachtere begeleiding door de Liro-
ne was passende