zeeland17 wereldpremières ook voor de blues Een concert om te zoenen Hoe Jip en Janneke bij Hema kwamen ...Loewe LED TV 3D! 3D TV kijken... Drogisterij Kruiderij De Rode Pilaren is er voor UW qemak! Voorpremière Italiaanse film Mine Vaganti www.binnenuit.nl Marieke de Zwaan winnaar Winnaars Talens www.binnenuit.nl Scorpio Collectief maandag 16 mei 2011 KSSBSEB5ÏS5SB het podium. Die speelde Glass' Partita for solo violin in seven move ments, een wereldpremière. Gecon centreerd en trefzeker bracht Fain de movements. Die waren vaak complex, want bestonden uit com binaties van begeleidende partijen in het lage register en melodielij nen in het hogere register. D.e vio list speelde loepzuiver, ook al was het tempo soms erg hoog en ver eiste de vorm, bijvoorbeeld bij de vele flageoletten, een extreme in- strumentbeheersing. De heren brachten uit Music from the sereens respectievelijk 'France', 'The orchard' en 'The French lieu tenant'. Ingetogen maar heel ly risch, met minimale begeleiding van Glass en krachtige melodieën, neergezet door Fain, met veel en gevoelig vibrato. Daarna volgde een tweede wereld première: Pendulum. De uitwer king was indrukwekkend. Glass produceerde krachtige golfbewe gingen. Fains viool was daarin nu eens naadloos geïntegreerd, en ont steeg die dan weer middels subtie le variaties of opborrelende melo dielijnen. Maar liefst drie toegiften volgden op de minutenlange staande ova tie. Daarin kreeg Fain van Glass ruimschoots de gelegenheid zijn virtuositeit te tonen in bijvoor beeld een stuk uit Einstein on the beach, met onder meer lange ar peggio's en andere patronen op duizelingwekkende snelheid. foto Lex de Meester van mien, nen vent uut kwèdam- me is net as 'n knien'. Het bleven de jonkies die zaterdag voor de blues zorgden. Met name gitarist Dusty Ciggaar uit de band The Rhythm Chiefs zorgde voor spektakel. Hij mixte de blues met de sound van Les Paul heel natuur lijk met jazz- en rock fragmenten. Vooral de lekker lang uitgespon nen nummers leiden steeds naar nieuwe hoogtepunten. De drie jonge meiden van The Blues Caravan hadden wat tijd no dig om op gang te komen, alhoe wel het Stones-nummer Bitch een toepasselijke en rake binnenkomer is. Maar al na enkele nummers bleek dat de twee Amerikanen en de Britse ieder hun eigen stijl, ta lent en invloed in de blues stop pen. Dat zorgde voor variatie waar in de 22-jarig Samantha Fish met rauwe stem en dito gitaarsolo's een bijna vanzelfsprekende hoofd rol opeiste. Zanger en mondharmonicaspeler Brandon Santini pakte die rol ook door ervaring eveneens gemakke lijk op. Zaterdag nog met opzwe pende up-tempo versies van Chica go- en Memphis-blues, in de blues kerkdienst gisteren ingetogener met vooral gewaagde gospelinter pretaties. In die kerk mocht de sli- degitaar van zijn compagnon Greg Gumpel ook nog eens lekker gal men. De avond daarvoor had Greg al laten horen de perfecte aangever voor Brandon te zijn. Op die avond was succes toch al verzekerd met drie topacts op een rij: Ian Siegal - met fraaie gastrol van Dusty Ciggaar - slotact Marcus Malone en uiteraard The Juke Joints, bij wie naast nieuw en ouder werk het eerbetoon aan Ro- ry Gallagher niet ontbrak. Onder meer met Going To My Hometown. En dat is wat het Bluesfestival voor de bezoekers toch vooral betekent: een gevoel van thuiskomen. Bestel online: k www.derodepilaren.nl llnfo: 0113-250515 VLISSINGEN - 'Film by the Sea door het ]aar' presenteert deze week de voorpremière van de Italiaanse film Mine Vaganti. Deze is morgen om 14.00 en 19.30 uur te zien in CineCity Vlissingen en woensdag om 20.00 uur in CineCity Terneu- zen. Mine Vaganti gaat over Tomasso Cantone, de jongste telg uit een grote, traditionele familie van pas tamakers in Puglia. Hij woont sa men met zijn vriend Marco, zon der dat zijn conservatieve familie daarvan op de hoogte is. Als zijn vader hem vraagt om terug te ke ren naar Lecce om mee te werken in het pastabedrijfj besluit Tomas so uit te komen voor zijn homo seksualiteit. Tomasso belandt on verwacht in een situatie die hij te allen tijde had willen vermijden. TILBURG - De Zeeuwse Marieke de Zwaan is vrijdagavond in Tilburg winnaar geworden van de Monolo- genwedstrijd van Zuid-West Ne derland met haar zelf geschreven theaterstukje De ondergang van de Paradijsvogel. Zij kreeg een foto van haar eigen optreden een di nerbon, een theaterbon én de toe zegging dat ze haar monoloog nog zeker een aantal keren mag opvoe ren. De overige twee Zeeuwse fina listen waren Ron van der Schelde met Hansje van Don Duyns en Roos Zwigtman met de zelf ge schreven monoloog Feest. MIDDELBURG - Wil van Helvoirt uit Zuiddorpe en Henk Meijer uit Vlis singen zijn de Zeeuwse winnaars van de Talens Palet wedstrijd. door Ondine van der Vleuten Wie Annie M.G. Schmidt zegt, zegt lip en Janneke. Tus sen deze twee fi guurtjes en Hema is in de afgelo pen decennia een bijzondere band gegroeid. Zo'n dertig jaar geleden Annie M.G. Schmidt verschenen de eerste lip- en Janne- ke-artikelen bij Hema. Een klieder schortje, een badtas, een porte- monneetje en zo nog wat spullen. „Daarna zijn er een jaar of tien geen Jip- en Janneke-artikelen ge weest", blikt divisiemanager in koop Saskia Payne-Van der Made terug. Jip en Janneke zijn de geesteskin deren van illustratrice Fiep Wes tendorp. Westendorp tekende be gin jaren tachtig speciaal voor He ma een Jip en Janneke in de toen malige modekleuren appeltjes- groen en paars. In 1992 keerden Jip en Janneke terug bij Hema. En ze bléven. „Jip en Janneke spreken ons enorm aan. Ze zijn net als He ma typisch Nederlands en hebben ook dezelfde stijl. Het zijn eenvou dige, simpele, tijdloze karaktertjes. Iedereen kent en begrijpt ze. He ma verkoopt verbruiksartikelen voor dagelijkse dingen, Jip en Jan neke doen ze: boodschappen doen, spelen, koken, knutselen. Bo vendien sluiten Jip en Janneke aan op onze filosofie dat producten niet alleen betrouwbare kwaliteit moeten bieden, maar ook iets extra's: opvoedkundig of educa tief, méér dan een stukje plastic. Dat vinden we ook in de verhaal tjes van Jip en Janneke." Met Jip en Janneke richt Hema zich primair op (jonge) kinderen, maar het afgelopen jaar is er een 'camp' variant van Jip en Janneke bij gekomen. „Voor de wat oudere jeugd die Jip en Janneke vroeger erg leuk vond en er als student ook weer blij van wordt, met dek bedovertrekken en strijkplanken bijvoorbeeld. De reacties zijn leuk. Zo waren er studenten die schre ven dat ze hun hele studentenhuis met Jip en Janneke ingericht had den. Jip en Janneke zijn nu hip, maar altijd positief, grappig en tijd loos." Eind juni komt er een Jip- en Jannekeserie schoolartikelen uit. Volgend jaar bestaan Jip en Jan neke 60 jaar. Hema zal aan dat kroonjaar zeker aandacht beste den. Dit is de eerste aflevering in een serie over 100 jaar Annie M.G. Schmidt. door Door Jeanette Vergouwen Het programma: Van Ve netië naar Wenen be stond uit mooie sonates en vocale muziek uit Ita lië en Duitsland. Vroeg barokke composities die vertolkt werden door musici die een duidelijke affec tie hebben voor deze muziek. De instrumentalisten Veronika Sku- plik (viool), Paulina van Laarhoven (viola da gamba/lirone), Thomas Boysen (theorbe), Kris Verhelst (klavecimbel/orgel), Josue Melen- dez (cornetto)en Simen Van Meche- len (trombone/artistiek leider) mu siceren vlekkeloos samen en volgen getrouw de voorgeschreven affecten en versieringen die begin 17de eeuw zijn vastgelegd door o.a. Caccini in Le Nuove Musicke. Zij ademen zo als vocalisten dit doen en zorgen er voor dat de muziek spannend blijft. Dit werd bereikt door de onderlin ge dialogen en de vele contrasten waardoor een emotionele spanning ontstond. Ook de Duitse sopraan Monika Mauch zong volledig in deze stijl. De stijl die inspeelt op de emotie en de ontroering en waarin de mu ziek volledig geschreven is naar de tekst. Het programma was afwisselend met sonates van de Cavalieri Biber, Bertali en Ferro. Heerlijk en soms absoluut virtuoos, klonken de melo dielijnen die gebracht werden door viool, of blazers. Fantastisch was de invulling van de Basso Continuo partijen. Kris Verhelst was een be- VROEG BAROK WERK Muziekpodium Zeeland Gehoord op zondag 15 mei in de Grote Kerk in Veere trouwbare begeleidster, zowel op or gel als klavecimbel. Zij speelde inspi rerend en stimulerend. Bij het Scor pio Ensemble is het individu nau welijks belangrijk, het samen musi ceren gaat voor. Tijdens dit concert slaagde de groep erin om de span ning van begin tot eind vast te hou den en het publiek te overtuigen. De instrumentale werken werden afgewisseld door vocale composi ties. Deze draaiden vooral rond de figuur van Maria. Ze werden knap vertolkt. De enkele keer (vooral in het begin van het concert) dat er net onder de toon gezongen werd en de soms wat geknepen open klinkers, waren totaal geen be zwaar. De menselijke emotie in de zachte tonen en de felheid in de smartelijke esdamazioni (uitroe pen) ontroerden ten volle. Twee werken sprongen er toch wel uit. De Canzonetta spirituale sopra alia nanna van Merula, met een re peterende motief gebracht door de luit. Wat een sfeer en hoe subtiel gebracht. En de Pianto della Ma donna van Monteverdi, voorafge gaan door de instrumentale versie van Lasdate mi morire. Ook de zachtere begeleiding door de Liro- ne was passende

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 17