'Het blijft zakelijk met Maxima' jungle book 39 Dominique van der Heyde mocht Maxima vier keer interviewen voor de documentaire ter gelegenheid van de 40ste verjaardag van de prinses. „Het blijft zakelijk tussen ons." door Maartje van Hoek TERUGGESPOELD media@wegener.nl 2 O media 1 024-3650570 Zaterdag 14 mei 2011 Op een foto op de NOS-website zit Dominique van der Heyde met ge balde vuisten in de schoot naast de ontspannen ogende Maxima. „On gelukkig", zegt Van der Heyde, „zo zenuwachtig was ik niet. Maar meteen na het gesprek kwam de fotograaf binnen en die wilde het moment graag vastleggen. Maxima bleef keurig decent met de knieën tegen elkaar zitten en de handen losjes op haar benen. Dan kan ik moeilijk heel anders in mijn stoel gaan hangen, met de benen wijd en een arm over de leuning." Van der Heyde beet zich de afgelo pen maanden vast in de populair ste prinses van Nederland: Maxi ma, prinses der Nederlanden, prin ses van Oranje-Nassau, mevrouw Van Amsberg wordt komende dinsdag (17 mei) 40. Reden voor de NOS aan de vooravond van die verjaardag een portret uit te zen den over de prinses, die in 2002 in Amsterdam trouwde met prins Willem-Alexander. Van der Heyde, in het dagelijks le ven politiek verslaggever voor het NOS Journaal, werd gevraagd mee te werken. Dat kon, zegt Van der Heyde, prima naast haar reguliere werk. Smeuïg nieuwtje over het Koninklijk Huis in de week dat ze een afspraak met Maxima had? „Ik zie het probleem niet." Van der Heyde, op de Haagse re dactie verantwoordelijk voor de duiding van het politieke nieyws, zou het verhaal gewoon brengen in het NOS Journaal en dan naar Wassenaar rijden voor een gesprek met de prinses. „Als het waar is, brengen we het. Zij zijn niet onte vreden over onze berichtgeving, al zijn we zeker niet kritiekloos." Maxima is een prinses die veel har ten steelt en ineens mocht Domi nique van der Heyde vier keer met haar afspreken. „Heeft ze mijn hart gestolen? Het is een heel leu ke vrouw, charmant, maar het blijft zakelijk tussen ons. Wij zit ten niet te chitchatten. Zij is tij dens die interviews echt aan het werk. En ik ook. Dit is totaal an ders dan het wroetwerk dat ik nor maal doe in Den Haag." Ze vroeg minister-president Mark Rutte één keer ('omdat het toch moest') of hij werkelijk vrijgezel was. 'Correct', zei die kort. Opluch ting bij Van der Heyde. Daar bleef het bij. „Maxima is een ander' soort interview, human interest. Dat doe ik niet regelmatig." Daarom maakte ze veel tijd vrij om de prinses op de voet te vol gen: „Ik heb haar diverse keren ge zien in haar werk, met als doel een beeld te schetsen van Maxima door de tijd heen. Ze heeft een waanzinnig druk programma, al les strak achter elkaar gepland." Tijdens de gesprekken vroeg Van der Heyde de prinses alles wat ze wilde weten. Daar dacht de journa list lang over na. „Je kunt het maar één keer verknallen. Ik wil weten wat haar drijfveren zijn, maar ook of ze echt gelukkig is met haar keu ze een prins te trouwen. Is het een keurslijf waar ze zich in gepropt voelt en had ze zich zo haar profes sionele leven voorgesteld?" Van der Heyde gaf Maxima te ken nen dat ze alles wilde weten van de prinses, ook prikkelende vra gen wilde stellen en dat ze daar meer gesprekken voor nodig had. „Anders zit alle spanning in één gesprek. Nu hebben we de onder werpen opgeknipt." Maxima, die de journaliste gunstig gezind was en overal antwoord op gaf, was het met Van der Heyde eens. Het eerste gesprek met de prinses was op het ministerie van Buitenlandse Zaken, het tweede op het ministerie van Economi sche Zaken, het derde in een buurthuis in Rotterdam en het vierde bij Maxima thuis. Etienne Glebbeek maakte uiteindelijk het programma en monteerde de beel den aan elkaar. Tussen haar werkzaamheden als parlementair verslaggever af en toe iets totaal anders doen, in dit geval het portret van Maxima, vindt Van der Heyde fijn. De poli tici die ze vaak spreekt, zijn door en door mediagetraind. „Maxima niet. Die laat zich niet zo vaak in terviewen en hoeft niet te doen alsof" is Maxima, portret van een prinses. Komende maandag (16 mei) op Nederland 1, 20.30 uur. Reageren? redactie.media@wegener.nl Dominique van der Heyde tijdens een van haar vier interviews met Maxima voor de documentaire over de prinses. foto CPD/NOS In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. In het studentenhuis waar ik begin ja ren negentig woonde, was het de favo riete film: 'Jungle book'. Tien mannelij ke studenten die zich op de studenten vereniging als ware Tullo's' misdroegen, maar op de studentenzolder luidkeels mee zongen met 'Wat je van beren leren kan'. Het was voor onze generatie - 20 jaar jong in 1990 - de eerste film die wij ooit zagen. Dat schept een band. Als kleuters vergaap ten wij ons aan de avonturen van een jon getje dat wordt grootgebracht door wilde dieren en jaren later omhelsden we in ons studentenhuis deze Disneyfilm. Er hingen overal 'Jungle Book'-posters, er werden 'Jungle Book'-feesten gehouden. Na één door Ivar Hoekstra van die feesten staarden we stoned en dron ken naar de poster met beer Baloe als aap vermomd. Die probeert te infiltreren in de vijandige apengroep van de valse opperaap Koning Louie. De vermomming is legenda risch slecht: Baloe draagt een rieten rokje en een paar kokosnoten op zijn kop en wordt al snel ontmaskerd. De jongste huis genoot, niet gewend aan het roken van een joint, staarde minutenlang naar de poster en sprak de legendarische woorden 'maar, verrek... dat is geen aap... dat is BALOE!' Op de jaarlijkse oud-huisgenotendag wordt nog altijd aan deze avond gerefereerd, on der het luidkeels zingen van 'Wat je van be ren leren kan'. Het geeft aan hoe goed deze Disney-klassieker is. De kracht van de film zit in de sterke personages. De koddige beer Baloe, de sluwe slang Kaa, de gemene aap Louie en de angstaanjagende tijger She- re Khan. Het gevaar ligt voortdurend op de loer voor het mensenkind Mowgli, maar de spanning wordt doorbroken door de vrolijke strapatsen van Baloe en het feit dat Beer Baloe en mensenkind Mowgli zorgen dat 'Jungle book' net niet te spannend wordt. Mowgli de gevaren van de jungle totaal niet ziet. Daardoor wordt het voor de klei ne kijkertjes net niet te spannend. De vier vale gieren die Mowgli op het eind van de film ontmoet, zijn duidelijk gemo delleerd naar de Beatles. Het was namelijk de bedoeling dat de Britse groep de sound track van de film voor zijn rekening zou ne men. Walt Disney had al een akkoord met Beatles-manager Brian Epstein, maar die 'vergat' de groep te informeren. Toen hij dat uiteindelijk deed, bïeek John Lennon er niks voor te voelen en ging het niet door. Het deed de soundtrack geen kwaad. De liedjes, geschreven door de Sherman Brothers, zijn nog steeds geweldig. Met 'De kleine zeemeermin' uit 1989 begon een nieuwe glorieperiode voor de Disney-ani- matiefïlm. Met als hoogtepunt 'The lion king' uit 1994. Dat 'Jungle book' na ruim veertig jaar nog helemaal niks aan kracht heeft ingeboet, merkte ik toen ik onlangs op bezoek bij een vriendin haar kinderen van 4 en 2 jaar door de kamer zag stampen terwijl ze 'Een olifant loopt door' zong. Pas nog kreeg ik trouwens een geboorte kaartje van de jongste huisgenoot. Hij heeft een dochtertje gekregen: naam Ma- loe. Als het een jongetje was geworden, had het slechts een letter verschil gemaakt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 93