buitenland I n Saab op de rand van de afgrond Huawei is gesloten bastion 1 KRAS.NL... uw DUITSLAND specialist kras DEAL Chinese redder alweer uit beeld Boten vol vluchtelingen bij Lampedusa M'bya willen beter leven DUSSELDORF ILÜNEBURGERHEIDEI BEIERSE WOUD BOEK ONLINE of bel 0900-9697 15cPm zaterdag 14 mei 2011 x-^'X-.-^-iSssssss^ssz^: ^*r.Trz De kans dat er ooit nog een nieuwe auto van de band rolt in de Zweedse Saab-fa- briek in Trollhatan is sinds gisteren uitermate klein ge worden. De financiële injectie van no miljoen euro die de Chinese Hawtai Motor Group in Saab wilde steken in ruil voor 30 procent van het Zweedse automerk, is van de baan. Volgens Spyker Cars, eige naar van Saab, is topman Victor Muller nog wel in gesprek met Hawtai, maar zoekt hij ook andere investeerders in China. De overeenkomst tussen Hawtai en Spyker is afgeketst omdat de overeenkomst niet voldeed aan 'be langrijke voorwaarden', maakte Spyker gisteren bekend. Om welke voorwaarden dat zou gaan is niet duidelijk. Feit is wel dat zowel de Zweedse als de Chinese autoriteiten nog goedkeuring moesten verlenen toen het reddingsplan vorige week werd gepresenteerd. In beide lan den is het reddingsplan slecht ont vangen. Volgens de Zweden heeft Hawtai overal verstand van, maar niet van auto's. „De Chinezen vreesden de enor me schuldenlast van Saab", zegt André Hoogeboom,- schrijver van het boek Hoe Spyker Saab redde. „Ie hoeft geen verstand te hebben van auto's om in een automerk te investeren. Victor Muller is auto ROME - Meer dan 1200 bootvluchte lingen zijn gisteren aangekomen op het Zuid-Italiaanse eilandje Lampedusa. Nog eens honderden migranten zijn onderweg. Dat heeft de Italiaanse kustwacht laten weten. De teller stond aan het eind van de dag mogelijk op twee duizend. De vluchtelingengolf be gon vrijdagochtend vroeg met een boot met 166 vluchtelingen uit Li bië. Rond het middaguur kwamen nog eens twee boten aan met in to taal meer dan vierhonderd migran ten aan boord. Op een ander schip zaten bijna vijfhonderd Afrikanen. Eén schip is gezonken, maar de on geveer 150 opvarenden konden worden gered. Een boot met daar op 220 vluchtelingen had donder dag per satelliettelefoon nog een noodsignaal uitgezonden. Die boot wordt begeleid door een ma rineschip. zie onze website:economie Bij leveranciers van Saab vallen ontslagen door productiestop door onze correspondent Remko Tanis liefhebber maar heeft er ook geen verstand van. Je moet wel ver stand van geld hebben. Dan zie je dat de schulden zo hoog zijn en er zoveel rente betaald moet worden, dat het bijna onmogelijk is om geld vrij te spelen om de productie weer op gang te helpen. Dit moet geen twee weken meer duren, want dan valt het doek definitief" Of de Chinese investering Saab er werkelijk bovenop geholpen zou hebben, is de vraag. Als Saab in ruil voor technologische kennis op die manier de Chinese markt zou kunnen betreden, misschien wel. De Eindhovense hoogleraar Geert Duysters, die onderzoek heeft ge daan naar Chinese en Europese sa menwerkingsverbanden, achtte het vorige week reëler dat Hawtai en Saab 'de eerste jaren samen gaan, maar wanneer Hawtai 'bijge schoold' is, uiteindelijk eigen pro ducten gaat produceren en die ook nog eens in het Westen gaat verko pen'. Daarmee zou het doek voor Saab dan alsnog vallen. Saab-rijders kunnen nog te recht bij de Saab-dealer, laat een woordvoerder van Saab Nederland weten. „Omdat de pro ductie stil ligt, wordt er natuurlijk geen nieuwe auto geleverd, maar Saab kan nog volop uit voorraad le veren. Wij hebben vorig jaar zes honderd auto's verkocht. Dat moe ten er dit jaar meer zijn, maar wij zien nog steeds geen reden om on ze verwachtingen aan te passen." SJANGHAI - Elke Nederlander met een mobieltje is afhankelijk van Huawei. Het Chinese bedrijf zint op uitbreiding, ondermeer in Am sterdam. Voor een bedrijf dat de hele we- - reld helpt communiceren, is Hua wei zelf intens gesloten. De ramen van de reusachtige campus in Sjanghai, waar Huawei werkt aan nieuwe technieken, zijn aan alle kanten afgeschermd. 'Geen foto's, geen usbsticks in computers ste ken', staat er op een bord bij de in gang. Bewakers verliezen bezoe kers geen seconde uit het oog. Huawei bouwt netwerken waar eenderde van de mensheid mobiel mee belt en internet. Alle Neder landse mobiele aanbieders gebrui ken techniek van Huawei. Ren Zhengfei, oud-officier in het Chi nese Volksbevrijdingsleger, richtte het bedrijf op in 1988. Sindsdien is het gegroeid tot de grootste produ cent van mobiele netwerken, na Ericsson. Vorig jaar liep de omzet op tot twintig miljard euro. Het is, met 25 miljoen euro in 2010, ook de grootste Chinese investeerder in Nederland. Huawei wil later dit jaar onder eigen naam mobiele ap paraten op de Nederlandse markt brengen. Minister Maxime Verhagen (Eco nomische Zaken) kreeg tijdens zijn bezoek aan het bedrijf giste ren te horen dat Huawei onder meer het West-Europees hoofd kantoor in Amsterdam wil uitbrei den. Nu werken daar 350 mensen, dat worden er honderd meer. Huawei is een Chinees parade paard. Het is één van de weinige bedrijven die het land heeft voort gebracht die wereldwijd succesvol opereren. Inmiddels doen 46 van de vijftig grootste telefoon- en internetbe drijven ter wereld er zaken mee. In 2004 sloot het voor het eerst een groot Europees contract: het Nederlands 3G-netwerk van Tel fort werd toen aangelegd met tech niek van de Chinezen. Niet overal wordt Huawei met open armen ontvangen. Het be drijf probeert al lang de Ameri kaanse markt op te komen, de grootste voor mobiele communica tie ter wereld. Vorig jaar mislukte dat, toen het Amerikaans Congres een deal blokkeerde met Sprint, de derde mobiele aanbieder in het land. De militaire achtergrond van oprichter Ren Zhengfei maakt de Amerikanen bang. Ze vrezen dat ze de deur wijd openzetten voor Chinese spionage, als ze Huawei mobiele netwerken laten aanleg gen in het land. De Chinezen kun nen meeluisteren met alle gesprek ken die over het netwerk gaan, vre zen de Amerikanen. De Chinezen zijn er flink chagrij nig over. „Het is niet voor het eerst dat de VS nationale veiligheid ge bruiken als excuus om Chinese be drijven buiten de deur te hou den", schrijft Global Times, het dagblad van de Communistische Partij. „Het lijkt wel of Amerika al leen zaken wil doen als we hun staatsschuld moeten financieren. Ondertussen draaien meeste Chi nese computers op Amerikaanse Intel-chips en Amerikaans fast- food en cosmetica zijn hier overal te krijgen". Nederland lijkt zich geen zorgen te maken over Huawei. Het bedrijf werkt met KPN aan 'cloud compu ting': gegevens die nu nog op com puters staan, worden dan opgesla gen op centrale servers. Gebrui kers kunnen zo al hun data op el ke computer wereldwijd bereiken. Verhagen vroeg of hij er zeker van kan zijn dat informatie veilig is op servers van Huawei. Zijn gids deed het af met een simpel: „Maakt u zich daarover geen zorgen." ASUNCION - M'bya-indianen slapen buiten in de Paragua- sident gisteren gevraagd hun leefomstandigheden te yaanse hoofdstad Asuncion. De indianen hebben de pre- verbeteren. De M'bya leven in grote armoede, foto AP Autovakantie DUSSELDORF 2/3/4/5 dagen met ontbijtbuffet Aankomstdata: van 21/5 t/m 31/10 u verblijft in het 4-sterren-plus Renaissance Düsseldorf Hotel met o.a. een restaurant en zwembad ga heerlijk winkelen in de chique winkelstraat, de Königsallee Zie www.kras.nl/51273 Autovakantie CELLE 3/4/5 dagen met ontbijtbuffet Aankomstdata: van 21/51/m 31/10 u verblijft in het 3-sterren Hotel Tryp, op ca. 2 km van het centrum van Celle met o.a. een lift, bar en sauna (gratis) maak een uitstapje naar Hannover en bezichtig het Rathaus en de Stadtkirche Zie www.kras.nl/50806 Autovakantie WALDKIRCHEN 4/5/8 dagen met ontbijtbuffet Aankomstdata: van 23/51/m 31/10 u verblijft in het 3-sterren Hotel Gottinger, in het Beierse Woud met o.a. restaurant met prachtig uitzicht bezichtig o.a. de prachtige gotische kathedraal de Walddom Zie www.kras.nl/51205 Autovakantie TRIER 4/5/8 dagen met ontbijtbuffet Aankomstdata: van 23/5 t/m 28/10 u verblijft in het 3-sterren Hotel NH Trier, op ca. 3 km van het centrum met o.a. liften en een restaurant bezoek de Porta Nigra in Trier en geniet van de heerlijke Moezelwijnen Zie www.kras.nl/17629 K waarom zou je meer betalen Prijzen zijn per persoon tenzij anders vermeld. Prijzen zijn exclusief reserveringskosten en Calamiteitenfonds.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 11