buitenland I n
Saab op de
rand van
de afgrond
Huawei is gesloten bastion
1 KRAS.NL... uw DUITSLAND specialist
kras
DEAL Chinese redder alweer uit beeld
Boten vol
vluchtelingen
bij Lampedusa
M'bya willen beter leven
DUSSELDORF ILÜNEBURGERHEIDEI BEIERSE WOUD
BOEK ONLINE of bel 0900-9697 15cPm
zaterdag 14 mei 2011
x-^'X-.-^-iSssssss^ssz^:
^*r.Trz
De kans dat er ooit nog een
nieuwe auto van de band
rolt in de Zweedse Saab-fa-
briek in Trollhatan is sinds
gisteren uitermate klein ge
worden.
De financiële injectie van
no miljoen euro die de
Chinese Hawtai Motor
Group in Saab wilde
steken in ruil voor 30 procent van
het Zweedse automerk, is van de
baan. Volgens Spyker Cars, eige
naar van Saab, is topman Victor
Muller nog wel in gesprek met
Hawtai, maar zoekt hij ook andere
investeerders in China.
De overeenkomst tussen Hawtai
en Spyker is afgeketst omdat de
overeenkomst niet voldeed aan 'be
langrijke voorwaarden', maakte
Spyker gisteren bekend. Om welke
voorwaarden dat zou gaan is niet
duidelijk.
Feit is wel dat zowel de Zweedse
als de Chinese autoriteiten nog
goedkeuring moesten verlenen
toen het reddingsplan vorige week
werd gepresenteerd. In beide lan
den is het reddingsplan slecht ont
vangen. Volgens de Zweden heeft
Hawtai overal verstand van, maar
niet van auto's.
„De Chinezen vreesden de enor
me schuldenlast van Saab", zegt
André Hoogeboom,- schrijver van
het boek Hoe Spyker Saab redde.
„Ie hoeft geen verstand te hebben
van auto's om in een automerk te
investeren. Victor Muller is auto
ROME - Meer dan 1200 bootvluchte
lingen zijn gisteren aangekomen
op het Zuid-Italiaanse eilandje
Lampedusa. Nog eens honderden
migranten zijn onderweg. Dat
heeft de Italiaanse kustwacht laten
weten. De teller stond aan het
eind van de dag mogelijk op twee
duizend. De vluchtelingengolf be
gon vrijdagochtend vroeg met een
boot met 166 vluchtelingen uit Li
bië. Rond het middaguur kwamen
nog eens twee boten aan met in to
taal meer dan vierhonderd migran
ten aan boord. Op een ander schip
zaten bijna vijfhonderd Afrikanen.
Eén schip is gezonken, maar de on
geveer 150 opvarenden konden
worden gered. Een boot met daar
op 220 vluchtelingen had donder
dag per satelliettelefoon nog een
noodsignaal uitgezonden. Die
boot wordt begeleid door een ma
rineschip.
zie onze website:economie
Bij leveranciers van Saab vallen
ontslagen door productiestop
door onze correspondent
Remko Tanis
liefhebber maar heeft er ook geen
verstand van. Je moet wel ver
stand van geld hebben. Dan zie je
dat de schulden zo hoog zijn en er
zoveel rente betaald moet worden,
dat het bijna onmogelijk is om
geld vrij te spelen om de productie
weer op gang te helpen. Dit moet
geen twee weken meer duren,
want dan valt het doek definitief"
Of de Chinese investering Saab er
werkelijk bovenop geholpen zou
hebben, is de vraag. Als Saab in
ruil voor technologische kennis op
die manier de Chinese markt zou
kunnen betreden, misschien wel.
De Eindhovense hoogleraar Geert
Duysters, die onderzoek heeft ge
daan naar Chinese en Europese sa
menwerkingsverbanden, achtte
het vorige week reëler dat Hawtai
en Saab 'de eerste jaren samen
gaan, maar wanneer Hawtai 'bijge
schoold' is, uiteindelijk eigen pro
ducten gaat produceren en die ook
nog eens in het Westen gaat verko
pen'. Daarmee zou het doek voor
Saab dan alsnog vallen.
Saab-rijders kunnen nog te
recht bij de Saab-dealer, laat
een woordvoerder van Saab
Nederland weten. „Omdat de pro
ductie stil ligt, wordt er natuurlijk
geen nieuwe auto geleverd, maar
Saab kan nog volop uit voorraad le
veren. Wij hebben vorig jaar zes
honderd auto's verkocht. Dat moe
ten er dit jaar meer zijn, maar wij
zien nog steeds geen reden om on
ze verwachtingen aan te passen."
SJANGHAI - Elke Nederlander met
een mobieltje is afhankelijk van
Huawei. Het Chinese bedrijf zint
op uitbreiding, ondermeer in Am
sterdam.
Voor een bedrijf dat de hele we-
- reld helpt communiceren, is Hua
wei zelf intens gesloten. De ramen
van de reusachtige campus in
Sjanghai, waar Huawei werkt aan
nieuwe technieken, zijn aan alle
kanten afgeschermd. 'Geen foto's,
geen usbsticks in computers ste
ken', staat er op een bord bij de in
gang. Bewakers verliezen bezoe
kers geen seconde uit het oog.
Huawei bouwt netwerken waar
eenderde van de mensheid mobiel
mee belt en internet. Alle Neder
landse mobiele aanbieders gebrui
ken techniek van Huawei. Ren
Zhengfei, oud-officier in het Chi
nese Volksbevrijdingsleger, richtte
het bedrijf op in 1988. Sindsdien is
het gegroeid tot de grootste produ
cent van mobiele netwerken, na
Ericsson. Vorig jaar liep de omzet
op tot twintig miljard euro. Het is,
met 25 miljoen euro in 2010, ook
de grootste Chinese investeerder
in Nederland. Huawei wil later dit
jaar onder eigen naam mobiele ap
paraten op de Nederlandse markt
brengen.
Minister Maxime Verhagen (Eco
nomische Zaken) kreeg tijdens
zijn bezoek aan het bedrijf giste
ren te horen dat Huawei onder
meer het West-Europees hoofd
kantoor in Amsterdam wil uitbrei
den. Nu werken daar 350 mensen,
dat worden er honderd meer.
Huawei is een Chinees parade
paard. Het is één van de weinige
bedrijven die het land heeft voort
gebracht die wereldwijd succesvol
opereren.
Inmiddels doen 46 van de vijftig
grootste telefoon- en internetbe
drijven ter wereld er zaken mee.
In 2004 sloot het voor het eerst
een groot Europees contract: het
Nederlands 3G-netwerk van Tel
fort werd toen aangelegd met tech
niek van de Chinezen.
Niet overal wordt Huawei met
open armen ontvangen. Het be
drijf probeert al lang de Ameri
kaanse markt op te komen, de
grootste voor mobiele communica
tie ter wereld. Vorig jaar mislukte
dat, toen het Amerikaans Congres
een deal blokkeerde met Sprint,
de derde mobiele aanbieder in het
land. De militaire achtergrond van
oprichter Ren Zhengfei maakt de
Amerikanen bang. Ze vrezen dat
ze de deur wijd openzetten voor
Chinese spionage, als ze Huawei
mobiele netwerken laten aanleg
gen in het land. De Chinezen kun
nen meeluisteren met alle gesprek
ken die over het netwerk gaan, vre
zen de Amerikanen.
De Chinezen zijn er flink chagrij
nig over. „Het is niet voor het eerst
dat de VS nationale veiligheid ge
bruiken als excuus om Chinese be
drijven buiten de deur te hou
den", schrijft Global Times, het
dagblad van de Communistische
Partij. „Het lijkt wel of Amerika al
leen zaken wil doen als we hun
staatsschuld moeten financieren.
Ondertussen draaien meeste Chi
nese computers op Amerikaanse
Intel-chips en Amerikaans fast-
food en cosmetica zijn hier overal
te krijgen".
Nederland lijkt zich geen zorgen
te maken over Huawei. Het bedrijf
werkt met KPN aan 'cloud compu
ting': gegevens die nu nog op com
puters staan, worden dan opgesla
gen op centrale servers. Gebrui
kers kunnen zo al hun data op el
ke computer wereldwijd bereiken.
Verhagen vroeg of hij er zeker van
kan zijn dat informatie veilig is op
servers van Huawei. Zijn gids deed
het af met een simpel: „Maakt u
zich daarover geen zorgen."
ASUNCION - M'bya-indianen slapen buiten in de Paragua- sident gisteren gevraagd hun leefomstandigheden te
yaanse hoofdstad Asuncion. De indianen hebben de pre- verbeteren. De M'bya leven in grote armoede, foto AP
Autovakantie DUSSELDORF
2/3/4/5 dagen met ontbijtbuffet
Aankomstdata: van 21/5 t/m 31/10
u verblijft in het 4-sterren-plus
Renaissance Düsseldorf Hotel
met o.a. een restaurant en zwembad
ga heerlijk winkelen in de chique
winkelstraat, de Königsallee
Zie www.kras.nl/51273
Autovakantie CELLE
3/4/5 dagen met ontbijtbuffet
Aankomstdata: van 21/51/m 31/10
u verblijft in het 3-sterren Hotel Tryp, op
ca. 2 km van het centrum van Celle
met o.a. een lift, bar en sauna (gratis)
maak een uitstapje naar Hannover en
bezichtig het Rathaus en de Stadtkirche
Zie www.kras.nl/50806
Autovakantie WALDKIRCHEN
4/5/8 dagen met ontbijtbuffet
Aankomstdata: van 23/51/m 31/10
u verblijft in het 3-sterren Hotel
Gottinger, in het Beierse Woud
met o.a. restaurant met prachtig uitzicht
bezichtig o.a. de prachtige gotische
kathedraal de Walddom
Zie www.kras.nl/51205
Autovakantie TRIER
4/5/8 dagen met ontbijtbuffet
Aankomstdata: van 23/5 t/m 28/10
u verblijft in het 3-sterren Hotel NH
Trier, op ca. 3 km van het centrum
met o.a. liften en een restaurant
bezoek de Porta Nigra in Trier en
geniet van de heerlijke Moezelwijnen
Zie www.kras.nl/17629
K
waarom zou je meer betalen
Prijzen zijn per persoon tenzij anders vermeld. Prijzen zijn exclusief reserveringskosten en Calamiteitenfonds.